Gepida Asgard

SouthWest

Ny medlem
Gepida Asgard
Tjena!

Jag behöver lite expert hjälp då det inte går att hitta några recensioner på denna cykel. Detta är min första seriösa mtb för lätt skogskörning är tanken. Jag funderar på att köpa en Gepida Asgard eller Gepida Asgard Pro. Min fråga är om det är prisvärt? Finns det cyklar som är mer prisvärda än dessa?

http://www.gepida.hu/eng-usa/product/bike/2011_asgard_pr denna går på 8995

http://www.gepida.hu/eng-usa/product/bike/2011_asgard_/ denna går på 7595

Tack för hjälpen!!!

Gepida Asgard
Jag har aldrig haft någon Gepida och känner ingen som har eller har haft någon. Det betyder inte att den är dålig men troligen att intresset från Happyfolket blir svagt. Om du inte lyckas hitta en befintlig tråd som innehåller det du vill veta för din prisklass så är det nog bättre att bara fråga rakt ut vad som ger mest cykel av den typ du vill ha för 8000-9000 kr. Sen kan du i lugn och ro jämföra diverse Canyon, Cube osv mot Gepidaspecarna. Men det finns redan bra trådar, jag har läst dem men inte haft något direkt egenintresse så jag minns inte rubrikerna. Men nån kommer säkert ge dig ett tips om du inte hittar själv. Lycka till!

Gepida Asgard
Tack för visat intresse Hasse. Har tittat igenom dom trådarna och där stod en hel del nyttigt. Jag har kollat på de cyklar som nämnts, bla Canyon, Rose, Cube och Trek. Fördelen med Gepida är att det är en lokal handlare som säljer dom. Jag har läst på en del om komponenter och tycker själv Gepida Asgard Pro verkar väldigt prisvärd. Men jag är nybörjare på detta så det hade varit gött om nån som har koll kunde göra ett utlåtande. Jag har tittat på Canyon men verkar som jag får gå upp 1.5k till för en bättre cykel?

Gepida Asgard
Om ni inte orkar kolla länkarna som jag märkte är åt pipan så kommer specen här:

Specifications
Name: ASGARD PRO
Code: 30110080
Frame: GEPIDA HYDROFORMING - 6061 ALLOY
Fork: ROCK SHOX TORA SL CL
Headset: GEPIDA INTEGRATED A-HEAD
Crankset: SHIMANO FCM-552 24-32-42/175 MM
BB parts: SHIMANO BB-51 MONOBLOCK
Rim: RODI EXCALIBUR DISC 32H
Spoke: DT SWISS 2/1.8/2 MM
Front hub: GEPIDA ALLOY, DISC, 32H
Rear hub: GEPIDA ALLOY, DISC, 32H
Front brake: HAYES STROKER TRAIL HIDRAULIC DISC BRAKE, 160 MM
Brake lever: HAYES STROKER TRAIL HIDRAULIC DISC BRAKE
Front light: -
Rear light: -
Handlebar: GEPIDA ALLOY 620 MM
Handlebar stem: GEPIDA ALLOY 90MM
Saddle: VELO PRONTO GEL
Seat tube: GEPIDA ALLOY 31.6X400 MM
Shifting lever: SHIMANO SLX
Front derailleur: SHIMANO SLX
Outer tyre: SCHWALBE NOBBY NIC 26X2,1
Rear derailleur: SHIMANO XT 10S
Frame size: 17" 19" 21"

Gepida Asgard
Jag skulle nog satsa på en begagnad cykel från någon Happyit med gott renommé. Antingen köpa en som varit dyrare än det du vill lägga men som nu är billigare och sedan använda mellanskillnaden ifall det händer eller finns, något oförutsett som måste åtgärdas. Eller köpa en som var dyrare än det du vill lägga men som nu kostar typ vad du kan lägga och som är nära nyskick och kanske lite uppgraderad. Jag är dock inget typexempel på hur man skall göra. jag har bara köpt sprillans nytt en gång och den sålde jag utan att knappt ha använt den, men jag har handlat massor med beggat. Så länge det inte är sprickor, nedkört eller dess tidigare liv är tvivelaktigt eller ej spårbart så funkar beggat bra. Skruva och byta grejer får man göra hursomhelst för det ingår ju liksom i konceptet.

Konstig svenska ovan. Jag kanske är trött?

Gepida Asgard
Jag håller med Hasse7, jag har heller aldrig hört talas om märket.
Svårt att säga något om kvalitén men om man vill lägga 7-8000 för en förstahoj, så får man ju räkna med att en del komponenter inte är av toppkvalité.
Men det är nog ingen större fara, du kommer förmodligen antingen ledsna på cykling (och då blir den bara stående i källaren) eller så gillar du cykling, och då kommer du köpa nytt/bättre inom 1-2 år.

Det enda man kan säga är att efterhandvärdet kanske är lite högre på ett mera känt märke, men det blir nog ingen större skillnad. det kanske kan vara kul med ett märke som ingen annan har?

Våga och vinn, du kommer nog få kul oavsett vilken instegshoj du väljer.

Välkommen i cykelträsket.

Gepida Asgard
Specen verkad ju ganska ok i förhållande till priset. Har du någon viktuppgift? Antagligen är det så att det går jättebra att köra på en Gepida. Är du bara snabbast av alla så kommer ingen kommentera märket. :-)

Gepida Asgard
Tack för svaren grabbar. Tyvärr ingen viktuppgift men ska kolla imorgon och jämföra. Fasen jag tycker 9 papp e mycket för en hoj ;) men så är det ju när man snackar med riktigt seriösa åkare. Brukar köpa begagnat för det mesta, men köpa begagnad cykel då är jag helt borta. Gäller att ha koll på vad som är bra och dåligt. Är en Scott scale 20 från 2005 bra tex? Grym hoj då men idag? Andrahandsvärdet kan jag förstå blir lägre med en cykel med okänt märke. Det tål kanske att tänkas på :)

Cykelträsket är en bra benämning, man kan gå ner sig helt i alla specar hit o dit.

Gepida Asgard
Sätt dig ned och rita upp en kravspecifikation inklusive användningsområde. En liten plus och minuslista så att du tydligt ser vad som behövs för att du skall bli nöjd. En scale 20 från 2005 i bra skick är nog en cykel som rullar ifrån det mesta förutsatt att cyklisten har kraft att driva ekipaget. Jag såg en titanhardtail med v-bromsar och gammal men bra spec för 5000:- Den skulle jag lätt kunna köpa om jag behövde den och sedan bara njuta av varenda meter cykling.

Gepida Asgard
Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Sätt dig ned och rita upp en kravspecifikation
> inklusive användningsområde. En liten plus och
> minuslista så att du tydligt ser vad som behövs
> för att du skall bli nöjd.
En scale 20 från
> 2005 i bra skick är nog en cykel som rullar
> ifrån det mesta förutsatt att cyklisten har
> kraft att driva ekipaget. Jag såg en
> titanhardtail med v-bromsar och gammal men bra
> spec för 5000:- Den skulle jag lätt kunna köpa
> om jag behövde den och sedan bara njuta av
> varenda meter cykling.

Och jag skulle absolut rekommendera att köpa en ny cykel för den budgeten. Komponentnivån är absolut vettig på Gepidan men namnet säger mig inte heller nånting. Brukar finnas många fina Radonhojar i det prisspannet speciellt nu på hösten.
Sen tror jag Gepidan säkert blir bra också. :) Stirra dig inte för mycket blind på detaljerna. Du får säkert mycket kul även med Gepidan.

Gepida Asgard
Lyssna mer på glitch än på mig! jag har ju som sagt, lite udda värderingar. Hursomhelst blev det lite snurr på din tråd och det var väl egentligen det viktigaste.

Gepida Asgard
Väldigt bra tips! Dom verkar väldigt bra. Skillnaden mellan dom 2 är vad jag förstår bara om man föredrar shimano eller SRAM. Frågan är vilken storlek som passar bara? Jag är 1.78 så 17" hade väl varit bäst men det finns bara 16" och 18". Tror du jag passar på en 18" ?

Gepida Asgard
Jag tror att 18" blir alldeles utmärkt. Jag är 181 och hade tagit 18" alla gånger. Det ser dessutom ut att inte vara så värst långa överrör på ramen så det där blir nog kanon. 16" blir alldeles för litet.

Gepida Asgard
Köp du Gepida, det verkar vara bra billiga ungerska cyklar. Du kommer definitivt vara ensam i skogen på att köra på en. Tycker det verkar vara en OK instegscykel för det priset även om man alltid kan få mer för pengarna.

Glöm inte grenmåttet som en viktigare parameter än total-längd för vilken storlek som är rätt.

Gepida Asgard
Tack för alla råd och tips. Väljer mellan gepidan och Radon ZR Team 7.0. Lutar lite åt Radon nu faktiskt. Den är tom lite billigare fast med bättre komponenter. Efter några storleks guider på nätet så verkar 18" perfekt dessutom. Har läst lite om Rock Shox Reba RL Poploc att poploc funktionen är värdelös. Ja ,alltid är det nåt :)

Gepida Asgard
SouthWest skrev:
-------------------------------------------------------
> Har läst lite om Rock Shox Reba RL Poploc att
> poploc funktionen är värdelös. Ja ,alltid är
> det nåt :)

Vem påstår det? Jag har haft pop-lock på tre gafflar tidigare och det har funkat hur bra som helst bortsett från att jag kraschade sönder spaken en gång. Dessutom är poplocen ju bara en spak för att betjäna lock-out funktionen på RS gafflar och den är väl beprövad.

Gepida Asgard
Fick hem en vit Radon ZR Team 7.0 för nån vecka sen, till min fru som är 174 cm lång. Köpte 18" och den passar henne finfint.

Jag tycker själv hojen är jättefin, förutom pedalerna som följde med, några snikiga plattformspedaler, tror lagerspänningen är helt åt skogen på dem. Men de åker i skrotlådan i vilket fall som helst.

Gepida Asgard
Ok vad bra att hon tyckte om den, jag har bestämt mig för att köpa en sådan faktiskt. Tja, ang gaffeln så är det bara vad jag läst på lite olika forum, men om du är nöjd med den så är det ju jättebra, för det är en sådan som sitter på :)

Tillbaka
Topp