Global fat Bike Day 2019-12-07. Höga Kusten.

Lars.E

Aktiv medlem
2019-12-07

Korvgrillning och fika... + lite cykling.
Alla med feta däck är välkomna.

Repris på 2018 som blev en succé. Vi planerar att samlas ett gäng och cykla på GFBD . Vi ser gärna att det kommer många med fatbikes och deltar. Detta är i första hand ett socialt event med bieffekten att man får röra på sig.Plan A: Är att vi samlas vid Skuleskogens nationalparks södra entré 11.00 och cyklar kuststigen till Tärnättholmarna där vi grillar korv, fikar och umgås.

Vill någon göra en längre tur så är det bara att starta där det passar och ansluta vid stugan på Tärnättholmarna (förslagsvis kan man starta 10.00 vid Skuleberget).

Plan B: Om vädret förändras under veckan och gör Skuleskogen olämplig så kan det bli en annan plats. Håll utkik i eventet för eventuella ändringar.

Bra kläder med VARMA SKOR och VARMA HANDSKAR rekommenderas. En torr under tröja att ta på sig i stugan kan vara skönt liksom torra handskar och sockar om det är normalt väder för årstiden.

LAMPA kommer att behövas vid hemfärd.
Viktigast av allt är att ta med något att grilla / äta och massor av fika så att vi kan stanna en stund i stugan när vi väl fått den varm.
Det kan även vara bra att ha ett extra ombyte liggandes i bilen så att det blir mysigt i bilen på efter cyklingen.

Vid Södra entrén brukar det vara hopplöst med telefonmottagning, så det kan vara svårt att meddela om man är sen eller liknande.

http://www.ckornen.se/aktiviteter/g...KpHTc6hQMBnRDZkeNykUDhfJKpgs7xmlrAFo5lfyiTkPk

Plush

Moderator
Forumvärd
Lars...

Superkul!

En påminnelse värd att ta upp: Glöm inte att ta med första hjälpen kit... Dvs plåster, bandage, tryckförband osv om olyckan skulle vara framme.
Det väger inget och kan rädda liv.

/Pelle

Lars.E

Aktiv medlem
Plush sa:
Lars...

Superkul!

En påminnelse värd att ta upp: Glöm inte att ta med första hjälpen kit... Dvs plåster, bandage, tryckförband osv om olyckan skulle vara framme.
Det väger inget och kan rädda liv.

/Pelle
En spade löser problemet med de som inte kan ta sig hem för egen maskin.
Nä men allvarligt...
Tror jag hade lilla förbandskittet (med utgånget datum) med i packningen förra året, det får nog duga även detta år.

Ska du inte passa på att ta dig upp för en liten cykeltur? Startplatsen är i Kramfors kommun om det gör saken bättre ;)

h.g.j

Aktiv medlem
Lars.E sa:
Startplatsen är i Kramfors kommun om det gör saken bättre ;)
Finns väl inte mycket som blir bättre av att det är i Kramfors? 😀
(Säger jag som tillbringar alldeles för mycket tid på Kramfors sida om komungränsen)... 😀

Lars.E

Aktiv medlem
h.g.j sa:
Lars.E sa:
Startplatsen är i Kramfors kommun om det gör saken bättre ;)
Finns väl inte mycket som blir bättre av att det är i Kramfors? 😀
(Säger jag som tillbringar alldeles för mycket tid på Kramfors sida om komungränsen)... 😀
Största delen av cyklingen och även stugan där vi ska grilla och fika är i Örnsköldsviks kommun, så eftersom korv å fika blir i Ö-vik så får man väl säga att Ö-vik är bäst ändå... Men Pelle har ju flyttat söder ut, och har familj söder om Ö-vik, så... jag gör vad jag kan för att locka honom. Vore ju kul att få med honom. Inte bara för att han är duktig på att laga cyklar och cyklister. Han är ju även en trevlig å bra kille som är kul att ha med på tur ;)

Pepperazzi

Aktiv medlem
Jag hade tänkt dyka upp i år igen, har bara lite barnlogistik att fixa på vägen.

Var det ungefär en halvtimmes körning från centrala övik till S entrén? Minnet är bra men kort...

Lars.E

Aktiv medlem
Vi räknar med dig och din Pole Peppe.
45 minuter enligt eniro. Men då vet dom inte hur fort man kör när det vankas fika :)

Pepperazzi

Aktiv medlem
Såg precis det, SMHI lovar temp runt nollan och snöblandat hela natten :) Perfekt GFBD-väder!
Men dom har i alla fall minskat prognosen från "Ymnigt Snöfall" till bara några mm senare på dagen.

4-5psi i däcken och mer fika i ryggsäcken då alltså.

Lars.E

Aktiv medlem
Alla väder är perfekt GFBD-väder.
Vi får hoppas på att det blir vitt å fint även om det kan bli lite besvärligt :)

h.g.j

Aktiv medlem
Är bara min förkylning i schack så tänkte jag åka, så är det någon som vill samåka från Sollefteå/Kramfors så är det bara att hojta till! 😀

Pepperazzi

Aktiv medlem
SMHI verkar ha ställt in snöfallet på lördag nu, men om ni också har plusgrader så kanske det blir en halkfest istället :)

Lars.E

Aktiv medlem
Japp...
Jag var ner och testade mellan entre syd och Näskebodarna i går kväll...
Superfint snöfritt höstföre med lite inslag av tunn skarsnö och några isfäckar som inte var något problem att runda.
Detta kommer att bli Supernajs!

h.g.j

Aktiv medlem
Jag blir tyvärr hemma imorgon...den här sega förkylningen gör att jag inte får är mig någon luft så fort jag försöker anstränga mig. 😟

Hoppas ni får kul! 😀

Lars.E

Aktiv medlem
Pepperazzi sa:
Vi hade ju fullt upp med att fika sprutgrädde, hann knappt fota något...
Haha... Exakt så var det. Jag tog inte en endaste bild.
Du får posta den fula kladdkakebilden på mig om du vill. Jag tror att Plush skulle gilla den :)

Pepperazzi

Aktiv medlem
11st tappra blev det i Övik i år.

2018 var vi hela 22st om jag inte minns helt fel:
20181201131238_IMG_5302.JPG

Om det finns intresse kan jag gå igenom arkivet med bilder från GFBD från 2014 och framåt.

EGustafsson

Ny medlem
Precis som skrivits tidigare så hade jag inte heller tid att ta så mycket bilder men här är några :) Jag vill minnas att det var fler som tog bilder och även filmade.

Bilagor

Lars.E

Aktiv medlem
Mmm... Ballerina Kladdkaka med spraygrädde på sista bilden.
Kollar på första bilden och minns att vi hade en nyfiken säl som kollade på oss medan vi grillade korv. Tycker mig se vår kompis Pricken där ute på vattnet men blev lite osäker då det även är ett par speglingar av fåglar mm.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Jo, det filmades lite.
Men eftersom jag är lite lat och inte orkar redigera, så satte jag en hypermodern NASA-AI på att göra en snabb klippning åt mig. Så här kommer den, komplett med tjutande bromsar och allt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer