Garmin Fenix som cykeldator

Pulver

Aktiv medlem
Fenix är en serie avancerade klockor från Garmin som går att använda för diverse olika sporter, bla cykling - med rätt fäste och tillbehör blir den tom en ganska bra cykeldator :)

Det här är inga nyheter för de flesta, men eftersom jag nyligen köpte en till bra pris (på Amazon Prime Day) och testade med en bra hållare och några tillbehör ville jag visa några bilder.

IMG_1224.jpg
Detta är Garmin Fenix 6s Pro (minsta modellen) med borttaget armband som sitter i en "klock-hållare" från Garmin - den går sedan går att fästa i en standard Garmin hållare på cykeln.

Pulsen som är det översta värdet på bilden hämtar jag i detta fall från en annan Garmin klocka som sitter på min arm.

IMG_1228.jpg
Även kartor går att visa och det fungerar ganska bra även om det givetvis blir lite plottrigt på den lilla skärmen.
Jag har inte testat att lägga in en rutt och därmed få turn-by-turn navigation, men jag utgår från att det borde fungera.

IMG_1231.jpg
Jag har även anslutit en radar som sitter bak på cykeln och på denna bild indikerar den i rött och med en signal att jag har 3st bilar som närmar sig bakifrån.

IMG_1239.jpg
Och indikerar sedan i grönt och med en annorlunda signal när de passerat.
IMG_1236.jpg
Efter ett pass kan man se en (liten) karta hur man kört :)

Klockan är denna:

Hållaren är denna:

Radarn är denna:

Ville mest dela med mig 🙂

Pulver

Aktiv medlem
IMG_1253.jpg
Vill bara tillägga att det givetvis är enkelt att ta av klockan från cykelfästet och sedan snabbt snäppa dit ett armband med hjälp av snabbfästet Quickfit.

Jag har silikonarmband när jag springer och skinnarmband till vardags

IMG_1250.jpg

Kravea

Ny medlem
Fenix är en serie avancerade klockor från Garmin som går att använda för diverse olika sporter, bla cykling - med rätt fäste och tillbehör blir den tom en ganska bra cykeldator :)

Det här är inga nyheter för de flesta, men eftersom jag nyligen köpte en till bra pris (på Amazon Prime Day) och testade med en bra hållare och några tillbehör ville jag visa några bilder.

Visa bilaga 499171
Detta är Garmin Fenix 6s Pro (minsta modellen) med borttaget armband som sitter i en "klock-hållare" från Garmin - den går sedan går att fästa i en standard Garmin hållare på cykeln.

Pulsen som är det översta värdet på bilden hämtar jag i detta fall från en annan Garmin klocka som sitter på min arm.

Visa bilaga 499172
Även kartor går att visa och det fungerar ganska bra även om det givetvis blir lite plottrigt på den lilla skärmen.
Jag har inte testat att lägga in en rutt och därmed få turn-by-turn navigation, men jag utgår från att det borde fungera.

Visa bilaga 499173
Jag har även anslutit en radar som sitter bak på cykeln och på denna bild indikerar den i rött och med en signal att jag har 3st bilar som närmar sig bakifrån.

Visa bilaga 499174
Och indikerar sedan i grönt och med en annorlunda signal när de passerat.
Visa bilaga 499175
Efter ett pass kan man se en (liten) karta hur man kört :)

Klockan är denna:

Hållaren är denna:

Radarn är denna:

Ville mest dela med mig 🙂
Snyggt, vet du om fästet passar till Fenix 5?

ostrand

Aktiv medlem
Du behöver ju inte ha en extra klocka heller för att få pulsdata, du kan naturligtvis koppla ett vanligt Garmin pulsband till klockan.

Jag kör med en Forerunner 945:a fäst med det vanliga armbandet på bockstyrets lindning. Funkar förvånansvärt bra med turn-by-turn navigering, även på natten då man kan ställa in ständig belysning av displayen.

Laan84

Aktiv medlem
Är det någon som har testat navigation i skogen med tex Trailforks på en av garmins klockor med stor skärm? Är lite sugen på att testa med en Fenix 6x…

Zlatko

Aktiv medlem
Jag delar väl med mig av min setup också då. En något latare variant eftersom jag inte orkar hålla på att plocka av klockbanden. Klockan är Garmin 955 solar. Jag har gjort lite egna banor och kört med turn by turn navigation. Funkat jättebra. Visat fel nån gång, men ingen större grej.
20220817_100638.jpg

Använder den här billiga hållaren. Bundbanden behövs inte, den sitter bra ändå.
SmartSelect_20220817-101022_Chrome.jpg

För den som inte vill ha ett pulsband runt bröstet så kan jag tipsa om Polar Oh1. Optiskmätare som sitter runt överarmen. Enligt DC Rainmaker är den på det stora hela lika exakt som en bröst-variant.
20220817_101439.jpg

Eller på underarmen (inte min bild).
SmartSelect_20220817-101613_Chrome.jpg

Gillar verkligen datafältet DOZEN CYCLE (och dozen run, om man nu sysslar med sånt).
20220817_100627.jpg

Mycket info samlad på ett och samma ställe. Även om jag inte är snabb i vanliga fall så vill jag påpeka att cykeln står still här😉
Annars så ser man kadens, puls, varvtid (inställt på 5 km just nu), sträcka osv osv. Jag har ingen powermeter så vet inte 100% om man kan få se sin power där, men det utgår jag ifrån.

Laan84

Aktiv medlem
Jag delar väl med mig av min setup också då. En något latare variant eftersom jag inte orkar hålla på att plocka av klockbanden. Klockan är Garmin 955 solar. Jag har gjort lite egna banor och kört med turn by turn navigation. Funkat jättebra. Visat fel nån gång, men ingen större grej.
Visa bilaga 574791

Använder den här billiga hållaren. Bundbanden behövs inte, den sitter bra ändå.
Visa bilaga 574792
För den som inte vill ha ett pulsband runt bröstet så kan jag tipsa om Polar Oh1. Optiskmätare som sitter runt överarmen. Enligt DC Rainmaker är den på det stora hela lika exakt som en bröst-variant.
Visa bilaga 574794
Eller på underarmen (inte min bild).
Visa bilaga 574795

Gillar verkligen datafältet DOZEN CYCLE (och dozen run, om man nu sysslar med sånt).
Visa bilaga 574797
Mycket info samlad på ett och samma ställe. Även om jag inte är snabb i vanliga fall så vill jag påpeka att cykeln står still här😉
Annars så ser man kadens, puls, varvtid (inställt på 5 km just nu), sträcka osv osv. Jag har ingen powermeter så vet inte 100% om man kan få se sin power där, men det utgår jag ifrån.
Zoomar den automatiskt in och ut beroende på vad man behöver se vid navigering? Ser att den sitter på en lvg, har du också testat i skog?

Zlatko

Aktiv medlem
Zoomar den automatiskt in och ut beroende på vad man behöver se vid navigering? Ser att den sitter på en lvg, har du också testat i skog?
Det piper till när man närmar sig en kurva, och så står hela tiden avståndet till nästa kurva.
Ja, det är en auto-zoom funktion. Men är man inte nöjd med den så kan man stänga av det, och själv välja vilken zoom-nivå det ska vara på. Här zoomade jag in lite mer på egen hand.
20220817_140317.jpg

Inte testat i skog.

Laan84

Aktiv medlem
Man blir ju lite sugen. Har bara använt klockan sen några år för att logga aktiviteter, är lite sugen på att uppdatera klockan. Samtidigt som suget att få support med navigation när man är på nya ställen dykt upp. Hade tänkt köpa en 830 för navigation och typ en Fenix eller 955 som klocka, men man kanske kan skippa 830… 🤔

Zlatko

Aktiv medlem
Man blir ju lite sugen. Har bara använt klockan sen några år för att logga aktiviteter, är lite sugen på att uppdatera klockan. Samtidigt som suget att få support med navigation när man är på nya ställen dykt upp. Hade tänkt köpa en 830 för navigation och typ en Fenix eller 955 som klocka, men man kanske kan skippa 830… 🤔
OM du nu har tänkt köpa både en Fenix/955 och 830 kan du ju absolut börja med bara klocka och se om du blir nöjd. Ska du köpa 830 också blir det kanske lite overkill med så "kunnig" klocka? Då kanke en 255 eller liknande är bättre, eller bara ha kvar den du har. Om du nu inte springer också?

Nån polare kanske har en Fenix/955 du kan testa en tur med?

HåkanC

Aktiv medlem
Hade tänkt köpa en 830 för navigation och typ en Fenix eller 955 som klocka, men man kanske kan skippa 830…
Varför en Edge 830?
För om du kan ha träningen i klockan så borde en Edge Explore, som har större skärm än 830, fungera bättre för navigation.
Edge Explore finns i lager från 2kSEK
Det finns numer även en nyare Edge Explore men skärmar skall vara likadana och den kostar en hel del.
Men som vanligt med sådana här undringar: Kolla hos Ray

Zlatko

Aktiv medlem
Kollade lite för nyfiken. 955 har ju dual band, vilket Edge 830 inte har. Så 955 borde rimligen hitta bättre i skogen. Däremot är ju det ju såklart mindre skärm, det kanske mer var det du tänkte på.
SmartSelect_20220818-104748_Chrome.jpg

Laan84

Aktiv medlem
Kollade lite för nyfiken. 955 har ju dual band, vilket Edge 830 inte har. Så 955 borde rimligen hitta bättre i skogen. Däremot är ju det ju såklart mindre skärm, det kanske mer var det du tänkte på.
Visa bilaga 575085
Precis, en av tankarna. En 1040 med dual band är helt klart inte ett alternativ för mig. Jag både springer och vandrar där jag kan ha extra nytta med klockan också..

Fetis

Medlem
Använder min Epix (gen2) som gps på cykeln, med ett likadant fäste som trådskaparen har.
Tycker det fungerar utmärkt, Amoledskärmen är hur tydlig och processorn är blixtsnabb. Plus att den inte tar upp en massa plats på styret.
Sålde av min Edge 530, då den bara låg och samlade damm.

Topp