Går detta att rädda 🤔

Kimpa951

Aktiv medlem
Går detta att rädda 🤔
Håller på att hjälpa en bekant med dennes cykel,
Vevlager hade gängat ut sig när han cyklade på den utan att det märktes.. resultatet blev ett riktigt vackert gänghaveri 🙈

vad tror mobben, går detta att rädda på nåt sätt, eller är det bara kassera ramen/cykeln?
det är en medelklass HT med inga speciella komponenter...

Bilagor

Kimpa951

Aktiv medlem
Går detta att rädda 🤔
Ja, hambini är grym!

japp, lagret är helt kört, men ramen är ganska illa tilltygad..
Får se hur vi gör, saint lager ser ju ut att kunna funka kanske....
Kanske skulle investera i en gängtapp för vevlager.. borde väl gå att hitta någonstans?

n3wton

Aktiv medlem
Går detta att rädda 🤔
Hambinis specialitet är väl att lösa kassa konstruktioner. Det där är bara kasst handhavande.

Som föregående talare sa - ta med till lbs och låt gänga om vevlagerhylsan, följt av montering av vevlager med lång gänga. Kanske lite gänglåsning på också om det bedöms som nödvändigt pga försvagad gängång, men det avgör nog lbs:en bäst!

Kan nämnas att det ska vara en lbs med lite koll på läget, kanske inte lågprisvaruhuset..

n3wton

Aktiv medlem
Går detta att rädda 🤔
Jag hade gärna också haft en gängtapp för vevlager men det är ett ganska dyrt specialverktyg. Kostar väl en 3-8 000 kr eller något i den stilen.. Kan vara svårt att skära in rätt i den mosade gängan just i detta fallet också.

Frank.H

Ny medlem
Går detta att rädda 🤔
Min erfarenhet vad gäller vevlager sträcker sig inte längre än att jag monterade ett nytt pressfitlager förra veckan, så ta min kommentar med en nypa salt.
Borde det inte fungera med ett liknande lager: https://www.evaldsmtb.se/mountainbi...fit-bb3046-mtb-till-2422mm-gxp-73mm-mtb-49967 (borde finnas flera liknande varianter som passar i ramen)
Dessa lager skruvar man ihop med varandra och inte i ramen. Hoppas det det löser sig 🙂

jesperC

Aktiv medlem
Går detta att rädda 🤔
Inte den första med liknande problem. Kan vara värt att kolla t.ex denna tråd för lite fler tips:

//j

Martinmat

Aktiv medlem
Går detta att rädda 🤔
Finns ”reparationsvevlager som man gängar ihop med en metallhylsa men först hade jag nog kollat med lbs pm att gänga om. Verktyg för det är dyrt 1000kr så inte värt att köpa själv

s

Aktiv medlem
Går detta att rädda 🤔
Det är väl bara att montera ett nytt lager med cylidrisk låsning och acceptera att ramen är inne på sitt sista vevlager?
Om det betyder limma fast skiten så är jag inne på samma linje.

Fanns det inte koppar där själv kullagret går att knack ur och byta också? Vill minnas jag sett en tråd där någon gjorde det på vanliga Shimanolager.

Mayhem

Aktiv medlem
Går detta att rädda 🤔
Min erfarenhet vad gäller vevlager sträcker sig inte längre än att jag monterade ett nytt pressfitlager förra veckan, så ta min kommentar med en nypa salt.
Borde det inte fungera med ett liknande lager: https://www.evaldsmtb.se/mountainbi...fit-bb3046-mtb-till-2422mm-gxp-73mm-mtb-49967 (borde finnas flera liknande varianter som passar i ramen)
Dessa lager skruvar man ihop med varandra och inte i ramen. Hoppas det det löser sig 🙂
Nej det är inte möjligt. Vevlagerhuset för traditionellt gängat lager är mindre både till diameter och längd än pressfit så du kan inte använda samma lager, och mig veterligen finns ingen som tillverkar lager med den typen av konstruktion i dessa storlekar då det liksom inte skulle finnas något användningsområde annat än just enstaka ramar där användaren sabbat gängorna.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Går detta att rädda 🤔
efter ett par samtal fram och tillbaka, så kom vi fram till att vi flyttar alla komponenter till en ny ram (Brand-X från Wiggle)
en fråga bara. det sitter ett rakt styrrör på cykeln 28,6mm idag.. Men BRand-X ramen är gjord för koniskt. visst borde det funka att bara använda https://www.wiggle.se/hope-styrlagerskonverterare-15-tum mellan nya styrlagret och gaffeln..

Sån blir det väl?

Joppe_k

Medlem
Går detta att rädda 🤔
Ja, hambini är grym!

japp, lagret är helt kört, men ramen är ganska illa tilltygad..
Får se hur vi gör, saint lager ser ju ut att kunna funka kanske....
Kanske skulle investera i en gängtapp för vevlager.. borde väl gå att hitta någonstans?
Såg att ni ska fixa en ny ram istället för att renovera gängan. Förmodligen klokt om den gamla inte var speciell på något sätt.

Klokast/billigast om man inte vill meka själv är nog att kontakta en kompetent cykelverkstad. Men för den som inte har någon bra LBS eller för de som helst mekar själv så är det ett sånt här verktyg ni behöver:
Alternativt:
Så ca en tusenlapp för verktygen och jag vill påstå att det här nog är det billigaste som går att hitta.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer