Garmin Edge trycker att jag tränar för hårt!?

triple

Medlem
Jag har köpt mig en 1030 efter att haft en gammal-gammal Garmin innan. Efter träningen ger den mig lite info om hur hårt jag tränat och det är ju trevligt, men grejen är att det är väldigt glada besked. Jag har använt den 6-7 gånger och hela tiden fått att passet varit hårt eller "över träning" 4-5 av 5.
Vidare rekommenderat den mig att vila flera dagar efter varje pass. Nu senast 3,5 dagar!
Min tanke är att köra ett likadant pass i övermorgon. Alltså Max 48 timmar senare.
Nu har jag varit sjuk ett tag och fortfarande inte 100, men innan körde jag på och tränade som vanligt och då bara ökar den på hur mycket jag skall vila om jag inte bilar så mycket den tycker.

Det enda den vet om mig är vikt, ålder, maxpuls och vilopuls. Den har ju alltså endast en vag aning om hur vältränad jag är...

Så, skall jag lyssna på vad den säger eller är det bara hittepå?

JLindh

Medlem
Skulle ju vara väldigt opraktiskt att lyda mojängen istället för att ”lyssna” på kroppen.

Men har du en förkylning i kroppen kan ju en lågintensiv träning vara önskvärt.

Lingon

Aktiv medlem
Tycker nog garmins tss algoritm är betydligt bättre än både Suunto och Trainingpeaks. Men lite hittepå blir det såklart.

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Vernersson sa:
Lingon sa:
Är det inte max- och tröskelpuls man skall lägga in?

En stilla undran, hur många har egentligen en aning om vad ens egentliga max- & tröskelpuls ligger på?
Antagligen ganska få, om man inte tränat länge med pulsmätere. Men om han lagt in sin vilopuls som tröskelpuls, så förklarar det varför garmin-grunkan ger så hög TSS.

Vernersson

Aktiv medlem
Lingon sa:
Vernersson sa:
Lingon sa:
Är det inte max- och tröskelpuls man skall lägga in?

En stilla undran, hur många har egentligen en aning om vad ens egentliga max- & tröskelpuls ligger på?
Antagligen ganska få, om man inte tränat länge med pulsmätere. Men om han lagt in sin vilopuls som tröskelpuls, så förklarar det varför garmin-grunkan ger så hög TSS.

Jo, det låter ju inte som en helt bra idé ;)

Topp