Glappande frihjul av olika slag

HAL 9000

Medlem
Två frihjulsglappproblem:

1) Min son har en Orbea MX24 (den enklaste varianten med V-bromsar) som används till vardags. Nu har frihjulet börjat släppa sporadiskt, dvs att då och då så släpper det plötsligt, och kassetten snurrar fritt även i drivriktningen. Hittills har det inte lett till någon allvarlig olycka, men det är ju upplagt för det. Jag behövde cykla runt i nästan tio minuter innan jag kunde reproducera det, så det inträffar bara då och då. Cykeln är knappt ett år gammal, och kan ha rullat max kanske 50 mil.

Navet ser ut att vara ett noname-nav, och det är vanlig Shimanobody. Sitter 8-delad kassett på. Jag har aldrig haft av/isär en body förut, men är inte rädd för att mecka eller lära mig något nytt. Frågan är nu alltså - vad tror ni kan vara felet, och hur felsöker jag detta? Är det lönt att försöka få ut det på garanti? Jag slipper gärna krångel med att skicka saker.

2) När vi ändå är inne på ämnet så har jag dessutom en granne som upplever samma fenomen på sin cykel med Nexus 3-nav. Bara det att där snurrar frihjulet konstant fritt, inte intermittent som på Orbean alltså. Den cykeln har gått i ur och skur i många år, så där kan ålder+slitage+väder och vind ha gjort sitt. Jag har läst någonstans att det ibland händer att fettet i frihjulskroppen torkar upp, och att det går att snabbfulmecka genom att spruta in 5-56 el dyl utan att ha isär det. Kan det vara värt att testa? Och var sitter i så fall frihjulsmekanismen på ett Nexus 3?

Jimel

Aktiv medlem
Börja med att höra av dig till stället där du köpt cykeln, det kanske löser sig på ett smidigt sätt.

Topp