Giro di Italia 2015

thomalin

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
Så här skall det cyklas 2015!

http://m.cyclingnews.com/news/giro-ditalia-2015-route-unveiled

image.jpg

Vem vinner? Vågar någon sig på en rekordtidig gissning?

Senast ändrad:

thomalin

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Zlatan vinner.

Alltid, men han står över ALLT på jorden så det räknas inte, lite som doping dedära med zlatanering ;)

GoranS

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
Etapp sexton vore roligare om de istället för att efter Monno dra ner till Edolo en andra gång svängt vänster och vänster igen i Ponte di Legno.

a.svensson

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
JT skrev:
> Zlatan vinner.

Han skulle nog komma sist i ett startfält av bara fotbollspelare t.o.m.

Lite synd att Cima Coppi "bara" är på 2178 meter ö.h då Italiens topografi erbjuder ett flertal stigningar på högre höjder.
Mortirolo finns förstås och det berget är inte direkt någon snäll historia men normala Giron brukar innehålla fler högre berg.

Vem som vinner är svårt att svara på då vi inte vet vilka av toppcyklisterna som behagar ställa sig på startlinjen den 9:e maj.

GoranS

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
a.svensson skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Zlatan vinner.
>
>
> Han skulle nog komma sist i ett startfält av bara
> fotbollspelare t.o.m.
>
> Lite synd att Cima Coppi "bara" är på 2178 meter
> ö.h då Italiens topografi erbjuder ett flertal
> stigningar på högre höjder.
> Mortirolo finns förstås och det berget är inte
> direkt någon snäll historia men normala Giron
> brukar innehålla fler högre berg.

Just Finestre tycker jag annars är en klart värdig Cima Coppi. Med 18+ km längd, en snittlutning på över 9% och sista delen på grus är det ingen picknicktur.

GoranS

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
kitzblitz skrev:
> INTE Cadel.

Säker? Om Jesus återuppstod från de döda kan väl Cadel åtminstone återuppstå från pensioneringen!? ;-)

thomalin

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
Contador verkar ju sugen :) tråktippr att han tar hem segern. Vore dock kul med Kwiatowski eller kanske Winner Anacona som högoddsare.

Kul med målgång på Lido di Jesolo, ett favoritställe för sol och bad med bara en båtturs avstånd in till Venedig. Blir en fin spurtraksträcka på den extremt långa gågatan tror den är några mil lång.

Saknar Passo dello Stelvio. Kommer bli fina helikopterbilder vi Comosjön.

Giro di Italia 2015
Vad är det för förstasträcka? 17km lång? Jag har möjlighet att vara där den 9e, är det något att se tror ni?
Enligt hemsidan: The 2015 Giro d'Italia begins with a 17.6km team time trial along a spectacular coastal bike path from San Lorenzo al Mare (at the foot of the Cirpressa climb) to San Remo on Saturday, May 9.

GoranS

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
Har ju varit hyggligt vanligt med en lagtempo-"prolog" som inledning på etapplopp på senare år. Kan man gissa på att det är en på sen em/tidig kväll?

DeLiQ

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
Första etappen ser ut att gå hela vägen på "ciclistradan" mellan San Lorenzo och San Remo.
Jag och frugan cyklade på den i våras när vi var i trakterna.

IMG_2950.JPG

Är de inte tidiga med programmet i år. Förut har jag för mig att de presenterat sträckningen i slutet av oktober, eller minns jag fel?
Nu kan vi i alla fall välja ställe efter var de passerar, inte som tidigare att de "råkar" hamna i närheten av där vi valt boende.

Giro di Italia 2015
Det är precis den "ciclistradan" mellan San Lorenzo - San Remo som jag siktat in mig på. Ni som varit och tittat på Girot innan, finns det mycket att se/göra/köpa vid målgången och längs etappen? Jag tänker mig som en minimässa vid målgången. Eller är jag helt fel ute då... Tacksam för svar från Giro-rävar.

DeLiQ

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
Gordon Gekko skrev:
> Det är precis den "ciclistradan" mellan San
> Lorenzo - San Remo som jag siktat in mig på. Ni
> som varit och tittat på Girot innan, finns det
> mycket att se/göra/köpa vid målgången och
> längs etappen? Jag tänker mig som en minimässa
> vid målgången. Eller är jag helt fel ute då...
> Tacksam för svar från Giro-rävar.

Lite officiell merchandise brukar säljas vid "markandsstånd" i samband med målgång.
De brukar ha cykeltröjor, t-shirts, strumpor, pannband, vimplar, paraplyer och lite övrigt småkrafs. Någon minimässa har jag aldrig sett till. Å andra sidan kanske det är mer kommers i lite större städer än i småorterna som jag besökt.
Längs etapperna tror jag det är mycket begränsat med försäljning om det inte är passering flera gånger vid samma plats.

Giro di Italia 2015
Tack för svar Dennis! Sträckan är ju vansinnigt vacker att cykla på, synd bara att den är så kort. Jag var också där i våras men då tjänstgjorde ciclistradan som perfekt uppladdning inför Göteborgsvarvet.

fredrick

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
Om man har som plan att semestra vid Gardasjön vid detta tillfälle, med egen bil, vilken etapp skulle ni rekommendera att man kolla på då?

DeLiQ

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
fredrick skrev:
> Om man har som plan att semestra vid Gardasjön
> vid detta tillfälle, med egen bil, vilken etapp
> skulle ni rekommendera att man kolla på då?

Jag skulle då ha valt tempoloppet på etapp 14 och placerat mig någonstans i slutet av banan (så att man kan kolla på prisceremonin, köpa nån merchandise och kanske fixa nån autograf efter loppet).

En platt linjeetapp är sannolikt över på dryga 10 sekunder, visst kan det vara häftigt att se klungan rassla förbi men särskilt mycket behållning av loppet får man ju inte.
Att stå vid en brant på en bergsetapp blir lite mera utdraget och man hinner se cyklisterna lite mer.

På tempot startar cyklisterna i början med 30 sekunders mellanrum, som senare blir en minuts mellanrum och när de bäst placerade cyklisterna i totalen startar gör de det med 3 minuters mellanrum. Det hela håller på i runda slängar 3 - 3,5 timmar från första till sista cyklist.

Cadel Evans på tempot 2014
CadelEvansiBarolo.jpg

Fliken

Ny medlem
Giro di Italia 2015
BUMP !!!

Ludvigsson har en nästan 60 km lång temporsträcka att flexa vaderna på. Förra året gick han i a f all-in på temport (tillika hans sista etapp).

a.svensson

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
Av de riktigt stora etapploppsåkarna är det bara Contador som behagar starta den 9 Maj.
Övriga favoriter lär bli Richie Porte, Uran och Aru.
Hoppas och tror på många roliga etapåer dock trots avsaknaden av killar som Froome, Quintana och Nibali.

Fliken

Ny medlem
Giro di Italia 2015
Det bestående minnet från förra årets lagtempo är nog Garmins krasch och Dan Martins fraktur.

Förvisso har han ett skinnställ, men just detta ställ skall ju inte användas på detta sätt.

CW

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
Fliken skrev:
> Det bestående minnet från förra årets lagtempo
> är nog Garmins krasch och Dan Martins fraktur.
>
> Förvisso har han ett skinnställ, men just detta
> ställ skall ju inte användas på detta sätt.
>
>

Durianrider video... Ugh

fredrick

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
DeLiQ skrev:
> fredrick skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man har som plan att semestra vid Gardasjön
> > vid detta tillfälle, med egen bil, vilken
> etapp
> > skulle ni rekommendera att man kolla på då?
>
>
> Jag skulle då ha valt tempoloppet på etapp 14
> och placerat mig någonstans i slutet av banan
> (så att man kan kolla på prisceremonin, köpa
> nån merchandise och kanske fixa nån autograf
> efter loppet).
>
> En platt linjeetapp är sannolikt över på dryga
> 10 sekunder, visst kan det vara häftigt att se
> klungan rassla förbi men särskilt mycket
> behållning av loppet får man ju inte.
> Att stå vid en brant på en bergsetapp blir lite
> mera utdraget och man hinner se cyklisterna lite
> mer.
>
> På tempot startar cyklisterna i början med 30
> sekunders mellanrum, som senare blir en minuts
> mellanrum och när de bäst placerade cyklisterna
> i totalen startar gör de det med 3 minuters
> mellanrum. Det hela håller på i runda slängar 3
> - 3,5 timmar från första till sista cyklist.
>
> Cadel Evans på tempot 2014
>

Hej och tack.
Har helt missat att du svarat mig.

CyberBike

Ny medlem
Giro di Italia 2015
Verkar vara en bättre sändning i år på Eurosport ! Mer analyser och sammandrag, bättre bilder, osv. Nu har man ju inte tid att cykla själv under maj.....

CW

Aktiv medlem
Giro di Italia 2015
bvs skrev:
> Fyfan. Pozzovivo såg ut att ligga rätt illa till
> efter sin krasch.

"RAI reports that Pozzovivo is moving - good news - he's been placed into stretcher"

Otäckt å se en sån krasch. Vad kan dom ha kört i den backen, 70-80?

Nu säger dom på Eurosport att hans skador inte är livshotande.

Fliken

Ny medlem
Giro di Italia 2015
Matthews klar rätt bra i den rosa måste jag säga. Han är väl vad man kan kalla en notorisk vinnare / serial winner.

Tycker att Fletcha har bra kommentarer efter loppet.

Fliken

Ny medlem
Giro di Italia 2015
Här ser man kraschen. Set ut som framhjulssläpp. Punka. Han är ju inte så pressad att han behöver bromsa där.

Vilke idiot som är framme his honom efteråt och lyfter honom mot sittandes. Det är ju fixering av rygg/nacke som gäller i en sådan här situation.

Köp & Sälj

Topp