Garmin Edge 1040 - nu lanserad! Här är stora tråden om 1040!

fhloston

Aktiv medlem
Appropå sensorer med gummiband. Gummibanden på mina kadensgivare har haft en tendens att gå av. Troligen skav från skorna, på något sätt. De går ju fria egentligen. Därför sätter jag dit kadensgivare med buntband numera.

me.I.am

Aktiv medlem
Sensorer som sitter med gummiband skulle jag aldrig orka ta av för att gå in på affären, skulle fö inte parkera en gravel utanför affären heller i tätbefolkade trakter.

Ja det låter omständligt, men lite smartare än så är jag. Om man tar av sensorerna efter träningspass så är det lite smidigare, och bara på för vissa längre pass.

Brukar parkera låst gravel utanför affären.

Hcb123

Aktiv medlem
Apropå sensorer.

EDIT: En 1040 Solar...

Körde första turen med min nu idag, parade ihop allt och gjorde iordning mina datafält som jag ville ha det, efter 2-6 minuter tappar den ALLA sensorer.
Startar om den kör 2-6 minuter, tappar alla sensorer igen.
Tar bort effektmätar-sensorn (Xcadey), tänker den kanske är boven, kina och sånt, tappa fortfarande alla sensorer.
Håller på så och tar bort alla, fabriksåterställer, lägger endast till Garmins egna HRM pro, samma sak...

Återställer och har nu endast hrm pro ansluten, MEN tagit ur den ur sitt medföljande svarta silikon fodral, 6 minuter och den är fortfarande ansluten.

Kan det vara så att den blir för varm ?

Annars är jag skitnöjd, förutom då att varken, hrm, effeckt, växlar, fart och sånt kan anslutas...

/ henrik

MackanG

Aktiv medlem
Apropå sensorer.

EDIT: En 1040 Solar...

Körde första turen med min nu idag, parade ihop allt och gjorde iordning mina datafält som jag ville ha det, efter 2-6 minuter tappar den ALLA sensorer.
Startar om den kör 2-6 minuter, tappar alla sensorer igen.
Tar bort effektmätar-sensorn (Xcadey), tänker den kanske är boven, kina och sånt, tappa fortfarande alla sensorer.
Håller på så och tar bort alla, fabriksåterställer, lägger endast till Garmins egna HRM pro, samma sak...

Återställer och har nu endast hrm pro ansluten, MEN tagit ur den ur sitt medföljande svarta silikon fodral, 6 minuter och den är fortfarande ansluten.

Kan det vara så att den blir för varm ?

Annars är jag skitnöjd, förutom då att varken, hrm, effeckt, växlar, fart och sånt kan anslutas...

/ henrik
Använder man Connect IQ datafält på enheten så strular det visst med sensorer.
Finns en Beta mjukvara att uppgradera till för att bli av med problemet.

Hcb123

Aktiv medlem
Använder man Connect IQ datafält på enheten så strular det visst med sensorer.
Finns en Beta mjukvara att uppgradera till för att bli av med problemet.

toppen tack, en så pass allvarlig bugg, då borde nu fw släppas skarpt inom kort, skit att man inte såg det innan bara,...

/henrik

fhloston

Aktiv medlem
Jag har inte tappat några sensorer, ännu. Jag har silikonfordalet på, men inga IQ-appar.
Jag har dock inte tänkt på att den kanske blir varmare med fodralet, angående att jag inte fått solladdningen att funka, förutom vid aktivitet.

Spacekitty

Aktiv medlem

Diogenes

Aktiv medlem
Någon mer som har utmaningar att stänga av datorn? Min hänger sig och jag får göra några hårda omstarter innan den stänger av sig korrekt.

I övrigt tycker jag att den är utmärkt.

Spacekitty

Aktiv medlem
Min har också hängt sig en gång vid avstängning. Det hör till med konstiga buggar i några månader när Garmin släpper nytt.

me.I.am

Aktiv medlem
Är fjärrisen till Edge något att ha? Misstänker att den riktar sig mest till prylfixerade amatörer, alltså tillhör jag målgruppen. Men är den till nytta mer än som en leksak?

Hcb123

Aktiv medlem
Är fjärrisen till Edge något att ha? Misstänker att den riktar sig mest till prylfixerade amatörer, alltså tillhör jag målgruppen. Men är den till nytta mer än som en leksak?

