Geometri White GX Lite vs LTD vs annat?

Bele

Aktiv medlem
Någon som vet om Lite och LTD har samma ram? Jämför jag specarna så står det samma ram, men ena har QR och den TA. Är det då i grunden samma ram, men bara olika axelinfästningar?

Lite hittar jag en gemetritabell för, men inte för LTD. Lite har en del värden som jag reagerar på. För en medium ram är top tube length är 572 mm, stack 599 mm och reach 394 mm. I synnerhet TT length avviker mycket från tex av mina CX:ar (572 vs 540), men reach avviker inte lika mycket (394 vs 385). Hur hänger det ihop? Stack avviker mycket, men det är väl mest en indikator på att den är högre i framänden, dvs inte lika framåtlutad sittposition?

Sadelvinkeln är nästan identisk (73,5 vs 74). Sittpositionen borde alltså bli mer utsträckt, men den högre framändan medför kanske att sittpositionen känns snällare? För mig är det dock lite konstigt att ha en "lång" reach och hög stack.

https://whitebikes.com/gx-lite-20/b/2458/#tab Geometritabellen känns lite så där, det som visas på skissen stämmer inte överens med tabellen.

Bele

Aktiv medlem
@HåkanC mfl som jag tror har bättre koll på cyklars geometri än jag har, har ni lust att kommentera? Jag ska hjälpa en polare med köp.

Bele

Aktiv medlem
Allting står en rad fel i whites geo tabeller. Stl L är 572, M är 558 osv. Stl XS finns inte.

Ett riktigt stort tack! Jag hann se ditt inlägg precis innan vi åkte och tittade på cykeln. Kändes jättebra att veta att den hade nästan identisk reach med en cykel som vi använde som referensram.

NickPick

Aktiv medlem
Det finns en lång tråd om white gx här på forat. Hittar du inget där? Som du har märkt stämmer ju typ inget, men dom är stor i storleken.

jonja

Aktiv medlem
Bör dock påpekas att detta är en gissning utifrån andra white ramar. Har inte mätt upp just den här modellen, så bäst är att ta med måttstock och mäta själv och jmf med white tabellerna. Vågrätt topprör är inte svårt att mäta om man gjort det ett par ggr.

Bele

Aktiv medlem
Det finns en lång tråd om white gx här på forat. Hittar du inget där? Som du har märkt stämmer ju typ inget, men dom är stor i storleken.

Han som är intressent är 176 cm med 81 cm benlängd. Hade läst inlägg om folk som var 173 och 174 som tyckte M var för stor. S var för liten för honom. Jag upplevde den inte som stor, men jag är längre och det kan vara svårt att jämföra en för liten cykel. Tyvärr hade de ingen monterad M som vi kunde testa.

fyrbåk

Aktiv medlem
Ramen är utformad för orangutanger. Långa armar och korta ben. Åtgärdas genom byte till kort styrstam, men beroende på kroppsform så finns risk för att den aldrig blir riktigt bra. Skulle säga att valet är lätt en S eftersom en M sannolikt är alldeles för stor.

NickPick

Aktiv medlem
Tror att ”m” är ungefär 56 om någon normal tillverkare skulle valt storlekarna. Jag hade en m ett kort tag men bytte till en L jag hittade billigt.
Be din kompis köpa den för 3999 istället. Den andra är inte ”värd” 12000 eller vad den nu kostar, tycker jag.

Rimfaxe62

Aktiv medlem
Han som är intressent är 176 cm med 81 cm benlängd. Hade läst inlägg om folk som var 173 och 174 som tyckte M var för stor. S var för liten för honom. Jag upplevde den inte som stor, men jag är längre och det kan vara svårt att jämföra en för liten cykel. Tyvärr hade de ingen monterad M som vi kunde testa.
Jag har samma mått och kör en S

Bele

Aktiv medlem
Tror att ”m” är ungefär 56 om någon normal tillverkare skulle valt storlekarna. Jag hade en m ett kort tag men bytte till en L jag hittade billigt.
Be din kompis köpa den för 3999 istället. Den andra är inte ”värd” 12000 eller vad den nu kostar, tycker jag.

Jag hjälper två personer. Den andra är 183 cm lång och har 85 cm innerbenslängd. Vilken storlek skulle du rekommendera utifrån de måtten och dina erfarenheter?

Det blir antingen GX lite för 4 eller så chansar vi på att LTD kommer ner i pris ordentligt. Det senare är önskealternativet.

NickPick

Aktiv medlem
Jag hjälper två personer. Den andra är 183 cm lång och har 85 cm innerbenslängd. Vilken storlek skulle du rekommendera utifrån de måtten och dina erfarenheter?

Det blir antingen GX lite för 4 eller så chansar vi på att LTD kommer ner i pris ordentligt. Det senare är önskealternativet.
Skicka dit dom på provcykling istället, särskilt om dom är ovana cyklister. Kan ju faktiskt få bra hjälp i butiken också.

Bele

Aktiv medlem
Skicka dit dom på provcykling istället, särskilt om dom är ovana cyklister. Kan ju faktiskt få bra hjälp i butiken också.

Vi var i butik igår. Då fanns det ingen där med kompetens. Idag ska det finnas det, men vi har ingen möjlighet idag. I butiken hade de bara en S, vilket gör jämförelser svåra.

Bele

Aktiv medlem
Ni ger en samstämmig bild av att de är stora i storlekarna. Jag får inte ihop det med Whites reachmått, men det är nog det måttet som är fel. Om måttet för top tube length är rätt så är det ju väldigt långt, vilket skulle stämma med bl a @fyrbåk iaktagelser om långa armar och @NickPick bedömning att M snarare motsvarar en 56:a, dvs L.

Av praktiska skäl hade min kompis igår klart olämpliga kläder för cykeltest, men utifrån vad jag har läst och jämfört med egna cyklar så är det nog en S han ska ha ändå. Tack alla för hjälpen!

Bele

Aktiv medlem
Uppdatering: White har enligt uppgift från XXL kortat ner ramen. Den geometritabell som jag länkade till ovan stämmer inte längre. De mätte upp top tube till 52 cm. Då verkar proportionerna mycket bättre.

d_anders

Aktiv medlem
Ja, det är nog som jonja sa att tabellen på whites hemsida är en rad fel. Jag har gått på infon på xxls webbsida och inte ens sett hur galna mått White själva anger. Hoppas verkligen att xxl har rätt, annars får jag returnera eller dumpa ramen.

Hälsingland

Aktiv medlem
Ser ju väldigt bra ut för 4 papp. Även om styre etc. behöver justeras, men det kan man göra när det går att cykla igen 😁

3442E467-DAFA-474C-B7FA-1B8154323C1E.jpeg

Bele

Aktiv medlem
Uppdatering: White har enligt uppgift från XXL kortat ner ramen. Den geometritabell som jag länkade till ovan stämmer inte längre. De mätte upp top tube till 52 cm. Då verkar proportionerna mycket bättre.

Faktiskt uppgift från White själva "Kompakt ram med bekväm sittställning" och "Den lätta aluminiumramen är relativt kort och ger bättre sittställning och högre komfort än tidigare modeller." Jag har provsuttit och tycker att det stämmer. Jämfört med min racer är den både kortare och högre.

NickPick

Aktiv medlem
Faktiskt uppgift från White själva "Kompakt ram med bekväm sittställning" och "Den lätta aluminiumramen är relativt kort och ger bättre sittställning och högre komfort än tidigare modeller." Jag har provsuttit och tycker att det stämmer. Jämfört med min racer är den både kortare och högre.
Om man köper en white gravel, kan man ens se om det är en 2019 eller 2023? Jag är helt seriös.

d_anders

Aktiv medlem
Jag ser ingen skillnad. Enligt specen så verkar de äldre vara ett par cm längre. De som såldes vid Jul var korta. Tt-måttet måste avse hela rörets längd (fast även då tyckte jag att det saknades lite). ETT är definitivt ett par cm kortare än det tt-mått som anges.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Om man köper en white gravel, kan man ens se om det är en 2019 eller 2023? Jag är helt seriös.
Jag har en årsmodell 2019, den har fyra skruvhål för två vanliga flaskställ på ramen. Från årsmodell 2020 och framåt finns det fler fästpunkter. Två skruvhål på undersidan av underröret, två skruvhål översidan av överröret och ett tredje skruvhål på ovansidan av underröret.

Jag tror att det är från årsmodell 2020 som storlekarna är mindre. Min från 2019 är i alla fall stor i storleken.

Topp