Garmin Edge 1040 - nu lanserad! Här är stora tråden om 1040!

me.I.am

Aktiv medlem
Lite sladdriga knappar på 1040, iaf jämfört med 800. T.ex. powerknappen har liksom två lägen, jag kan trycka in den lite så det tar emot, sedan trycka lite hårdare, och den känns som sagt lite sladdrig.

Undrar mest om det "skall vara så" eller om fel på min?

me.I.am

Aktiv medlem
Hur bra stämmer värdena som Garmins träningsappar räknar fram. Att det mest är ungefärligt förstår jag, men ska man helt bortse från dom?

Det som är mest aktuellt för mig är egentligen "Återhämtningstid", p.g.a. anledning måste jag ta det lugnt med träning. Körde lite intervall igår, inte jättehårt tycker jag, har kört värre tidigare. Men den visade återhämtningstid 72 timmar.

Borde finnas nån som tränar seriöst som har Garmins grejor. Men om man tränar seriöst kanske man struntar i dom där siffrorna?

FTP som den kan räkna fram är ju också intressant, om det nu stämmer hyfsat.

skier

Aktiv medlem
Hur bra stämmer värdena som Garmins träningsappar räknar fram. Att det mest är ungefärligt förstår jag, men ska man helt bortse från dom?

Det som är mest aktuellt för mig är egentligen "Återhämtningstid", p.g.a. anledning måste jag ta det lugnt med träning. Körde lite intervall igår, inte jättehårt tycker jag, har kört värre tidigare. Men den visade återhämtningstid 72 timmar.

Borde finnas nån som tränar seriöst som har Garmins grejor. Men om man tränar seriöst kanske man struntar i dom där siffrorna?

Återhämtningstiden är väl till man är återhämtad. Tränar man vill man ju oftast överbelasta kroppen och sedan vila efter några dagars belastning. Jag tycker det är kul när den börjar räkna dagar istf timmar återhämtning men annars är det inget jag bryr mig om.

fhloston

Aktiv medlem

Det enda jag vet är att min Fenix 6 tyckte att jag hade 60 i VO2max, när Aktivitus mätte det till 58.

Källis

Aktiv medlem
Finns det någon anledning/funktion att köpa en 1040 istället för en 1030 plus om jag mest ska använda den till att navigera i skog och på väg med karta TOPO Sverige v6 PRO?

Källis

Aktiv medlem
Enda anledningarna att byta är väl om du villhöver multiband-GNSS och/eller solladdningen.

Solladdning och GNSS känns mindre viktigt för mig känner jag. Jag får helt enkelt irra omkring med GPS, Galileo och Glonass i skogen :)

Tack för snabb input, ett stycke 1030 Plus lagd i korgen.

HåkanC

Aktiv medlem
ska använda den till att navigera i skog och på väg med karta TOPO Sverige v6 PRO?
För navigering på väg tycker jag att Garmins OSM-baserade karta är bättre än den TOPO Sverige PRO v3 jag har. Det borde fixas enklast med olika profiler

Solladdning och GNSS känns mindre viktigt för mig känner jag.
Den är även en pytte anings (omärkbart?) större och har (minst) 11 timmar längre batteritid jmf med 1030 Plus, åtminstone enl Garmin.
Jag får helt enkelt irra omkring med GPS, Galileo och Glonass i skogen
Så fritt går det tyvärr inte att välja satelliter. Åtminstone inte i min 1030, där finns det tre val
  1. GPS
  2. GPS + GLONASS
  3. GPS + Galileo
Att välja GNSS(satellitnavigering) utan GPS går alltså inte. Gissningsvis beror det på att Garmin är amerikanskt.

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Någon som brukar sätta skärmskydd (plast) på sin cykeldator? Jag har ett på min 800, klippte till ett till någon mobil. Funderar på o sätta något på min 1040.

Jo vet att det blir mindre solladdning då, men för min del gör det ingenting. Eller det är något superglas på 1040 som inte kan repas? @Spacekitty rekommenderade ju att gå upp på sapphir i en tråd om Epix, men det kanske var med tanke på krossrisk, inte reprisk?

OrjanX

Aktiv medlem
För navigering på väg tycker jag att Garmins OSM-baserade karta är bättre än den TOPO Sverige PRO v3 jag har. Det borde fixas enklast med olika profiler

Det är även en pytte anings (omärkbart?) större skärm och (minst) 11 timmar längre batteritid med 1040 jmf med 1030 Plus, åtminstone enl Garmin.

Så fritt går det tyvärr inte att välja satelliter. Åtminstone inte i min 1030, där finns det tre val
  1. GPS
  2. GPS + GLONASS
  3. GPS + Galileo
Att välja GNSS(satellitnavigering) utan GPS går alltså inte. Gissningsvis beror det på att Garmin är amerikanskt.

Jag skrev en liten jämförelse mellan Friluftskartan (Topo v5) och den inbyggda OSM-baserade kartan i denna tråd.
https://happyride.se/forum/threads/...epa-till-friluftskartan.3693315/#post-4157215

me.I.am

Aktiv medlem
Här skall det finnas 10 olika skärmskydd att välja på.

Tack, men blir nog Elgigantens. Dom sätter på det lite proffsigt sådär, gjorde det med min nya mobil. Dom har för Edge 1030, så antar att det passar. Enligt spec ska det vara samma storlek på skärm.

Det var mer så att jag undrade om någon annan har det, eller dom som kör utan om dom fått repor. Även om det inte finns så mycket erfarenheter av 1040 än borde det vara typ samma som 1030.

Spacekitty

Aktiv medlem
Eller det är något superglas på 1040 som inte kan repas? @Spacekitty rekommenderade ju att gå upp på sapphir i en tråd om Epix, men det kanske var med tanke på krossrisk, inte reprisk?

Det var bara Epix som finns med sapphire, inte på cykeldatorerna. Skyddar mot repor, inte kross.

Extra påklistrat skärmskydd har jag aldrig använt på mina grejer, oavsett cykeldatorer, klockor, telefoner.

me.I.am

Aktiv medlem
Det var bara Epix som finns med sapphire, inte på cykeldatorerna. Skyddar mot repor, inte kross.

Extra påklistrat skärmskydd har jag aldrig använt på mina grejer, oavsett cykeldatorer, klockor, telefoner.

Jo, vet att det inte finns sapphire till cykeldatorerna, var anledningen jag var ute efter, alltså mot repor.

Du har aldrig använt, fått repor nån gång?

Spacekitty

Aktiv medlem
:) alltså om du fått repor?
"Du har aldrig använt" var ett konstaterande. Frågan är ju hur tålig ytan är på dom där cykeldatorerna.

Nej jag har aldrig fått repor på cykeldatorernas glas, under dom 10 år jag haft sådana. På MTBn har jag en som bara styrs med knappar, så den drar jag inte runt med fingrar och grus på glaset, inga repor där heller.

me.I.am

Aktiv medlem
Så, har fixat skärmskydd på Elgiganten. Dom har en typ som skärs ut på plats och appliceras där direkt. 3 veckors "direktgaranti" på EG mot bubblor o liknande, samt livstidsgaranti från tillverkaren.

Köpte till min nya mobil tidigare, och idag till både gamla 800 och 1040. Dom hade bara mall för 810 och 1030, men det passade perfekt, t.o.m. utskuret för ljussensorn på 1040. 199:- för 800 och 249:- för 1040, klart överkomligt. Den tar kanske lite sämre med solladdning men det ser jag mest som en rolig grej, inte så betydelsefullt i praktiken.

Bubblor skall försvinna inom 48 timmar, annars går det på garantin enligt EG.

20220725_180844.JPG

me.I.am

Aktiv medlem
Blev lite mycket text märkte jag, korta versionen:
Ingen annan som har problem med eftersläpning av visad lutning/hastighet utan fartsensor på 1040?

Har lite problem med min 1040, eftersläpning av visad hastighet (utan fartsensor). Inte så viktigt egentligen, men störande och känns som något fel i HW/SW.

Har noterat att visad lutning också verkar släpa efter så hade igång även min gamla 800 på långrunda igår, hade på fartsensor så blev bara test av visad lutning. Och jo, samma eftersläpning på visa lutning som för hastighet på 1040. C.a. 10 sekunders eftersläpning. Vid liten knäppa som tar 10 sekunder uppför och sedan nerför så börjar 1040 visa att det lutar uppför när man är uppe på krönet, sedan nerför fortsätter den att visa ökad lutning uppåt, för att när det blir plant igen börja visa att det går nerför. Och sisådär 10 sekunder efter knäppan är den ifatt och visar 0%

Gamla 800 visar nästan direkt, med någon sekunds eftersläpning vilket är som det skall. Dessutom visar 800 lutning med 1 decimal, vilket jag tycker är bra, skillnad på 2,4% och 2% som 1040 visar. Fast eftersom det är 10 sekunders så känns det som att det kvittar :(

Tror inte det är HW-fel, hastighet utan fartsensor går på GPS och höjd på annan sensor, barometer? Att bägge har 10 sekunders eftersläpning är skumt. Har jag kommit åt någon inställning? För effekt så kan man ange 10-sekunders-intevall t.ex. (har jag för mig), har inte effektpedaler dock.

Konstigt om bara min 1040 har problem med detta.

Här ser man eftersläpning av visad hastighet (utan fartsensor) från en tidigare kort runda. Röd är 800

speed_difference_800-1040Capture.PNG

Spacekitty

Aktiv medlem
Enda gången jag tittar på hastighet är efteråt för att se hur det gick för min entimmes runda. Lutningen tittar jag inte heller på. Jag ska ju upp oavsett, och tar det emot för mycket, så får jag väl stiga av och gå. Att se lutningen i det läget skulle inte ge mig något.

Nej jag har ingen lösning på ditt problem

me.I.am

Aktiv medlem
Enda gången jag tittar på hastighet är efteråt för att se hur det gick för min entimmes runda. Lutningen tittar jag inte heller på. Jag ska ju upp oavsett, och tar det emot för mycket, så får jag väl stiga av och gå. Att se lutningen i det läget skulle inte ge mig något.

Nej jag har ingen lösning på ditt problem

Måste vara perfekt med en modern 1040 om du mest kollar på rundan i efterhand :)

DanielS

Aktiv medlem
Blev lite mycket text märkte jag, korta versionen:
Ingen annan som har problem med eftersläpning av visad lutning/hastighet utan fartsensor på 1040?

Har lite problem med min 1040, eftersläpning av visad hastighet (utan fartsensor). Inte så viktigt egentligen, men störande och känns som något fel i HW/SW.

Har noterat att visad lutning också verkar släpa efter så hade igång även min gamla 800 på långrunda igår, hade på fartsensor så blev bara test av visad lutning. Och jo, samma eftersläpning på visa lutning som för hastighet på 1040. C.a. 10 sekunders eftersläpning. Vid liten knäppa som tar 10 sekunder uppför och sedan nerför så börjar 1040 visa att det lutar uppför när man är uppe på krönet, sedan nerför fortsätter den att visa ökad lutning uppåt, för att när det blir plant igen börja visa att det går nerför. Och sisådär 10 sekunder efter knäppan är den ifatt och visar 0%

Gamla 800 visar nästan direkt, med någon sekunds eftersläpning vilket är som det skall. Dessutom visar 800 lutning med 1 decimal, vilket jag tycker är bra, skillnad på 2,4% och 2% som 1040 visar. Fast eftersom det är 10 sekunders så känns det som att det kvittar :(

Tror inte det är HW-fel, hastighet utan fartsensor går på GPS och höjd på annan sensor, barometer? Att bägge har 10 sekunders eftersläpning är skumt. Har jag kommit åt någon inställning? För effekt så kan man ange 10-sekunders-intevall t.ex. (har jag för mig), har inte effektpedaler dock.

Konstigt om bara min 1040 har problem med detta.

Här ser man eftersläpning av visad hastighet (utan fartsensor) från en tidigare kort runda. Röd är 800

Visa bilaga 570607
Jag har en Edge 530 och upplever ungefär samma eftersläpning på procent-siffran för lutning. Stör mig inte egentligen på detta, i 10-sekundersbackar så känns det inte som procent-siffran spelar så stor roll. 2.0% vs 2.4% ligger antagligen inom felmarginalen...

Gällande fart har jag fart-sensor på racern och har inte jämfört med och utan under samma förhållanden. Men upplever definitivt en eftersläpning om jag kör utan sensor.

Jag antar att man gör någon typ av medelvärdesbildning för att jämna ut hastighets-kurvan. De hade väl en snabbare algoritm på 800 än på den nya antar jag, varför de valt att göra på det sättet får du nog fråga Garmin om. Tror inte det har med GPS-precisionen att göra..

Edit: google-sökning hittar denna tråd:

Diogenes

Aktiv medlem
Hade det med gps-precision att göra borde väl datan på GC, Strava e t c också vara knas. Eller?!

me.I.am

Aktiv medlem
Jag har en Edge 530 och upplever ungefär samma eftersläpning på procent-siffran för lutning. Stör mig inte egentligen på detta, i 10-sekundersbackar så känns det inte som procent-siffran spelar så stor roll. 2.0% vs 2.4% ligger antagligen inom felmarginalen...

Gällande fart har jag fart-sensor på racern och har inte jämfört med och utan under samma förhållanden. Men upplever definitivt en eftersläpning om jag kör utan sensor.

Jag antar att man gör någon typ av medelvärdesbildning för att jämna ut hastighets-kurvan. De hade väl en snabbare algoritm på 800 än på den nya antar jag, varför de valt att göra på det sättet får du nog fråga Garmin om. Tror inte det har med GPS-precisionen att göra..

Edit: google-sökning hittar denna tråd:

Ganska säker på att det är en bug, tror knappast att dom medvetet har en "långsammare" algoritm för hastigheten.

"10-sekundersbackar", jo då spelar det inte någon större roll, det var mer för att tydligt beskriva felet. Men i långa backar vill jag veta lutningen med samma respons som Edge 800 (menar då inte med decimal, även om det hade varit käckt). Om nu siffran visas bör den vara hyfsat korrekt. Det kan knappast vara svårare nu än vad det var med 800ans HW/SW.

Det är inte felen i sig jag stör mig på, det är att det helt klart är något som är fel.

Det är samma även vid Navigering. När jag är framme vid en "way point" så visar den alltid upp mot 10 meter kvar. Är det lite snårig navigering i stad med tätt mellan gator så skapar det faktiskt lite problem. I början visste jag ju inte om det kunde vara både + och - fel, om även minus-fel så kan ju "10 m kvar" betyda både "20 m kvar" och "du skulle svängt 10 m tidigare - loser".

Snackade med någon på Garmin, han sa att med multiband GPS är felmarginalen maximalt 3 m, han betonade verkligen "maximalt". Så uppenbarligen är något fel.

Kraftuträkningen har väl någon funktion där det visas snitt av senaste 10 sekunderna, hade varit kul om det visar sig att dom på något sätt blandat in det i algoritmen. Antar att dom har lite strukturerad programmering och då försöker man återanvända underfunktioner så mycket som möjligt. Oavsett vad felet beror på så känns det ändå lite klantigt. 10 sekunders fördröjning på diverse funktioner/siffror på en modern cykeldator, lite smått pinsamt för Garmin.

mzi

Aktiv medlem
Garmin hävdar upp till 35h batteritid och hon fick ut 22 och är "very impressed"?

Spacekitty

Aktiv medlem
35h är utan solar, 44h med solar. Med alla finesser på.

Hon kör med battery saver och då är det 70 till 100h enligt Garmin 🤔

492287AE-77DC-4808-A1AB-67D93F218C15.png

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Så hur funkar 1040 nu?
Så mycket buggar att man blir besviken?

Kör med ELEMNT bolt nu och den är rätt felsäker må jag säga, men nu är det dags för en ny. Jag väljer mellan 1040 icke-solar och 1030 plus.

Diogenes

Aktiv medlem
Om vi bortser från priset så är den helt grym. Har inte märkt några buggar sen två uppdateringar tillbaka. Väldigt mycket snabbare än 1030. ”Mtb-mode” med trailforkskartor och den extra funktionalitet kopplad till det är riktigt användbar vid stigcykling. Batteritiden är också väldigt bra. Får ut ca 25h med navigering och massa Ant+-kommunikation. Pekskärmen är också några generationer bättre än den på 1030. T ex hanterar den fukt mycket bättre. Men … den är absurt dyr.

fhloston

Aktiv medlem
Enda buggen jag stött på, som ju inte drabbar icke-solar, är att den bara laddar under aktivitet.
Och min har hängt sig en gång när jag gjorde discard activity.

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag ja in beta 14.19 häromdagen, den är inte helt frisk. Undvik.

Effektmätaren tappas bort en sekund eller två, sen hittas den igen en sekund, osv. Helt fel värden.

Skärmavbild.png

me.I.am

Aktiv medlem
Jag skrev tidigare om att min 1040 har c.a 10 sekunders fördröjning på hastighet (från GPS, multiband), lutning och navigeringsanvisningarna, kan visa upp till 200m kvar när jag är inne i korsningen (den blå pluppen ser konstigt nog ut att vara korrekt).

Någon som kan testa något av det? Lutningen borde vara enkelt att testa, enklast om någon platt sträcka där backen börjar tydligt. På min 1040 dröjer det alltså c.a 10 sekunder innan den börjar visa någon lutning. Och likadant när det är platt igen, tar 10 sek. innan den visar 0%. Min gamla Edge 800 visar lutning med max någon sekunds fördröjning, vilket är naturligt.

Spoiler med lite gnäll, moderatorerna verkar inte gilla det, så...
Garmin support är inte mycket till hjälp. För mer än 1 månad sen ringde jag om felet, och mailade sedan filer etc. dom villa ha. Dom skulle återkoppla någon dag senare. Ingen återkoppling, ringde upp igen 1 vecka senare, och då sa dom att han jag snackat med inte varit på jobbet den veckan, förnyat löfte att ge återkoppling dagen efter "mina kollegor har det uppe på skärmarna och tittar på det just nu, vi hör av oss på måndag" - jo tjena. 4 veckor senare (idag) ringde jag upp igen, och fick ny BS om varför det dröjt. Men han skulle skicka mail om vad jag skulle kunna testa. Mailet hade instruktioner om hur man registrerar 1040:an och kollar efter senaste version. Som om jag inte redan gjort det, och det hjälpte ju mycket.

Och jag som hört så mycket positivt om Garmin support...

HanStröm

Aktiv medlem
Jag skrev tidigare om att min 1040 har c.a 10 sekunders fördröjning på hastighet (från GPS, multiband), lutning och navigeringsanvisningarna, kan visa upp till 200m kvar när jag är inne i korsningen (den blå pluppen ser konstigt nog ut att vara korrekt).

Någon som kan testa något av det? Lutningen borde vara enkelt att testa, enklast om någon platt sträcka där backen börjar tydligt. På min 1040 dröjer det alltså c.a 10 sekunder innan den börjar visa någon lutning. Och likadant när det är platt igen, tar 10 sek. innan den visar 0%. Min gamla Edge 800 visar lutning med max någon sekunds fördröjning, vilket är naturligt.

Spoiler med lite gnäll, moderatorerna verkar inte gilla det, så...
Garmin support är inte mycket till hjälp. För mer än 1 månad sen ringde jag om felet, och mailade sedan filer etc. dom villa ha. Dom skulle återkoppla någon dag senare. Ingen återkoppling, ringde upp igen 1 vecka senare, och då sa dom att han jag snackat med inte varit på jobbet den veckan, förnyat löfte att ge återkoppling dagen efter "mina kollegor har det uppe på skärmarna och tittar på det just nu, vi hör av oss på måndag" - jo tjena. 4 veckor senare (idag) ringde jag upp igen, och fick ny BS om varför det dröjt. Men han skulle skicka mail om vad jag skulle kunna testa. Mailet hade instruktioner om hur man registrerar 1040:an och kollar efter senaste version. Som om jag inte redan gjort det, och det hjälpte ju mycket.

Och jag som hört så mycket positivt om Garmin support...
Jag upplever samma problem med fördröjning av värdet vid lutning och även vid autopsus /start är det ca 6sek fördröjning

me.I.am

Aktiv medlem
Jag upplever samma problem med fördröjning av värdet vid lutning och även vid autopsus /start är det ca 6sek fördröjning

Tack, äntligen någon annan! Garmin support säger att ingen annan än jag felanmält globalt, så felanmäl.

Skulle vara bra om fler kunde testa, just lutningen är ganska enkelt att testa hur länge det visar 0% efter att uppförsbacke börjat.

Väldigt svalt intresse från Garmin, tycker det är rätt pinsamt fel. Vid navigering med multiband GPS så missar den ofta med över 200m, just noggrannheten med GPS är ju en sak som tryckt på med 1040an. Min gamla Edge 800 har alltså inte mer än någon sekunds fördröjning.

Jaja, ska ringa dom imorgon igen, nu vet jag att jag inte är ensam om felet iaf.

Hcb123

Aktiv medlem
Jag upplever inte någon nämnvärd fördröjning med stigningar.
Kör med muti GNSS/GPS eller vad det heter och med deras hastighetssensor i framhjulet.

/henrik

me.I.am

Aktiv medlem
Enligt Garmin forums har det här varit ett problem sedan 1030+

En av flera trådar på ämnet (tror det finns en länk högre upp i denna tråd också)

Jo, kom på efter mitt senaste inlägg att @DanielS för några veckor sedan postade en länk till en liknande tråd. Kollade den igen efter mitt inlägg och klickade vidare till den du postade nu.

Testade idag med en Fenix 7, och den har samma fördröjning på (GPS)hastighet och lutning. Så det är helt klart ett mjukvarufel, eller feature som Garmin troligtvis benämner det.

En lite konstig sak dock, vid 2 tillfällen stannade jag ganska snabbt efter 90°-sväng, max någon meter, och då gick den ner till 0 direkt. Så algoritmen verkar vara väldigt konstigt skriven, verkar visa hastighet som snitt av senaste typ 10 sekunder men bara om man färdas rakt, vid (skarp?) sväng så "nollställs" uträkningen på något sätt.

Man kan bara gissa, några alternativ:
  1. Någon projektledare kom för några år sedan på snilledraget att visa snitt av senaste 10 sekunderna, för GPS-hastighet och lutning, och av ren prestige kan hen inte acceptera att det inte är så bra.

2. Vid något tillfälle byggde dom om programvaran från grunden och införde ny struktur. Att ändra till det välfungerande som fanns på t.ex. Edge 800 skulle innebära att dom måste göra om väldigt mycket i strukturen som i sin tur skulle ge andra följdfel.
Kan inte se några andra alternativ. Om dom anser att det borde fungera "som innan", att det visas dynamiskt, så kan det inte ta flera år att fixa om det bara är någon uträkning på ett ställe i koden.

Det som på sätt och vis är det mest pinsamma för Garmin är ändå navigeringsanvisningarna (finns det ett bättre ord?). Med multiband-GPS "skryter" dom om hur exakt positionen registreras, men när sidan med "svänga" visas så visar den upp mot 200m kvar när jag är mitt i korsningen. Den blå pluppen på samma sida ser ut att vara exakt, och plottningen av rundan är exakt, även i skog. Så GPS:en i sig är exakt. Men "sträcka kvar" till sväng lider alltså av samma fördröjning som lutning och hastighet.

Det får mig att tro att det är något strukturfel som är svårt att rätta till. Det är ju 2 olika system, uträkning av lutning har väl inget med GPS att göra, eller dom har blandat in det där?

Senast ändrad:
Topp