Beror på, jag har handskar som inte är kompatibla med touchskärm, använder fjärren för att växla mellan olika datasidor/kartan/staminaskärmen osv….

/henrik

velman

Aktiv medlem
Jag har en fjärr som sitter på min mountainbike. Den är faktiskt rätt skön att ha för att växla sida när man inte är så sugen på att släppa handtaget.

clnr

Aktiv medlem
Ny uppdatering av FW släppt:

Changes made from 12.11 to 12.15
  • Fixed sensor dropouts when using Connect IQ data fields
  • Fixed workout page being removed from the timer loop
  • Fixed segment page popping up when segments are disabled
  • Increase the maximum rear gear size
  • Improve software stability

fhloston

Aktiv medlem
Premiärturen för min 1040 Solar blev ju en runda på 1200 km. Den skötte sig fint, enligt Garmin Connect laddade jag 5:52 h med sol på knappa 77 h, då var det regn ca ett dygn. Jag laddade med sladd efter ca 50 h men hade egentligen tänkt att vänta med sladdladdning tills det verkligen behövdes. Men när jag skulle kolla batteriet vid kontrollen i Tjaktjaure så kom jag inte förbi bilden ”make a u-turn” och vågade inte trycka paus på navigeringen för att kolla hur många procent jag hade, bägge mina backuper hade redan fallerat... Fenix hade fått batteri-torsk, mitt fel med missad laddning. Och Karoon ville inte ta laddning, jag tror att det är något fel på kontakten.(mer om det i Karoo-tråden)

Edit: 21% anges som medel "solar intensity"

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
Du behöver inte pausa för att se batteri%, bara dra ner menyn uppifrån.

Hmm, den ville inte göra det med den bilden. Annars har det alltid funkat att dra ner. Jag ska testa mer på en ickekritisk tur. :giggle:

Aldrig en jättebra idé att köra premiär skarpt (jag hade några navigeringsturer runt kvarteret bara innan den stora rundan 🤪)

Diogenes

Aktiv medlem
Ny uppdatering av FW släppt:

Changes made from 12.11 to 12.15
  • Fixed sensor dropouts when using Connect IQ data fields
  • Fixed workout page being removed from the timer loop
  • Fixed segment page popping up when segments are disabled
  • Increase the maximum rear gear size
  • Improve software stability
Vad stabilt det blev … fyra automatiska omstarter på senaste turen. Tur att aktiviteten cachas.

clnr

Aktiv medlem

Diogenes

Aktiv medlem

Hcb123

Aktiv medlem
Ibland verkar justeringen av datafälten med appen i mobilen inte funka, det laggar och alla visas inte…men det är inget som inte går att hantera med ett par omstarter av app och cykeldator..

/henrik

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Nu så, var först 5-8 veckor när jag beställde, sedan 3-5 veckor, och nu:
1040_7-10_dagar.PNG

Samtidigt på en-US-sidan
1040_5-8_weeks.PNG

Prioriterar dom Svenska kunder?

fhloston

Aktiv medlem
Regnig tur på 4:37 gav 30 minuter

DSC_2626.JPG

Solig tur på 2:24 gav 46 minuter

DSC_2625.JPG

Men hittils har jag inte lyckats registrera någon laddning när det inte varit under aktivitet.

fhloston

Aktiv medlem
Hmm, märkligt faktiskt.

Det finns ett flertal rapporter på Garmin forums om att den inte laddar med sol "I vila". En del tycker att de annonserade laddsiffrorna under använd i överdrivna, någon förklarade att det delvis beror på vad man har för inställningar. Bla ger bakgrundsbelysning "auto" en lägre batteriförbrukning, och då blir laddnings kvoten, uttryckt i antal minuter intjänat högre.
Jag kör med Autobelysning, och auto GPS, förutom I min Randoprofil, där använder jag bara simpel GPS för att prioritera batteritid.

me.I.am

Aktiv medlem
Bring... Ja vad ska man säga. Helt plötsligt fick jag notis om att det var levererat. Bor i liten lägenhet och att jag skulle missat ringklocka finns inte.

Ilsknade till ordentligt. Letade upp Brings tfnnummer, tänkte ta en snabb titt i brevlådan först om det låg en lapp eller något, PostMord lägger inte lapp vid fejkade leveransförsök, men kanske Bring, tänkte jag. Ville mest vara säker innan jag började skälla på dom. När jag öppnade dörren var där ett paket! Som vem som helst hade kunnat ta. Av förståeliga skäl så har jag inte signerat något så det hade ju blivit spännande.

Men alltså, om man nu inte fejkar leveransförsök, varför inte ringa på och få underskrift. Men ska inte klaga, tvingas jag välja mellan fejkat leveransförsök och leverans utanför dörren utan signering så väljer jag det senaste.

Men nu blir det unpacking
min_leksak.jpg

fhloston

Aktiv medlem
Och med en sån här, med usb-kontakt, så är all batteriångest borta.
Två saker bara... Den verkar ha huvudsyfte som tillbehör till elcykel. Batteritiden på valfri Garmin med kontakten överstiger väl elcykelns batteritid rejält?
Priset... 😱😱😱😱
Denna måste väl finnas som "kopia"
(jo det går att köra usb-sladd rakt in i garmin, men tänker att detta är bättre när det är blött...

me.I.am

Aktiv medlem
Har testat lite idag. Dels Varia RTL516, om den funkar med bara radarn, och isf ihop med Varia-appen på mobilen. Och jämfört mot gamlingen Edge 800 med bara GPS, ingen fartsensor.

Lite besviken faktiskt. Cyklade genom skog och gamlingen 800 visade mer korrekt hastighet, 1040 släpade efter ganska mycket, både vid farthöjning och sänkning. Och visade ofta typ 1-2 km/h mindre. Har även en vanlig "cykeldator", en sån där liten enkel sak med kabel och magnet i hjulet. Den är ganska bra kalibrerad, dock skall sägas att jag då använde 800 med auto hjuldiameter när jag kört med fartsensor, och stält hjuldiametern på den enkla efter det, men tror att det stämmer ganska bra. Och 1040 visade samma efter ett tag när den väl "kom ifatt", men det tog ett tag när jag lyckades hålla jämn hastighet en bit.

Hade alltså inte någon fartsensor alls idag.

800 visade fel på något ställe i den mörkaste skogen, där tappade inte 1040. @bertram85 du efterlyste om någon testat hur bra den är i tät skog, frånsett "eftersläpningen" jag nämnt så verkar den kunna följa bra i tät skog. Sedan kan man ju definiera "tät skog" olika.

Cockpit
Ja, jag blir som ett barn på julafton när jag köpt nya prylar. Måste. Testa.
Varian satt dock bak när jag cyklade, men den ville gärna vara med på bild.
Där ser man också Varia-appen på mobilen, funkar med bara radarn om man stänger av lampan från 1040.

DSC_4770.JPG

Se gärna fler proffsiga tester på min sajt DC Sunmaker.

me.I.am

Aktiv medlem
Nytt test idag, sett till att 1040 är synkad och uppdaterad (tror iofs att den var det igår också, men den var kanske på dåligt humör). Resultat, inte bättre vad gäller hastighet.

Nu är hastigheten inte så viktig, och vill jag hålla koll har jag fartsensor. Men att den visar så felaktigt känns sådär.Testade lite olika inställningar på GPS med samma resultat vad gäller hastigheten. Verkar som att det är mjukvaran som krånglar till det dock, se nedan. Den släpar alltså efter i visningen, ordentligt. När jag t.ex. stannade vid ett rödljus så tog det 10 sekunder innan den gick ner till 0, medan 800 följer med direkt vid förändringar.

Lite bilder. Det grå är pulsen.

800_speed.PNG
1040_speed.PNG

Kollar man i efterhand så ser man inte samma fel som är där när man kör, alltså inte eftersläpningen. Lite mysko, speciellt som 1040 väl har rätt mycket bättre processor.

GPS är som förväntat bättre, inne i skog, dock inte så tät. Testade lite olika på 1040 för att se om det påverkade visade hastigheten, märktes ingen skillnad. Man ser på spåret att 1040 är bättre när man har GPS multi, men vid "endast GPS", oj! Nu vet jag dock inte om 800 har det som kallas "endast GPS" på 1040.

Inne i skog.

GPS_800_1040.png

(man ser lite av eftersläpningen på färgerna. som följer hastigheten)

Senast ändrad:
Topp