[GBG/GSC] Avsågade stolpar Sandsjöbacka, 2019

Hej,
Vi fick tyvärr ett tråkigt meddelande från Västkuststiftelsen igår :( Någon har igen varit ute och kapat stolpar i Sandsjöbacka, söder om Göteborg som förra våren.

Efter sabotaget förra våren så hade vi en intensiv dialog med Västkusstiftelsen där vi kom överens om en lösning med att sänka och flytta ut stolparna. Det arbetet har tyvärr hamnat lite efter men är på gång. Vid vårt senaste möte i slutet av sommaren så berättade dem att de fått prioritera om lite efter den varma sommaren och skogsbränder i flera reservat. Västkuststiftelsen har därefter också kommit med initiativ till flera olika mtb-relaterade projekt som vi jobbar med så viljan därifrån finns.

Sabotage av den här typen däremot kommer bara leda till en misstro mot cyklister och får inte förekomma!

Allemansrätten ger oss samma rättigheter att färdas i skog och mark som folk till fots men tyvärr så ser vi ändå allt mer tendenser till inskränkningar för oss där inte minst Änggårdsbergen är ett tydligt exempel. Vi har idag ett ganska ansträngt läge i flera områden runt om Göteborg efter att stigcyklingen har ökat extremt mycket de senaste åren.

Vi i stigvårdsgruppen lägger ner otroligt mycket tid på att försöka lösa den här typen av problem. Tid vi istället skulle ha lagt på att jobba för mer och bättre stigar. Vi måste alla agera goda ambassadörer för vår sport för att bygga ett bättre förtroende för oss hos både allmänheten och naturområdenas förvaltare.

52857913_2264476650435371_5731001439757533184_n.jpg

Stigvårdsgruppen
Göteborgs Stigcyklister

Senast ändrad:
En lösning skulle kanske kunna vara att bygga en spång till, utan stolpar. Så kan den med stolpar få räcken och allt möjligt utan att det påverkar cyklister.

Dessa envisa eldsjälar som tar med sig såg ut i skogen lär ju aktivt se till att fri skogscykling snart tillintetgörs i stadsnära naturreservat.

Ingen skall någonsin lämna asfalten. Aldrig någonsin lämna asfalten. Myror kan bli klämda och rådjur kan sätta i vrångstrupen.

Loftberg sa:
Dessa envisa eldsjälar som tar med sig såg ut i skogen lär ju aktivt se till att fri skogscykling snart tillintetgörs i stadsnära naturreservat.
+1
Det värsta är att dom begriper det inte själva utan dom tror att dom är duktiga och har rätt til det (och halva kungariket).

geologen sa:
En lösning skulle kanske kunna vara att bygga en spång till, utan stolpar. Så kan den med stolpar få räcken och allt möjligt utan att det påverkar cyklister.

Bygg spång som är minst fyra plankor breda while you're at it vetja.

Loftberg sa:

Krävs ju endast ett par kids med the need for speed på Amundön för att cykelförbud ska införas. Normen är fuck cyklister och vi måste konstant övertyga resten om att "nä men hallå dra inte alls över en kam nu va".

Höll själv på att ramla ner i Genarp efter att ha bytt till modernt styre på 26an. Med 570mm kunde man galant parera stolpen. Med 720, not so much.

Jag var ute förra veckan och då var nästan alla stolpar under styrhöjd, verkar dock vara kapade för länge sedan och såg inget nykapat då iaf.
Så länge de håller sig strax under styrhöjd ser jag inte riktigt problemet med vem som kapar dem.

/T

Kan man inte ta sig förbi stolparna när det är TRE plankor brett kanske man inte ska hålla på med teknisk cykling. Idioter!

Typiskt kommunist-Göteborg att kommunpampar accepterar och möjliggör exkludering av vissa grupper från allmän mark

Det går att dra en parallell till Järvafältet i Sollentuna/Järfälla:

Här är det ett jäkla gnäll i media mm på att cyklister "förstör" och att Järvafältet är naturskyddsområde och att cyklingen borde begränsas

Men samtidigt kunde man anlägga ett nytt löparspår på Järfälla sidan där man (trots att det redan fanns ett fint löparspår på samma plats) har skövlat i skogen, tagit ner massor med trän och grusat en bred bana så joggarna slipper lyfta på fötterna om det skulle dyka upp en rot eller liten sten. Förmodligen är det nån på kommun som gillar att jogga.

Tragiskt när intressegrupperingar bland styrande organ sätter agendan för vad man får göra i det offentliga rummet.

Jag tycker inte att det gagnar vår sak att man sågar ner pinnar, men jag förstår att man gör det.

emmer sa:
Stewe sa:
Jag tycker inte att det gagnar vår sak att man sågar ner pinnar, men jag förstår att man gör det.
Så du tycker att om allt inte blir som du tycker så ska man ta saken i egna händer? Söndercurlade jäkla fjant.
Du kanske ska öva lite på läskunnigheten. Det är effektivare att trolla på det folk faktiskt skrivit.

Stewe sa:
Typiskt kommunist-Göteborg att kommunpampar accepterar och möjliggör exkludering av vissa grupper från allmän mark

Här är det ett jäkla gnäll i media mm på att cyklister "förstör" och att Järvafältet är naturskyddsområde och att cyklingen borde begränsas

Men samtidigt kunde man anlägga ett nytt löparspår på Järfälla sidan där man (trots att det redan fanns ett fint löparspår på samma plats) har skövlat i skogen, tagit ner massor med trän och grusat en bred bana så joggarna slipper lyfta på fötterna om det skulle dyka upp en rot eller liten sten. Förmodligen är det nån på kommun som gillar att jogga.

Tragiskt när intressegrupperingar bland styrande organ sätter agendan för vad man får göra i det offentliga rummet.

Det är svårt att störa/skrämma någon som joggare/vandrare, medan cyklister håller en högre fart, hastigare kan dyka upp, ev tvingar andra att hoppa åt sidan, osv. Detta leder högst troligen till klagomål till myndigheter och andra. Det är snarare det som ligger till grund för "motarbetandet" av cyklism i naturreservat, snarare än att nån kommunpamp främjar sitt eget intresse. Och det räcker ju med ett fåtal rötägg som inte visar hänsyn, så drar klagomålen igång. Högst troligen är det sådana rötägg som sågar ner dessa stolpar, eftersom de tycker stolparna hindrar dem i deras framfart (troligen i för hög fart än vad som är lämpligt).

Senast ändrad:
Är inte stolparna såpass korta nu att man kan passera med brett styre men att de samtidigt är tillräckligt höga för att de som inte kan ta ett 1 dm högt steg kan få lite stöd av dom? För det var väl som stöd för de som knappt kan lyfta fötterna men ändå ska vandra i skogen som stolparna sitter där överhuvudtaget? Noterade även när jag cyklade där i somras att det för konsekvens skull borde finnas fler stolpar i skogen där det är naturliga stenar, branta backar osv som är betydligt stökigare att ta sig förbi till fots än steget upp på en spång. Säga vad man vill om att folk tar sågen i egna händer men med hyckleriet kring motiveringen till stolparna så är det väl inte otippat att de kortas av.

I all välmening, men jag tror faktiskt inte att alla som cyklar MTB i Göteborg hänger på Happyride och vet vad GSC är och gör. Därför känns det lite märkligt att slänga sig med saker som att de motarbetar GSCs arbete. Mest troligt vet de inte ens om att det finns något arbete att motarbeta.

Sen tycker jag även att man kan vända på steken - det är inte förvånande att en brokonstruktion som byggts så den förhindrar passage med cykel utsätts för sabotage. I min hemkommun byggde kommunen en gärdesgård rakt över den stora stigen in till en skolgård, utan större konsekvensanalys. Följden blev att barnen tvingades gå längs vägkanten (utan trottoar) i 50-100 m eller ta en lång omväg. Det tog inte många dagar innan någon driftig förälder hade löst problemet och sågat upp ett hål i staketet. Så blev det rabalder i lokaltidningen med rubriker om "vandaler" och allt. Men gissa vad. Tre år senare är det fortfarande ett hål i staketet på det stället. Kommunen insåg kanske hur puckat de hade byggt staketet, och att det fanns fler aspekter att ta hänsyn till än vad de hade tänkt på.

H. sa:
I all välmening, men jag tror faktiskt inte att alla som cyklar MTB i Göteborg hänger på Happyride och vet vad GSC är och gör. Därför känns det lite märkligt att slänga sig med saker som att de motarbetar GSCs arbete. Mest troligt vet de inte ens om att det finns något arbete att motarbeta.

Poängen är inte att den/de som gör detta förstör för GSC, poängen är att de förstör för sig själv och för alla andra cyklister som vill cykla i området, och även i andra storstadsnära reservat framöver.

Stolpkonstruktionen är omstridd, men VKS har ju själva bestämt att utformningen ska ändras och de ska både kortas ner och flyttas ut så att man kan ta sig förbi lättare med cykel.Den informationen har säkert inte nått alla, så nu försöker vi igen, via FB, mail (inkl till alla GCFs klubbar), happy.

Senast ändrad:
H. sa:

Sen tycker jag även att man kan vända på steken - det är inte förvånande att en brokonstruktion som byggts så den förhindrar passage med cykel utsätts för sabotage. I min hemkommun byggde kommunen en gärdesgård rakt över den stora stigen in till en skolgård, utan större konsekvensanalys. Följden blev att barnen tvingades gå längs vägkanten (utan trottoar) i 50-100 m eller ta en lång omväg. Det tog inte många dagar innan någon driftig förälder hade löst problemet och sågat upp ett hål i staketet. Så blev det rabalder i lokaltidningen med rubriker om "vandaler" och allt. Men gissa vad. Tre år senare är det fortfarande ett hål i staketet på det stället. Kommunen insåg kanske hur puckat de hade byggt staketet, och att det fanns fler aspekter att ta hänsyn till än vad de hade tänkt på.
Vem avgör vad som är "rätt" då?
Jag och många bilister med mig tycker det är idiotiskt med de vägbulor som kommunen byggt i Uppsala. Med ditt resonemang borde det vara "rätt" av oss att nån natt ge oss ut och schakta bort dem, eller?

Senast ändrad:
Hur var det förra året? Då sågades stolparna ner i markhöjd om jag minns rätt?.

Nu finns det ju en stolpe så de som behöver ha hjälp för att ta ett 5-10cm högt steg kan stötta sig, samtidigt som att det går att cykla över.

Hade själv kunnat göra liknande om jag blivit lovat något och ett år senare har det ej gjorts något. Det var ju mer eller mindre detta som lovades, göra så att pensionärer kan gå där samtidigt dom det är cykelbart.

H. sa:
Det kvittar väl om de känner till GSCs arbete eller ej. Man går inte ut och sågar ner konstruktioner i ett naturreservat på helt eget bevåg.

Vi på Västkuststiftelsen hade inte tänkt att kommentera helgens incident överhuvudtaget, men när nu diskussionen ändå är igång är det lika bra att vi gör det.

Vi är förnuftiga nog att förstå att uppsättningen av spångstolparna var ett sämre val. Vi kommer inte att sätta upp några nya. Vi kommer att göra fler åtgärder för att förbättra cyklingen i Sandsjöbacka och förhoppningsvis fler ställen om vår budget tillåter det.

Vi kommer inte att döma alla cyklister för att en individ agerar dumt, lika lite som vi dömer alla vandrare för den ende som drar fram stockar och lägger över stigen för att stoppa cyklister. Vi gillar cyklister och alla andra som är ute i naturen.

Som vi ser det jobbar vi ihop med Göteborgs Stigcyklister för att förbättra cyklingen. Tyvärr leder sådana här incidenter till att vår trovärdighet som cykelförespråkare minskar. Det är synd.

Vi har polisanmält incidenten (plus de som hände förra året) och kommer att driva processen, både straffrättsligt och civilrättsligt, alltså både för att utkräva straff och skadestånd. Det är oacceptabelt att allmän egendom vandaliseras. Jag hoppas att det är förståeligt att vi gör så.

Med hopp om en riktig fin cykelvår!

Linus Kron
vd, Västkuststiftelsen

Göteborgs Stigcyklister sa:
Efter sabotaget förra våren så hade vi en intensiv dialog med Västkusstiftelsen där vi kom överens om en lösning med att sänka och flytta ut stolparna.

Stigvårdsgruppen
Göteborgs Stigcyklister

Om man på ett år inte fått till att sänka och flytta stolparna, kan man inte åtminstone tänka sig att man kommer överrens om vilken höjd de ska vara och att de som faktiskt använder området får "frikort" att tills vidare såga av stolparna på den överrenskomna höjden? Då är ju halva problemet avklarat, och alldeles gratis utan att nån stiftelse eller förening behövt lyfta ett finger eller spendera en enda krona.

frippegubben sa:
Efter sabotaget förra våren så hade vi en intensiv dialog med Västkusstiftelsen där vi kom överens om en lösning med att sänka och flytta ut stolparna.

Stigvårdsgruppen
Göteborgs Stigcyklister

Om man på ett år inte fått till att sänka och flytta stolparna, kan man inte åtminstone tänka sig att man kommer överrens om vilken höjd de ska vara och att de som faktiskt använder området får "frikort" att tills vidare såga av stolparna på den överrenskomna höjden? Då är ju halva problemet avklarat, och alldeles gratis utan att nån stiftelse eller förening behövt lyfta ett finger eller spendera en enda krona.

Börjar med att säga att jag blir riktigt arg av att läsa att folk gör såhär och man undrar hur dom är funtade i huvudet...
Men jag håller med om det frippe säger. På många andra ställen så hjälper ju GSC till och genomför jobb och fixar stigar för att det ska bli bättre. Om det är svårt för stiftelsen att hinna med eller ha budgeten att lösa det med personal helt själva så kanske det är dags att fördjupa samarbetet här också om det är möjligt och jobba ihop på samma sätt som med PoN där cyklisterna kan hjälpa till med sådana här jobb? win win för alla?

LOK sa:
Vi på Västkuststiftelsen hade inte tänkt att kommentera helgens incident överhuvudtaget, men när nu diskussionen ändå är igång är det lika bra att vi gör det.

Vi är förnuftiga nog att förstå att uppsättningen av spångstolparna var ett sämre val. Vi kommer inte att sätta upp några nya. Vi kommer att göra fler åtgärder för att förbättra cyklingen i Sandsjöbacka och förhoppningsvis fler ställen om vår budget tillåter det.

Vi kommer inte att döma alla cyklister för att en individ agerar dumt, lika lite som vi dömer alla vandrare för den ende som drar fram stockar och lägger över stigen för att stoppa cyklister. Vi gillar cyklister och alla andra som är ute i naturen.

Som vi ser det jobbar vi ihop med Göteborgs Stigcyklister för att förbättra cyklingen. Tyvärr leder sådana här incidenter till att vår trovärdighet som cykelförespråkare minskar. Det är synd.

Vi har polisanmält incidenten (plus de som hände förra året) och kommer att driva processen, både straffrättsligt och civilrättsligt, alltså både för att utkräva straff och skadestånd. Det är oacceptabelt att allmän egendom vandaliseras. Jag hoppas att det är förståeligt att vi gör så.

Linus Kron
vd, Västkuststiftelsen

Toppen, tack för att ni är tydliga!

ooms sa:
H. sa:

Vem avgör vad som är "rätt" då?
Jag och många bilister med mig tycker det är idiotiskt med de vägbulor som kommunen byggt i Uppsala. Med ditt resonemang borde det vara "rätt" av oss att nån natt ge oss ut och schakta bort dem, eller?

Jag är inte någon allsmäktig dömare av rätt och fel. Jag konstaterar bara att folk har en tendens att ta saker i egna händer om det uppfattas som "fel" eller inte anpassat för dem. Ett annat exempel är rödljus som inte känner av cyklar. Kan man då förvänta sig regelefterlevnad av cyklister? Jag säger inte att det är rätt att köra mot rött, men sannolikheten att regelefterlevnaden minskar är uppenbar.

Stewe sa:

Typiskt kommunist-Sollentuna. Överallt dessa kommunister. Nån borde göra nåt.

”Vi har polisanmält incidenten (plus de som hände förra året) och kommer att driva processen, både straffrättsligt och civilrättsligt, alltså både för att utkräva straff och skadestånd. Det är oacceptabelt att allmän egendom vandaliseras. Jag hoppas att det är förståeligt att vi gör så.”

- det här är ju intressant. Vem äger stolparna? Om Stolparna utgör ett hinder, är det olagligt att undanröja det?

Man skulle nog lika härja kunna hävda västkuststiftelsens ansvar i att tillgänglighetsanpassa konstruktionen. Jag skulle inte vara så säker på sin sak om jag var VKS.

- Desamma!

CW sa:
Loftberg sa:

Krävs ju endast ett par kids med the need for speed på Amundön för att cykelförbud ska införas. Normen är fuck cyklister och vi måste konstant övertyga resten om att "nä men hallå dra inte alls över en kam nu va".

Du menar att alla i gruppen "resten" drar alla över en kam?

frippegubben sa:

Stigvårdsgruppen
Göteborgs Stigcyklister

Word!

Och tillhandahåll en ritning på kommande lösning. Det är väl två långa franskskruv och en distans som behövs egentligen. Vad stolparna nu skall vara bra för alls. Det är ju ingen idé att hävda tillgänglighetsanpassning. Då har man ju lite mer att höra i skogen tänker jag.

Jag tror att det är en idé som kom till på ett papper och som nu har blivit en fråga om att ha rätt.

LOK sa:
Oacceptabelt eller ej, känns det inte rätt onödigt att slösa med skattepengar på ett mål utan brottsoffer och där det näppeligen kommer hittas någon skyldig? Vad ska det tjäna till?

Mindre byråkrati, tack. Då hade förmodligen stolparna blivit kortade för länge sen. I praktiken spelar det ju noll roll om ni eller nån random cyklist gör det.

Stewe sa:

Lite OT för denna tråd, men:
Jag har missat det här med järvafältet. Är det från sollentuna, Stockholm eller Järfälla kommun gnället kommer?

Makten sa:
LOK sa:
Oacceptabelt eller ej, känns det inte rätt onödigt att slösa med skattepengar på ett mål utan brottsoffer och där det näppeligen kommer hittas någon skyldig? Vad ska det tjäna till?

Mindre byråkrati, tack. Då hade förmodligen stolparna blivit kortade för länge sen. I praktiken spelar det ju noll roll om ni eller nån random cyklist gör det.
Domstolar och fängelse är slöseri med pengar. Skjut, gräv, tig. *ironi*

Tillbaka
Topp