[GBG/GSC] Remiss, nya regler för naturreservatet Änggårdsbergen - uppdaterad med yttrande på förslaget

yonsson

Aktiv medlem
[GBG/GSC] Remiss, nya regler för naturreservatet Änggårdsbergen - uppdaterad med yttrande på förslaget
Förutsatt att beslutet inte överklagas finns det faktiskt en chans att det kommer att cyklas som aldrig förr i ÄGB framöver😉

Ja, vi förlorar området runt ljungheden och jag tycker det är lite orättvist att det bara är cyklingen som beläggs med en förbjuden zon. Men hundägare får faktiskt också ett totalt koppeltvång och ridning är långt mer begränsade än oss, men det är inte lika utpekat.

Det vi får istället är ju potentiellt ett hyfsat antal stigar som kan ha hopp, dropp, berms, osv. Uppmärkta och underhållna, och där vi som faktiskt cyklar får ett inflytande i utformningen.

Nu är det som det är, med tanke på de första utkasten och förslagen för 4-5 år sen är det här otroligt mycket bättre på alla sätt! Det är några som lagt ett jävla jobb under flera år för att komma hit och jag väljer att se det som är positivt för oss nu så vi kan lägga energi och tid framöver på att utveckla cyklingen i ÄGB där vi kan.

Jag tror också att cyklingen bara har att tjäna på att bita i det sura äpplet och respektera de nya föreskrifterna. Det är kommer inte att finnas några vakter eller poliser, förstås och ingen som tvångsmässigt måste cykla runt på ljungheden kommer att bötfällas, förstås. Det kommer att ta ett par år för det här att sätta sig och det är både Länsstyrelsen och förvaltare rätt införstådda med, de är faktiskt inte helt dumma i huvudet som en del verkar tro 😉 Men blir inte situationen bättre med konflikter och slitage är jag orolig att det kan komma att åtgärdas med fler begränsningar. Samtidigt kan det motsatta gälla, hjälper detta kommer åtminstone jag att försöka utöka antal och längd av cykelleder!
Eftersom vi bor i Sverige där de flesta respekterar det mesta så utgår jag från att näst intill alla kommer respektera de nya reglerna, förutsatt att de vet om dem.

Däremot har jag negativa förutfattade meningar om de icke cyklande. Hopp, drop, berms och skyltar lär kunna leda till att de icke cyklande gnäller ännu mer än tidigare.

Någon som har uppfattning om hur tidsplanen ser ut för att nya stigar kan börja planeras och byggas?

edvin_m

Aktiv medlem
Någon som har uppfattning om hur tidsplanen ser ut för att nya stigar kan börja planeras och byggas?
Hej, kommer nog inte bli några nya stigar annat än kanske korta omdragningar men däremot en hel del stigfix hoppas jag.

Vi(GSC) ska ha möte med Länsstyrelsen, Mölndalskommun och Västkuststiftelsen i sltuet av nästa vecka. Vet förhoppningsvis mer efter det.

Singular

Aktiv medlem
Måste ju anläggas en ny grusväg från ruinen söder om Ljungheden/norr om Trindemosse till den större stigen väster om Ljungheden. Den gul-svarta stigen på den sträckan går knappast att cykelpendla på.
Hej, kommer nog inte bli några nya stigar annat än kanske korta omdragningar men däremot en hel del stigfix hoppas jag.

Vi(GSC) ska ha möte med Länsstyrelsen, Mölndalskommun och Västkuststiftelsen i sltuet av nästa vecka. Vet förhoppningsvis mer efter det.
Har ovan diskuterats/justerats?

eeninezz

Medlem
Måste ju anläggas en ny grusväg från ruinen söder om Ljungheden/norr om Trindemosse till den större stigen väster om Ljungheden. Den gul-svarta stigen på den sträckan går knappast att cykelpendla på.
Yep, det är omöjligt att cykelpendla den sträckan med en vanlig cykel.

Reglerna trädde i kraft i mitten på juli, alla som cykelpendlar den "vanliga" sträckan bryter alltså mot reglerna nu.

Inte genomtänkt, länsstyrelsen skall kanske prova cykla på stigarna innan de drar nya linjer på kontoret.

Finns det mer info om hur arbetet fortskrider inom GSC med planeringen framåt osv? Bor precis vid berget i Toltorpsdalen och är medlem i både GSC & CK Master så är intresserad av att hålla mig uppdaterad. Finns ex tidplan?

Angående de 10km x 3 lederna med möjlighet att bygga features som det stod om i beslutet. Är det bara befintliga stigar som ska knytas samman?

Kan säkert finnas en del intresse i enduroungdomsgrupperna att hjälpa till med stigar hopp osv.

slashtmp

Aktiv medlem
Yep, det är omöjligt att cykelpendla den sträckan med en vanlig cykel.

Reglerna trädde i kraft i mitten på juli, alla som cykelpendlar den "vanliga" sträckan bryter alltså mot reglerna nu.

Inte genomtänkt, länsstyrelsen skall kanske prova cykla på stigarna innan de drar nya linjer på kontoret.
Från GSC har vi främst fokuserat på stigar och cykling i terrängen, verkar som vi kan ha missat den här detaljen. Jennifer som är den på Länstyrelsen som undertecknat beslutet har varit med på inventeringar ute i Änggården men vi har mest varit utanför pendlingsstråken.

Vi kan nog ta upp det här i förvaltningsgruppen under hösten, men det är väldigt bra att själv höra av sig till Länsstyrelsen eller Västkuststiftelsen med kommentarer om det är något som inte är bra. Min uppfattning är att alla parter är genuint intresserade av att få ett bra resultat.

slashtmp

Aktiv medlem
Finns det mer info om hur arbetet fortskrider inom GSC med planeringen framåt osv? Bor precis vid berget i Toltorpsdalen och är medlem i både GSC & CK Master så är intresserad av att hålla mig uppdaterad. Finns ex tidplan?

Angående de 10km x 3 lederna med möjlighet att bygga features som det stod om i beslutet. Är det bara befintliga stigar som ska knytas samman?

Kan säkert finnas en del intresse i enduroungdomsgrupperna att hjälpa till med stigar hopp osv.
Det finns inte så väldigt mycket att säga just nu, jag hoppas vi kan få ut information till våra medlemmar mer regelbundet, men det handlar tyvärr om lite underbemanning i klubben på kommunikationssidan.

Men vi har haft ett första möte med hela förvaltningsgruppen där alla parter är med, och vi har även haft ett första möte med grupperingen som kommer att arbeta mer praktiskt med olika leder och stigar, bl a cykelleder.

Någon egentlig tidplan tror jag inte är framtagen än, mer än att vi har några prioriterade delar som måste på plats innan november och det är främst uppmärkning/skyltning av de tre cykellederna. Det kommer antagligen att bli en temporär lösning, och sen kommer det riktiga arbetet igång i vår. Vilka stigar eller dragningar det kommer att bli kommer först då att ta form. Vi har en hel del underlag att utgå ifrån som tagits fram för remissvaren och de utgår från befintliga stigar i olika varianter. Det är inte omöjligt att stigar kan dras om i olika omfattning för att få bättre cykling, undvika konfliktpunkter eller undvika känsliga markpartier.

Hur arbetsfördelning kommer att göras vet vi nog inte riktigt än, vi i GSC har önskemål men om det blir så får vi se. Vi vill alltså hitta ett upplägg där vi kan göra många små insatser ofta istället för stora byggdagar, det är väldigt tidskrävande att planera och hålla ihop det så ett effektivare upplägg passar bättre. Men det är våra tankar just nu och inget som är beslutat.

SIE

Aktiv medlem
Det finns inte så väldigt mycket att säga just nu, jag hoppas vi kan få ut information till våra medlemmar mer regelbundet, men det handlar tyvärr om lite underbemanning i klubben på kommunikationssidan.

Men vi har haft ett första möte med hela förvaltningsgruppen där alla parter är med, och vi har även haft ett första möte med grupperingen som kommer att arbeta mer praktiskt med olika leder och stigar, bl a cykelleder.

Någon egentlig tidplan tror jag inte är framtagen än, mer än att vi har några prioriterade delar som måste på plats innan november och det är främst uppmärkning/skyltning av de tre cykellederna. Det kommer antagligen att bli en temporär lösning, och sen kommer det riktiga arbetet igång i vår. Vilka stigar eller dragningar det kommer att bli kommer först då att ta form. Vi har en hel del underlag att utgå ifrån som tagits fram för remissvaren och de utgår från befintliga stigar i olika varianter. Det är inte omöjligt att stigar kan dras om i olika omfattning för att få bättre cykling, undvika konfliktpunkter eller undvika känsliga markpartier.

Hur arbetsfördelning kommer att göras vet vi nog inte riktigt än, vi i GSC har önskemål men om det blir så får vi se. Vi vill alltså hitta ett upplägg där vi kan göra många små insatser ofta istället för stora byggdagar, det är väldigt tidskrävande att planera och hålla ihop det så ett effektivare upplägg passar bättre. Men det är våra tankar just nu och inget som är beslutat.
Några indikationer på var lederna som preliminärt kommer märkas upp ligger? 🙂

Maakus

Aktiv medlem
Några indikationer på var lederna som preliminärt kommer märkas upp ligger? 🙂
Typ här. 🤪 *fniss* #fredagskväll

1663967784976.png

slice me nice

Aktiv medlem
Alltså, förlåt för att jag är dåligt påläst. Men är det så att man inte får cykla på den största grusvägen rätt igenom, den som landar ovanför bostadsområdet Änggården?

Jag hittar ganska väl i skogen men har ingen koll alls på vad saker heter där.

Singular

Aktiv medlem
Alltså, förlåt för att jag är dåligt påläst. Men är det så att man inte får cykla på den största grusvägen rätt igenom, den som landar ovanför bostadsområdet Änggården?

Jag hittar ganska väl i skogen men har ingen koll alls på vad saker heter där.
Om du avser den stora grusvägen som går från Eklanda till Botaniska så stämmer det - man måste enligt styrningarna svänga upp i skogen strax efter Trindemosse på en stig som passerar ett av Änggårdens få riktiga surhål och är trixig att manövrera på annat än en MTB i högsommartorka och är direkt olämplig att cykla alls under det blöta halvåret (och som dessutom avslutas med en mer än tillräckligt lurig utförssektion).

I planeringen har det uppenbart blivit lite tokigt när man tänkte. Jag TROR att man egentligen avser att komma upp i vägskälet mellan de två topparna på Ljungheden (precis efter Bredfjällsmossen) för att sedan åka nerför vägen och vidare mellan Axlemossen och Finnsmosse/Näckrosdammen. I en drömvärld hade det också varit möjligt att åka grusvägen på "baksidan" av toppen/Ljungheden och vidare ner mot Botaniska, men man ska inte vara kräsen. Jag vill bara kunna ta mig hem från jobbet genom Änggården utan att antingen bryta mot de regler som satts upp eller behöva vadarbyxor och mudspikes om ett par veckor.

Jag uppmanar ingen till att utmana eller förneka den kompromiss som GSC och berörda parter samsats kring (ett hedervärt arbete!), men lösningen liknar lite den man ofta ser i stadens civilcykling där planeringen lämnar lite att önska och i praktiken tvingar användaren att tänja lagen för att sy ihop bristfälliga lösningar.

Angående de mer sportsliga delarna av cyklingen i reservatet kommer det att funka hur bra som helst, det är jag säker på. Det är en kanonlösning för att inblandade.

slashtmp

Aktiv medlem
Skulle någon kunna dra fram en bild på hur det ser ut och kanske vad som vore bättre så ska jag kolla med VKS om det finns någon plan eller bara blivit lite fel.

Det går faktiskt att göra justeringar, Länstyrelsen har t ex tagit bort det uttryckliga förbudet mot elcyklar och lutar sig i stället på den allmänna inställningen.

Senast ändrad:

slice me nice

Aktiv medlem
Jag mtb-pendlar också gärna igenom ett par dagar i veckan. Kan väl visserligen ta godkända stigar allt som oftast, men ibland hinns inget längre än raka spåret med. Bor i Eklanda så grusvägen hade onekligen varit enklast.

Tror jag vet vilket surhål du menar. Det där där man kommer upp mot fårhagarna?

edvin_m

Aktiv medlem
Om du avser den stora grusvägen som går från Eklanda till Botaniska så stämmer det - man måste enligt styrningarna svänga upp i skogen strax efter Trindemosse på en stig som passerar ett av Änggårdens få riktiga surhål och är trixig att manövrera på annat än en MTB i högsommartorka och är direkt olämplig att cykla alls under det blöta halvåret (och som dessutom avslutas med en mer än tillräckligt lurig utförssektion).

I planeringen har det uppenbart blivit lite tokigt när man tänkte. Jag TROR att man egentligen avser att komma upp i vägskälet mellan de två topparna på Ljungheden (precis efter Bredfjällsmossen) för att sedan åka nerför vägen och vidare mellan Axlemossen och Finnsmosse/Näckrosdammen. I en drömvärld hade det också varit möjligt att åka grusvägen på "baksidan" av toppen/Ljungheden och vidare ner mot Botaniska, men man ska inte vara kräsen. Jag vill bara kunna ta mig hem från jobbet genom Änggården utan att antingen bryta mot de regler som satts upp eller behöva vadarbyxor och mudspikes om ett par veckor.

Jag uppmanar ingen till att utmana eller förneka den kompromiss som GSC och berörda parter samsats kring (ett hedervärt arbete!), men lösningen liknar lite den man ofta ser i stadens civilcykling där planeringen lämnar lite att önska och i praktiken tvingar användaren att tänja lagen för att sy ihop bristfälliga lösningar.

Angående de mer sportsliga delarna av cyklingen i reservatet kommer det att funka hur bra som helst, det är jag säker på. Det är en kanonlösning för att inblandade.
Tjena,
Vi försökta väldigt länge med att få möjlighet att cykla iaf på grusvägarna upp till Ljungheden norrifrån och ansluta till grusvägen söderifrån men det var tyvärr väldigt kört från LS sida. För att pendla norr-söder så skulle jag tippa på att det bästa blir att köra "gamla" ridstigen under Kotten, Barret etc. Men inte lika torr tyvärr.

Den nya grusvägen som ska anläggas strax söder om Ljungheden kommer bara vara ridväg och ska ge en möjlighet för ryttarna att koppla ihop ridvägen med grusvägen för att de ska kunna få litt rundor bättre.

Senast ändrad:

edvin_m

Aktiv medlem

Ja, grundtanken är att använda befintliga stigar och grusvägar i området och bygga ihop rundor av dem. Krävs det så kan kortare omdragningar eller nya stigar göras men dte är inget som kommer byggas från scratch. Både av tid, kostnads och naturskyddsynpunkter.

Som Tomas skrev ovan så hoppas vi få till något provisoriskt tillsammans med förvaltarna innan vintern så att det ska gå att cykla något under förbudsmånaderna. I samband med det så skulle då också ridvägen skyltas om till den nya dragningen och lite annat.

Ang underhåll och utveckling av stigarna så har vi inte börjat riktiga diskusioner ännu men jag ser dte som nästa steg för cyklingen. Sen är det mycket annat som förvaltarna också kommer behöva göra pga de nya föreskrifterna för att inte tala om att Västkusstiftelsen är helt nya i det här reservatet så det kommer nog ta lite tid innan allt är på plats.

Singular

Aktiv medlem
Tjena,
Vi försökta väldigt länge med att få möjlighet att cykla iaf på grusvägarna upp till Ljungheden norrifrån och ansluta till grusvägen söderifrån men det var tyvärr väldigt kört från LS sida. För att pendla norr-söder så skulle jag tippa på att det bästa blir att köra "gamla" ridstigen under Kotten, Barret etc. Men inte lika torr tyvärr.

Den nya grusvägen som ska anläggas strax söder om Ljungheden kommer bara vara ridväg och ska ge en möjlighet för ryttarna att koppla ihop ridvägen med grusvägen för att de ska kunna få litt rundor bättre.
Skulle någon kunna dra fram en bild på hur det ser ut och kanske vad som vore bättre så ska jag kolla med VKS om det finns någon plan eller bara blivit lite fel.

Det går faktiskt att göra justeringar, Länstyrelsen har t ex tagit bort det uttryckliga förbudet mot elcyklar och lutar sig i stället på den allmänna inställningen.
Det här är ju stor konst (om jag jobbar med kommunikation, i huvudsak visuell? Håhåjaja...), men rött markerar alltså dagens enda väg från mellan Botaniska/Änggården och Eklanda som är helårstillåten (det kommer att vara smälladörrarfars och slapstick på de som drattar på arslet med tjänstemannahybriden såväl uppför som nedför och en fullkomligt slaktad stig redan i oktober) och den gröna den fullt rimliga, redan delvis hårdgjorda vägen;

Skärmavbild 2022-09-25 kl. 21.28.52.png

Jolinwood

Aktiv medlem
Det här är ju stor konst (om jag jobbar med kommunikation, i huvudsak visuell? Håhåjaja...), men rött markerar alltså dagens enda väg från mellan Botaniska/Änggården och Eklanda som är helårstillåten (det kommer att vara smälladörrarfars och slapstick på de som drattar på arslet med tjänstemannahybriden såväl uppför som nedför och en fullkomligt slaktad stig redan i oktober) och den gröna den fullt rimliga, redan delvis hårdgjorda vägen;

Visa bilaga 583658
Lär väl vara utomordentligt folktomt däromkring på morgonkvisten så du kan nog tillsvidare ta vilken väg du vill till jobbet så länge du inte stör gående🤓?

Singular

Aktiv medlem
Lär väl vara utomordentligt folktomt däromkring på morgonkvisten så du kan nog tillsvidare ta vilken väg du vill till jobbet så länge du inte stör gående🤓?
Nja, det är väl just det som man vill undvika genom att ha fungerande regler och planering. Det hade varit synnerligen oklädsamt om vi i GSC bryter mot de styrningar som vi själva förhandlat fram för att sedan förmana andra att följa samma regelverk (med resultatet att de offertingenjörer, nyckelkundssäljare och naprapater som nyttotrafikerar området ändå får stå med lera upp till naven på Nishikin när de ska hem till Eklanda vid fyrabläcket).

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag kommer inte att ha några problem med att sova om jag tar pendelhojen (eller barnstolscykeln, eventuellt inkl barn) på grusvägarna som är lämpligast genom ÄGB. Däremot kommer jag oftast att följa förbuden när jag cyklar på nåt som liknar mountainbike.

Men så är jag iofs inte en GSC-representant.

Senast ändrad:

Jolinwood

Aktiv medlem
Nja, det är väl just det som man vill undvika genom att ha fungerande regler och planering. Det hade varit synnerligen oklädsamt om vi i GSC bryter mot de styrningar som vi själva förhandlat fram för att sedan förmana andra att följa samma regelverk (med resultatet att de offertingenjörer, nyckelkundssäljare och naprapater som nyttotrafikerar området ändå får stå med lera upp till naven på Nishikin när de ska hem till Eklanda vid fyrabläcket).
Framför för all del dina klagomål till LS.
I väntan på något vettigt svar, inse att de inte kommer bygga en ny stig i första taget utan cykla lungt och försiktigt din pendlarhoj utan att slita på underlaget och låtsas som ingenting. Möter du gående, hoppa av och led cykeln. Möter du folk dagligen och inte trivs med att cykla där, eller har fundamentalt annan syn än mig på nivån av regelöverträdelsen i det här specifika fallet; cykla runt skogen🤷‍♂️

Singular

Aktiv medlem
Framför för all del dina klagomål till LS.
I väntan på något vettigt svar, inse att de inte kommer bygga en ny stig i första taget utan cykla lungt och försiktigt din pendlarhoj utan att slita på underlaget och låtsas som ingenting. Möter du gående, hoppa av och led cykeln. Möter du folk dagligen och inte trivs med att cykla där, eller har fundamentalt annan syn än mig på nivån av regelöverträdelsen i det här specifika fallet; cykla runt skogen🤷‍♂️
Mjotack, jag vet mycket väl vilken väg det kommer att bli även för min del - men min nyfikenhet rör huruvida det har skett en hjärnfjärt/feldragning eller om det verkligen är tänkt att det är stigen som ska vara pulsådern genom Änggården.

slashtmp

Aktiv medlem
Edvin har svarat ovan angående pendlarvägen nu och med bättre insikt än mig i vilka diskussioner som varit.
Det kan nog finnas anledning att återkomma til den här delen och vad som kan göras, det bästa på lång sikt är ju om det är möjligt att anlägga en väg som är cyklingsbar med vanlig cykel och det kan vara det som är den långsiktiga planen, men jag vet faktiskt inte.

Ska se om vi kan få någon kommentar på detta under hösten, i vilket fall kommer det inte att göras några större insatser detta året och vi (Edvin) kommer att prioritera cykelleder i terrängen.

Det bästa hade ju varit om någon organisation, eller likande, som fokuserade på stadscykling och pendling hade varit med och drivit den här typen av frågor mer aktivt.

pesu

Medlem
Mölndals Stad ska anlägga stig där, de förvaltar reservatet inom sin kommun.

För besked om när (om?) de kommer att påbörja arbetet så får man nog höra med kommunen.

pesu

Medlem
Se där! Mölndal stad / tekniska förvaltningen var snabba med att svara angående vad som är på gång:

"Vi håller på att planera både för de nya ridvägarna och cykellederna i Änggårdsbergen. Förhoppningsvis kommer vi att börja med ridstigen inom de närmsta veckorna och förhoppningen är att även cykellederna ska vara uppmärkta och klara senast innan cykelförbudet träder i kraft 1 november och att det då ska vara tydligt var man får cykla och inte. "

Krille2

Ny medlem
Se där! Mölndal stad / tekniska förvaltningen var snabba med att svara angående vad som är på gång:

"Vi håller på att planera både för de nya ridvägarna och cykellederna i Änggårdsbergen. Förhoppningsvis kommer vi att börja med ridstigen inom de närmsta veckorna och förhoppningen är att även cykellederna ska vara uppmärkta och klara senast innan cykelförbudet träder i kraft 1 november och att det då ska vara tydligt var man får cykla och inte. "

Krille2

Ny medlem

Hej, jag har inte varit med i diskussionen kring Änggårdsbergen från början men varför inför man begränsningar? Man hänvisar till påverkan av cykelstigar och konflikter med gångare. Slitaget från cykling går ju att återställa vilket inte går med nya ridstigar och leder? Speciellt den nya ridstigen från trindemosse.

Efter 20 år i Änggårdsbergen tycker jag allt fungerar bra. Intressant även att man infört regler utan att ha satt upp skyltar. Cykling på fel ställe kan väl leda till dagsböter?

Länsstyrelsen vet tex inte ens hur många som klagat på cyklister genom åren…

Jolinwood

Aktiv medlem
Hej, jag har inte varit med i diskussionen kring Änggårdsbergen från början men varför inför man begränsningar? Man hänvisar till påverkan av cykelstigar och konflikter med gångare. Slitaget från cykling går ju att återställa vilket inte går med nya ridstigar och leder? Speciellt den nya ridstigen från trindemosse.

Efter 20 år i Änggårdsbergen tycker jag allt fungerar bra. Intressant även att man infört regler utan att ha satt upp skyltar. Cykling på fel ställe kan väl leda till dagsböter?

Skogen blev knökad under corona, antagligen exploderade antalet klagomål då. Nu är det lika tomt som vanligt igen…

Angående skogsslitage såg jag häromdagen att man typ raderat en hel skog vid Volvo Cars. Men ja, fan ta en om en sladdar på en lerig stig eller liknande😹

Får hoppas staden kommunicerar lite bättre om hur de tänkt tillåta oss använda Änggårdsbergen.

Bilagor

• 5B1FDF6B-AE8E-4FEF-9C43-A3D1398711BD.jpeg
    5B1FDF6B-AE8E-4FEF-9C43-A3D1398711BD.jpeg
    502.4 KB · Besök: 66

slashtmp

Aktiv medlem

Det finns flera skäl att begränsningar nu införs, de huvudsakliga är ett ökat antal konflikter och därmed klagomål men också ett växande stignät utom kontroll.

Grundproblemet med majoriteten av cykelstigarna är att de skapats utan tillstånd från markägare eller förvaltare till skillnad från ridvägar och övriga anlagda leder. Det går inte att jämföra på det sättet. Utbredningen av stignätet tränger undan många andra nyttjandegrupper och det orsakar faktiskt ett slitage som på vissa ställen bedöms ta 10-20 år för naturen att läka.

Det offentliga har haft en rejäl portion överseende med det här, och har det fortfarande, eftersom de anser att cykling ska få förekomma i naturen. Hade de gått helt efter remissvaren t ex hade cykling blivit totalförbjudet i hela Änggårdsbergen. De som är emot cykling är det så in i helvete.

De flesta av oss som är engagerade i de här frågorna ser att ett effektivt sätt att få en högre acceptans för cyklingen är ett aktivt underhåll och utveckling av cykelleder och det har i princip helt saknats i Göteborgsområdet hittills. De nya föreskrifterna ger nu utrymme för det. Kompromissen är en så kallad zonering som innebär en indelning av området mellan olika intressen. Området med cykelförbud borde minska konflikterna avsevärt om de som vi slippa se en cykel kan hålla sig där 😉

Att reglerna införs innan skyltningen är inte alls konstigt egentligen. Det hade ju inte gått att sätta upp skyltar innan beslutet vunnit laga kraft, då hade ju skyltningen varit direkt felaktig. Nu har både Västkuststiftelsen och Mölndals kommun rätt mycket sunt förnuft och inser att verkligheten är som den är så innan förutsättningarna att följa reglerna är på plats finns en förståelse för det.

Sen vet jag inte varifrån du fått att Länsstyrelsen inte vet hur många klagomål som kommer in? Det finns inget bra dokumentationssystem för klagomål varken hos LS eller kommunen, det finns önskemål om det. Men att antalet inkomna klagomål ökat går att bedöma.

eeninezz

Medlem
Den riktiga frågan är hur många av klagomålen är sanna och hur många är påhittade. Det är alltid lätt att klaga utan att bli ifrågasatt medan den stora majoriteten är likgiltiga eller allmänt nöjda.

Jag kan ringa in och hitta på vad jag vill, hur kan lst göra bedömningen att det jag säger är sant utan att också höra andra sidan från cyklisten som med största sannolikhet är omedveten om att någon lurat i buskarna.

Hela systemet är befängt om de inte kan redovisa någon dokumentation, jag är själv nyfiken på vilken åldersgrupp som rapporterat in mest klagomål; inte för att jag är åldersdiskriminerande men för att det kanske indikerar på något helt annat.

Bilden ovan säger allt om hur nonchalant och fattigt allt som har med cyklism behandlas hos lst och kommunen, inte ens en säck sand kunde de dumpa i surhålet. Antagligen förstörs miljön och mikroorganismerna dör eller något annat påhitt.

Den bästa tolkningen av nuvarande regler är enligt mig lsts sätt stt blidka alla som gnäller så att de kan sova gott om nätterna vetandes att nästa gång de ser en cyklist kan de hänvisa till lst och känna sig som legitima paragrafryttare.

Sanningen är att ingen från lst eller kommunen kommer stå i skogen med laserpistol och vänta, inga böter kommer kunna utfärdas då det saknas lagligt stöd.

Vilken lag hänvisar de till? Vilket straff gäller?

Så länge ingen domstol har en dom i detta är det en enda stor cirkus, det är en gråzon där alla händelser kan överklagas fram tills att en domstol dömer någon och sätter framtida prejudikat.

DD88

Aktiv medlem
Läser du tråden så finns det fullt rimliga förklaringar till varför cyklingen har blivit ett problem i Änggårdsbergen, det handlar om slitage, incidenter och att cyklister tar för stor plats.

Att komma in och raljera som en rättshaverist hade bara gjort situationen värre, det är snarare upp till cyklisterna att visa att vi kan bättre och börja ta ett kollektivt ansvar innan det blir ännu värre.

eeninezz

Medlem
Jag har läst tråden sedan begynnelsen och jag har cyklat MTB i ÄGB mer än de flesta här de senaste 5 åren. Jag bor ett stenkast bort.

Det jag har sett är inte att cyklisterna tagit mer plats, jag önskar vi hade siffror på detta för de jag ser cykla idag är samma som tidigare med några nya grupperingar då och då. Sammantaget samma mängd.

Det som hänt är att klagomålen ökat eftersom media drivit på med artiklar i tidningen som i sin tur ökat på diskussioner i sociala medier. Det är som bevisat med att folk som läser lokala nyheter är mer benägna att tro att kriminaliteten är värre än vad den egentligen är. Kolla upp det.

Corona var som tidigare nämnt det värsta bakslaget då vi fick en massa Karen som aldrig besökt ÄGB tidigare. Dessa har drivit på mycket av de problem vi fått idag.

Var inte så naiv, det finns en agenda mot cyklismen inte bara i ÄGB men överlag och de som klagar mest har det som hobby. Det skulle inte förvåna mig om det var samma personer som lägger ut grenar och stockar över stigarna i det så kallade "stigkriget".

Vem utfärdar böter?
Vad är brottet/straffet?

Alla förbud måste kunna definieras efter dessa kriterier, lst kan förbjuda hur mycket de vill men utan rättslig prövning i domstol väger det ingenting.

Myndigheter trampar ofta snett och hamnar i domstol.

Du pratar om att ta kollektivt ansvar, vem tar ansvar för alla omedvetna tomtar som springer med hörlurar mitt i backen?

Vem tar ansvar för alla med barnvagn mitt laxtrappan eller som går bredvid varandra och blockerar hela grusvägar?

Vem tar ansvar för alla hundägare med koppel som sträcker sig från Eklanda till Botaniska?

Har själv hund men tänker också på att andra kanske kan komma förbi. Skall vi ha speciella förbud för alla dessa grupper också?

Sunt förnuft och respekt för andra medmänniskor räckte tydligen förr men inte längre, nu skall vi förbjuda istället och visa hur progressivt samhället kan vara 2022.

Jag tänker respektera reglerna, men det är löjligt för de som cykelpendlar att de inte ens kan ta de gamla grusvägarna.

MagerValp

Aktiv medlem
Känns det verkligen värt att tjafsa om detta här och nu? GSC har gjort ett hästjobb och fått till en kompromiss som till och med innebär en del kul möjligheter för framtiden. Dina synpunkter är relevanta, de flesta av dem togs sakligt upp av GSC i remissvaret, men remisstiden har passerat för länge sedan och beslutet är taget. Chansen att det rivs upp och ändras lär vara obefintlig.

Singular

Aktiv medlem
Den presenterade lösningen är, bortsett från en liiiiten hjärnfjärt som (helt uppenbart...) är min käpphäst, det allra bästa som skulle kunna hända för stigcyklingen i Änggården och en stor vinst med mycket små "uppoffringar". Det har varit och är lite för stort (oreglerat) stigslitage och användarantal för att det ska vara såväl hållbart som populärt för oss att härja i en av världens finaste stadsnära skogar. GSC har gjort ett fantastiskt jobb som kommer att göra cyklingen ännu bättre.

Senast ändrad:

eeninezz

Medlem
Sure, låt oss se hur det går framöver.

Problemet är att regler utan straff blir ignorerade, det är som att gå över på rött ljus ingen bryr sig då det inte är straffbart.

revben

Aktiv medlem
Sure, låt oss se hur det går framöver.

Problemet är att regler utan straff blir ignorerade, det är som att gå över på rött ljus ingen bryr sig då det inte är straffbart.
Jo folk som har något i skallen bryr sig. De som inte bryr sig är samma personer som skitit i att bete sig vettigt och i högsta grad bidragit till att vi hamnat där vi nu är med delvis förbud av cykling i Änggården så tack hörru.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har läst tråden sedan begynnelsen och jag har cyklat MTB i ÄGB mer än de flesta här de senaste 5 åren. Jag bor ett stenkast bort.

Det jag har sett är inte att cyklisterna tagit mer plats, jag önskar vi hade siffror på detta för de jag ser cykla idag är samma som tidigare med några nya grupperingar då och då. Sammantaget samma mängd.

Det som hänt är att klagomålen ökat eftersom media drivit på med artiklar i tidningen som i sin tur ökat på diskussioner i sociala medier. Det är som bevisat med att folk som läser lokala nyheter är mer benägna att tro att kriminaliteten är värre än vad den egentligen är. Kolla upp det.

Corona var som tidigare nämnt det värsta bakslaget då vi fick en massa Karen som aldrig besökt ÄGB tidigare. Dessa har drivit på mycket av de problem vi fått idag.

Var inte så naiv, det finns en agenda mot cyklismen inte bara i ÄGB men överlag och de som klagar mest har det som hobby. Det skulle inte förvåna mig om det var samma personer som lägger ut grenar och stockar över stigarna i det så kallade "stigkriget".

Vem utfärdar böter?
Vad är brottet/straffet?

Alla förbud måste kunna definieras efter dessa kriterier, lst kan förbjuda hur mycket de vill men utan rättslig prövning i domstol väger det ingenting.

Myndigheter trampar ofta snett och hamnar i domstol.

Du pratar om att ta kollektivt ansvar, vem tar ansvar för alla omedvetna tomtar som springer med hörlurar mitt i backen?

Vem tar ansvar för alla med barnvagn mitt laxtrappan eller som går bredvid varandra och blockerar hela grusvägar?

Vem tar ansvar för alla hundägare med koppel som sträcker sig från Eklanda till Botaniska?

Har själv hund men tänker också på att andra kanske kan komma förbi. Skall vi ha speciella förbud för alla dessa grupper också?

Sunt förnuft och respekt för andra medmänniskor räckte tydligen förr men inte längre, nu skall vi förbjuda istället och visa hur progressivt samhället kan vara 2022.

Jag tänker respektera reglerna, men det är löjligt för de som cykelpendlar att de inte ens kan ta de gamla grusvägarna.
På de tio år jag cyklat känner man knappt igen sig i Ägb så mycket stigar som tillkommit, breddats till motorvägar, hopp som byggts osv. För att inte tala om alla gånger man skämts över att cykla t ex på lungheden när man se hur andra på cykel betett sig.

Så ja det var rätt uppenbart att det behövde styras upp på något sätt även om det är trist att det skulle behövas alls.

Sen finns det fler pappskallar i skogen, helt klart. Men det gör inte att det högst påtagliga avtryck cyklingen gett i Ägb senaste åren förr eller senare skulle behöva regleras lite grann.

Sarvi

Aktiv medlem
Sanningen är att ingen från lst eller kommunen kommer stå i skogen med laserpistol och vänta, inga böter kommer kunna utfärdas då det saknas lagligt stöd.

Vilken lag hänvisar de till? Vilket straff gäller?

Så länge ingen domstol har en dom i detta är det en enda stor cirkus, det är en gråzon där alla händelser kan överklagas fram tills att en domstol dömer någon och sätter framtida prejudikat.

Brottet som en person (som cyklar i ett reservat där cykling är förbjuden) döms för blir förseelse mot områdesskydd (29 kap 2 a § miljöbalken). Föreskrifterna som cyklisten bryter mot är då meddelade med stöd av 7 kap 30 § miljöbalken och 22 § förordning om områdesskydd enligt miljöbalken m.m. Men det står väl i beslutet, som du säkert läst.

Det finns ju ett antal fällande domar för den här typen av brott, senaste uppmärksammade fallet var väl de där som cyklade i reservatet vid Blanktjärn uppe i Jämtlandsfjällen. Dagsböter.

Man både kan och får tycka vad man vill om cykelförbudet i Änggårdsbergen men att beskriva det som att rättsläget för den typen av mål är oklart är ju direkt osant.

eeninezz

Medlem

Stort slitage​

För att minska på slitaget satte länsstyrelsen ifjol upp avspärrningar runt tjärnen, men när länsstyrelsen i somras började göra mer tillsyn märkte de att många struntade i avspärrningarna.
1. Vi är i en storstad, inte Blanktjärn.
2. ÄGB har varken avspärrningar eller skyltar.
3. Vad tror ni kommer hända? Just det.

@Sarvi vem är det som skall haffa cyklisterna? Börja svara på det.

Kommer ihåg bilen som åkte upp en sommar och brann upp med en bit skog. Har sett hästar och mopeder på alla möjliga platser. En polis körde motorcykel igenom på "hemligt uppdrag" när jag frågade vad som händer.

Good luck with that.

[EDIT]

• "Länsstyrelsen roll borde inte vara att agera polis vid naturskyddade områden. Vi skulle behöva lägga energin på så mycket annat", säger Wictoria Wadman som är naturvårdshandläggare på Länsstyrelsen.
Inte ens lst har lust för detta, och det kommer inte hända i Göteborg. Att haffa någon uppe i Blanktjärn som med största sannolikhet kommit med bil är något helt annat.

Senast ändrad:
Topp