Glapp i vevparti/lager

Booten

Aktiv medlem
Glapp i vevparti/lager
Upptäckte idag att det glappar i vevpartiet.
Det glappar 1-2 mm utåt/inåt så att säga
Tar jag tag i trampan så kan jag vicka vevarmen bort från ramen.

Det är Shimano Tiagra 4600 vevparti

Hoppas det håller ihop för två dagars stockholms pendling till.. känns mer som helgmek än vardagsmek..

Är det bara att dra åt muttrar etc eller är det vevlagret?
Vad tror den samlade expertisen?

Glapp i vevparti/lager
Booten sa:

Hoppas det håller ihop för två dagars stockholms pendling till.. känns mer som helgmek än vardagsmek..

Lossa de två muttrarna som håller veven på vänster sida. Spänn förspänningen och se om det hjälper. Sitter utifrån på vänster vevarm. Spänn bultarna igen. Borde ta max 5min.

Glapp i vevparti/lager
marr sa:
Booten sa:

Lossa de två muttrarna som håller veven på vänster sida. Spänn förspänningen och se om det hjälper. Sitter utifrån på vänster vevarm. Spänn bultarna igen. Borde ta max 5min.

Eller förse dig med ett nytt laget för den hemska kostnaden av ca 200 Sek och gör jobbet på en gång, brukar vara ett 5 minuters jobb om man har delarna och verktygen, sen rullar det förhoppningsvis några tusen mil igen om du inte bara pendlar i sthlms slask.

Glapp i vevparti/lager
Har inte verktyg eller lager hemma.. lär inte hinna få hem från tüsken innan helgen

Behövs specialverktyg för att spänna förspänningen?

Glapp i vevparti/lager
Jag svor över att mina lager höll så dåligt. Visade sig vara splinsen på vevaxeln som var slitna. Då man monterade vevpartiet var allt bra men efter tag gled vevarmen utåt på axeln och detta gav ett glapp. Dette skedde även om man drog åt ordentligt. Nytt vevparti löste problemet. Har nog kasta 2-3 lager som var bra. Nåja 10 år är ok livslängd för ett vevparti.

Glapp i vevparti/lager
kan man se typ av gänga på lagret innan jag river ut det gamla?
Får försöka hitta nån butik i Stockholm som har ett hemma utan kosta skjortan.. vill ju pendla igen på måndag..

Glapp i vevparti/lager
Booten sa:
Har inte verktyg eller lager hemma.. lär inte hinna få hem från tüsken innan helgen

Behövs specialverktyg för att spänna förspänningen?

5mm insex och gammal femkrona funkar. Förspänningen ska inte vara speciellt hård. Bara så de tar emot.

Glapp i vevparti/lager
Tackar för input. Är det ok att cykla ett par dagar till med detta glapp? Vill ju inte ha totalhaveri halvvägs till jobbet imorron..
Cyklar ca 40km per dag.

Glapp i vevparti/lager
Booten sa:
Tackar för input. Är det ok att cykla ett par dagar till med detta glapp? Vill ju inte ha totalhaveri halvvägs till jobbet imorron..
Cyklar ca 40km per dag.
Är det lagren som glappar (är slut) så är det okay.
Är det vevarmen som sitter sunkigt på splinsen (till axeln/tillandra vevarmen med klingor på) så är det inte okay (för det sliter ut splineskopplingen tämligen fort, om det inte redan har hänt.)
Men dra åt de två skruven (inringat), att dra åt på ändmuttern (streckat) ger inte mycket mer än som monteringshjälp.
lu.jpg

Booten sa:
kan man se typ av gänga på lagret innan jag river ut det gamla?
Får försöka hitta nån butik i Stockholm som har ett hemma utan kosta skjortan.. vill ju pendla igen på måndag..
Är det gängade lager är det med till visshet gränsande sannolikhet vanlig BSA/ISO -gänga och de är i princip samma till alla shimanovevar (det är kvalitén och vikten som gör prisskillnaden) och den ska vara för 68mm ram. Monteras och monteras av med en sånhär. Nota bene gängriktning.
Är det PressFit 86 så är det samma sak, men trycks fast i ramen.

Glapp i vevparti/lager
Jag brukar fetta gängorna på vevlagret.
Gänglåsning känns som det bara gör det onödigt svårt att få bort sen.
Splinesen är mjuka och gängorna också, större risk att dra sönder om man fixerar för mycket.

Glapp i vevparti/lager
emmer sa:
Men dra åt de två skruven (inringat), att dra åt på ändmuttern (streckat) ger inte mycket mer än som monteringshjälp.
Lossa de två insexskruvarna, dra åt ändmuttern med fingerkraft och dra sedan fast de två insexskruvarna igen. Fortfarande glapp? Byt lager.

Glapp i vevparti/lager
Nä, bara att bonka ur (rakt!) och sedan pressa i det nya med en lång skruv och stora brickor (så man trycker på ytterringen på lagret 37mm eller på plasten ~42 om man är försiktig och smörjer väl).

Glapp i vevparti/lager
Bytt lager och kedja och nu går det inte att cykla alls.. kedjan hoppar av kuggarna fram vid minsta belastning, främst på lilla klingan men även på stora. Kedjan är lika lång som den gamla. Kan jag ha gjort nåt fel i samband med lagerbytet? På bif bilder ser tänderna onekligen slitna ut. Är vevpartiet slut?

Bilagor

• B65EC03A-D3E6-48FF-8EB2-BF211AEE52D0.jpeg
    B65EC03A-D3E6-48FF-8EB2-BF211AEE52D0.jpeg
    261.1 KB · Besök: 172
  • D1894312-CE32-4905-AB73-16C6FCDC16D6.jpeg
    D1894312-CE32-4905-AB73-16C6FCDC16D6.jpeg
    356.7 KB · Besök: 252
Glapp i vevparti/lager
Tja, kedjan passar inte med dina klingors slitage på tänderna. Du har lite hajfena på tänderna, så ja, klingorna måste nog bytas ut, det är nog billigare att köpa ett helt nytt vevparti. Men, om du byter klingor kan det bli bättre hållbarhet. Shimano har gjort del mjukost klingor, jag vet inte hur det är med dina.

Glapp i vevparti/lager
Är väl bara att bita i det sura äpplet och byta... Passar Tiagra 4700 klingor/vevparti om det gamla är Tiagra 4600? Förutsatt att bcd är densamma givetvis.

Glapp i vevparti/lager
Det var riktigt risiga klingor det :-)
(Speciellt med tanke på att det ser ut som du sällan växlar med tanke på hur igengrodda ramperna är :-) )

Hur som haver: 4600 är femekrat (110bcd efter vad det ser ut) och 4700 är fyrekrat (om än 110bcd, jävla påfund).
Som tur är är femekrade klingar lättare att hitta och "allt" för femekrat, 110bcd och helst 10/11 -växlat passar.
Så om det står Tiagra, 105, Apex, Stronglight, Powerglide, FSA eller whatever på är inte så noga.
Sätter du på TA eller Stronglight så sätt "kedjeräddarpinnen" i rätt hål eftersom de brukar gå orientera om efter vanligt femekrat och femekrat med "hidden bolt".

Glapp i vevparti/lager
Booten sa:
...Passar Tiagra 4700 klingor/vevparti om det gamla är Tiagra 4600?...
Klingorna passar inte, men det är ett litet problem eftersom två klingor kostar lika mycket som ett helt vevparti: https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-tiagra-fc-4700-double-crankset---2016--/aid:812054
Om du prioriterar rätt utväxling högre än utseende; 'är detta ett bättre alternativ: https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-cyclocross-fc-cx50-crankset/aid:520120
Glöm inte att även byta kassett (den brukar slitas mer än klingorna): https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-tiagra-cs-hg500-10-speed-cassette---2016--/aid:812006

Glapp i vevparti/lager
Igino Cazzola sa:
Om du prioriterar rätt utväxling högre än utseende; 'är detta ett bättre alternativ: https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-cyclocross-fc-cx50-crankset/aid:520120
Glöm inte att även byta kassett (den brukar slitas mer än klingorna): https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-tiagra-cs-hg500-10-speed-cassette---2016--/aid:812006
"Rätt utväxling"? Nja, den du länkade till har ju 46T som största fram, jag cyklar mest på 50T, funderar på att byta upp till 52 alt 53 men det får nog vänta till våren när är dags för räcer.

Lubbade ut i garaget och dubbekollade, det är fyrekrat så jag tycks ha 4700.
Cyklar mest på stora klingan, när det är slask och snö så blir det lite mer på lilla klingan..tungt med dubbdäck när det ligger 5 cm slask/snö. Bike24 har 34T klinga för 11 Euro samt 50T för 36 Euro.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=145915;menu=1000,4,122;mid[931]=1;pgc[122]=0;page=2
Kassetten ser OK ut men köper nog en sån också, bra att ha framöver oavsett.. blir nog 11-25 eller 12-28 typ..

Glapp i vevparti/lager
No offence men att åma sig över om det går att pendla eller inte, och samtidigt vara för snål(?) för att lämna in den rimmar inte bra med obefintligt underhåll.
Byt båda klingor och kassetten bak så har du iaf en ny och fin drivlina. Torka rent den lite ibland skulle också vara trevligt :)

Glapp i vevparti/lager
no offence taken.. ;) jag är inte för snål för att lämna in den, skruvar helst själv. Lär mig för varje gång nåt nytt ska göras. Åmar mig över leveranstid från webshopparna. Nu köpte jag ett vevlager i Stockholm i helgen till dubbla priset för att kunna hojja imorn men tji fick jag eftersom klingor ska bytas också. Obefintligt underhåll?? Tvättar cykeln varje helg, funkar inte att göra det på vardagar, har ingen värme i garaget där det dessutom står en bil på vardagar. Kan inte stå ute i -7 och skrubba cykeln. Sköljer bara av saltet från bromsarna i stort sett varje kväll. Torkar rent och fettar in kedjan ca 2 gånger i veckan beroende på hur blött väder vi har. Måste tydligen göra nåt generalfel med underhållet. Hur gör man när man inte har tillgång till varmt garage med rinnande vatten och det är kallt som fan ute och som grädde på moset är det bäckmörkt??

Glapp i vevparti/lager
Booten sa:
no offence taken.. ;) jag är inte för snål för att lämna in den, skruvar helst själv. Lär mig för varje gång nåt nytt ska göras. Åmar mig över leveranstid från webshopparna. Nu köpte jag ett vevlager i Stockholm i helgen till dubbla priset för att kunna hojja imorn men tji fick jag eftersom klingor ska bytas också. Obefintligt underhåll?? Tvättar cykeln varje helg, funkar inte att göra det på vardagar, har ingen värme i garaget där det dessutom står en bil på vardagar. Kan inte stå ute i -7 och skrubba cykeln. Sköljer bara av saltet från bromsarna i stort sett varje kväll. Torkar rent och fettar in kedjan ca 2 gånger i veckan beroende på hur blött väder vi har. Måste tydligen göra nåt generalfel med underhållet. Hur gör man när man inte har tillgång till varmt garage med rinnande vatten och det är kallt som fan ute och som grädde på moset är det bäckmörkt??

Nu har det ju inte framgått hur långt det där drivpaketet gått och under vilka förhållanden, men det är ganska tydliga tecken på att den fått en hel del stryk.
Bor själv i lägenhet så vet hur bökigt det kan vara med tvättande under vardagar men lyckades inte slita ner mina klingor tillnärmelsevis lika mycket under 400 mil pendling förra året. Kan det vara så att du saknar skärmar eller har för lite egolapp?
Har inget super recept, men som gör störst skillnad brukar vara att undvika framhjulssprut med grus rätt in i drivlinan, sen är det bara att skölja så ofta man kan och innan man olja kedjan se till att den är hyfsat ren så att det inte blir en grusmagnet som en klibbig kedja som inte är ren kan vara.

Men som sagt så är det ju slitdelar, så det är bara att göra vad man kan för att öka livslängden genom lite underhåll och sen byta grejerna när de tar slut, dock är ju kedjor betydligt billigare än kassetter och kransar så det är oftast värt att byta dessa lite oftare under vintern för att undvika att de blir sandfyllda slipredskap som äter upp de dyrare komponenterna.

Om man skruvar själv eller lämnar in lägger jag ingen värdering i det handlar mer om kunskap och bekvämlighet, delarna som behöver bytas kostar ju detsamma. Men hur du än gör så skulle jag gissa att lite mer kedjerengöring skulle ge ett mindre slitage i framtiden, men det är bara en gissning i all välmening.

Glapp i vevparti/lager
Jag har cyklat ca 1000 mil med vevpartiet i alla väder, byter kedja 2 gånger per år och varvar med 2 kassetter (har separata hjul med dubbdäck som har egen kassett). Helt klart är framskärmen för liten. Ska hitta nåt bättre.

Glapp i vevparti/lager
Booten sa:
Jag har cyklat ca 1000 mil med vevpartiet i alla väder, byter kedja 2 gånger per år och varvar med 2 kassetter (har separata hjul med dubbdäck som har egen kassett). Helt klart är framskärmen för liten. Ska hitta nåt bättre.

Då låter det ju som ganska normalt slitage när den går året runt, inget konstigt alls utan ganska väntat att det var dags för nya klingor fram.
Bara byta och köra vidare.

Tillbaka
Topp