Giro d’Italia 2022

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Jag tycker det finns en poäng med en blandning av etapper och att olika typer av cyklister får chansen på olika etapper och att det blir olika karaktär på etapperna.

Etapperna som sådana föredrar jag de som är kuperade eller bergiga men då är det utifrån att det är den terräng jag själv gillar att cykla i och som jag kopplar samman med många trevliga cykelresor till Italien.

Vad som blir roligast ur ett tävlingsperspektiv är svårare att förutse. Beror ju väldigt mkt på vad cyklisterna gör. Ibland blir ju etapper som man på förhand trott ska bli sömnpiller riktigt häftiga och bergsetapper som man trott ska bli fantastiska istället blir sömniga och i viss mån "transportetapper" (d.v.s. inga tidsskillnader mellan GC-åkarna).

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Har inte cyklat mer än en liten tur mellan Macerata och Porto Potenza i det där området, däremot en del lite längre norrut där jag tror landskapet är rätt likartat och mkt trevligt.

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Morgondagens etapp får ju sägas vara hyggligt platt i alla fall.
1652810886206.png

Mike C

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Aftonbladet skriver om det. Nästan komiskt. En kork i ögat är alltså det mest intressanta som skett i årets Giro de Italia
Alltså, jag hejade på Girmay och hans spurt var ju fenomenal, extra extra kul med tummen upp fån Van der Poel, men efter att ha sett Van der Peol få korken mitt i plytet så måste erkänna att mest spänning med gårdagens ettap kände jag faktist när Girmay stod över flaskan med Vacchi i örat "Akta korken!!"

MrSthlm

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Ja, minst sagt ett gigantiskt antiklimax när den kanske mest spännande cyklisten i världen just nu tvingas bryta på det här udda sättet. 🙃 :confused: Hmmm, Girmay, hur bra är han egentligen, en framtida världsetta, frågan är inte om utan när?

MrSthlm

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Beror väl på hur man definierar den kategorin. Toppen av podium på RvV eller PR - troligt (såsom han kört i år). Vinnare av VM något år när det är klassikeraktigt lopp - sannolikt. Gult längs Champs-Élysées - långt mindre sannolikt.
Ja, jag är fullt medveten om att det här är mycket luddigt när det gäller lvg cykling, att försöka definiera vem som är bäst. Frågan blir då ibland "bäst på vad?" 🙃 Det är ju enkelt ibland som tex när Armstrong härjade som värst men... det blev nedsmutsat av all jäkla doping i efterhand.

Men det är utmärkt, jag har fått två cyklister nu jag försöker hålla extra koll på, Remco och Girmay. Remco sticker väl (tydligen) ut en del men Girmay verkar omtyckt av de flesta.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Ja, jag är medveten om att det här är mycket luddigt när det gäller lvg cykling, att försöka definiera vem som är bäst. Frågan blir då ibland "bäst på vad?" 🙃 Det är ju enkelt ibland som tex när Armstrong härjade som värst men... det blev nedsmutsat av alla jäkla doping i efterhand.
Ingen atlet har nånsin varit så systematiskt dopad och aggressiv mot de som var på honom, så han var inte bäst på något annat än att fuska. Nämn inte den fuskaren i samma mening som bäst.

Bikzz

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Ingen atlet har nånsin varit så systematiskt dopad och aggressiv mot de som var på honom, så han var inte bäst på något annat än att fuska. Nämn inte den fuskaren i samma mening som bäst.
HeHe, tycker fortfarande att det var en fantastisk historia. Ni har väl läst Tyler Hamilton's bok... ? På något sätt kan jag förstå det som hände, det var stilen i cykellagen på den tiden. Så Armstrong fuskade bättre än dom andra...

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Jag skulle inte bli förvånad om det funnits personer som varit minst lika systematiskt dopade som LA. T.ex. misstänker jag att en del östtyska idrottsläkare var rätt nitiska och systematiska i sitt arbete.

Vad gäller kategorin mängd advokater inblandade i samband med dopningsanklagelser undrar jag dock om inte LA är vinnare.

InlineOla

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Topp