[GBG/GSC] Avsågade stolpar Sandsjöbacka, 2019
aahlborg sa:Domstolar och fängelse är slöseri med pengar. Skjut, gräv, tig. *ironi*Makten sa:Oacceptabelt eller ej, känns det inte rätt onödigt att slösa med skattepengar på ett mål utan brottsoffer och där det näppeligen kommer hittas någon skyldig? Vad ska det tjäna till?LOK sa:Vi har polisanmält incidenten (plus de som hände förra året) och kommer att driva processen, både straffrättsligt och civilrättsligt, alltså både för att utkräva straff och skadestånd. Det är oacceptabelt att allmän egendom vandaliseras. Jag hoppas att det är förståeligt att vi gör så.
Mindre byråkrati, tack. Då hade förmodligen stolparna blivit kortade för länge sen. I praktiken spelar det ju noll roll om ni eller nån random cyklist gör det.
Nej men nu är det ju inte direkt ett ministermord vi pratar om. Det kan ju såklart finnas en poäng att rapportera in småsaker också för att få statistik på hela bilden, men om någon nu gjort vad man under en längre tid tänkt men inte hunnit (vilket ju i sig är intressant med tanke på den lilla insatsen när man ändå är ute på plats) är det ju bara onödigt paragrafrytteri. Jag ger mig den på att det är samma typ av personer som klagar högljutt i insändare på att polisen inte har resurser att utreda brott. Hade man lagt samma tid och energi på att fixa istället för onödig administration och irritation hade ju grundproblemet varit löst.