Glapp i kassetten - Shimano GRX ?

Emil777

Aktiv medlem
Hejsan,

min alldeles nya grusrejser har Shimano GRX, men det "klonkar" om drivlinan när jag växlar och vid små gupp. Trodde först det var den interna vajerdragningen men det kommer från drivlinan. När jag känner på kassetten är den inte distinkt, utan kassettens drev glappar litet. Både "radiellt" och "axiellt". Det har jag aldrig sett förut på andra cyklar. Men cykeln växlar OK, men gissar att det skulle bli mer distinkta växlingar och utan "klonk" genom att dra åt något (vad det nu kan vara).
Glappa ska det väl ändå inte göra ?

Innan jag går loss och försöker dra åt kassetten tänkte jag höra om det finns någon kunskap om glappet ska finnas där eller inte ?

Kassetten är "Shimano CS-M5100, 11-42T".

Oerhört tacksam för hjälp.

/Emil

Emil777

Aktiv medlem
Jag vet inte.
Cykeln är en Cube Nuroad EX. Hjul/Nav anges till "wheelset CUBE RA 0.8 CX". Hittar inte specifik info om naven "hub".

Kan jag mäta något ?

Argos

Aktiv medlem
Tack, så bredden på hubben är 142mm, eller måttet bör vara det för att det inte ska glappa. Då ska jag kolla att... ja, vad ?
Är det alltså "road"-bredd på navet ?
Sorry, läste fel. Läste "bredd på hjulen" istället för "hubben"...

Men CS-M5100 är en mtb-kassett iallafall.

Emil777

Aktiv medlem
Språket och terminologin utvecklas, som man säger i språkspalterna i tidningarna.

Nav blir "hub" som blir "hubben", för att tillslut bli "nav-hubben.

Som "salsa-sås"...😉

Stumpy

Aktiv medlem
Greijjen är väl att det inte finns något som är "road" - bredd på navet, även om 142 mm blivit en defactostandard. Det som spelar roll för eventuellt glapp är bredden på frihjulskroppen. Där finns det en som är "road" - specifik (än så länge).

mikaeljc

Aktiv medlem
Jag fick reklamera en helt ny slx kassett som kom på min Commencal. Nitarna som håller ihop de större dreven var lösa. Kolla noga var glappet sitter.

Edit, Deore, inte SLX...

glitch

Aktiv medlem
Värt att kolla är också navets end caps. På mina hjul (annan cykel) så kan bodyn röra sig i sidled om end capen lossnar vilket hänt då den vibrerat loss.

Emil777

Aktiv medlem
Jag fick reklamera en helt ny slx kassett som kom på min Commencal. Nitarna som håller ihop de större dreven var lösa. Kolla noga var glappet sitter.

Edit, Deore, inte SLX...
Jag kunde inte dra åt kassetten direkt, muttern satt för hårt.
Utan fick lossa muttern, sen plockade jag isär kassetten och trädde sen på drev och distanser igen. Sen gick det att dra åt muttern och glappet i kassetten försvann.

Kanske montören på Bike-discount gav mig "discount-rabatt" på monteringen ???

Senast ändrad:

Batavus

Aktiv medlem
Ni som kan det här på era fem oljiga fingrar, skulle ni inte kunna göra en terminologi, en korrekt ordlista?
Hub(b) och body låter ju fånigt, särskilt om det används tillsammans med t ex kransar och klingor, trampor och vevarmar, så kanske några korrekta svenska ord för dem vore bra.
"Sätt en krans på bodyn under vevarmarna."

Manurhin2

Aktiv medlem
Ni som kan det här på era fem oljiga fingrar, skulle ni inte kunna göra en terminologi, en korrekt ordlista?
Hub(b) och body låter ju fånigt, särskilt om det används tillsammans med t ex kransar och klingor, trampor och vevarmar, så kanske några korrekta svenska ord för dem vore bra.
"Sätt en krans på bodyn under vevarmarna."
Hub(hubb) används inte i Sverige.
Blir totalt kaos när någon menar body och kallar den hub vilket det inte är😁
Nav och body är korrekt benämning🤓

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer