Garmin 520 något att ha idag? Vad är den värd?

RobertJ

Medlem
Hej.
Är det värt att köpa en begagnad Garmin 520 idag eller är efterföljaren så mycket bättre att man lika gärna kan vara utan...
Vad är rimligt pris för en begagnad 520?

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag sålde min 520 för två år sedan för 600 SEK. Den hade iofs en repa på glaset och hade gått måbga mil/timmar men annars oki.

Det priset var kanske aningen lågt, men inte orimligt lågt.

Jimel

Aktiv medlem
De flesta jag ser ligger ute för 1000 eller mer, det är lite dyrt tycker jag men 500 är den lätt värd. Mycket nöjd med min och navigering iaf i skogen med Trailforks fungerar helt ok.

Maakus

Aktiv medlem
Jag köpte en ny för 1600 med kadens och fartsensorn.
Den funkar ypperligt till det jag gör, hålla koll på puls och varv när jag tränar.

Lite slö ibland när det kommer till att navigera efter rutter, men får skylla på Garmin Connect/Komoot/Strava i de fallen också.

GPS mottagningen har drivit några gånger när jag har rört mig i skogen.
Typ här, när jag tog mig upp till toppen på Änggårdsberget.

Vet inte hur bra de nyare är i jämnförelse.

garmin_fel.png

Jimel

Aktiv medlem
Jag köpte en ny för 1600 med kadens och fartsensorn.
Den funkar ypperligt till det jag gör, hålla koll på puls och varv när jag tränar.

Lite slö ibland när det kommer till att navigera efter rutter, men får skylla på Garmin Connect/Komoot/Strava i de fallen också.

GPS mottagningen har drivit några gånger när jag har rört mig i skogen.
Typ här, när jag tog mig upp till toppen på Änggårdsberget.

Vet inte hur bra de nyare är i jämnförelse.

Visa bilaga 439815
Använder du hastighetsgivaren? Ska ge bättre noggrannhet om man har lite taskig GPS mottagning.

Juhlin

Aktiv medlem
Köpte min 520 beggad för 900 eller om det var 1000:- i våras.
Den lilla skärmen kan göra det svårt att följa stigar vid t.ex Y korsningar i skogen. Alla stigar är ju inte tydligt märkta utan man ser ju endast spåret man skall följa, utan en tydlig höger eller vänstersväng kan det ibland bli fel, men det märker man ganska snabbt, tvivlar på att nya enheter löser det bättre då det snarare beror på hur väl stigarna/vägarna är definierade i kartan än själva enheten. På vägar lämnar den inte mycket att önska.

Att folk tycker att de kostar 500:- begagnat är inte det samma som att det går att köpa en för 500:-
Har hållit ögonen öppna i något år och aldrig sett en annonserad under 900.

Att byta batteri ser enkelt ut i videon men är en mycket vansklig procedur som jag klart tror resulterar i att många knäcker displayen. Jag har gjort det med lyckat resultat men gör inte om det igen såvida det inte gör skillnad mellan skrot och fungerande enhet. Batteri är enkelt att köpa, verktyg för att lyfta displayen är svårare att hitta och kräver likväl en kirurgs fingertoppskänsla för elektronik.

Min enhet visar trots nytt batteri så gott som alltid tomt batteri, det är något i mjukvaran som strular, inte själva batteriet.

Jag gillar den skarpt och skulle köpa igen om jag behövde för runt tusenlappen.

Använder den för att logga rundor i stort sett varje vecka i hemtrakterna, under semestern planerades ett fåtal utflykter runt 10 mil via Strava på okända vägar och stigar och förutom någon felkörning vid just Y korsning så funkade den galant.

Det tråkiga när man följer en rutt tycker jag är att men inte har någon "overlay" med t.ex hastighet, puls, kadens eller vad man nu är intresserad av, det är 100% karta på skärmen.

520 är rejält trött prestandamässigt, autozoom funktionen på kartan gör man bäst i att stänga av och behålla fixerad inzoomad på önskad nivå. När den håller på och zoomar in och ut kartan automatiskt blir kartvyn i det närmaste hopplöst usel.

Telefon på styret är helt ok, men en edge eller liknande ÄR snäppet upp på QOL listan.

Senast ändrad:

Juhlin

Aktiv medlem
Är gps datan exporterad från typ Garmin till Strava eller något åt det hållet?
Det där ser mer ut som ett konverteringsproblem än gpsdata toleranser.
Någon mjukvara har avrundat lite grand 👍

Maakus

Aktiv medlem
Är gps datan exporterad från typ Garmin till Strava eller något åt det hållet?
Det där ser mer ut som ett konverteringsproblem än gpsdata toleranser.
Någon mjukvara har avrundat lite grand 👍

Garmin Edge -> Luren -> Connect -> Strava, ser likadant ut på Connect. 😕

stralle

Medlem
Glonass på, varje sekund inspelning och fartsensorn.

Låter som du prickat in allt. Men se också till att du kör senaste firmware. GPS-chippet har sin egen firmware. Kan behövas kopplas in via USB-kabel till dator för att se alla tillgängliga uppdateringar i Garmin Express programvaran.

fredrikw

Aktiv medlem
520 har ju sina brister, det var ju lite en mellanmodell där Garmin fattade en hel del felbeslut som de har korrigerat med råge för 530:an. Men att den skulle ha en dålig GPS-mottagare låter inte riktigt som den 520 jag hade förut innan den såldes. Hade aldrig några problem på den fronten. Så det är inte en generell brist hos 520:an skulle jag säga.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer