[GBG/GSC] Avsågade stolpar Sandsjöbacka, 2019

aahlborg sa:
Makten sa:
LOK sa:
Vi har polisanmält incidenten (plus de som hände förra året) och kommer att driva processen, både straffrättsligt och civilrättsligt, alltså både för att utkräva straff och skadestånd. Det är oacceptabelt att allmän egendom vandaliseras. Jag hoppas att det är förståeligt att vi gör så.
Oacceptabelt eller ej, känns det inte rätt onödigt att slösa med skattepengar på ett mål utan brottsoffer och där det näppeligen kommer hittas någon skyldig? Vad ska det tjäna till?

Mindre byråkrati, tack. Då hade förmodligen stolparna blivit kortade för länge sen. I praktiken spelar det ju noll roll om ni eller nån random cyklist gör det.
Domstolar och fängelse är slöseri med pengar. Skjut, gräv, tig. *ironi*

Nej men nu är det ju inte direkt ett ministermord vi pratar om. Det kan ju såklart finnas en poäng att rapportera in småsaker också för att få statistik på hela bilden, men om någon nu gjort vad man under en längre tid tänkt men inte hunnit (vilket ju i sig är intressant med tanke på den lilla insatsen när man ändå är ute på plats) är det ju bara onödigt paragrafrytteri. Jag ger mig den på att det är samma typ av personer som klagar högljutt i insändare på att polisen inte har resurser att utreda brott. Hade man lagt samma tid och energi på att fixa istället för onödig administration och irritation hade ju grundproblemet varit löst.

Om det är nån som borde polisanmälas, så är det dom som satt upp stolparna. Dom tillför ju absolut ingenting förutom att skapa en farlig situation för dom som använder stigarna mest, dvs mtb-cyklister.

Lingon sa:
Om det är nån som borde polisanmälas, så är det dom som satt upp stolparna. Dom tillför ju absolut ingenting förutom att skapa en farlig situation för dom som använder stigarna mest, dvs mtb-cyklister.
Klarar man inte av att behärska sin cykel i den situationen kanske man ska sänka farten eller kliva av och leda cykeln...

ooms sa:
Lingon sa:
Klarar man inte av att behärska sin cykel i den situationen kanske man ska sänka farten eller kliva av och leda cykeln...

Klarar man inte av att ducka för en vajer så kan man gott tappa huvudet.

Lingon sa:

Det är ju först och främst en vandringsled, och iom våran nuvarande lagstiftning så är bieffekten att vi får cykla på den. Tillsvidare.

Hur orkar man göra en så stor sak av detta? Lägg energin på annat och viktigare! Jag cyklar ibland i Sandsjöbacka och tycker personligen att dom är i vägen då dom har en höjd högre än styret vilket är en säkerhetsrisk och irriterande moment när man behöver hoppa av och leda cykeln. Om man kapar dom 2 dm utgör dom inte längre ngt hinder för cyklister samtidigt som dom kan hjälpa ev äldre/funktionsnedsatta människor som är ute och vandrar. Så vem som än kapade gjorde ett bra jobb om man tänker på alla som vill nyttja leden, såväl vandrare som cyklister. Den som satt upp dom borde tänka till nästa gång och ta hänsyn till alla som vill njuta i skogen.

I naturreservat så bygger man väl spänger för att skydda naturen, inte för att underlätta för vandrare? Naturen behöver inga stolpar.

ForesterGuy sa:
ooms sa:
Lingon sa:

Det var nog en av de sämsta liknelserna jag sett. Grattis, bra jobbat!

Alla såna händelser ska Polisanmälas, precis som idioter som lägger grenar över stigar. Så fungerar systemet som är skapad för att förbättra kvalitet av vårt liv. Om man anmäler inte sånt då kan det leda till situationer typ: någon bygger om ett fint hopp på en offentlig cykel bana för at han tror den är "farlig" och du får inte säga något. Så... tycker du inte om det, no problem, vill du göra något åt det - shoot yourself, gärna vid krematorium.

Ursäkta men ”stor grej”?
Detta är sabotage, skadegörelse i en lagligen extra skyddad miljö. Vet du straffvärdet på dylika brott?

Har f.ö. ev filmat sträckan helgen då det borde ha skett då jag cyklade med go-pro på hjälmen. Ska kolla igenom senare. Vem vet, ”sågen” kanske har fastnat på bild.

Efter hårt googl.. detektivarbete så har jag troligtvis hittat skurken:
depositphotos_109525990-stock-photo-round-wooden-trivet-with-smiley.jpg

https://se.depositphotos.com/109525990/stock-photo-round-wooden-trivet-with-smiley.html

Lingon sa:
Dom tillför ju absolut ingenting förutom att skapa en farlig situation för dom som använder stigarna mest, dvs mtb-cyklister.
Nu har jag inte cyklat i området, men det lär väl finnas ett och annat farlig ställe man passerar frivilligt, förutom stolparna.
Se dem som en utmaning istället.

Vid en stig jag använder ibland finns det ett antal träd (20-30 cm diameter) precis intill ett par spångar. Undra om det är ok om jag sågar ner dem? De står för övrigt på privat mark. Och det är inga problem att komma förbi träden om man vinklar cykeln lite. Men spångarna är inte nätade, så de är snorhala om det är blött.

ooms sa:
ForesterGuy sa:
ooms sa:
Lingon sa:

Det var nog en av de sämsta liknelserna jag sett. Grattis, bra jobbat!

Jag har satt upp tvättlinor över stigarna på mitt skogsskifte, går man i maklig takt så ser man dem i tid.

weldion sa:
I naturreservat så bygger man väl spänger för att skydda naturen, inte för att underlätta för vandrare? Naturen behöver inga stolpar.
Naturreservat skapas ofta för att skydda populära rekreationsområden som inte behöver vara särskilt märkvärdiga ur natursynpunkt. Nationalparker däremot mera för att skydda naturen.

Hur mycket spänger finns det i Sandsjöbacka egentligen? Är det så mycket att det verkligen är jobbigt att kliva av och gå med cykeln de sträckorna? I så fall låter det som rätt tråkig cykling även om spängerna skulle vara cyklingsbara.

Lejon sa:
Hur mycket spänger finns det i Sandsjöbacka egentligen? Är det så mycket att det verkligen är jobbigt att kliva av och gå med cykeln de sträckorna? I så fall låter det som rätt tråkig cykling även om spängerna skulle vara cyklingsbara.

Jag gissar att irritationen främst kommer från att stolparna är där primärt för att hindra cyklister.

geologen sa:
Lejon sa:

Jag gissar att irritationen främst kommer från att stolparna är där primärt för att hindra cyklister.
Jo det gissar jag också, och cyklade jag i området kanske jag också skulle vara liiite irriterad, vem vet...

Hette det att det var bra ton i den andra så gäller det då inte här...förstår inte alls hur det kan bli konflikter ute i spåren....

geologen sa:
Lejon sa:

Fast dom har också sagt att det inte var tanken med dom och att dom satte upp dom utan att tänka på just cyklisterna i detta fallet.
Dom har också sagt att på grund av det är det är något som ska åtgärdas vilket dom inte hunnit med än.
Om man sen upplever det så så är det en helt annan fråga.

roding sa:
geologen sa:
Lejon sa:

Fast dom har också sagt att det inte var tanken med dom och att dom satte upp dom utan att tänka på just cyklisterna i detta fallet.
Dom har också sagt att på grund av det är det är något som ska åtgärdas vilket dom inte hunnit med än.
Om man sen upplever det så så är det en helt annan fråga.

Det finns viss info som tyder på motsatsen,
"Sedan får jag lite skamset erkänna att det tydligen - vilket jag faktiskt inte visste - fanns en baktanke att stolparna skulle sänka hastigheten på cyklarna inför upp- och nerkörning från spången. Jag trodde det bara var en bieffekt. "
ur
https://happyride.se/forum/read.php/1/3314744/3315318#msg-3315318

Tillbaka
Topp