Gömma paket från partner!

manneblask

Aktiv medlem
Huvvaligen, får ångest av tanken på en delad ekonomi (att man delar på alla omkostnader är en sak). Jag vill gärna känna att jag är en egen individ - känns lite som par som har ett gemensamt Facebook-konto. Det blir också en icke-diskussion om alla cykelpaket då det är mina egna pengar som spenderas.

Senast ändrad:

mzi

Aktiv medlem
Jag vet inte vad som menas ovan med gemensam ekonomi. Men vi tjänar ungefär samma och lägger in pengar i en pott som alla räkningar och mat och sånt betalas från. Sedan har vi pengar kvar som vi kan göra vad vi vill för.

Stumpy

Aktiv medlem
Huvvaligen, får ångest av tanken på en delad ekonomi (att man delar på alla omkostnader är en sak). Jag vill gärna känna att jag är en egen individ. Det blir också en icke-diskussion om alla cykelpaket då det är mina egna pengar som spenderas.
Delad ekonomi är när man har egna konton, men delar på gemensamma kostnader.

moros

Aktiv medlem
Slår ett slag för delad ekonomi. Slipper 90% av diskussionerna och bråk när det handlar om pengar.

Löpande kostnader delas i mitten. Sedan är det fritt fram!
Slår ett slag för att vara singel, problem solved. Däremot tycker min dotter det står för mycket cyklar här och jag skulle betala böter till henne om jag köpte fler. Men "uppgraderingar" eller tillräckligt lika cykel funkar bra. Här fungerar också mutor alldeles utmärkt.

Nackdelen med att bo själv är ju att en större del av ens inkomster går till boende och fasta kostnader och mindre kan då läggas på cykeldelar så man får ju räkna noga på det.

Kngl19

Aktiv medlem
Vi kör delad ekonomi. Och iom högre inkomst så betalar jag lite med av gemensamma utgifter plus oftast den som handlar hem mat etc mer.

Min sambo ifrågasätter ändå paketen med delar etc utan att ha en tanke på allt hon själv lägger på kläder, smink, fransar, gymkort på gym hon inte ens besöker m.m.

Kör varianten att säga att man ska hämta 1 paket när det är fler. Lägger allt i garaget direkt så det aldrig syns hur mycket delar det är 😂

Masjevel

Aktiv medlem
Har man partner, familj, är rent av gift så är mitt råd att prata ekonomi med din partner så ni blir överens om vad ni ska lägga era pengar på.

Är man en familj, framför allt med barn så är man en familj. Familjens väl och ve kommer alltid i första rummet. Nu framgår det inte om ni har barn men för mig känns det helt främmande att man som familj med barn har separata ekonomier. Varför? Framförallt om den ena tjänar betydligt mindre än den andra.

Självklart ska man ha kunna ha ett fritidsintresse även i en relation men det intresset får ju inte gå ut över familjens gemensamma prioriteringar. För min del skulle det inte vara ok att bränna den tänkta semesterkassan på ett par kolfiberhjul med motiveringen - det var ju mina pengar...

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det är självklart det enda vettiga.
Hos oss urartade det någon gång när v i fick barn så nu betalar jag bara alla gemensamma räkningar och saknas det pengar får jag tigga pengar av min fru.
Det ska väl redas upp nu när som helst. Är ju bara 9 år sen.

mzi

Aktiv medlem
Jag har nästan allt på efaktura, men dolt någonstans långt ner i någon meny på webben kunde man lätt ändra villket konto som fakturan skulle dras från. Så gick vi vips från att jag betalade det mesta till att vi gjorde det!

Manurhin2

Aktiv medlem
Räknas det om man gömmer paket för sig själv?
Gjorde nästan så för att jag är snål mot mig själv ibland och tycker att 15000 är mycket pengar för att flytta en kedja i sidled, en funktion man redan har😳

stigfinnare

Aktiv medlem
Vi betalar efter förmåga till gemensamt konto som täcker allt livsnödvändigt.
Det man har kvar spenderar man efter eget huvud.
Jag har aldrig sett något annat upplägg som fungerat humant och rättvist.
Exakt. Oavsett om jag spenderar mycket mer på cykelgrejer är jag nog inte en tillräckligt stor person för att inte åtminstone höja lite på ögonbrynen om hon köpt nåt jag tycker känns onödigt dyrt. Så då tar man bort det potentiella irritationsmomentet genom att också ha helt egna privata konton utöver de gemensamma.

NickPick

Aktiv medlem
Jag har nästan allt på efaktura, men dolt någonstans långt ner i någon meny på webben kunde man lätt ändra villket konto som fakturan skulle dras från. Så gick vi vips från att jag betalade det mesta till att vi gjorde det!
Det här med att prata ekonomi med sambon verkar inte alltid så lätt...

Masjevel

Aktiv medlem
Vi betalar efter förmåga till gemensamt konto som täcker allt livsnödvändigt.
Det man har kvar spenderar man efter eget huvud.
Så gjorde vi också. Ibland tog "mina" fickpengar slut och då skickade min fru över lite, ibland tog "hennes" fickpengar slut och då skickade jag över lite.

fimp81

Ny medlem
Jag tjänar 50% mer än min fru och beslutet att ha gemensamt konto/ekonomi är det bästa beslut jag/vi har tagit. Aldrig någon diskussion om vem som betalar eller hur mycket pengar som är kvar. Självklart har vi egna sparkonton där man gör precis vad man vill med pengarna och slipper alla såna här diskussioner.

Jon

Aktiv medlem
Man gör ju alltid "gruppköp" ihop med cykelkompisar som frun inte känner då så klart. "Nä det e nog bara ventilhattarna som e mina i det här paketet, Leftygaffeln, Öhlinsbakdämparen, zipphjulen och de där Eaglegrejorna har de andra beställt. 😉
Skämt åsido är jag nog snäll och brukar få lite veckopeng ibland när det" behövs". Alltid haft gemensam ekonomi, nästan sen innan vi ens bodde ihop och aldrig varit några problem (typ 25år).👍
Problemet e när man ska köpa present till frun. Då måsta man ta ut sånna där papperslappar att betala med för att hon inte ska se på kontot var man handlat. 🙄

Stumpy

Aktiv medlem
Vi har gemensam ekonomi sedan 30 år. Båda pyttsar i princip in allt från lönen (har kvar några tusen på konto för Swishbetalningar) till gemensamt konto för betalningar. Det som blir över efter månadsskiftet flyttas till gemensamma konton för sparande. Gör sedan inköp med kreditkort kopplade till gemensamma konton. De gånger räkningarna överstiger lönerna, så förs pengar tillbaka från sparkonton. Enkelt och smidigt för båda.
Vad är det som inte är humant och rättvist med detta upplägg?

Manurhin2

Aktiv medlem
Vi har gemensam ekonomi sedan 30 år. Båda pyttsar i princip in allt från lönen (har kvar några tusen på konto för Swishbetalningar) till gemensamt konto för betalningar. Det som blir över efter månadsskiftet flyttas till gemensamma konton för sparande. Gör sedan inköp med kreditkort kopplade till gemensamma konton. De gånger räkningarna överstiger lönerna, så förs pengar tillbaka från sparkonton. Enkelt och smidigt för båda.
Men då fungerar det ju liknande som min beskrivning så länge som ni har ungefär liknande individuella utgifter.
Det jag vänder mig emot är när par tjänar olika mycket och delar 50/50 på utgifterna vilket verkar vara vanligt.
Fruktansvärt ekonomiskt förnedrande för den som tjänar mindre.

fimp81

Ny medlem
Det känns som att den här tråden spårade ur totalt rätt tidigt - det handlar ju om att gömma paket på bästa sätt, inte om hur tröttsamt överens alla är med sin sambo/fru om hur privatekonomin skall skötas.
Nu försökte kanske vissa förklarade att man inte ska gömma paket för sin partner och beskrev hur man har löst den biten :)

implor

Aktiv medlem
Blir skevt när man har olika prioritet. Min sambo kan öka sin lön med 5000kr genom bara byta jobb men vill inte då hon "trivs så bra". Detta trots dagliga klagomål på arbetsbelastning och arbetsmiljön (är lärare).

Själv har jag bytt direkt om någon erbjuder mig 5000kr mer oavsett hur bra jag trivs idag. Varit konsult i 10år och trivts bra på nästan alla ställen jag varit på.

rejser

Aktiv medlem
Svårt när jag jobbar på sambons gård och får pengar vid behov...
Märkligt nog är behov av ny traktor mer giltigt än en emtb för min hälsa......

ooms

Aktiv medlem
Blir skevt när man har olika prioritet. Min sambo kan öka sin lön med 5000kr genom bara byta jobb men vill inte då hon "trivs så bra". Detta trots dagliga klagomål på arbetsbelastning och arbetsmiljön (är lärare).

Själv har jag bytt direkt om någon erbjuder mig 5000kr mer oavsett hur bra jag trivs idag. Varit konsult i 10år och trivts bra på nästan alla ställen jag varit på.
Skulle definitivt inte byta för 5k om jag trivdes, efter skatt är det ju bara ca 2k kvar av det... Att trivas är mer värt än så.

ooms

Aktiv medlem
Min poäng är lite att man kommer trivas på de flesta ställen :). Man vet inte innan man testat!
Klart det kan vara så. Själv skulle jag dock inte byta för de pengarna, antingen ska jag vara sugen på nåt nytt eller så får det vara ett ordentligt påslag. Allra helst både och, vilket det var senast jag bytte :-)

implor

Aktiv medlem
Klart det kan vara så. Själv skulle jag dock inte byta för de pengarna, antingen ska jag vara sugen på nåt nytt eller så får det vara ett ordentligt påslag. Allra helst både och, vilket det var senast jag bytte :-)
Visst! 5000kr är ju "minimum" också helst vill man ha mera. Är ändå 25-30k efter skatt varje år. Ganska fin semester får man på dom pengarna.

jonte987

Aktiv medlem

Säger ni inte samma sak eller orkar jag inte läsa ordentligt i hettan?

Hur som helst ska man så klart inte dela konto.
Olika konto för cykelköp och uppgraderingar - det är sen gammalt.

Hälsingland

Aktiv medlem
Det är ju ändå en rolig tråd trots alla tuffingar som berättar allt utan minsta eftertanke för sin sambo/fru. Vi har gemensam ekonomi men har ändå egna lekpengar, jag ligger en bit norr om 100% mer än sambon i lön men är rätt generös av mig så jag ser inget problem i att vi har samma levnadsstandard.

Men hon blir ändå nästan alltid lätt förbannad när jag får något infall och köper en skoter, ny cykel eller vad det nu må vara. Främst skulle jag tro pga. att det nu är ytterligare en sak som tar min uppmärksamhet, pengarna bryr hon sig inte nämnvärt i vi svälter inte ihjäl. Men hon tillhör även den skaran att om jag bara köpte en ny cykel i samma färg som den gamla skulle hon aldrig märka skillnaden 🙃

Skotern grymtade hon om i höstas men skotersläpet sa hon ingenting om faktiskt, men det vet hon heller inte vad det kostade, tror säkert någonting skulle yttras om hon visste att det kostade 50k....

Delar till cykeln bryr hon sig inte i, men risken är att det blir en nyare skoter till nästa år så jag får väl leta en i samma färg! :-P

simson

Aktiv medlem
Hade en chef en gång i tiden som bytte bil alldeles för ofta men han köpte alltid en samma färg , även på inredningen,
frun märkte ingenting tydligen.
Jag försökte samma trick men tydligen så har hon bra färgminne för hon sa var inte den där gröna cykeln grå förut? njae den har lite färgskiftningar i olika ljus🤪, men det sket sig för hon räknade och sa det är en mer än förut....

weldion

Aktiv medlem
Hade en chef en gång i tiden som bytte bil alldeles för ofta men han köpte alltid en samma färg , även på inredningen,
frun märkte ingenting tydligen.
Jag försökte samma trick men tydligen så har hon bra färgminne för hon sa var inte den där gröna cykeln grå förut? njae den har lite färgskiftningar i olika ljus🤪, men det sket sig för hon räknade och sa det är en mer än förut....
Ungefär som mina föräldrar vid ett av mina bilbyten. Hade köpt en bil av samma märke och färg som den tidigare bilen. Hälsade på föräldrarna och de märkte ingen skillnad på ett par dagar. Så kom farmor på besök och hann bara att kliva ur sin bil innan hon upptäckte bilbytet.

AnteL

Aktiv medlem
Gemensam ekonomi här men med egen slant för hobbys osv var så det behövs aldrig gömmas nå

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Ojdå.

Det är kanske inte helt fel om en part har intresse med större diskreta utgifter som måste sparas till.
Det verkar dock enklare att gömma paket än att hålla på att krångla med det.

Skämtar.

Inget som sagt någon om att leka "hide the package" än?

jonte987

Aktiv medlem
Allvarligt talat. Eftersom inköp och uppgradering är olika budgetar så köper man så klart en skitbillig cykel som sen uppgraderas innan de enklare delerna ens monterats. Allra bäst är att uppgradera befintlig cykel och använda avplockade delar för att bygga en ny.

Det kallas cirkulär ekonomi.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer