Giro d’Italia 2022

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Dagens puckel är ju mindre än igår så Cav och Ewan borde kunna hänga med över.
Gaviria menade väl att han hade vunnit igår om inte växlarna pajat 😛 revansch idag?
Hade varit kul att se Girmay spurta på riktigt, han har varit felplacerad hela tiden hittills (instängd).

Bikzz

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Behållningen är väl att se bilderna. Tänkte biketoura där men det blev inte av. Man hade nog kunnat smita under järnvägen och campa på stranden...

MrSthlm

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
jag tror alla i denna tråd hade kunnat hänga med klungan idag... :sleep:

Hehe, ja, vissa enskilda etapper skulle möjligen vi glada motionärer kunna hänga på stora delar men det tar i och för sig hus i h-vete på slutet när går de totalt bananas.

Här är ett exempel med en del data:

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Hehe, ja, vissa enskilda etapper skulle möjligen vi glada motionärer kunna hänga på stora delar men det tar i och för sig hus i h-vete på slutet när går de totalt bananas.

Här är ett exempel med en del data:
Fram till (första) backen skulle man kanske kunnat hänga med i klungan idag. Sen misstänker jag kraftigt att i alla fall jag hade blivit avhängd i backen.

MrSthlm

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Fram till (första) backen skulle man kanske kunnat hänga med i klungan idag. Sen misstänker jag kraftigt att i alla fall jag hade blivit avhängd i backen.

Hehe, säkerligen jag också. Syftade väl mera till artikeln för stage 1 jag länkade till: "Van der Poel did not average more than 2w/kg for the first 62km, his power of 145w more than manageable for most fit club riders.
The race for the bottom of the climb pushed things on a touch, but still, for the 200km preceding the finish ramp, Van der Poel averaged just 170w at an average heart rate of 110bpm. It took more than 40km to get him above 80bpm average..."

Men självklart trycker de till då och då även under de lugna partierna, står enbart om snittwatt.

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Hehe, säkerligen jag också. Syftade väl mera till artikeln för stage 1 jag länkade till: "Van der Poel did not average more than 2w/kg for the first 62km, his power of 145w more than manageable for most fit club riders.
The race for the bottom of the climb pushed things on a touch, but still, for the 200km preceding the finish ramp, Van der Poel averaged just 170w at an average heart rate of 110bpm. It took more than 40km to get him above 80bpm average..."

Men självklart trycker de till då och då även under de lugna partierna, står enbart om snittwatt.
Sen tillkommer ju den inte helt oviktiga egenskapen att kunna placera sig i klungan och hålla sig i en bra position utan att ödsla en massa energi i onödan. Där är ju proffsen garanterat hästlängder före en renodlade motionär. Förvisso är väl positioneringsbiten enklast när det är lugn och fin körning.

MrSthlm

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Sen tillkommer ju den inte helt oviktiga egenskapen att kunna placera sig i klungan och hålla sig i en bra position utan att ödsla en massa energi i onödan. Där är ju proffsen garanterat hästlängder före en renodlade motionär. Förvisso är väl positioneringsbiten enklast när det är lugn och fin körning.

Men det blir ändå lite konstig jämförelse, visst, vissa enskilda etapper kan gå lugnt i klungan största delen av loppet men de fullständigt exploderar ju ändå förr eller senare. :cool:

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Men det blir ändå lite konstig jämförelse, visst, vissa enskilda etapper kan gå lugnt i klungan största delen av loppet men de fullständigt exploderar ju ändå förr eller senare. :cool:
Absolut. På platta etapper finns det nog ofta delar där en motionär skulle kunna hänga med en bit om man fick ligga inbäddad i klungan. Och när de börjar köra på skulle man inte ha en chans att hänga med, i synnerhet om man som jag har låg maxeffekt och accelererar som en segelbåt i lätt bris.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Sablars vad Groupama-gänget slet hund hela långa uppdraget. Har väl ibland ställt mig lite undrande till deras taktiska förmåga när de brukar få bensinstopp på sista km. Idag tog de slut med 300 kvar men Demare kunde själv surfa igenom upploppsgröten tämligen elegant själv så hatten av till hela gänget.

Mange.

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
2 riktigt klantiga manövrar höll ju på att göra hela klungan till kaos. undrar om det blir lite böter för hur dels den som slog av genom att spurta runt framför quickstep och sen den andre från uae som försökte tränga sig mellan 2 dsm killar ute till höger.
ser inte dsmkläderna ut som ett gammalt skylag när man ser dom i klungan?

Olmo

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Absolut. På platta etapper finns det nog ofta delar där en motionär skulle kunna hänga med en bit om man fick ligga inbäddad i klungan. Och när de börjar köra på skulle man inte ha en chans att hänga med, i synnerhet om man som jag har låg maxeffekt och accelererar som en segelbåt i lätt bris.

När jag var lite yngre och hade en riktig racer (inte en graveltraktor som nu) så kunde jag snitta 30-32 i lite kuperad Västra Götaland. Så det skulle vara ok att hänga med när de snittar 37 på en platt sträcka som de gjorde igår. Sen håller jag med att frågan är om man lyckas hänga med vid backarna, vad som ser ut som helt platt på kartan, och för proffsen, är säkert en mindre utmanande back för oss.

Olmo

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Men... till dagens etapp. Fyra backar, 4510 m elevation gain, och en trixig liten backe vid målgången (350 metres at 8% with a maximum grade of 13%).

Svårt att förutse vem som vinner. Jag gör mig bort igen och säger 1. Bardet 2. Kämna 3. Yates

1652425515061.png

NLC

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
När jag var lite yngre och hade en riktig racer (inte en graveltraktor som nu) så kunde jag snitta 30-32 i lite kuperad Västra Götaland. Så det skulle vara ok att hänga med när de snittar 37 på en platt sträcka som de gjorde igår. Sen håller jag med att frågan är om man lyckas hänga med vid backarna, vad som ser ut som helt platt på kartan, och för proffsen, är säkert en mindre utmanande back för oss.
Enligt uppgift låg utbrytaren och (bitvis) fiskörde i ca 200 W igår.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
När man tittar på hans data så ser det faktiskt nästan ut som man skulle kunnat ha en chans att hänga med uppför första backen igår.
Verkligen! Inför nästa upplaga får vi dra ihop ett stall – Team Happy. Om vi rekryterar några från Visa dina Watt så har vi nog ändå chans på en etappvinst eller två :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
När jag var lite yngre och hade en riktig racer (inte en graveltraktor som nu) så kunde jag snitta 30-32 i lite kuperad Västra Götaland. Så det skulle vara ok att hänga med när de snittar 37 på en platt sträcka som de gjorde igår.

OT nu men 30-32 i snitt under soloturer är bra, du får ju enormt mycket lägre luftmotstånd i en stor klunga, går inte att jämföra, oftast betydligt högre snitthastigheter med lägre ansträngning (snittwatt). Säg att du snittar ca 190-220 i watt solo när du snittar runt 30-32 km/h, snittar du ca 190-220 watt i en stor klunga går det undan, det vill jag lova, då är det sannolikt en bra klunga. :cool: (dock beroende på vindar och kupering också, självklart)

Senast ändrad:

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
2 riktigt klantiga manövrar höll ju på att göra hela klungan till kaos. undrar om det blir lite böter för hur dels den som slog av genom att spurta runt framför quickstep och sen den andre från uae som försökte tränga sig mellan 2 dsm killar ute till höger.
ser inte dsmkläderna ut som ett gammalt skylag när man ser dom i klungan?
Han från Cofidis som trängde QS tror jag inte gjorde en klantig manöver utan en medveten stängning. Tyckte inte det såg farligt ut, men om det var regelenligt vet jag ej. Lustigt nog så kan det ha gjort att Demare vann. Hade Cav haft en till i tåget så kunde han dragit igång senare vilket gjort att Ewan dragit igång senare och likaså Demare.
Avd. Could've, would've, should've.. :)

Senast ändrad:

clnr

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Med Blockhaus till helgen tror jag inte att favoriterna kommer köra hårt idag utan en utbrytning kommer hålla hela vägen. De Gent med vinstchans.

Topp