[GBG/GSC] Remiss, nya regler för naturreservatet Änggårdsbergen - uppdaterad med yttrande på förslaget

slashtmp

Aktiv medlem
[GBG/GSC] Remiss, nya regler för naturreservatet Änggårdsbergen - uppdaterad med yttrande på förslaget
Nu har jag skickat in världens längsta invändning. Tycker alla som nyttjar området bör framföra sina åsikter.
Grymt!

Problemet med att i reservatsföreskrifterna skriva in en övre gräns för antalet cykelleder är att föreskrifterna spänner över lång tid, ofta 20-30 år, de nuvarande är från 70-talet om jag minns rätt. Om det visar sig att konceptet med cykelleder (vilket är något oprövat) fungerar väldigt bra och vi cyklister och förvaltare i framtiden skulle vilja anlägga fler leder som då också håller för åretruntcykling, och inte heller ses som ett oönskat slitage så sätter det här en onödig begränsning. Det finns ju t ex mer än 3 nivåer i svårighetsgrad så redan där blir det dåligt.

xyz-saft

Aktiv medlem
Grymt!

Problemet med att i reservatsföreskrifterna skriva in en övre gräns för antalet cykelleder är att föreskrifterna spänner över lång tid, ofta 20-30 år, de nuvarande är från 70-talet om jag minns rätt. Om det visar sig att konceptet med cykelleder (vilket är något oprövat) fungerar väldigt bra och vi cyklister och förvaltare i framtiden skulle vilja anlägga fler leder som då också håller för åretruntcykling, och inte heller ses som ett oönskat slitage så sätter det här en onödig begränsning. Det finns ju t ex mer än 3 nivåer i svårighetsgrad så redan där blir det dåligt.
Just den biten löser man väl kanske genom att låta flera kortare stigar bli en led. Men visst är det olyckligt. Det var ett tag sedan jag cyklade i ÄGB men upplevde inte några konflikter då även om det var en del folk.

yonsson

Aktiv medlem
Just den biten löser man väl kanske genom att låta flera kortare stigar bli en led. Men visst är det olyckligt. Det var ett tag sedan jag cyklade i ÄGB men upplevde inte några konflikter då även om det var en del folk.
Det där med ”konflikter” har fått onödigt mycket uppmärksamhet. Jag undrar vilket underlag de har för att styrka detta påstående. Jag har nog cyklat 200 gånger i ÄGB och har aldrig varit i närheten av konflikt med någon.

Det är mycket i beslutet som verkar sakna underlag.

edvin_m

Aktiv medlem
Hej,
Nu är vårt yttrande från Göteborgs Stigcyklister inskickat till Länsstyrelsen. Sista dag är förövrigt imorgon (10/12) så nu när snön ändå ska regna bort så kan det ju vara en helt ok fredagsaktivitet att ta en öl och maila lite synpunkter till Länsstyrelsen 😝

https://drive.google.com/file/d/1nexrTz2LKwEfR05nDzKajf085GqZfyDr/view?usp=sharing

Den här gången har vi valt att fokusera lite annorlunda än i förra remissrundan, då la vi ner mycket jobb på att bredare frågor och kritik av metod och beslutsfattande kring reservatet. Förslaget som ligger ute den här gången ser vi som bättre ur många hänseenden men tyvärr fortfarande med många dåliga konsekvenser för oss stigcyklister. Vi har därför valt att mer fokusera på de konkreta problem vi ser och förslag på lösningar av dem.

Edvin Mellergård och Love Roos

Göteborgs Stigcyklister

DD88

Aktiv medlem
Att återge en artikel i sin helhet utan upphovsmannens tillåtelse bryter mot upphovsrättslagen.

// Admin

Senast redigerad av en moderator:

Maakus

Aktiv medlem
aagb_framtiden.png

Typ så?

Maakus

Aktiv medlem
Svårt med access till Hobo, Ugglan, Ravinen och Thinnertrasan :(

Maakus

Aktiv medlem
Blir spännade hur dom löser gränsdragningen/markerar vart gränsen går.

SIE

Aktiv medlem
Svårt med access till Hobo, Ugglan, Ravinen och Thinnertrasan :(
Hobo leder man ju ändå cykeln upp för (väl?)
Vore käckt om detta området kunde få dispans från förbudet med motivering att det förstör access till Hobokullen
62BE543A-E2D4-43B7-B888-6B398A7AFC5F.jpeg

d3marcus

Ny medlem
Måste ju anläggas en ny grusväg från ruinen söder om Ljungheden/norr om Trindemosse till den större stigen väster om Ljungheden. Den gul-svarta stigen på den sträckan går knappast att cykelpendla på.

slashtmp

Aktiv medlem
De nya ordningsföreskrifterna kommer antagligen att börja gälla runt mitten på juli, det finns inget exakt datum än utan hänger lite på vad juristerna anger när det läggs in i författningssamlingen.

Vi kommer att göra någon sammanfattning från GSC om ett par veckor eller så, Edvin är iväg på semester för tillfället och han behöver vara med för att gå igenom allt beslutsmaterial först.

Men överlag har våra synpunkter hörsammats i ganska stor omfattning, i beslutet vi nu fått tycker jag det ser ut som många formuleringar har mjukats upp något och zoneringen har justerats till vår fördel. Hur saker och ting kommer att bli rent praktiskt finns det förstås väldigt mycket frågetecken om, men jag ser nog heller på de positiva delarna i detta för att kunna lägga tid och energi på att utveckla cyklingen i Änggårdsbergen tillsammans med Västkuststiftelsen.

Området runt Hobokullen kan jag inte kommentera i detalj, men det är nog otroligt små möjligheter att få igenom någon dispens i nuläget åtminstone.

Larsifer

Aktiv medlem
Fortfarande trångt under trädet vid första step-up? Men det andra ska väl gå bra att krångla sig upp?
Tyvärr misstänker jag att du kommer att attrahera mycken gubbskrika om du visar dig med cykel på förbjuden mark. Det blev snabbt mycket diskussion när man försökte förbjuda cykling genom några rastplatser inne i området för några år sen. Men vi får väl se hur det blir med detta.

yonsson

Aktiv medlem
Tråkigt med vinterförbud. Då cyklister ändå inte cyklar när det är blött och kallt ser jag inte vinterförbud som meningsfullt på något sätt. Det sliter ju inget när det är tjäle liksom….

Även om allt detta känns skit så blev ändå avgränsningen bra med minimal påverkan utifrån var jag brukar cykla. Tråkigt dock för alla som bor på den sidan där begränsningarna kommer ligga.

Senast ändrad:

Galcarde

Ny medlem
Jag sänkte alltid hastigheten för fotgängare och väntade tålmodigt på hundarna med deras 10m långa koppel. Nu tror jag att jag måste börja ta med mig den här kartan nu till Änggårdsbergen, jag kanske ska skriva ut en etikett med kartan och klistra in den på baksidan av min hjälm, visst kommer bråken nu att tillta även om vi bara cyklar på cykelvägarna.
Eller kan Trailforks uppdatera spåren baserat på vad som är tillåtet?

CCS

Aktiv medlem
Att klippa och klistra in material som ligger bakom betalvägg har det blivit backning på i andra trådar så det kan väl vara läge att ta bort den texten.
Precis, det räcker ju med en sammanfattning på några meningar.

Maakus

Aktiv medlem
Vore käckt om detta området kunde få dispans från förbudet med motivering att det förstör access till Hobokullen
Visa bilaga 560075

Man bara rullar över den första stenen,
sen tar man lite sats och rullar över den andra stenen lite till vänster :)

1654781817383.png

1654781863441.png

slashtmp

Aktiv medlem
Det är nog upp till användarna att uppdatera, och admins att godkänna
Vi kan ju faktiskt göra en liten översyn av Trailforks och justera eller ta bort de stigar som ligger innanför zonen med cykelförbud så det blir enklare för alla ;)

Vintercykling kommer inte att förbjudas. VKS får, när skötselbeslutet vinner laga kraft, uppdraget att snarast påbörja att anlägga (och underhålla) ca 3 mil cykelleder, tillsammans med föreningsverksamhet. Det är nog en lågoddsare att vi blir inblandade från GSC ;) De lederna kommer cykling att vara tillåten på året om, så det är alltså inte grusväg det handla om för vintermånaderna. Just den här delen är faktisk väldigt positiv, det är första gången vi får en möjlighet att jobba med hela leder/stigar med TTFer och inte bara punktinsatser.

SIE

Aktiv medlem
Vi kan ju faktiskt göra en liten översyn av Trailforks och justera eller ta bort de stigar som ligger innanför zonen med cykelförbud så det blir enklare för alla ;)

Vintercykling kommer inte att förbjudas. VKS får, när skötselbeslutet vinner laga kraft, uppdraget att snarast påbörja att anlägga (och underhålla) ca 3 mil cykelleder, tillsammans med föreningsverksamhet. Det är nog en lågoddsare att vi blir inblandade från GSC ;) De lederna kommer cykling att vara tillåten på året om, så det är alltså inte grusväg det handla om för vintermånaderna. Just den här delen är faktisk väldigt positiv, det är första gången vi får en möjlighet att jobba med hela leder/stigar med TTFer och inte bara punktinsatser.
Hyggligt om det går att plocka ut snudd på tre mil aktivt förvaltad utförs-stig 🙂 Risken finns väl att resultatet skulle dra FÖR mycket folk från när och fjärran.

yonsson

Aktiv medlem
Hyggligt om det går att plocka ut snudd på tre mil aktivt förvaltad utförs-stig 🙂 Risken finns väl att resultatet skulle dra FÖR mycket folk från när och fjärran.
Det byggs ju redan typ överallt. Personligen föredrar jag spår som inte är byggda. Beror ju också på hur man gör i och för sig. Preachers är ju föredömligt dragen.

SIE

Aktiv medlem
Det byggs ju redan typ överallt. Personligen föredrar jag spår som inte är byggda. Beror ju också på hur man gör i och för sig. Preachers är ju föredömligt dragen.
Exakt, men tänk om det skulle kunna vara 15 spår i klass med Preacher’s, Holken eller utförsdelen på Hobo. Väldränerade, utan surhål, kryddade med ett och annat hopp och drop.

DD88

Aktiv medlem
Att klippa och klistra in material som ligger bakom betalvägg har det blivit backning på i andra trådar så det kan väl vara läge att ta bort den texten.

Med tanke på hur mycket statliga bidrag den blaskan har fått för att överleva så är jag snarare förvånad över att dom är så fräcka och tar betalt för innehållet.

marr

Moderator
Forumvärd
Med tanke på hur mycket statliga bidrag den blaskan har fått för att överleva så är jag snarare förvånad över att dom är så fräcka och tar betalt för innehållet.
Möjligt, men det kan skapa problem för forumet. Det vill vi inte :)

Maakus

Aktiv medlem
Tänk, få bygga/förvalta stig.
Fina stenar, ek och tallstockar.
Och förhoppningsvis naturgrus (stenkross är jävulens påfund).

slashtmp

Aktiv medlem
Exakt, men tänk om det skulle kunna vara 15 spår i klass med Preacher’s, Holken eller utförsdelen på Hobo. Väldränerade, utan surhål, kryddade med ett och annat hopp och drop.
Det är dit vi vill ;) Och det är det jag väljer att se som en möjlighet i det här beslutet.

Att Västkuststiftelsen blir förvaltare i Göteborgsdelen är och positivt, vi har en väldigt bra relation med dem och i GSC med våra medlemmar hav vi väldigt bra kunskap och kompetens kring att ta fram bra och utmanande stigar som utnyttjar det naturliga underlaget på ett hållbart sätt.

Problemet med mycket av de stigar som finns i dag är att de ofta är både dåligt planerade och dränerade, vilket gör att slitaget blir onödigt stort och eftersom ingen får underhålla dem på ett vettigt sätt så eroderar de sönder efter några år och en ny stig "uppkommer" några meter ifrån. Det ger ett visuellt slitage som väldigt många ser som ett problem, det är dessutom ett reellt problem i många fall eftersom det skär av det marknära rotnätet som gör att regnvatten sprider ut sig jämt över stora markområden som vegetationen behöver.

Min reflektion är också att det här beslutet uttryckligen säger att hopp, dropp, berm och andra TTFer ska ingå i cykellederna blir det också underförstått att det kommer att finnas stigar/punkter där cykling är både accepterat och förväntat.

yonsson

Aktiv medlem
Härligt i ÄGB nu på morgonen! Mötte en äldre dam med sin kompis och deras hundar som sa ”Nu är det snart färdigcyklat i Änggårdsbergen”. Stämmer ju inte riktigt. Blir spännande att se hur detta utvecklar sig då jag hittills, efter cirka 200 rundor, aldrig hamnat i någon konflikt med någon i området.

Larsifer

Aktiv medlem
Läs in er på kartan och gränserna och vässa argumentationstekniken..

MagerValp

Aktiv medlem
Gnällspikarna lär ju inte ha läst längre än överskriften i GP ändå.

revben

Aktiv medlem
Man får väl ha en karta i fickan och dela ut till folk som klagar. Det kommer gå bra att även i fortsättningen antingen ignorera folk eller alternativ två skrika ”käft gubbjävel” om man har en dålig dag.

slashtmp

Aktiv medlem
Förutsatt att beslutet inte överklagas finns det faktiskt en chans att det kommer att cyklas som aldrig förr i ÄGB framöver😉

Ja, vi förlorar området runt ljungheden och jag tycker det är lite orättvist att det bara är cyklingen som beläggs med en förbjuden zon. Men hundägare får faktiskt också ett totalt koppeltvång och ridning är långt mer begränsade än oss, men det är inte lika utpekat.

Det vi får istället är ju potentiellt ett hyfsat antal stigar som kan ha hopp, dropp, berms, osv. Uppmärkta och underhållna, och där vi som faktiskt cyklar får ett inflytande i utformningen.

Nu är det som det är, med tanke på de första utkasten och förslagen för 4-5 år sen är det här otroligt mycket bättre på alla sätt! Det är några som lagt ett jävla jobb under flera år för att komma hit och jag väljer att se det som är positivt för oss nu så vi kan lägga energi och tid framöver på att utveckla cyklingen i ÄGB där vi kan.

Jag tror också att cyklingen bara har att tjäna på att bita i det sura äpplet och respektera de nya föreskrifterna. Det är kommer inte att finnas några vakter eller poliser, förstås och ingen som tvångsmässigt måste cykla runt på ljungheden kommer att bötfällas, förstås. Det kommer att ta ett par år för det här att sätta sig och det är både Länsstyrelsen och förvaltare rätt införstådda med, de är faktiskt inte helt dumma i huvudet som en del verkar tro 😉 Men blir inte situationen bättre med konflikter och slitage är jag orolig att det kan komma att åtgärdas med fler begränsningar. Samtidigt kan det motsatta gälla, hjälper detta kommer åtminstone jag att försöka utöka antal och längd av cykelleder!

MagerValp

Aktiv medlem
Har det förresten sagts något om skyltning? Nu när det blir officiella leder borde vi ju kunna märka upp ordentligt.

slashtmp

Aktiv medlem
Har det förresten sagts något om skyltning? Nu när det blir officiella leder borde vi ju kunna märka upp ordentligt.
Nej, det kommer inte att komma igång förrän hela beslutet är klart. Men det är ju klart att de leder som anläggs måste märkas upp!

[edit] Var tvungen att kolla upp lite ordentligt 😉 Skyltning finns upptaget som en viktig del i bilagan för skötselråd, så det löser nog fint 👍

Senast ändrad:

Maakus

Aktiv medlem
Nej, det kommer inte att komma igång förrän hela beslutet är klart. Men det är ju klart att de leder som anläggs måste märkas upp!

Biking southeast, som fixar och hjälper i Småland gör så här.

Kanske är värt att kika med dem vart de beställer sina skyltar 😁

Screenshot_20220611-213048.png

Topp