Garmin 530 bundles, vad ingår?

Hej!

Kollade på cykeldator och har ingen sedan tidigare. Garmin verkar vara det flest har. Viktigt för mig är att det ska gå åt se kartor i den och även gå att koppla till powermeter (som jag inte äger någon men kanske så småningom).

Det finns flera olika bundles och även utan bundles. MTB bundle och performance bundle samt bara dator. Vad är skillnaden mellan dessa och vad har man tillbehören till? Varför väljer man utan?

Står lite i valet mellan 530 och 830, vill bara att det ska funka smidigt och kunna se olika rutter man kan köra och mäta diverse annat. Finns det några andra märken annars som är att rekommendera?

Varför man väljer utan bundle? Man kanske redan har tillbehören.
Har du ett pulsband så behöver du inte ett till. Samma med kadens/hastighetsmätare.

530 vs 830 är väl till största del skärmstorleken.

Utöver Garmin finns:
Wahoo (elmnt)
Karoo (Hammerhead (SRAM äger dessa))
Bryton

Jag äger en Wahoo, främst för att den verkade pricka det jag var ute efter när jag letade. Jag har tyvärr inte haft de andra varianterna men de är säkert bra de med i olika utsträckningar.

Har du ett pulsband så behöver du inte ett till. Samma med kadens/hastighetsmätare.

Utöver Garmin finns:
Wahoo (elmnt)
Bryton

Jag äger en Wahoo, främst för att den verkade pricka det jag var ute efter när jag letade. Jag har tyvärr inte haft de andra varianterna men de är säkert bra de med i olika utsträckningar.
Garmin pulsband antar jag då eller? Eller är det integrerbart med andra märken också?

Hur kommer sig att du valde Wahoo?

clnr

Aktiv medlem

Utöver Garmin finns:
Wahoo (elmnt)
Bryton

nej, det är samma skärmstorlek på 530 och 830. Däremot så har 830 touchskärm och möjlighet att lägga in rutt för navigation på cykeldatorn.

@Linus Harald De flesta (alla?) cykeldatorer stöder pulsband och sensorer från andra märken så länge som de kommunicerar med ANT+ och/eller bluetooth. För en översikt och jämförelse så läs gärna här: https://www.dcrainmaker.com/2021/11/best-cycling-gps-computers-recommendations.html

Fredrik Å

Aktiv medlem
Själv köpte jag en lös dator då jag hade en Polar kadenssensor och ett Polar pulsband sedan tidigare.
Dessa funkar utmärkt att köra tillsammans med Garmindatorn.
Bluetooth är Bluetooth oavsett vad det står på apparaten samma sak med Ant+
Jag har ingen egen erfarenhet av Garmins pulsband men har läst många trådar med trassel.
Polarbandet verkar vara mindre trassligt om man ska tro Internet.
Dessutom har det både Bluetooth och Ant+
Blåtanden har 2 kanaler och jag TROR att Garmin bara har en.

Senast ändrad:

clnr

Aktiv medlem
Garmins pulsband som ingår i paketet har både ANT+ och Bluetooth:

Antal samtidiga anslutningar som stödsANT: Ingen begränsning Bluetooth Low Energy: 2

glitch

Aktiv medlem
Går det att synca rutter mellan mobilen och 530?
ja.
Om du tänker skaffa en effektmätare så visar den sen också kadens. Har du inget bra pulsband är garmins hrm dual bra. Har haft Wahoo tickr och annat billigt och garmins gillar jag bäst. Annars är Polar H10 topp of the pops och det rekommenderas också för HRV mätningar mm. men det är nog överkurs just nu ;-)

Så den enda grejen i en bundle jag hade brytt mig om är pulsband eller inte beroende på vad som finns hemma sen innan.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Går det att synca rutter mellan mobilen och 530?
Absolut
Gamin kallar det "banor" om man väljer svenska.
Själv använder jag mest Komoot för att göra rutter men Komoot och Garmin har ett API.
Rutter man gör i Komoot hamnar i Garmin Connect helt automatiskt utan att man behöver installera någon app i sin GPS.
Strava funkar likadant.

Topp