Garmin Varia 515RTL och Sverige i mörker

Murdock

Aktiv medlem
Hallåj.

Jag köpte en Garmin Varia 515RTL som har förmågan att blinka när fordon närmar sig bakifrån. Fint vid dagsljus, men mindre bra i mörker då det är olagligt. Om jag har fattat det korrekt så går det att på något sätt få den att visa ihållande ljus genom att mixtra med inställningarna på sin Garmin cykeldator. Är det någon som gjort detta redan som känner för att dela med sig innan jag dumpar ett par timmar på att försöka få detta att lira själv?

Uppdaterar tråden när jag fått till det.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Blinket gör ju till skillnad mot det fasta skenet att bilarna faktiskt håller ut, så jag är nöjd. Har dock en rt510 tror jag den heter?
Bästa köpet till cykling på väg. Bilarna håller ut och saknar ned på ett helt annat sätt. Tar gärna böter för det 👍.såg att du fått svar. Bra så.

Murdock

Aktiv medlem
Blinket gör ju till skillnad mot det fasta skenet att bilarna faktiskt håller ut, så jag är nöjd. Har dock en rt510 tror jag den heter?
Bästa köpet till cykling på väg. Bilarna håller ut och saknar ned på ett helt annat sätt. Tar gärna böter för det 👍.såg att du fått svar. Bra så.
Även om det hjälper "mot" de flesta bilförarna, så kan vissa bete sig ännu värre är jag rädd för. Det sista jag vill göra är att reta en bilförare genom att bryta mot lagen.

Bengt-re

Aktiv medlem

Att sikta på folk med en AK-47 får också folk att hålla sig borta. Båda är dock olagliga så därmed inte något som du bör uppmuntra andra till. anstiftan till brott?

stralle

Medlem
Fast blinkande bakljus på cykel är ju lagliga om de blinkar i frekvens om minst 200ggr/minut. Garmin har en modell av Varian som heter RTL516 för länder där blinkande bakljus är olagliga som exempelvis tyskland.
Denna funktion att det faktiskt händer nåt som även den omkörande fordonsföraren ser och det inte bara är en notifiering på cykeldatorn, är vad som skulle få mig att investera i en radar.

Murdock

Aktiv medlem
Fast blinkande bakljus på cykel är ju lagliga om de blinkar i frekvens om minst 200ggr/minut. Garmin har en modell av Varian som heter RTL516 för länder där blinkande bakljus är olagliga som exempelvis tyskland.
Denna funktion att det faktiskt händer nåt som även den omkörande fordonsföraren ser och det inte bara är en notifiering på cykeldatorn, är vad som skulle få mig att investera i en radar.
ljuset är sekundärt för mig, jag har svårt att höra en bil komma bakom mig på grusvägen. Jag köpte nästan en 516 för att vara på den säkra sidan, men lyckas jag få 515 att synkronisera blinkandet med radarn vid dagsljus och ha radarn igång med fast sken oavsett ankommande bakomvarande fordon vid mörker så har jag fått precis vad jag behöver.

Det vore ju trist att behöva ha en annan baklampa när det blir mörkt. Jag får hoppas på lundatoks metod.

antosi

Medlem
Har haft samma fundering som du så jag tog mig en titt i manualen. Där är det specat att oavsett vilket ljusläge du har (blink, fast sken, osv) så kommer den blinka när en bil kommer oavsett. Efter lite googling verkar enda lösningen vara att gå in i "sensors" och stänga av radarn för att på så sätt alltid få fast sken. Då tar jag hellre en böter än meka med det varje gång. Fantastiskt på en lampa för 2k att det inte går att få helt fast sken om man skulle vilja.

Källa: Tabellen på sida 2

Murdock

Aktiv medlem
Har haft samma fundering som du så jag tog mig en titt i manualen. Där är det specat att oavsett vilket ljusläge du har (blink, fast sken, osv) så kommer den blinka när en bil kommer oavsett. Efter lite googling verkar enda lösningen vara att gå in i "sensors" och stänga av radarn för att på så sätt alltid få fast sken. Då tar jag hellre en böter än meka med det varje gång. Fantastiskt på en lampa för 2k att det inte går att få helt fast sken om man skulle vilja.

Källa: Tabellen på sida 2
Japp. Manualen är rätt tydlig, det går inte enligt den att ställa in såsom vi vill ha det. Det antyds dock på nätet att det går att mixtra lite med detta via mjukvaran in Garmin Edge, kanske via någon IQ-app? Jag skall forska mer i detta när tillfälle ges.

IM

Aktiv medlem

Finns blinkandet på Varian specat någonstans? För egen del kör jag med dubbla lampor, varav den ena med fast ljus. På så vis har jag dessutom en extra lampa med mig. Synligheten med blinkande baklampa upplever jag som mycket, mycket högre än endast baklampa med fast sken. Det vore synd, tycker jag, att avstå den synligheten.

antosi

Medlem

Finns blinkandet på Varian specat någonstans? För egen del kör jag med dubbla lampor, varav den ena med fast ljus. På så vis har jag dessutom en extra lampa med mig. Synligheten med blinkande baklampa upplever jag som mycket, mycket högre än endast baklampa med fast sken. Det vore synd, tycker jag, att avstå den synligheten.

Inte hittat det någonstans. Men när jag själv sett blinket upplever jag det knappast som vad det nu blir, 3 blink i sekunden. Sen håller jag ju med, det är ju tack vare blinket jag själv valde en 515 istället för 516. Men när jag cykelpendlar finns inget behov för radarfunktionen eller blinket och då hade det varit skönt att kunna använda denna lampa utan att behöva riskera eventuell böter! Nu får man ta en annan lampa för pendlingen istället..

IM

Aktiv medlem
Inte hittat det någonstans. Men när jag själv sett blinket upplever jag det knappast som vad det nu blir, 3 blink i sekunden. Sen håller jag ju med, det är ju tack vare blinket jag själv valde en 515 istället för 516. Men när jag cykelpendlar finns inget behov för radarfunktionen eller blinket och då hade det varit skönt att kunna använda denna lampa utan att behöva riskera eventuell böter! Nu får man ta en annan lampa för pendlingen istället..
Givetvis. Det är onekligen ett märkligt val av Garmin.

Manurhin2

Aktiv medlem
Nu när inlägg #20 innehöll ordet pendling trillade det ner en pollett .
Vid pendling fungerar den såklart mkt sämre bland alla riktiga beklampor.
Jag har en liten fsdt/blinksnde med gummistropp på pendlar cykeln, kombinera med en sån om det är lagligheten som söks. Obetydlig storlek och 100-ish kr. Även laddning mm tappar man lätt kontroll över då antar jag.

Jag använder min, oftast, nyladdad vid ngn form av träning och tycker den är perfekt.

M

Murdock

Aktiv medlem
Det är därför peleton-läget finns. Då ändras bara ljusstyrkan vid omkörning.
Menar du att ljuset är svagare tills det kommer en bil, och då ökas antal lumen tills den passerat?

1610882265450.png

Herrcykel

Aktiv medlem
Hmm, jag har också funderat på hur det lyser eller blinkar under färd, men har också insett att det inte är särskilt trafiksäkert att från sadeln försöka se hur lyset uppför sig när en bil närmar sig bakifrån 😱

Så här står det i manualen, om du alltid vill ha fast sken => köp annan Varia-modell!

1610963341829.png

jooks

Medlem
Hmm, jag har också funderat på hur det lyser eller blinkar under färd, men har också insett att det inte är särskilt trafiksäkert att från sadeln försöka se hur lyset uppför sig när en bil närmar sig bakifrån 😱
Du kan parkera cykeln och närma dig den bakifrån så ser du! Den reagerar på allt som rör sig mot den.

Murdock

Aktiv medlem
Nu har jag sprungit runt i huset tillräckligt med frun undrande vad jag håller på med. Detta är mina observationer med 515RTL:

Blinkande dagläge. 65 lumen i 16 timmar, intensifierat blink när objekt närmar sig. Klart mest användbara läget för mig som mest cyklar ensam i dagsljus.

Klunga (grupprum/peloton). 8 lumen i 8 timmar. Svagt pulserande när objekt närmar sig, annars fast. Jag är inte ens säker på att det kan klassas som blink då lampan aldrig stängs av utan konstant lyser. Nåja, läget är ändå såpass snällt för ögat så att jag kommer att använda detta läge i mörkerkörning. Jag tror inte ens en polis med en dålig dag skulle höja på ögonbrynen. Jag kommer även att använda detta läge i gruppturer.

Fast sken. 20 lumen i 6 timmar. Blinkar när objekt närmar sig. Detta läge finner jag ingen användning för.

Blinkande natt. 29 lumen i 6 timmar. Blinkar snabbare när objekt närmar sig. Detta läge finner jag ingen användning för.

Standby. Ingen aktivitet, batteriet håller i 3 mån. Varför inte bara stänga av den? Detta läge finner jag ingen användning för.

En intressant detalj som inte står i manualen är att om du väljer ljusläge egen, så kan radarn vara igång och varna med lampan avstängd. Säkert en bra idé om du behöver spara lite på batteriet och har en extralampa bak - dynamodriven t ex. Jag rekommenderar extralampa bak i mörker då 8 lumen inte är särskilt mycket, och att det är läskigt att cykla i mörker med slut på batteri i baklyset.

Jag ser ingen anledning att välja 516RTL (enda läge 5 lumen i 9 timmar!) över 515RTL - glad att jag valde rätt! 👍

Senast ändrad:

holymaco

Ny medlem
Jag ser ingen anledning att välja 516RLT (enda läge 5 lumen i 9 timmar!) över 515RLT - glad att jag valde rätt! 👍

Problemet är att 515 inte finns att få tag i på någon vettig sida vad jag kan hitta, finns på Ebay m.m.

Köpte en 516 under vintern men har inte provat den ännu, kan man inte köra med den avstängd tills det närmar sig en bil och den tänds upp (ej blink). Eller har jag missuppfattat hela grejen med 516

Herrcykel

Aktiv medlem
Jag köpte en RTL515 hos Mantel i höstas och den verkar finnas på lager för ca 2000:- nu också:

Murdock

Aktiv medlem
Problemet är att 515 inte finns att få tag i på någon vettig sida vad jag kan hitta, finns på Ebay m.m.

Köpte en 516 under vintern men har inte provat den ännu, kan man inte köra med den avstängd tills det närmar sig en bil och den tänds upp (ej blink). Eller har jag missuppfattat hela grejen med 516
Nä, tanken är att synas så mycket som möjligt. Lampan bör vara påslagen hela tiden, då radarn bara känner av trafik ca 140m bakom dig. Lampan syns långt mycket längre än så. Dessutom är det olagligt att cykla i mörker utan lampa tänd

Jag köpte min på Chainreactioncycles under Black Friday för 1800.

Bra instruktionsfilm här:

Någon som vet om man på något sätt kan få bilvarningarna till en Apple Watch? Har både Varias egen och Ridewithgps i mobilen....

Pulver

Aktiv medlem
Någon som vet om man på något sätt kan få bilvarningarna till en Apple Watch? Har både Varias egen och Ridewithgps i mobilen....
Har inte testat själv, men borde du inte kunna ställa in att du får notifieringar från någon av dessa appar på Apple Watch när en bil kör förbi ?

Bäst skulle väl vara en egen Apple Watch app från Garmin av Varia appen antar jag.

Pulver

Aktiv medlem
Har nu testat Varia på diverse plattformar och är väldigt imponerad, helt klart en beroendeframkallande pryl.

Kan absolut förstå dem som undrar hur man någonsin klarat sig utan den tidigare.

Fungerar fint för mig på Garmins cykeldator, Hammerhead Karoo 2, Garmin klocka (dock endast om man har en cykel-aktivitet startad) och på Android och iPhone med appen "Ride with GPS"

Jag har dock inte lyckas få notifieringar på Apple watch när bilar passerar.

c3BKlUF.jpg

Även imponerad av hur bra "Ride with GPS" fungerar i gratis-versionen, förstår dem som enbart kör med mobilen även om jag själv mestadels är en cykel-dator användare.

Litet budgettips:
Garmin Varia RVR315, alltså modellen utan lampa säljs för 1100:- på Wiggle:

Riktigt billigt.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer