Här kommer en RR om mitt TransAlp (TA)äventyr!
I januari 2015 träffade jag min kompis, Jan (som också är cykelintresserad), i samband med en tjänsteresa och frågade honom om vi inte kunde cykla några dagar i Alperna (då han bor där i närheten).
Jo då! sade han. Det kan vi göra men vad sägs om att göra en TransAlp istället!
OK, sa jag, då vi gör det. Jag fattade ingenting. När jag väl var hemma från tjänsteresan började jag söka på nätet om TransAlp och insåg fakta - det var ingenting att skoja om! Det visade sig att det skulle komma att krävas en hel del förberedelser samt noggranna planer.
Och så var vi igång….
Vi började med att finna en lämplig tidpunkt för äventyret. När detta var klart bokade jag min flygbiljett. Upplägget blev följande: jag skulle flyga ner till München där Jan skulle möta mig med sin flickvän. Hon skulle köra oss någonstans söder om München, dumpa oss där, ta min resväska samt cykelväska (som blev en låda) med sig i bilen hem till sig och 7 dagar senare möta oss vid Gardasjön.
Det gick åt åtskilliga timmar för att finna en lämplig tur. Jag och Jan detaljstuderade de flesta turerna som andra har genomfört och hade schyst GPX data. Vi flög över dem med Google Earth och läste spaltmeter med tips och kommentarer.
Vi ville hitta en bra bana som inte skulle vara alldeles för lätt, ha rätt längd, gå en hel del off-road och där man inte behöver kånka cykeln på ryggen samt med så lite push bike som möjligt. Med alla dessa krav var det inte lätt att hitta en okej bana! Men till sist hade vi sållat bland de utvalda och bestämt oss för en som hette: Michis tour!
När väl turen var ”hittad” kvarstod en himla massa andra saker att gå igenom som cykeln, utrustningen, kläderna etc. Ganska tidigt hade jag redan bestämt mig för att min AM hoj, Kermit, får följa med då den är robust och har bra bromsar (tack Matte för det). Men sedan var det en massa andra saker som jag inte hade och var tvungen att komplettera med som ryggsäck (ryggsäck som skulle rymma allt som kläder, cykeltillbehör, verktyg med mera för 7 dagar), lätta extra skor etc.
Gällande packningen som skulle bäras på ryggen kan jag tillägga att målet var att viktoptimera allt och att få den så lätt som möjligt. Precis innan avfärden, när jag vägde in ryggsäcken, visade det sig att den vägde runt 6 kg plus 2 liter vatten som skulle tillkomma. Jag var nöjd! Men ack vad jag bedrog mig!
Det visade sig senare under turen att ha en extra vikt om 8 kg sliter en hel del på rumpan, axlar och rygg! Redan efter andra dagen fick jag köra med dubbla cykelbyxor. Givetvis så gick vi flera gånger minutiöst igenom vad som skulle med och delade upp tillbehören mellan varandra för att spara vikt. Tack vare den tyska noggrannheten så gick detta bra.
Då planeringen var igång för fullt började vi titta närmare på hur den tilltänkta sträckan skulle delas upp samt var övernattningarna skulle ske. Vi delade helt enkelt upp banan i sju delar och bokade boende vid varje stopp.
När detta var gjort kom nästa dilemma: hur skall cykeln komma ner till Tyskland och tillbaka? Jag skulle ju flyga ner så jag behövde en cykelväska. Redan i februari åkte jag till TCM och lånade en väska som visade sig vara för liten för min cykel så den planen blev kass.
Nästa idé var att skicka hojen till Tyskland och så skulle cykeln komma tillbaka med min kompis när han skulle köra Cykelvasan. Denna plan var inte så attraktiv heller då jag i så fall skulle behöva vara utan min cykel i nästan en hel månad!
Så kvarstod bara en sista plan: att flyga ner med cykeln och tillbaka men jag hade ju inget passande emballage till min cykel!! OK, man får inte vara dum! Jag fann en låda på jobbet som skulle passa. Jag kollade om cykel fick plats i den och det gjorde den. Sedan kontaktade jag flygbolaget för att undersöka om det var okej att ta med den då lådan var rätt stor! Tack och lov fick jag ett OK. Så var den saken ur världen :-) trodde jag…..
När det praktiska började falla på plats kvarstod att börja träna så att man skulle bli någorlunda förberedd samt att vänja rumpan för flera timmars cykling med extra tyngd. Träningen gick si så där. Det var svårt att få tiden att räcka… och var knepig att få till med många höjdmeter.
Tiden gick och så helt plötsligt vart det den 10 juli och avfärden var på gång!
Lite strapatser fick jag gå genom vid incheckningen på Arlanda. Det visade sig att flygplansmodellen som vi skulle flyga med var en mindre modell och det skulle bli problem att få in min cykellåda via lastluckan. Efter mycket dividerande fann personalen att det fanns 2 cm tillgodo på bredden av lastluckan så att lådan kunde gå in. J#klar! Det var nära….
Bild där går cykeln
Det blev min längsta incheckningstid någonsin. 50 min.
Då var man på plats!
Dag 1. München till Grainau
Två glada killar och kanonväder. Första sträckan var relativt lätt. Transportsträcka. Fina vägar och trevligt landskap. I början var det ganska platt men så småningom började bergen torna upp sig sakta och säkert. Dom skall vi igenom, påpekade Jan. Ok, sade jag, det kommer säkert att funka (fortfarande med pigga ben och hyfsat bra med ork…)
Dag 2. Grainau till Zams
Andra dagen när vi vaknade väntade en klarblå himmel samt fantastiskt fin miljö. Då var det dags att ge sig ut på äventyret.
Dagen började på asfalt som sedan övergick till fina stigar och lättare grusvägar. Lite push bike blev det också.
Vädret höll i sig och varmt var det som attan. Så här långt funkade allt (nästan) som vi hade beräknat och framemot kvällen kom vi fram till Zams i Österrike. Jag hade stött på lite problem och det var att utväxlingen på min hoj inte var det bästa för den terrängen och för de backarna. 32 singelklinga fram – och 42 bak. Någonting var vi tvungna att hitta på…
Forsättning följer i ett nytt inlägg.