Garmins Strava livesegment +-, före eller efter?

AtEase

Medlem
Jag tycker tidsangivelsen på ett aktivt livesegment är bakvänd på Garmin (Edge 530). När jag ligger 5 sekunder efter står det -0:05 och om jag är före står det +0:05. Jag vill att det ska vara tvärtom.

Är det bara jag i hela världen som tycker så?

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag tycker tidsangivelsen på ett aktivt livesegment är bakvänd på Garmin (Edge 530). När jag ligger 5 sekunder efter står det -0:05 och om jag är före står det +0:05. Jag vill att det ska vara tvärtom.

Jag delar åsikten. Känns ologiskt , hela live segments känns ofärdigt - jag saknar puls och effektmätare på skärmen så har numera stängt av funktionen.

NLC

Aktiv medlem
Eller hur. Men man kan kika på grafiken om PR/KOM är framför eller bakom strecket som indikerar ens egen relativa position

Jag håller fullständigt med om att den känns omvänd. Min minnesregel i farten är att + är något positivt och att - är något negativt.

ejma

Aktiv medlem
Håller med. Jag trodde funktionen skulle hjälpa, men jag har inte tid att glo på skärmen när jag cyklar. Enda vettiga med livesegment är information om start och slutpunkt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Håller med. Jag trodde funktionen skulle hjälpa, men jag har inte tid att glo på skärmen när jag cyklar. Enda vettiga med livesegment är information om start och slutpunkt.
Fast är det segment man gillar och brukar köra så har man lärt sig var start och stop är. Finns även här tjockhultshoodsen skyltar på vissa segment....

NLC

Aktiv medlem
Dock. Det kan vara en bra motivator att tro att man ligger efter (fast man i själva verket är före) och ju mer man satsar och tar i desto mer ökar tiden...

Bengt-re

Aktiv medlem
Fast det går väl att ställa in? Har för mig att jag har just de två fälten när jag kör livesegment.
Åfan! Det måste undersökas så kanske funktionen kan få en chans till. På lite längre segment måste man nästan ha den informationen om man skall kunna lyckas pricka sitt eget max - tiden blir ju vad den blir - det enda man kan påverka är sin egen output.

me.I.am

Aktiv medlem
Tror det är em rest från Virtual Partner, där visas tid och snitt bättre/sämre än VP (på min 800, kommer inte ihåg om de är valbara). Snittet är mest logiskt att visa som + om man ligger före, och då skulle det vara konstigt om tiden hade minus, kanske nån på Garmin tänkte en gång för längesen.

Adhocalias

Aktiv medlem
Åfan! Det måste undersökas så kanske funktionen kan få en chans till. På lite längre segment måste man nästan ha den informationen om man skall kunna lyckas pricka sitt eget max - tiden blir ju vad den blir - det enda man kan påverka är sin egen output.
Kollade nu. På min 1030 kan jag ha upp till sex valbara fält på skärmen för segment.

Woodknocker

Aktiv medlem

Garmin är relativt ologiska, kolla bara på Garminhackinggate.

Wahoo visar "ahead" and "behind". Enkelt. Och enkelt är bra.

AtEase

Medlem
Dock. Det kan vara en bra motivator att tro att man ligger efter (fast man i själva verket är före) och ju mer man satsar och tar i desto mer ökar tiden...
Det var exakt det som hände mig häromdagen. Rättare sagt första gången jag testade. Helt slut när jag kom upp för sista backen vid jobbet, bara för att vara långsammare än mitt pers från ifjol 😂

ikuo_kemo

Medlem
I bilracing så har det väll alltid varit att - är bra och + att man är långsam, vilket också är det jag känner mig mest bekväm med.
Min garmin 530 är baklänges, jag reflekterade att den visade "fel", hittade inget ställe att ändra detta, fast jag kanske är teknologisk analfabet bara :P

AtEase

Medlem
I bilracing så har det väll alltid varit att - är bra och + att man är långsam, vilket också är det jag känner mig mest bekväm med.
Min garmin 530 är baklänges, jag reflekterade att den visade "fel", hittade inget ställe att ändra detta, fast jag kanske är teknologisk analfabet bara :P
Exakt så!

Skicka in synpunkten till deras support. Jag fick svar efter några dagar, och det lät uppriktigt iaf :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer