Garmin kaloriräkning

izzianity

Aktiv medlem
Garmin kaloriräkning
Hur noga kan man egentligen lita på Garmins uppskattade förbrukade kalorier?

Idag cyklade jag en medellugn på 35km, tid 1:19, och Garmin tycker att jag förbränt 1085 kalorier. Jag tycker detta låter hutlöst mycket?

Jag väger (tyvärr) strax över 100 pannor och är medellång (184), så misstänker att Garmin fått för sig att min kroppshydda - som trots allt innehar en hel del muskler - torde vara en soffsittande köttkaross med chipssmulor mellan valkarna och att jag således borde mer eller mindre dö av ett sådant pass.

Skämt åsido - vad har ni för erfarenheter?

1657657906313.png

nisseson

Aktiv medlem
Garmin kaloriräkning
Generellt så ska man inte lita särskilt mycket på dessa, men här blir det ändå rimligt i mina ögon. 720kcal/timme förbränt av aktivitet ≈ 200w i snitteffekt. Låter väl inte orimligt för att transportera 110kg (cyklist och utrustning) i knappt 27km/t om det handlar om landsväg av normal svensk karaktär?

Senast ändrad:

stralle

Medlem
Garmin kaloriräkning
Det beror på vilka sensorer du loggar med tillsammans med din Garmin. Förbrukade kalorier blir hyfsad exakta när du loggar med puls förutsatt att du angett rätt ingångsvärden (ålder, längd, vikt, kön). Loggar du också med effektmätare blir det väldigt exakt.

izzianity

Aktiv medlem
Garmin kaloriräkning
Generellt så ska man inte lita särskilt mycket på dessa, men här blir det ändå rimligt i mina ögon. 720kcal/timme förbränt av aktivitet = 200w i snitteffekt. Låter väl inte orimligt för att transportera 110kg (cyklist och utrustning) i knappt 27km/t om det handlar om landsväg av normal svensk karaktär?
Såpass! Hur kommer du fram till 200w?

Det beror på vilka sensorer du loggar med tillsammans med din Garmin. Förbrukade kalorier blir hyfsad exakta när du loggar med puls förutsatt att du angett rätt ingångsvärden (ålder, längd, vikt, kön). Loggar du också med effektmätare blir det väldigt exakt.
Bara klocka i detta fallet. Men om det diffar inom +/- 100 kcal så gör det mig inte så mycket med såhär stort överskott.

DH

Aktiv medlem
Garmin kaloriräkning
Hur noga kan man egentligen lita på Garmins uppskattade förbrukade kalorier?

Idag cyklade jag en medellugn på 35km, tid 1:19, och Garmin tycker att jag förbränt 1085 kalorier. Jag tycker detta låter hutlöst mycket?

Jag väger (tyvärr) strax över 100 pannor och är medellång (184), så misstänker att Garmin fått för sig att min kroppshydda - som trots allt innehar en hel del muskler - torde vara en soffsittande köttkaross med chipssmulor mellan valkarna och att jag således borde mer eller mindre dö av ett sådant pass.

Skämt åsido - vad har ni för erfarenheter?

Visa bilaga 566890
Tro bara inte du tappat motsvarande vikt. Det är mkt mer komplicerat än så.

nisseson

Aktiv medlem
Garmin kaloriräkning
Topp