Garmin Edge 1040 - nu lanserad! Här är stora tråden om 1040!

velman

Aktiv medlem
Inga nyheter, men rätt bra pris på 1030+ nu?

Ja det var ju faktiskt ett bra pris. Dock ett "födelsedagserbjudande" från Garmin. Antagligen inte en permanent sänkning av priset.

me.I.am

Aktiv medlem
Kollade en jmf Garmin 1030+ med K2 (Hammerhead Karoo 2) på youtube. 1030 har fortfarande mycket av mjukvaran från t.ex. Edge 800. Vissa delar är typ sminka gris, medan nya funktioner verkar fått helt ny kod. T.ex. visning av resultat av rundan med diagram etc. i klara färger.

Kartorna i navigationen har fortfarande samma utseende och bleka färger som 800, även om den modernare displayen gör att det blir något tydligare. Tycker det känns väldigt B. K2 bygger på Android (om jag förstått det rätt), känns som en återvändsgränd för Garmin med eget OS, iaf i det långa loppet. Skulle Garmin få för sig att göra en stor uppdatering av sin plattform känns det som det skulle bli mycket buggar och problem inledningsvis, kör man med Android är väl mycket av det "gratis".

Kanske därför det dröjer med "1040", att dom gör stora förändringar i OS?

Videon jag kollade (sådär, men visar iaf lite av displayen):

velman

Aktiv medlem

velman

Aktiv medlem
Jag tittade igenom ett par av dokumenten snabbt och hittade det här:
"Garmin International, Inc. requests that the following information be withheld from public disclosure pursuant to CFR47 paragraphs 0.457 and 0.459, and KDB 726920 until May 13, 2022, (for 32 days after the Grant of Equipment Authorization). Disclosure of information would offer competitors additional unwarranted insight into the state of the product development. "

Betyder det lansering före 13:e maj kanske?

me.I.am

Aktiv medlem
Lurar lite på att slå till på en 1030+ när 1040 släpps, borde gå ner lite i pris då.

När jag köpte min 800 back in the days så fanns det med och utan "riktig" karta. Är det fortfarande så, att man måste se upp med om karta ingår när man jämför priser?

Kan man köra Google maps på Edge 1030?

stralle

Medlem
Lurar lite på att slå till på en 1030+ när 1040 släpps, borde gå ner lite i pris då.

När jag köpte min 800 back in the days så fanns det med och utan "riktig" karta. Är det fortfarande så, att man måste se upp med om karta ingår när man jämför priser?

Kan man köra Google maps på Edge 1030?

Köper du den i Europa så får du med hela Europa i detaljerad nivå som kartmaterial. Går också att byta till exempelvis Nordamerika om du skulle ta dig dit och cykla. Kartorna bygger på OpenStreetmap så alla förändringar som görs där hittar så småningom in i kartuppdateringarna som Garmin släpper med jämna mellanrum. Just kartorna kan bara uppdateras med Garmin Express programvaran via USB-kabel och dator.

stralle

Medlem
Betyder det lansering före 13:e maj kanske?
Ja det verkar nära nu!🙂

En Reddit post häromdagen länkade också till samma material men hade även hittat ytterligare ett embargo datum som sade 8e juni. Fast de kan ju förändras.

5krunner bloggen som brukar ha bra insikt i Garmin är övertygad om att den släpps Q3 i år. Efter att 1040 släpps så kommer även 540/840 släppas. Kan ju hoppas att det sker i samband:geek:

HåkanC

Aktiv medlem
Just kartorna kan bara uppdateras med Garmin Express programvaran via USB-kabel och dator.
Väljer man karta själv kan man enkelt installera dem utan Garmin Express
@Sambal Oelek har skrivit mer här på Happy om hur man kan göra
Även Ray har ett exempel på hur man kan göra: How to: Install Free Maps on your Garmin Edge
Även om Garmins egna kartor är OSM-baserade kan det vara idé att själv ladda ned en egen OSM-variant eftersom Garmin inte uppdaterar sina kartor särskilt ofta.
En sak till: Man kan ha flera olika kartor inlagda samtidigt, men bara en i taget bör vara aktiverad eftersom de kan skymma varandra.

fhloston

Aktiv medlem

Om batteritiden stämmer, är det väldigt lovande.

Edit : I kommentarerna i länken är det lite besvikelser över att det inte nämns fler nyheter. Men jag tänker att det mesta av såna prylar har kommit så långt att det är långt mellan de stora nyheterna. Det handlar om att ha ett användarvänligt gränssnitt, och batteritid. Å andra sidan cyklar väl 99% av alla cyklister sällan mer än 4-7 timmar vid ett tillfälle.

Senast ändrad:

izar

Aktiv medlem
Om batteritiden stämmer, är det väldigt lovande.

Edit : I kommentarerna i länken är det lite besvikelser över att det inte nämns fler nyheter. Men jag tänker att det mesta av såna prylar har kommit så långt att det är långt mellan de stora nyheterna. Det handlar om att ha ett användarvänligt gränssnitt, och batteritid. Å andra sidan cyklar väl 99% av alla cyklister sällan mer än 4-7 timmar vid ett tillfälle.
Jag har en 1030+, att gå från 24h till 35h batteritid är inget som skulle få mig att köpa en 1040. Jag gick från en Edge 1000 till 1030+ och det var verkligen uppgradering i form av batteritiden som var värd det.

velman

Aktiv medlem
Batteritiden är inte viktig för mig heller. 24h är mer än tillräckligt för allt jag gör. Om skärmen på 1040 är väsentligt mycket bättre än den på 1030+ kommer jag nog ta 1040, annars är det kanske läge att fynda en 1030+. Jag använder egentligen bara de mest basala funktionerna på cykeldatorn men vill allt skall fungera bra. Dvs bra skärm, snabb i menyerna osv.

AX3L

Aktiv medlem
Om skärmen på 1040 är väsentligt mycket bättre än den på 1030+ kommer jag nog ta 1040
Nämns det nånstans om den behåller sin transreflektiva display? Det är annars något som jag håller väldigt högt eftersom den är så tydlig oavsett ljusförhållanden, även om den säkert gör sig dåligt för att kolla på Netflix på. "Bättre skärm" är alltså iaf för mig ganska komplext, om den inte bara är samma teknik fast bättre givetvis.

desmo

Aktiv medlem
Jag sitter med en Edge1000 som börjar kännas sliten. Och batteritiden på ca10h är lite snål. Så Edge1030 Plus var nog den jag kände var en bra ersättare. Men det ska bli spännande att se vad 1040 erbjuder när den lanseras. Antagligen kommer väl priset sticka iväg än mer...

JPL

Aktiv medlem
Jag bytte från edge 1000 till 1030+. Den kassa konstruktionen med on/off-knappen gick till slut inte att laga.
Det jag har värderat är bättre batteritid och mer distinkta fysiska knappar. Enklare/tydligare/snabbare uppstart har väl även varit positivt.

Egentligen när jag reflekterar så är det inget direkt i övrigt som gör det till någon bättre/annorlunda cykel-upplevelse. Ett par vyer med vissa datafält samt tillräcklig skärm för navigering vid nya landsvägsrundor och att varian fungerar är nog för min del, och väl på cykeln reflekterar jag inte någon direkt skillnad mellan 1000 och 1030 plus

Så jag räknar inte med att en 1040 tillför något för min del, om den inte har features som ger bättre syreupptagning och tar bort buk-fetma.

Edit: skriv och stavfel.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag bytte från edge 1000 till 1030+. Den kassa konstruktionen med on/off-knappen gick till slut inte att laga.
Det jag har värderat är bättre batteritid och mer distinkta fysiska knappar. Enklare/tydligare/snabbare uppstart har väl även varit positivt.

Egentligen när jag reflekterar så är det inget direkt i övrigt som gör det till någon bättre/annorlunda cykel-upplevelse. Ett par vyer med vissa datafält samt tillräcklig skärm för navigering vid nya landsvägsrundor och att varian fungerar är nog för min del, och väl på cykeln reflekterar jag inte någon direkt skillnad mellan 1000 och 1000 plus

Så jag räknar inte med att en 1040 tillför något för min del, om den inte har features som ger bättre syreupptagning och tar bort buk-fettma.
Hittar du något bot mot de två senare så är jag på....

velman

Aktiv medlem
Som jag skrivit kommer jag ju klara mig bra med 1030+ men kommer välja 1040 om den t.ex. har märkbart bättre skärm.

Det här hittade jag på

The Garmin Edge is back once again with a new and improved design as the Edge 1040. This is the Solar version which draws from the sun to drastically increase battery life. It is Garmin’s first GPS computer to use solar technology and multi-band GNSS technology to ride longer and get proper coverage in changing environments. With solar charging, the Edge 1040 can last up to 100 hours in solar battery saver mode and 45 hours with demanding usage. This world class system features processing time that is faster than ever along with improved screen resolution and touch responsiveness. Whether you are a road cyclist or a trail rider, this computer will improve your ride and help you go faster every time out.

Men samtidigt står det så här i specifikationerna:
### SPECIFICATIONS
INCLUDEDEdge 1040, flush out-front mount, standard mount, tether, USB-A to USB-C cable, documentation
DIMENSIONS2.3 x 4.6 x 0.8 inches (58 x 114 x 19mm); 3.5” color display
DISPLAY RESOLUTION282 x 470 pixels
WEIGHT4.4oz (126 grams)
BATTERYRechargeable lithium-ion (up to 35 hours; 100 hours in solar mode)
WATER RATINGIPX7 (withstand 1 meter of water for up to 30 minutes)
MEMORY32GB
CONNECTIVITYBluetooth, ANT+, WiFi, Varia Remote, Shimano Di2 Integration, Smart Trainer Control

Dvs samma upplösning som 1030 / 1030+.

Jag återanvänder den gamla klyschan. Den som lever får se.

JPL

Aktiv medlem
Som jag skrivit kommer jag ju klara mig bra med 1030+ men kommer välja 1040 om den t.ex. har märkbart bättre skärm.

Det här hittade jag på

The Garmin Edge is back once again with a new and improved design as the Edge 1040. This is the Solar version which draws from the sun to drastically increase battery life. It is Garmin’s first GPS computer to use solar technology and multi-band GNSS technology to ride longer and get proper coverage in changing environments. With solar charging, the Edge 1040 can last up to 100 hours in solar battery saver mode and 45 hours with demanding usage. This world class system features processing time that is faster than ever along with improved screen resolution and touch responsiveness. Whether you are a road cyclist or a trail rider, this computer will improve your ride and help you go faster every time out.

Men samtidigt står det så här i specifikationerna:
### SPECIFICATIONS
INCLUDEDEdge 1040, flush out-front mount, standard mount, tether, USB-A to USB-C cable, documentation
WEIGHT4.4oz (126 grams)
BATTERYRechargeable lithium-ion (up to 35 hours; 100 hours in solar mode)
WATER RATINGIPX7 (withstand 1 meter of water for up to 30 minutes)
MEMORY32GB
CONNECTIVITYBluetooth, ANT+, WiFi, Varia Remote, Shimano Di2 Integration, Smart Trainer Control

Dvs samma upplösning som 1030 / 1030+.

Jag återanvänder den gamla klyschan. Den som lever får se.
Mer konkret vilken funktion/behov är det som du upplever inte uppnås med skärmen på 1030+? Jag upplever att det är klart och tydligt oavsett väder och ljus, och tillräckligt högt upplöst för tydlig info på skärmen och även vid navigerings-layout. (Nu använder jag bara en bråkdel av finesser och layout-möjligheter, så det är en ärligt nyfiken fråga, inte retoriskt ifrågasättande.)

velman

Aktiv medlem
Mer konkret vilken funktion/behov är det som du upplever inte uppnås med skärmen på 1030+? Jag upplever att det är klart och tydligt oavsett väder och ljus, och tillräckligt högt upplöst för tydlig info på skärmen och även vid navigerings-layout. (Nu använder jag bara en bråkdel av finesser och layout-möjligheter, så det är en ärligt nyfiken fråga, inte retoriskt ifrågasättande.)
För att få mer detaljer på kartan. I övrigt duger upplösningen.

JPL

Aktiv medlem
För att få mer detaljer på kartan. I övrigt duger upplösningen.
Ok, då är det inget som kvalificerar min plånbok för prioritering. :)
Jag har för mig att batteritiden på den gamla fina okrossbara 305:an (hette den väl?) var rekorderlig. Laddade max en gång i veckan som jag minns det.

velman

Aktiv medlem
Det verkar som att inte alla specifikationer stämmer här: (Affären som lade ut info om 1040 för tidigt)

Måtten är från 1030 och då är det nog möjligt att även upplösningen är fel. Det står ju i beskrivningstexten att den skall ha en mer högupplöst skärm. Så just nu litar jag mest på beskrivningen.

Glad fredag på er!

velman

Aktiv medlem
Suck, här går man och väntar på mer läckt info om 1040 men det är dödstyst. Det verkar som att Garminläckor inte är lika heta som läckor från apple. 😕

velman

Aktiv medlem
1030 plus är ju snyggare och mer diskret som helsvart. Men de måste väl ändra utseendet så att man kan se att någon i klungan har den nya datorn. 😐

Topp