Glapp i bakhjulet- byta hjullager men till vilket?

tommygunxs

Aktiv medlem
Mitt bakhjul gloppar i sidled samt det låter från hjulet. Ekrar är ok samt det är rejält fastskruvat. Slutsatsen är att hjullagren börjar ge sig.
Jag behöver en kasettavdragare och jag tror kasetten är shimano.

Men vilken sorts kullager har jag, jag torkade rent navet och där står det bara ”cube” och inget mer. Kanske bara finns en sorts hjullager till cube?

Bilagor

• A7CBA1CB-4E52-48FD-ACB3-AE65EEFFB95D.jpeg
    A7CBA1CB-4E52-48FD-ACB3-AE65EEFFB95D.jpeg
    802.1 KB · Besök: 71

LWB

Aktiv medlem
I bästa fall räcker det att justera lagren, såvida de inte har gått i glapp så länge att de har slitits. Svårt (iaf för mig) dock att avgöra vilken typ av nav och lager du har.

Vad heter cykelmodellen?
Är det snabbfäste eller TA-nav?

Om du bor i närheten av någon skruvarglad happyit som redan sitter på verktygen kanske ni kan hjälpas åt och först och främst diagnostisera och i bästa fall även behandla navet.

ttfh

Aktiv medlem
ja så kanske det är, men jag tänkte förstöra, jag menar försöka själv först:)
Tycker du skall prova själv iom att du verkar vara sugen på det.

Verktyg för att ta av kassetten, konnycklar i rätt storlek (biltema har det där i vanliga storlekar). Har du tur är det som sagts tidigare bara att spänna lite.

tommygunxs

Aktiv medlem
Ja jag vart förbi en cykelhandlare som sa maskinlager men också att det är en uppsjö olika storlekar och att man vet först vilket lagerstorlek det är när man fått ut lagret. Han tyckte det nästan vart värt att köpa ett nytt hjul.
Så nu har jag noll att förlora o tänker dra ut lagret, mäta skiten o så hoppas få tag på två i samma storlek.

Barrett

Aktiv medlem
Ja jag vart förbi en cykelhandlare som sa maskinlager men också att det är en uppsjö olika storlekar och att man vet först vilket lagerstorlek det är när man fått ut lagret. Han tyckte det nästan vart värt att köpa ett nytt hjul.
Så nu har jag noll att förlora o tänker dra ut lagret, mäta skiten o så hoppas få tag på två i samma storlek.

Låter mest som det är lösningen som ger mest profit med minst insats för handlaren.

Klar man inte ska kasta hjul så snart lagren är slut om det nu är schyst i övrigt.

ejma

Aktiv medlem
Varför inte maila Cube och fråga om lagerstorlekar? Får du bara bort kassett och end caps är själva lagerbytet ganska enkelt. End caps kan sitta skruvade mha insex, konnyckel eller fasttryckta med handkraft.
För kassett behövs frihjulsnyckel och kedjepiska.

Det finns många instruktionsfilmer på youtube som beskriver både demontering och montering. Det är förstås en fördel om du har tillgång till spikdrivare, hylsnyckelsats, gummiklubba mm.

Pfaff

Aktiv medlem
Det är ju löjligt!
Även fina lager kostar max ett par hundralappar, sannolikt får du ett par för 300, typ.
Hitta ett bra hjul för de pengarna….
Men klart hen vill sälja. 🤬

Ulkan

Aktiv medlem
Det är ju löjligt!
Även fina lager kostar max ett par hundralappar, sannolikt får du ett par för 300, typ.
Hitta ett bra hjul för de pengarna….
Men klart hen vill sälja. 🤬

Det är klart säljaren vill sälja, men trådskaparen skulle ju helst behöva en lagerpress (kostar en slant). Om sen TS inte får till det så ska någon mekaniker ha mellan 500-800kr för lagerbytet.
Så slutnotan blir kan nästan bli ett nytt hjul, beroende på vad hjulet kostar förstås.

ejma

Aktiv medlem
Det är klart säljaren vill sälja, men trådskaparen skulle ju helst behöva en lagerpress (kostar en slant). Om sen TS inte får till det så ska någon mekaniker ha mellan 500-800kr för lagerbytet.
Ja, köp av nytt hjul är snabbaste vägen runt problemet. Får ts bara bort endcaps borde han enkelt känna om lagrena knastrar och glappar. Ibland kan dåligt monterade endcaps orsaka glapp.

Jacke89

Aktiv medlem
Så slutnotan blir kan nästan bli ett nytt hjul, beroende på vad hjulet kostar förstås.
Fast Lagerpress för att byta hjullager på en cykel är overkill

tommygunxs

Aktiv medlem
Vart köper ni era lager? Nu är jag bra dryg och påstår att det inte ser så svårt ut att byta efter sett diverse youtube filmer (med detta sagt kommer det gå åt h när jag försöker byta..)

Pfaff

Aktiv medlem
Vart köper ni era lager? Nu är jag bra dryg och påstår att det inte ser så svårt ut att byta efter sett diverse youtube filmer (med detta sagt kommer det gå åt h när jag försöker byta..)
Ta reda på dimensionen, googla sedan direkt på dem enligt förslag i inlägg #7 ;-)

tommygunxs

Aktiv medlem

Pfaff

Aktiv medlem
Innermåttet är antagligen 12 mm. Du behöver ta reda på lagerbredd och yttermått. Och du får iaf knacka ur lagren vid byte så varför vänta om de är trasiga?

(- och använd de gamla lagren som "bricka" närmast de nya vid lagerbytet. Då blir det rätt)

Kneecap

Aktiv medlem
eller hylsa/rörbit i rätt diameter o plasthammare ;) de är fåtal tillfällen en lagerpress funkar för hjullager

Tjena!

Extremt sällan jag behöver använda annat än lagerpressverktyg till hjullager.
Kör med Ceramicspeeds kit. Där finns till de flesta lager på marknaden.

Bilagor

• ceramicspeed-wheel-bearing-tool-kit-fuer-montage-und-demontage-von-naben-lager_2.jpg
    ceramicspeed-wheel-bearing-tool-kit-fuer-montage-und-demontage-von-naben-lager_2.jpg
    90 KB · Besök: 31

Jacke89

Aktiv medlem
Tjena!

Tjena.

Fast en hylsa i rätt storlek som går på yttre lagerbana och en liten gummi klubba duger fint, jag har då inte en hel portfölj med pressverktyg för flera tusenlappar i garaget.

darkforce

Aktiv medlem
Tjena!

well är man sån prylnisse så man köper de kittet så vore väl fan om man inte använder de även om det är 7 lax totally wasted
för min del så finns det betydligt bättre och roligare saker o lägga 7 lax på speciellt i verktygsväg har alltid kört hylsa o plasthammare o kommer alltid köra hylsa och plasthammare bytt lager på jobbet så i många år o aldrig haft problem eller backjobb..

Kneecap

Aktiv medlem
well är man sån prylnisse så man köper de kittet så vore väl fan om man inte använder de även om det är 7 lax totally wasted
för min del så finns det betydligt bättre och roligare saker o lägga 7 lax på speciellt i verktygsväg har alltid kört hylsa o plasthammare o kommer alltid köra hylsa och plasthammare bytt lager på jobbet så i många år o aldrig haft problem eller backjobb..

Tjena!

Jag byter hjullager och svinglager flera gånger i veckan. Då gillar jag att stå med riktiga verktyg där det bara fungerar. Är ganska tidsbesparande också. Sen kostar det ju såklart inte 7000 för en butik att köpa det kittet.

Jacke89

Aktiv medlem
Tjena!

Jag byter hjullager och svinglager flera gånger i veckan. Då gillar jag att stå med riktiga verktyg där det bara fungerar. Är ganska tidsbesparande också. Sen kostar det ju såklart inte 7000 för en butik att köpa det kittet.
Klart man ska ha rätt förutsättningar om man jobbar med det. Men det var väl inte riktigt relevant mot TS

Hälsingland

Aktiv medlem

Beställa på nätet är oftast enklast, maskinlager är dyrast i en cykelbutik. Jag bor granne med en verkstad som lindar om elmotorer, repar handverktyg etc. och dom har de flesta mindre maskinlager hemma. Så har man en sådan runt knuten kan man gå dit också.

darkforce

Aktiv medlem
Tjena!

jobbat ett par årtionden i branschen dessutom byter jag personligen lager snabbare och effektivare med min metod än med fippla med presseländen men alla är olika

katten

Aktiv medlem
Jag beställde just lager för hjulen på http://kullagret.com/ där jag har beställt förut. Tror att priset är hyfsat, det finns flera prisklasser, billiga och SKF. Man får dom i brevlådan efter två dagar - smidigt!

Det gäller bara att veta typ och dimension. Youtube är en bra källa för att veta hurman får isär just ditt nav eller body. Det är ibland en extra insex eller vänstergängad skruv inblandad...

/A

kebarb

Aktiv medlem
Tycker du skall prova själv iom att du verkar vara sugen på det.

Verktyg för att ta av kassetten, konnycklar i rätt storlek (biltema har det där i vanliga storlekar). Har du tur är det som sagts tidigare bara att spänna lite.

Om man bara skall fin-dra så kan man 3D printa de där tunna nycklarna.

Ibland är det längre till biltema är till grannens 3D printer :)

Jimmieboy

Aktiv medlem
Tänk på rätt packningar om man väljer maskinlager från icke cykelspecifika lagermärken som tex Enduro, kogel osv.
Inte alltid bra med ”low friction” i sveriges nordiska/blöta verklighet utanför testlabben.

tommygunxs

Aktiv medlem
Jag kan nu avge en rapport då jag påbörjat arbetet….
Först så konstaterade jag att jag vart tvungen demontera bromsskivan för komma åt. Två Torx vart helt slut och gick inte få av- jag fick borra och slipa av dom. Tid för detta ca 1 timme.
Därefter skulle jag lossa bultarna till axeln- helt omöjligt komma åt med mina vertyg. Slutade med att jag tog två bacho skiftnycklar o slipade dessa smala med vinkelslip för att kunna greppa om bultarna. Tid ca 1 timme.
Därefter fick jag av bultarna, jag ser då att det inte ser ut som jag har googlat. Det är inte maskinlager utan det är liksom öppna kullager. På ena sidan är kullagren ca tre ggr så stora som på andra sidan där de är som små svarta frön. Tid ca 1 timme.
Jag ser inga maskinlager alls. Jag undrar då vad gör jag nu?
Nöden är uppfinnerikedomens lag. Jag går ned till källaren o slaktar ett gammalt crescent framdäck o bryter losskullagren där så jag har lagren löst i min hand. Jag stoppar dessa på samma plats där de fullständigt ned nötta lagren fanns. Jag monterar ihop skiten och det snurrar som det ska, glappet är borta. Tid ca 1,5 timme inkl klappa grannens hund.
Men- myrphys lag- ska det jävlas så ska det. Kassetten går inte på, vilket skall vara en omöjlighet men den blir för ”tjock” när jag monterat på den. Så jag står med min hemmagjorda kedjepiska o kan inte låsa skiten.
Och där är jag nu, jag tar en paus o tittar på det imorgon. Men glappet är borta men vad jag, med flera säkert undrar, är hur är den o cykla på- och det vet jag ännu inte.

kebarb

Aktiv medlem
styrkekram. jag gjorde ungefär samma resa idag. Efter att ha servat ett baknav som jag inte använt så märker jag att det är glapp i hela navet... Det skall aldrig vara lätt.

tommygunxs

Aktiv medlem
Lite bilder.
Är det värt det? Man ska tycka det är lite intressant/lärorikt och ha en cykel som är månader från slut när man håller på såhär

Bilagor

• DE6A1F3D-75FE-4E5C-8FF4-FFAAF9624DB2.jpeg
    DE6A1F3D-75FE-4E5C-8FF4-FFAAF9624DB2.jpeg
    740.6 KB · Besök: 36
  • B1BD8B3A-2B59-433C-8DC5-F9C8A0432A19.jpeg
    B1BD8B3A-2B59-433C-8DC5-F9C8A0432A19.jpeg
    595.4 KB · Besök: 30
  • EFAC40B2-7C2C-4D91-8B7F-1D5110385629.jpeg
    EFAC40B2-7C2C-4D91-8B7F-1D5110385629.jpeg
    727.9 KB · Besök: 38
  • 70443E82-1764-41F1-B04E-65AA59343F19.jpeg
    70443E82-1764-41F1-B04E-65AA59343F19.jpeg