Går det räta till buckla i fälg, hur?

Hej!
Har ett hjul med 2st bucklor i.
Hur bänder jag enklast tillbaka de utan att dem spricker?!
/Arvid
16422551700387546177970421557420.jpg

Bilagor

• 16422549589034949870503109224575.jpg
    16422549589034949870503109224575.jpg
    518.5 KB · Besök: 31
  • 16422550338964125814753241289066.jpg
    16422550338964125814753241289066.jpg
    487.6 KB · Besök: 31

MagerValp

Aktiv medlem
Tack för påminnelsen att jag ju sparade mina buckliga Line Comp 30 som ett vinterprojekt. Jag dängde i en stenkant i somras och sprang och köpte ett nytt hjul istället. Bucklan på min fälg är inte lika jävlig som din dock, men tillräckligt för att det skulle börja läcka luft.

Utan att ha någon som helst erfarenhet i frågan gissar jag att din fälg är bortom räddning, aluminium mår ju tyvärr inte bra av att böjas tillbaka, men man kan ju prova med träkloss och skruvtving och se vad som händer?

BOBCAB

Aktiv medlem
Det är väl bara att testa, men jag tror det är för stora bucklor för att lyckas. Kan kanske gå räta en del så det blir körbart, men inte till att bli riktigt bra.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ja. Böj med stor skiftnyckel, polygrip eller som föreslås ovan, träkloss och tving (finmek jämfört med polyrip). Sen lär väl inte fälgen vara helt rak eller ekrarna vara helt spända, och hållfastheten försämrad jämfört med nyskick, men men.

kais01

Aktiv medlem
hade iaf försökt. mrn att bara sas passivt böja ut kanten är dömt att misslyckas.

skulle inlett med att delvis böja ut kanten, sedan inrikta mig på att knacka in böjen i fälgbotten till acceptabelt läge, sedan slutjustera kanten.

johfo

Aktiv medlem
Hovtång med tejpade käftar och en träbit eller nåt på utsidan tipsade nån om i en annan tråd och det körde jag på mitt bakhjul i somras. Dock inte så stora bulor som det där...
Men är fälgbotten intryckt (vilket den borde på en så djup buckla) så blir det nog svårt att få det bra...

roskai

Aktiv medlem
Har böjt tillbaka många bulor, det där ser jäkligt skadat ut och du kommer antagligen behöva värma för att få det "bra" sannolikt kommer fälgen spricka men samtidigt så är ju hjulet ändå redan paj så värt ett försök. Böj inte med polygrip, det kommer förstöra mycket. Du ska använda en stor skriftnyckel med bred anläggningsyta, sen böjer du lite i taget.

Engsfors

Medlem
Som nämndes ovan, en bred hovtång som du tejpar med gorilla/silvertejp. Har du flera tänger i olika bredd går det rädda stora bucklor ganska bra med lite skicklighet.

Fälgen kommer dock vara försvagad och bucklas lättare på samma ställe men den behöver definitivt inte vara död än.

Har räddat två/tre bakhjul med bucklor ungefär som på bilden så att de funkar att sätta nya däck på och köra tubeless, dock krävs en del tålamod vid däckmonteringen.

Tejpa hovtången ordentligt på den del du använder på insidan bara så du inte rispar sönder kanten. (Edit) Lägg en plast eller träkloss mellan hovtång och fälg på utsidan så du inte trycker in fälgen ytterligare.

Som nämndes ovan, en bred hovtång som du tejpar med gorilla/silvertejp. Har du flera tänger i olika bredd går det rädda stora bucklor ganska bra med lite skicklighet.

Fälgen kommer dock vara försvagad och bucklas lättare på samma ställe men den behöver definitivt inte vara död än.

Har räddat två/tre bakhjul med bucklor ungefär som på bilden så att de funkar att sätta nya däck på och köra tubeless, dock krävs en del tålamod vid däckmonteringen.

Tejpa hovtången ordentligt på den del du använder på insidan bara så du inte rispar sönder kanten. (Edit) Lägg en plast eller träkloss mellan hovtång och fälg på utsidan så du inte trycker in fälgen ytterligare.
Tack för bra svar!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer