Genomföring ram - borra för dropperpost

tpn

Medlem
Piffar upp en gammal hoj och tänkte montera en dropper post. Tyvärr finns det inga hål i ramen för att kunna dra den internt men det är ju lätt att ordna till.
Men har lite problem att hitta bra gummi/plastgenomföringar som jag kan använda mig av, nån som har några bra tips?

Chansade och beställde såna här, SM-GM01 men det var alldeles för liten diameter för vanligt växelhölje (vilket jag enkelt hade kunnat läst mig till om jag bara googlat dem...)
shimano-rubber-inserts-for-internal-cable-routing-6x6-mm-round-sm-gm01.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Loctite kintsuglue kanske kan vara något?

weldion

Aktiv medlem
Piffar upp en gammal hoj och tänkte montera en dropper post. Tyvärr finns det inga hål i ramen för att kunna dra den internt men det är ju lätt att ordna till.
Men har lite problem att hitta bra gummi/plastgenomföringar som jag kan använda mig av, nån som har några bra tips?

Chansade och beställde såna här, SM-GM01 men det var alldeles för liten diameter för vanligt växelhölje (vilket jag enkelt hade kunnat läst mig till om jag bara googlat dem...)
Visa bilaga 474045
Borde det inte gå att borta upp de där pluttarna också?

Whallis

Ny medlem
Haha, jag gjorde exakt samma sak som dig och beställde dom där genomföringarna. Men dom va ju som sagt plutt-små sen. Fick bli några minuter i Fusion och sen en utskrift hemma. Ser helt ok ut tycker jag och väldigt skönt att slippa extern kabel. Så se det som en anledning till att köpa en 3D-printer helt enkelt. Grymt till sånt här och mycket annat.
IMG_4429.jpg
IMG_4429.jpeg

Mayhem

Aktiv medlem
Genomföringar för Di2-kablage är givetvis alldeles för små. Jagwire har större genomföringar men se till att läsa produktspecen noggrant innan du innan beställer så att du verkligen tar rätt variant…

Jacke89

Aktiv medlem

Tog dom där när jag borta igenom bromshöljena.

Bilagor

• 80765BFF-669D-4293-80E0-EE10E3CEBEC4.jpeg
    80765BFF-669D-4293-80E0-EE10E3CEBEC4.jpeg
    473.3 KB · Besök: 46

HMGustavsson

Aktiv medlem
Fick med någon variant av genomföring som det stod DI2 på till min MB31, passade kanon till droppervajern.
Liknade mest den till höger på första bilden men var delad längs med av baksidan då.
Allebike kanske har en hel drös sådana...

Mayhem

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Provar med Jagwires genomföring nr 3, den ser ut att passa bra.
Om vajern löper i växelhölje så borde detta vara 4 mm i diameter och därmed passa bäst i vinklade #2 eller raka #5. Vinklade #3 har innerdiameter 5 mm och därmed mer lämpad för bromshölje/hydraulslang.

tpn

Medlem
Om vajern löper i växelhölje så borde detta vara 4 mm i diameter och därmed passa bäst i vinklade #2 eller raka #5. Vinklade #3 har innerdiameter 5 mm och därmed mer lämpad för bromshölje/hydraulslang.

Provar 5mm och skulle det bli alldeles för sladdrigt så är det lätt att byta till 4mm.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa bilaga 474298Borrade först rakt in, sen fortsatte jag gasa med borren
samtidigt som jag vred försiktigt tills jag tyckte jag fått bra vinkel!
Det där påminner mig om när jag för många år sedan skulle borra ur gummit i en bakvagnsbussning på en gammal bil, för att därefter kunna få i bågfilen och såga bort metallhylsan. Vred lite för hårt, borret gick av och så satte jag den nya vassa spetsen rätt in i handleden, 2 cm från de där ådrorna som olyckliga människor ibland ger sig på. Tejpade ihop mig och mekade klart. Men efter det köpte jag en bussnings-press-sats och är alltid noga med att ha rätt verktyg för jobbet... :giggle:

måns023

Ny medlem
Det där påminner mig om när jag för många år sedan skulle borra ur gummit i en bakvagnsbussning på en gammal bil, för att därefter kunna få i bågfilen och såga bort metallhylsan. Vred lite för hårt, borret gick av och så satte jag den nya vassa spetsen rätt in i handleden, 2 cm från de där ådrorna som olyckliga människor ibland ger sig på. Tejpade ihop mig och mekade klart. Men efter det köpte jag en bussnings-press-sats och är alltid noga med att ha rätt verktyg för jobbet... :giggle:
Har hänt mig några gånger också 😅 men det gick väldigt lätt i aluminium.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer