Global Fat Bike Day Örnsköldsvik. December 3rd, 2016. - Nu med bilder och film -

Lars.E

Aktiv medlem
Global Fat Bike Day Örnsköldsvik. December 3rd, 2016. - Nu med bilder och film -
global-fat-bike-day-2016-2.jpg

Lördag 3/12-2016 klockan 11.00 har vi en fatbike-träff i Örnsköldsvik.

Detta år kör vi en repris på fjolårets event, som blev lyckat trots att vädret försökte att vinna över oss.
Förhoppningen är att vattenståndet är normalt i år så att det blir mer strandcykling.

Plan A är att cykla från Gullvik till Fjälluddens raststuga via Ö-viks finaste stränder och singeltracks medans det är ljust ute. För att sedan med mätta magar gena tillbaka till Gullvik över ett par berg i mörkret.

Vi träffas på Gullvik 11.00 och därifrån cyklar vi stranden till Krokalviken.
Från Krokalviken blir det mestadels stig och även lite väg ut till Ottelandet.
På Ottelandet tar vi en snabbfika, energibar eller fruktstund innan vi cyklar den fina stigen och alla sandstränderna till Väster-Genesviken.
Mellan Väster-Genesviken och Fjälluddens raststuga är det mest skogsväg och grusväg med en härlig stig på mitten.
I Fjälluddens raststuga gör vi ett längre stopp med korvgrillning, klädtorkning, fika, fotvärmning och bastu för dom som vill eller behöver.
I mörkret på tillbakavägen från Fjälludden mot Gullvik kommer vi att gena över ett par berg vid Sågtorpet och Ögeltjärn.

Tempot kommer att vara lågt så att alla hinner med och orkar.
Klä dig bra med varma och gärna vattentäta skor, ta med extra sockar, extra handskar och en överdragsjacka/extra tröja.
En bra lampa krävs för att kunna ta sig över bergen i mörkret på tillbakavägen.
Fika, korv, dryck mm. tar var och en med sig eget.

Stugor finns att hyra på Gullviks havsbad och camping om man tycker att det är för långt hem.

Denna tur är en Happyride och det finns ingen som tjänar pengar på denna tur, alla deltagare tar ansvar för sig själva +ANNAT, men kommer Bjärven så hjälps vi alla åt att överlista den.

Länk till det globala eventet https://fat-bike.com/2016/09/global-fat-bike-day-design-contest/

Senast ändrad:

Lars.E

Aktiv medlem
Vilka ska med?

Lars E.
Elin G.
Fredrik F.
Jörgen F.
Herr Nilsson.
Erik K.
Jörgen H.
Kristian P.
Tomas K.
Jan E B.
Patrik T.
Goten G.
Simon G.
Pelle Plush.
Adrian J.
Terry G.
Viktor W.
Mats L.
Erik S.
Hampus W.
Martin B.

Senast ändrad:

Lars.E

Aktiv medlem
Jag kommer att ta med ett kitt med fika/mat innehållande 2 fin-korv + 2 fin-bröd + lite räksallad + 50 cl Coca´Cola + 50cl Loka + 1 kanelbulle + en Skotte och en Snickers.
Vad kommer ni att packa ryggsäcken med för gott?

EGustafsson

Ny medlem
Jag ska med! :) Men det vet du redan. Vad jag ska packa i min ryggsäck är fortfarande under planering. Återkommer! ;)

Pepperazzi

Aktiv medlem
Får se om det blir något av i Umeå i år, verkar finnas några fler fatbikes nu. Annars är det inte omöjligt att jag dyker upp i år igen.

pakka

Ny medlem
Jag är på :) hade hoppas på få nya däcken innan dess men icke 19e december få ja vänta tills.
Men hoppas Trek ha rätt om Lovas cykel (19e november) så kanske hon följer med. Vad som packas i fika väskan måste ja nog fundera lite på

Lars.E

Aktiv medlem
Najs... Det verkar som att vi blir ett gäng även detta år :)

Tiki

Aktiv medlem
Verkar übergrümt. Hade jag kunnat ta ett privatjet till platsen så hade det inte rått någon tvekan. Men i nuläget ser det inte ut att vara en möjlig plan. ;-) Får väl cykla ut i skogen själv och sätta mig på en stubbe med min feta cykel och pluntan istället, ja ja det blir nog trevligt det med.... :-(

Lars.E

Aktiv medlem
Tiki... Hör utav dig om du av okänd anledning någon gång åker förbi Höga Kusten / Örnsköldsvik. Jag fixar en fet lånecykel åt dig och visar några fina stigar med havsutsikt.

Tiki

Aktiv medlem
Tack Lars.E! Det erbjudandet låter toppen. Jag hoppas få anledning att återkomma i frågan förr eller senare. :-)

homie

Ny medlem
Jag ska med, om inte familjen med nytillskottet sätter stopp. Har fått en grabb till! Men än så länge ser det lovande ut. Dags att börja taggad för fatbike winterclassis i skule också!
Mvh Erik

Lars.E

Aktiv medlem
homie sa:
Jag ska med, om inte familjen med nytillskottet sätter stopp. Har fått en grabb till! Men än så länge ser det lovande ut. Dags att börja taggad för fatbike winterclassis i skule också!
Mvh Erik
Haha... Kul att du nämner Fatbike Winter Classic, Jag har nyss (typ en timme sedan, har flikarna kvar) suttit och kollat igenom Jerrys olika sidor och funderat på hur upplägget för cyklingen blir bäst.
Första helgen (16:e – 18:e Februari) är det 200 pers med snöskor som går Winter Classic. Då blir det jättefint att cykla som vanligt antingen på lördag eller söndag beroende på vädret.
Andra helgen (Lördagen den 25:e Februari 2017) är det Winter Trail med upp till 400 löpare som trampat spåren ytterligare (+ att arrangören trampat upp spåren åt löparna på torsdag). Dagen efter det vill jag köra en annan sträckning på cyklingen då både WC och WT trampar upp flera olika stigar.
Så du får boka lör-sön 18-19/2-2017 + sön 26/2-2017.
Det kommer att bli grymt!
Men först kör vi GFBD i Gullvik 3/12-2016.

Lars.E

Aktiv medlem
Det finns en extra fatbike att låna om någon är sugen (pakkas brors)

Erik-p-bakhjulet.jpg

Denna bild på Erik har pakka tagit på en av stränderna vi passerar på GFBD.

Lars.E

Aktiv medlem
Det börjar bli ett gäng som ska med...

Lars E.
Elin G.
Fredrik F.
Jörgen F.
Herr Nilsson.
Erik K.
Jörgen H.
Kristian P.
Tomas K.
Jan E B.
Patrik T.
Goten G.
Simon G.
Pelle Plush.
Peter G.
Terry G.

Har jag missat någon?
Sedan är det ett gäng till som inte har bestämt sig än...

Viktorwestinn

Ny medlem
Är detta något man måste anmäla sig i förväg till eller kan man bara dyka upp? Är intresserad av att hänga på då jag inte har några Fatbike kompisar i Härnösand... :)

pakka

Ny medlem
Viktorwestinn sa:
Är detta något man måste anmäla sig i förväg till eller kan man bara dyka upp? Är intresserad av att hänga på då jag inte har några Fatbike kompisar i Härnösand... :)
Skulle tro att det bara är å dyka upp å få en trevlig tur med oss eller vad säger du Lars :)

Lars.E

Aktiv medlem
Viktor W. är härmed anmäld ;)
Jag skrev upp dig i listan så nu måste du komma... Annars skickar vi Bjärven efter dig :)

Men ska man vara helt ärlig så är det bara att dyka upp för dom som vill det. Det är alltid roligt om det dyker upp folk på plats, även om det är bra att veta på ett ungefär vilka som kommer. Alla har ju ansvar för sig själv med eget fika och så... så det kvittar ju egentligen planeringsmässigt hur många som kommer.

Vi får nog se om vi kan fixa en lånecykel åt Jocke så det blir fler från residensstaden.

Lars.E

Aktiv medlem
Grattis Erik till nya cykeln.
Du är med på listan för GFBD nu.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Undrar om det finns nån banner för årets dag, hittade en gammal här iaf, fräck!!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Lars.E sa:
Sambal Oelek sa:
Undrar om det finns nån banner för årets dag, hittade en gammal här iaf, fräck!!
Förutom den banner jag använder i första inlägget så finns fler tillgängliga på denna länk https://fat-bike.com/2016/10/global-fat-bike-day-gallery/

tex. denna.
åhå, jag som letat för dåligt, googlade på det och hamnade på en sida med nån tävling för att utlysa ny banner, men inga bidrag. Jaja, tur det fanns då. Fett bra! Tackar

Lars.E

Aktiv medlem
Som du förstått så är detta bidragen från just den tävlingen.
Ska du ordna en träff på GFBD?
Alla bidragen är fria att användas som banner, så det är bara att välja.

Denna... fast utan text, hade jag lätt kunnat ha på en tröja.
GFBD-2016-timeline.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Lars.E sa:
Som du förstått så är detta bidragen från just den tävlingen.
Ska du ordna en träff på GFBD?
Alla bidragen är fria att användas som banner, så det är bara att välja.
Denna... fast utan text, hade jag lätt kunnat ha på en tröja.
jo, det hajjade jag när jag såg sidan :) många fräcka bidrag, gillade själv den med snömannen där :) men den där är bra fräck också, tryck upp ett par sådana! :)

Näe, det hade jag väl inga planer på :) tänkte bara sätta upp en logga på jobbet för att uppmärksamma en sådan fantastisk dag. Häromdagen pratade vi just om alla "nya" temadagar som kommit så det var ju passade att jag såg denna nu :)

Lars.E

Aktiv medlem
Lite synd att datumformatet är så förvirrande på den, men den är lite fräsig.
GFBD-2016-yeti.jpg

Lika bra att du fixar en ride 3/12 Sambal Oelek.

pakka

Ny medlem
Du skulle gjort ett här till ett event på Facebook så flera ser det

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fortsätter vädret på samma sätt fram till gfbd så kan det ju bli lika episkt halkäventyr som förra året.

Lars.E

Aktiv medlem
pakka sa:
Du skulle gjort ett här till ett event på Facebook så flera ser det
Du får jättegärna fixa det... Du är kung på sådant. Kopiera, länka, lägg till och ta bort så det blir pyttipanna av hela grejen... Huvudsaken är att alla träffas på rätt ställe vid rätt tid. Sedan är det bara att köra där det går :)

Lars.E

Aktiv medlem
Pepperazzi sa:
Fortsätter vädret på samma sätt fram till gfbd så kan det ju bli lika episkt halkäventyr som förra året.
Jag har så svårt att tro att det kan bli lika halt som förra året. Dessutom verkar dubbdäcken till fatbikes vara slutsålda på många ställen, så det får inte bli så halt som förra året.

pakka

Ny medlem
Ja blir det riktig ishalka så fuskar jag nog och tar plusen istället. Men som det är nu finns det inte någon is kvar

Lars.E

Aktiv medlem
3,0 får helt klart vara med som hangarounds på turen.

pakka

Ny medlem
Ja dom där borde han få sälja innan det där dax :)

Lars.E

Aktiv medlem
Då var det klart att Sune startar kaminen i stugan även detta år.
Det kommer att bli varmt och skönt att äta.

pakka

Ny medlem
Härligt :) ser ut som det kommer bli ganska kallt på lördag

pakka

Ny medlem

Lars.E

Aktiv medlem
Nja... Sist jag var där fanns 2017 Big Jon och Marwilen kvar.
Om dom fortfarande är kvar vet jag inte, men det kan vara värt att kolla om man vill ha en fatbike till GFBD.
Dessutom gick det fortfarande att beställa vissa storlekar av 2016 Big Ed till klubbpris.

pakka

Ny medlem
Va mest Big Jon å Ed ja tänkte på, marvilen lär han nog nästan få skänka bort om nån ska köpa den.

Lars.E

Aktiv medlem
pakka sa:
Va mest Big Jon å Ed ja tänkte på,.
Ja, De Big Ed han hade i butiken försvann. Men nog har han väl en 2017 Jon kvar än, eller är även den borta?
Är man intresserad av Marvilen så kan han nog som sagt göra ett bra pris på den.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer