Garmin Edge 1040 - nu lanserad! Här är stora tråden om 1040!

velman

Aktiv medlem
För någon månad sedan lyckades jag tappa bort min Edge 830. Den klarade inte av att ligga på taket på bilen när jag accelererade ut på E6:an. Det rasslade till på taket och jag trodde först de var cykeln som satt löst men så såg jag några svarta saker studsa bakom bilen... Fan. Jag fick ut lite på försäkringen men det är mer som plåster på såren än pengar för att kunna köpa en ny. Nåväl.

Jag funderar på att köpa en Edge 1030 plus istället men så såg jag att det finns små spridda rykten om Edge 1040 på nätet. Jag klarar mig hjälpligt just nu med min klocka och min gamla Edge 800 men vill ha en lite modernare setup igen snart. Jag har inga problem att vänta ett par månader på 1040, men det förutsätter ju att den faktiskt kommer inom ett par månader då.

Skall man se 1030 plus som en fullvärdig modell som skall leva ett par år eller som lite konstgjord andning innan nästa stora uppgradering kommer (dvs 1040 eller vad den nu kommer att heta)

Någon som har en kvalificerad gissning om när 1040 kan tänkas komma?

Edit: Den kom 220608. Så tråden fick ett nytt namn.

Senast ändrad:

velman

Aktiv medlem
Den har dykt upp på någon lista från Garmin och i kod till ny programvara.

mzi

Aktiv medlem
Vi kommer i alla fall se uppdateringar till 500- och 800-platformen först.

velman

Aktiv medlem
520 Q2 2015
520 plus Q2 2018
530 Q2 2019

Plus-versionerna är mer av en livstidsförlängning av en modell snarare än en helt ny sådan.

530 och 830 är helt nya enheter medan 1030+ är en lättare uppgradering. Jag tror och hoppas att 1040 borde vara mer prioriterad än att uppdatera 530/830.

BJS

Aktiv medlem
1030 är bra plusen är nog ännu bättre - kanske är de tillräckligt bra? Något nyare kommer alltid lura runt hörnet.

gragge

Medlem
Garmin har väl fullt upp för klockorna är ju på väg ut i ny generation. De heter ju idag Forerunner 245, 745 och 945 och instegsmodellen som heter 45. Den senare har just fått sin ersättare i nya modellen 55. Dvs första steget i ny generation. länk till garmin
Om man gör lika bland cykeldatorerna (börjar med budgetalternativet) så dröjer det nog ett tag till den nya top-of-the-line produkten kommer.

BJS

Aktiv medlem
Garmin har väl fullt upp för klockorna är ju på väg ut i ny generation. De heter ju idag Forerunner 245, 745 och 945 och instegsmodellen som heter 45. Den senare har just fått sin ersättare i nya modellen 55. Dvs första steget i ny generation. länk till garmin
Om man gör lika bland cykeldatorerna (börjar med budgetalternativet) så dröjer det nog ett tag till den nya top-of-the-line produkten kommer.
Dessutom så känns det inte som om det finns någon jättelång lista på hårdvaruppgraderingar som tillför mervärde. Okej, bättre skärm står väl alltid på önskelistan - hur bra den än är kan den alltid bli bättre.

velman

Aktiv medlem
Dessutom så känns det inte som om det finns någon jättelång lista på hårdvaruppgraderingar som tillför mervärde. Okej, bättre skärm står väl alltid på önskelistan - hur bra den än är kan den alltid bli bättre.
Ja funktionerna på 1030+ räcker och blir över. Något mindre yttermått på enheten och bättre skärm med högre upplösning är vad jag önskar.

1030+ duger ju åt mig alla gånger men nytt är ju alltid… nyare.

fhloston

Aktiv medlem
Jag väntar också spänt på 1040, men passade på att köpa en Karoo 2 för att testa alternativ så länge (när min 1000 gav upp). Sen får vi se vad Garmin kan presentera. I dagsläget använder jag bara datorn för navigering och "display", loggning sker med en Fenix.

velman

Aktiv medlem
Jag väntar också spänt på 1040, men passade på att köpa en Karoo 2 för att testa alternativ så länge (när min 1000 gav upp). Sen får vi se vad Garmin kan presentera. I dagsläget använder jag bara datorn för navigering och "display", loggning sker med en Fenix.
Samma som jag då. Loggar med min forerunner och navigerar / tittar på puls etc på min gamla Edge 800.

BJS

Aktiv medlem
Vi får filma och jämföra.
Eller så är jag van från edge 800 och edge 520 som inte var några raketer. Recalc på navigation på edge 800... det slutade jag med och valde att bara visa spåret då det blev trist att stanna och vänta på att gpsen skulle tänka klart innan man kunde lista ut var man körde fel....

Raggamuffin

Aktiv medlem
Eller så är jag van från edge 800 och edge 520 som inte var några raketer. Recalc på navigation på edge 800... det slutade jag med och valde att bara visa spåret då det blev trist att stanna och vänta på att gpsen skulle tänka klart innan man kunde lista ut var man körde fel....

Nu kom jag ihåg det.

velman

Aktiv medlem
Jag läste någonstans att de brukar bli ”snabba” igen efter en fabriksåterställning. Lovar dock inget. Trist att chansa och behövs göra om alla inställningar för att sen märka den fortfarande är långsam.

velman

Aktiv medlem
Och jag har förlikat mig med tanken på att ha min gamla edge 800 i väntan på 1040. Jag skulle önska smartphone-baserad inställning av enheten, lite mindre storlek på enheten, högupplöst skärm mm. Får se vad som kan infrias. 🙂

me.I.am

Aktiv medlem
Och jag har förlikat mig med tanken på att ha min gamla edge 800 i väntan på 1040. Jag skulle önska smartphone-baserad inställning av enheten, lite mindre storlek på enheten, högupplöst skärm mm. Får se vad som kan infrias. 🙂
Häftigt, är i samma situation, trodde jag var den ende som fortfarande använde en 800. Dock funderar jag på att slå till på en 1030+ istf att vänta på 1040.

Fråga om 1030+:
Är det fortfarande samma gamla fält man kan visa på rundan? Då menar jag antalet och gränssnittet. Trodde man kunde klämma in lite fler fält.

Min 800:
DSC_4448_e.jpg

1030+ (ok, en mer rad på höjden)
Garmin-Edge1030Plus-Data-Fields.jpg

BJS

Aktiv medlem
Häftigt, är i samma situation, trodde jag var den ende som fortfarande använde en 800. Dock funderar jag på att slå till på en 1030+ istf att vänta på 1040.

Fråga om 1030+:
Är det fortfarande samma gamla fält man kan visa på rundan? Då menar jag antalet och gränssnittet. Trodde man kunde klämma in lite fler fält.

Min 800:
Visa bilaga 511774

1030+ (ok, en mer rad på höjden)
Visa bilaga 511775
Seså. Jag har kvar min 800 och kör den ibland fortfarande. Battritiden är inte vad den var 2013, men fungerar gör den fortfarande.

BJS

Aktiv medlem
På något sätt är jag inte jätteförvånad att just du fortfarande kör med en 800.
:)
Passar bra till mina gamla skivbromsade cyklar. Till de nya fälgbromsade är det 1030 som fungerar bäst!

Fast i ärlighetens namn går den bara som backup gps numera - man måste ju koppla in kabel för att överföra aktiviteter och det... känns lite daterat ...

BJS

Aktiv medlem
Kan jag kolla det på nåt sätt? Har kanske 20 gpx i den bara, förvisso långa. Men den har varit så slö alltid.

Får kanske öppna ett ärende och att vad de säger.
Jag har nog mer i min. Verkar onekligen som något är knas med din. Har du testat att köra utan SD kort?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Är den så även under en runda om man man klickar på något?

Ja, oftast värre.

Vän av att vara förberedd så hade jag min 810 med mig på Sverigetempot och det räddade mig en av dagarna när 1030n bestämde sig för att tappa satelliten fram och tillbaka med nån minuts mellanrum.

Jag har nog mer i min. Verkar onekligen som något är knas med din. Har du testat att köra utan SD kort?

Testar imorgon, inte tänkt på, kanske har nåt gammalt långsamt kort.

me.I.am

Aktiv medlem
Ja, oftast värre.

Vän av att vara förberedd så hade jag min 810 med mig på Sverigetempot och det räddade mig en av dagarna när 1030n bestämde sig för att tappa satelliten fram och tillbaka med nån minuts mellanrum.
Om den dessutom tappar satelliten ibland så är det väl något som är knas med den.

HåkanC

Aktiv medlem
Hur mkt har du lagrat på den?
Kan jag kolla det på nåt sätt?
Du kan koppla in den till en windowsdator så "dyker den upp" i utforskaren

Har kanske 20 gpx i den bara, förvisso långa. Men den har varit så slö alltid.
Även sparade turer tar plats i minnet och kan då slöa ned GPSen
Men baserat på det du har skrivit verkar det vara ngt "riktigt" fel på din GPS.

Får kanske öppna ett ärende och att vad de säger.
+1

Fluffy23

Medlem
Jag hade problem med att min Fenix3-klocka var långsam & betedde sig konstigt.
Då räckte det med att rensa bort gamla FIT-filer, som tydligen kan sega ner enheter när de blir "för många".

Stervelo

Aktiv medlem
Garmin har jag hållit mig från. Släpper devicer med så usel hårdvara i så den är så seg att jag blir skogstokig. Kört en rox 12 som är rapp och fungerar. Men något bättre borde dyka upp snart.

Topp