Giro d’Italia 2022

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Jag undrar om de renodlade klättrarna kommer att bry sig i morgondagens etapp. I alla fall har jag svårt att se en utbrytning med renodlade klättrare som kör tokhårt i backen i hopp om att hålla till mål.

gustavgo

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Jag undrar om de renodlade klättrarna kommer att bry sig i morgondagens etapp. I alla fall har jag svårt att se en utbrytning med renodlade klättrare som kör tokhårt i backen i hopp om att hålla till mål.
Känns som en sprintsträcka. Det är ändå 100km till mål efter klättringen. Är nog även är för långt ifrån för att någon av sprintlaget är villiga att köra för att hänga av tex. Cavendish.

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Bardet DNF:ar!

1653049923004.png

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Jaha, kommer spurtlagen att greja att köra ikapp utbrytarna? Känns som att det bör vara möjligt om de kommer överens i alla fall.

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Får de samarbetet att funka i klungan och har "fräscha" cyklister som kör så tror jag de hämtar in utbrytarna. Om de inte får till det så har väl utbrytarna en chans. De lär dock bli mosigare och mosigare.

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Tråkig etapp, fattar inte varför inte de klättringsduktiga spurtarna gjorde det svårt för Demare och Cav uppför.
Och utbrytarna började titta på varandra alldeles för tidigt, lönt att ligga och köra för fullt så länge och sen bara ge bort det med 1km kvar 🤷🏽

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Tråkig etapp, fattar inte varför inte de klättringsduktiga spurtarna gjorde det svårt för Demare och Cav uppför.
Och utbrytarna började titta på varandra alldeles för tidigt, lönt att ligga och köra för fullt så länge och sen bara ge bort det med 1km kvar 🤷🏽
Hm, är inte riktigt med på om du anser att det var garanterat att de skulle hinna ikapp utbrytarna.

Om det inte var garanterat att de skulle komma ikapp får väl ändå 95 kilometers tämligen intensiv jakt på utbrytarna från toppen på klättringen med ikappkörning precis på slutet anses vara skapligt spännande.

Om det var garanterat att de skulle komma ikapp spelade rimligen strulandet på slutet ingen roll.

För egen del tycker jag det var en etapp som blev mer underhållande än jag väntat mig.

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Menar att utbrytningen nog kunnat hålla undan om de inte börjat titta på varandra alldeles för tidigt.
Absolut var jakten lite spännande, men det var ju bara typ sista fjärdedelen. Kunde varit spännande tidigare också om något gjort något innan och i backen :)

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Menar att utbrytningen nog kunnat hålla undan om de inte börjat titta på varandra alldeles för tidigt.
Absolut var jakten lite spännande, men det var ju bara typ sista fjärdedelen. Kunde varit spännande tidigare också om något gjort något innan och i backen :)
Å andra sidan så kanske det var några av utbrytarna som kände att de inte skulle ha en chans i en spurt mellan de fyra. Därmed var för dem enda chansen att ta en rövare och hoppas att de andra skulle fortsätta och köra och att de själva skulle kunna slå till med en sen attack. Blir lite av fångarnas dilemma över det hela.

Ilritorno

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Förstår inte er som klagar på tråkig etapp. En väldigt stor del av tjusningen med ett 3-veckorslopp är ju variationen av hur olika tävlingar det blir och hur helheten sliter på alla. Varje etapp oavsett profil och hur det utvecklas har sin tjusning. Idag var det ju superspänning ända in till på slutet huruvida utbrytarna skulle hålla.

Man kan ju till viss del undra över varför inte alla utbrytarna när de insåg det var mer eller mindre kört ändå inte gav allt som Elokometa-cyklisten för att ändå ge det en liten mikro-chans. Men men som cyklist vet men ju ändå hur det är när man väl är rejält trött och inte orkar

Extremt tråkigt att Bardet fick kliva av. Hade gärna sett honom gå bra. Han känns verkligen som sympatisk som person och hur han tävlar. Fint hur han gjorde uppdrag åt Dainese på förrgårdagens etapp

Senast ändrad:

Olmo

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Att förvänta sig att varje etapp av en treveckor lopp ska vara spännande är som att förvänta sig att varje minut av en fotbollsmatch ska vara spännande. Det är per definition omöjligt, det behövs lugnare etapper och etapper där GC männen alt spurtare alt puncheurs får vila.

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Personligen tycker jag det är en etapp som stått ut som sömnpillret hittills under detta giro och det är den första etappen på italienska fastlandet - den som MvdP kallade den lättaste cykeltävling han någonsin åkt (eller något i den stilen). Denna etapp var inte den bästa underhållningsmässigt på årets giro men helt ok.

Ilritorno

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Och nu förtiden är det ju mer race än det kanske någonsin varit. Den flåskörning de gjorde i princip från start till mål på gårdagens etapp över drygt 20 mil tror jag aldrig någonsin jag sett. Den var extrem. Men nästan alla etapper bjuder på något nuförtiden, den 6:e etappen sticker ju ut som ett undantag. För 20 år sedan var det ju normalläge för spurtetapper. Tror aldrig cykel varit så bra som det är nu.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Och nu förtiden är det ju mer race än det kanske någonsin varit. Den flåskörning de gjorde i princip från start till mål på gårdagens etapp över drygt 20 mil tror jag aldrig någonsin jag sett. Den var extrem. Men nästan alla etapper bjuder på något nuförtiden, den 4:e etappen sticker ju ut som ett undantag. För 20 år sedan var det ju normalläge för spurtetapper. Tror aldrig cykel varit så bra som det är nu.
Du menar 6:e etappen!?

Sjunde etappen tycker jag f.ö. inte var så mkt sämre än gårdagens. Dessutom gillade jag landskapet ännu lite bättre på den etappen även om jag absolut inte har några protester mot gårdagens heller. F.ö. alltid lite kul när de kör vägar man själv cyklat (har åkt utför den backen de hade ner från första passet igår).

AdamLR

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Å andra sidan så kanske det var några av utbrytarna som kände att de inte skulle ha en chans i en spurt mellan de fyra. Därmed var för dem enda chansen att ta en rövare och hoppas att de andra skulle fortsätta och köra och att de själva skulle kunna slå till med en sen attack. Blir lite av fångarnas dilemma över det hela.
Nja, "lite av fångarnas dilemma" finns det inget som heter, och det är ganska många bakgrundsantaganden och/eller idealiseringar som behövs för att det ska vara ett autentiskt fångarnas dilemma. Det här vara bara en situation där ingen av de fyra hade styrkan och incitamentet att hålla undan hela vägen.

(Sorry, men eftersom du håller ordning på användandet av "exponentiellt" känner jag att jag får ta mitt ansvar med en filosofisk term som "dilemma". 🙂 )

Topp