Glappande och trög rullat bakhjul

Hej!

Jag har en cykel (Trek Procaliber 6) med glappande bakhjul. När jag testar att dra åt hjullagrena med handkraft, så blir hjulet/axeln nästan orörlig och snurrar inte runt så bra på cykeln. Monterar jag hjulet med lösdraget hjullager, så rullar det lätt tills jag spänner åt men den genomgående axeln. Frågan är vad detta beror på.
Jag har teori om dåligt hjullager, alternativt dåligt underhåll. Är det någon som vet vad som kan vara felet, och hur man kan avhjälpa detta problem?

Cykeln i fråga har inte rullat på långt, kanske max 150 mil blandad körning, sedan våren 2019. Det gör mig fundersam till att hjullagret redan skulle vara tokslut.

Har aldrig skruvat isär ett hjul, dvs. plockat ut och rengjort/fettat in hjullager, så där av har jag inte testat med det än. Men är det sättet att gå tillväga, så får jag väl en möjlighet att testa på detta.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Är det kullager med kon (som det låter som) går förspänningen att justera.

(om du står ut med mest amerikansk mundiarre finns det massor av jutjubevideor i ämnet, sök på cup-and-cone hub adjustment)

Senast ändrad:
Är det kullager med kon (som det låter som) går förspänningen att justera.
Var kanske lite otydlig med det, men det är närmare exakt en thru-axle, som jag skjuter igenom och spänner fast hjulet i ramen med. Det är ju som någon adapter eller hub som sitter utanpå mot ramen på varje sida av hjulet. Har försökt att skruva åt både den och den axlen som sitter fast i navet/hjulet, som man skjuter igenom thru-axle i. Dock utan några positiva resultat, där av frågeställningen i detta forum.

Pfaff

Aktiv medlem
Enligt Trek skall baknavet heta Formula CL1248 Rear Hub,.
Gogggla på det, då bör du hitta en exploderat ritning e.d. nånstans. Du får jämföra med vad du har - kan det saknas en distans nånstans, kanske?
Det är maskinlager i navet och de bör inte påverkas av axelspänningen.

johfo

Aktiv medlem
.....När jag testar att dra åt hjullagrena med handkraft, så blir hjulet/axeln nästan orörlig och snurrar inte runt så bra på cykeln. Monterar jag hjulet med lösdraget hjullager, så rullar det lätt tills jag spänner åt men den genomgående axeln. Frågan är vad detta beror på....
Hur menar du? Är det en lösa konaor och låsmuttrar på axeln (det gängade röret med 12mm hål i mitten)?
"Drar åt hjullagrena handkraft", menar du att du spänner konan på den öppnade sidan med fingerkraft och sen drar låsmuttern? De måste dras lagom hårt så att spelet blir lagom. Jag brukar sätta upp den sida som inte är isärtagen i skruvstycket och hålla fast hjulet mot magen så det är still ta två konnycklar och hålla emot konan med den ena och dra låsmuttern med den andra och sen får man ta loss det och känna efter glapp och justera +/- 1/8 varv i taget tills glappet blir lagom. Lagom klapp sägs vara så att det slutar glappa när man spänner fast hjulet i ramen.

Jag tror nog du får plocka isär det och kolla konor och koppar.
Lägg en större trasa på bänken så att inte kulorna sprätter iväg ifall de trillar ur...

Jag gissar att i alla fall konorna är hackiga. Man kan känna med en kulspetspenna där kulorna rullar. Känner man några som helst vibrationer när man drar pennan så...är det inte bra...
Är det bara konorna som är dåliga kan man till nöds slipa upp dem med en bit smärgelduk lindat kring skaftet på ett lagom tjockt borr medan man har axeln i en borrmaskin och så byta till finare och finare smärgelduk. Jag lade upp några bilder på en sån manöver i "dagens fulmek"-tråd för nåt år sen. Då körde jag i en svarv, men jag har kört med borrmaskin nån gång oxå.

Edit - kortade av uppsatsen lite...det hade kanske inte jättemycket med just det här fallet att göra.

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Frihjulet snurrar hur lätt som helst och har inga tecken på att vara dåligt. Hjulet snurrar inte lika lätt, vilket gör att jag misstänker hjullagret.
Kan du inte plocka av endcaps och känna på lagrena? Maskinlager skall ha liten lagerspänning. Om du lyckas lägga högt tryck på lagrena saknas något.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer