Jag kan nu avge en rapport då jag påbörjat arbetet….
Först så konstaterade jag att jag vart tvungen demontera bromsskivan för komma åt. Två Torx vart helt slut och gick inte få av- jag fick borra och slipa av dom. Tid för detta ca 1 timme.
Därefter skulle jag lossa bultarna till axeln- helt omöjligt komma åt med mina vertyg. Slutade med att jag tog två bacho skiftnycklar o slipade dessa smala med vinkelslip för att kunna greppa om bultarna. Tid ca 1 timme.
Därefter fick jag av bultarna, jag ser då att det inte ser ut som jag har googlat. Det är inte maskinlager utan det är liksom öppna kullager. På ena sidan är kullagren ca tre ggr så stora som på andra sidan där de är som små svarta frön. Tid ca 1 timme.
Jag ser inga maskinlager alls. Jag undrar då vad gör jag nu?
Nöden är uppfinnerikedomens lag. Jag går ned till källaren o slaktar ett gammalt crescent framdäck o bryter losskullagren där så jag har lagren löst i min hand. Jag stoppar dessa på samma plats där de fullständigt ned nötta lagren fanns. Jag monterar ihop skiten och det snurrar som det ska, glappet är borta. Tid ca 1,5 timme inkl klappa grannens hund.
Men- myrphys lag- ska det jävlas så ska det. Kassetten går inte på, vilket skall vara en omöjlighet men den blir för ”tjock” när jag monterat på den. Så jag står med min hemmagjorda kedjepiska o kan inte låsa skiten.
Och där är jag nu, jag tar en paus o tittar på det imorgon. Men glappet är borta men vad jag, med flera säkert undrar, är hur är den o cykla på- och det vet jag ännu inte.