Giro d’Italia 2022

gustavgo

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Kommer garanterat att bli en utbrytning som går iväg imorgon, antingen innan första backen börjar på riktigt eller under första delen av den. Har svårt att se någon av GC-åkarna agera före näst sista backen, men det har ju körts offensivt tidigare under girot så man ska väl aldrig säga aldrig. Min gissning är dock det blir i andra halvan av sista backen som ev. attacker kommer.
Så kan det nog bli. Hade dock varit intressant om Bora försökte isolera Carapaz redan i första eller andra stigningen. Är väl typ 3 riktigt tuffa bergsetapper kvar, så det börjar bli dags att chansa om man vill gå för totalen. Tror bara det är Almedia av GC-åkarna som har chans ta in något på det avslutande tempot.

Ryktas om en regnigt sista veckan vilket jag också tror gynnar Carapaz.

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Så kan det nog bli. Hade dock varit intressant om Bora försökte isolera Carapaz redan i första eller andra stigningen. Är väl typ 3 riktigt tuffa bergsetapper kvar, så det börjar bli dags att chansa om man vill gå för totalen. Tror bara det är Almedia av GC-åkarna som har chans ta in något på det avslutande tempot.

Ryktas om en regnigt sista veckan vilket jag också tror gynnar Carapaz.
Ska de isolera Carapaz i första stigningen lär de ha kört av ett antal av sina hjälpryttare också och med två skapligt långa paritet med lättåkt före och efter Mortirolo har jag svårt att se det inträffa. Möjligen att de skulle kunna satsa på Mortirolo.

AdamLR

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Dessutom är det inte TT utan linjelopp så positionering och strategi/taktik spelar mycket större roll än effektuttag för att beräkna/gissa snittfarten för en given etapp. IMHO är det även (näst inpå) totalt ointressant med snittfart, den som vinner etappen är den som kommer först över mållinjen.
I lördags passerade man mållinjen efter 74,2 km, men ändå fortsatte alla köra. Konstigt...
#Vilodagstrams

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Man får ju ändå säga att arrangören har lite humor. Spurtpris men inget bergspris på toppen av tredje backen:

1653390193064.png

kitzblitz

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Jag bryter traditionen och håller inte alls på Richie's lag :-) Heja Jai och Bora. Hoppas på lika galen körning resten av girot.

Länge sedan det var så kul att titta på en grand tour!

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Jag menar att istället för att spekulera hur fort de kör var och när så kan man bara kolla på datat så slipper vi diskutera hur man räknar medelhastighet 😉

På tal om annat. Vad tror ni om morgonens etapp? Tar utbrytningen det med?

Visa bilaga 557031
Du fick rätt, segraren kom från utbrytningen.

Kändes annars lite som en sån där etapp som är så tuff profilmässigt att GC-åkarna inte ville göra något före sista backen av rädsla för att en överilad attack skulle kunna komma att leda till skapligt tapp.

I övrigt undrar jag och Carthy kör med hörselskydd eller om han är döv. Tusan vad hans bromsar skrek.

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
I ungdomstävlingen tappade, inte så oväntat tycker jag, Lopez en hel del på Almeida så att portugisen nu leder den tävlingen med drygt nio minuter. Om Almeida inte klappar igenom på någon etapp (eller blir sjuk/skadas) så lär den tröjan sitta på hans axlar i Verona.

Mange.

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
I ungdomstävlingen tappade, inte så oväntat tycker jag, Lopez en hel del på Almeida så att portugisen nu leder den tävlingen med drygt nio minuter. Om Almeida inte klappar igenom på någon etapp (eller blir sjuk/skadas) så lär den tröjan sitta på hans axlar i Verona.
Och det är trots att Almeida inte kan cykla utförs. Det gnet han har uppförs måste känns så surt att tappa bort när han ska ner igen.

Hoppas dom andra lagen lyckas isolera Carapaz nu, porte har inte varit lika självklar som tidigare och ligger 58min bakom. Annat var det när Vinokurov höll tempo och lät porte ta över sista backen.

Bora har verkligen växt på mig med deras offensiva stil.
Riktigt kul upplaga detta.

Undrar om dagens etapp bjuder på annat än vinst för utbrytningen och kontrollerat från gc, speciellt om det utlovas regn under dagen.
Sista backen får mina ben att svida bara att titta på den..
9ce15fdc-1f56-4ca2-bd28-dc623429c77d.jpg

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Satt och kollade ikapp genom att snabbspola mig igenom hela sändningen, tyckte inte det var SÅ spännande men jag kan mycket väl ha missat något. Jag tror jag såg typ hela sista stigningen. Missade jag något? :)
Du är svårflörtad, du! :sneaky:

Tycker kanske inte att det var bästa etappen hittills, men helt klart underhållande avslutning. Enda som saknades där var väl att de som nu ligger topp 3 skulle haft lite splittring. Känns dock som de är fruktansvärt jämna uppför.

Sista backen känns absolut som något man skulle försöka få till att cykla om man är i trakterna någon gång. Riktigt häftig.

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Hehe, alltså det var en bra och spännande etapp. Men tyckte inte att det var bästa etappen någonsin.
Spännande i utbrytningen och i klungan men i slutändan hände inte så mycket ändå. MvDP blev ikappkörd och topp 3 höll typ ihop i mål. Almeida blev distanserad på riktigt för första gången dock. Men en del av nerven försvinner ju när man kollar i efterhand och inte ser allt "unfold" så som det var.

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Buitragos jakt på Leemreize tycker jag förtjänar att nämnas som ett spänningsmoment och attacken över toppen var imponerande.

Tittade f.ö. också huvudsakligen i efterhand. Kikade live lite i början av etappen då jag käkade lunch. Visst är det lite annorlunda att se live då man inte kan snabbhoppa sig framåt, men jag tycker nog att om man struntar i den möjligheten tappar det inte direkt något på att det inte inträffar precis när man ser det. Naturligtvis givet att man inte vet något om hur det gick.

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Buitragos jakt på Leemreize tycker jag förtjänar att nämnas som ett spänningsmoment och attacken över toppen var imponerande.

Tittade f.ö. också huvudsakligen i efterhand. Kikade live lite i början av etappen då jag käkade lunch. Visst är det lite annorlunda att se live då man inte kan snabbhoppa sig framåt, men jag tycker nog att om man struntar i den möjligheten tappar det inte direkt något på att det inte inträffar precis när man ser det. Naturligtvis givet att man inte vet något om hur det gick.
Såklart, men har man inte tiden att sitta och kolla i realtid i efterhand så får man nöja sig med snabbspolning :P

Ilritorno

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Mycket fin etapp. Fascinerande hur jämna de tre i topptrion är. Så lite avstånd mellan, ingen som klarar av att göra skillnad någon dag.

MvdP visade en nivå till idag. Fantastiskt fint kört. Han har ju sagt före Girot att hans främsta mål är att ta sig igenom ett treveckorslopp för att komma ur det som en bättre cyklist. Har visat nya starka sidor av sig själv under dessa veckor. Nästan läskigt av en redan innan så redan stark cyklist med många vinnande vapen.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
MvdP visade en nivå till idag. Fantastiskt fint kört. Han har ju sagt före Girot att hans främsta mål är att ta sig igenom ett treveckorslopp för att komma ur det som en bättre cyklist. Har visat nya starka sidor av sig själv under dessa veckor. Nästan läskigt av en redan innan så redan stark cyklist med många vinnande vapen.

Ja, det verkar inte vara tal om att fisköra sig igenom girot iaf. Bra offensiv! Och hatten av för Leemreize - stackarn blev ikapp-och-omkörd med typ 500m kvar av stigningen. 😢

Ilritorno

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Roligare än vad trott före blev det ju :)
Vilken spänning. Vilka fyra cyklister. Sällan man ser alla jobba så bra i en utbrytning. Alla fyra var värdiga vinnare. Men Alpecin Fenix ja vilket team!

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
HeHe, här är det ingen som dillar, en serös fråga. Kan jag få en beräkning och ett svar, tack ! Lite statistik på medelhastighet över olika pass som startar slutar på samma höjd. En lämplig uppgift för GöranS. Go for it ! :cool:
Plattetapp idag, 46,5 km/h i snitt. Återkom när de kört någon bergsetapp med den snittfarten.

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2022
Kikat lite på Tour of Norway och jag måste säga att vad det gäller vyer så står sig det loppet väl i jämförelse med girot. Vädermässigt skulle jag dock alla gånger ta girot.

Topp