Giro d’Italia 2022
Som jag tänker mig skulle man kunna landa i följande tabell:Och för att förtydliga från min sida så var jag med på att du inte hävdade det. Jag försökte bara, av ren nyfikenhet, se om det ändå inte gick att få det till ett fångarnas dilemma. 🙂
Haigh visar varför de, låt säga, mest naiva varianterna av ett fångedilemma misslyckas, men tyvärr är vi inte hjälpta av att anta att det inte går att göra skillnad på andraplatsen och sämre placeringar (vilket jag håller med om att man inte kan). Situationen skulle behöva vara sådan att du tydligt tjänar på att maska givet att de andra maskar. D.v.s. ditt val att maska ska vara det bästa valet oavsett vad de andra gör. Det är då du (enligt teorin) kommer välja att maska, eftersom du inte vet vad konkurrenterna kommer göra och därför måste handla så att du maximerar ditt utfall oavsett konkurrenternas handlingar.
Och den andra invändningen blir automatiskt en invändning mot att det alls ska gå att göra ett fångedilemma. Det urpsrungliga dilemmat bygger nämligen på att parterna inte kan kommunicera och komma överens om vad de ska göra. Och det kan de ju självklart göra här, vilket förstås är anledningen att man ibland kommer överens och hjälps åt ända in i mål.
(Dumt av mig f.ö. att gå in i en diskussion i den här tråden när jag efterhandstittar etappen.)
B maskar ej | B maskar |--------------------------- A maskar ej | 0,5 / 0,5 | 0,0 / 0,7 | |--------------------------- A maskar | 0,7 / 0,0 | 0,1 / 0,1 | ----------------------------Notationen är: X / Y där X = sannolikheten att A vinner och Y = sannolikheten att B vinner. Och med maska förstås börja maska, inte nödvändigtvis maska hela vägen in till mål.
Om ingen maskar håller de undan och var och en av dem vinner med 50% sannolikhet.
Om en maskar håller de undan med 70% sannolikhet och den som maskar vinner.
Om båda börjar maska så reducerar de chanserna att hålla undan till 20%. Att det inte blir noll skulle då bero på att, som jag skrev i tidigare inlägg, de inser att det inte håller och börjar samarbeta. Sannolikheten att hålla undan sjunker dock genom att de förlorar en del tid innan de tar sig samman och börjar samarbeta igen. Och om de håller undan är det 50-50 vem som vinner.
Med denna uppställning är det för A fördelaktigt att maska om B inte maskar för då ökar sannolikheten för vinst från 50% till 70%. Och om B maskar är det fördelaktigt för A att maska då det höjer segerchansen från 0% till 10%.