Gör-det-själv: Transportera cykel på mc

Lejon

Aktiv medlem
För några veckor sedan insåg jag att familjens bil är upptagen nästan jämt men jag behöver ändå ett fordon för att transportera mig till och från cykeltävlingar, framförallt vardagskvällar under sommarhalvåret. En till bil kändes dyrt och onödigt, men en mc kändes både billigt och nödvändigt. Återstod då att lösa cykeltransportfrågan efter att ha införskaffat en gubb-Honda (Deauville 650 med pakethållare och integrerade packväskor).
Inspirerad av denna gamla tråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/1361799/1361828 konstruerade jag en hållare mha aluminiumplåt och Thule cykelhållare som fästes på Givipakethållaren. Löstagbar eftersom den sitter med endast fyra fästpunkter, alla med låsbara snabbkopplingar (överblivna sadelklämmor) så motorcykeln kan vara det nyttofordon den skall vara (dvs jag ska kunna skjutsa någon också).
Får på både mtb:n med boostgaffel och racern med vanlig snabbkoppling lika smidigt. Kompletterar med ett spännband från ram till passagerarhandtag så sitter båda cyklarna som fastgjutna.

Bilagor

• 8614F94B-D57E-42F4-AC88-23E22F4DF90F.jpeg
    8614F94B-D57E-42F4-AC88-23E22F4DF90F.jpeg
    264.1 KB · Besök: 73
  • 2AE1B471-C6A7-4087-BF15-091456FDACF5.jpeg
    2AE1B471-C6A7-4087-BF15-091456FDACF5.jpeg
    248 KB · Besök: 52

jansson99

Moderator
Forumvärd
Snygg lösning! Betyder det här att jag måste skaffa gubb-MC nu för att komma igång med cyklingen igen?

Lejon

Aktiv medlem
jansson99 sa:
Snygg lösning! Betyder det här att jag måste skaffa gubb-MC nu för att komma igång med cyklingen igen?
Det går rimligen lika bra med en ungdoms-mc bara den har pakethållare, så det finns inga bra ursäkter att låta bli.

Lejon

Aktiv medlem
mv70 sa:
ser vingligt ut, även om det inte blåser på ;)
Det är inte vingligare (med remmen från ram till handtag som sagt) än när samma hållare sitter på en bil. Pakethållaren är byggd för åtminstone 20kg så det känns helt lugnt.

SGS

Aktiv medlem
Snyggt! (Eller snarare: praktiskt)

Förövrigt trodde jag ingen köpte de där mini-pannorna men jag hade bevisligen fel :-D

(Säkert ett perfekt bruksfordon. Så gubbigt att det nästan blir häftigt i sig).

cykloton

Aktiv medlem
Då jag bara är 16 och inte får ha motorcykel (dyrt att ta mc körkort när jag får bil snart, får bli framtida sak) så funderar jag på om det går att göra likadant med moped?

Fältprästen

Ny medlem
Durkplåt är ju inte det mest stabila i världen.
Och att pakethållaren tar 20 kg innebär ju inte att man får skruva fast en "giraff" i den.

cykloton

Aktiv medlem
jonte987 sa:
cykloton sa:
Då jag bara är 16 och inte får ha motorcykel (dyrt att ta mc körkort när jag får bil snart, får bli framtida sak) så funderar jag på om det går att göra likadant med moped?

Det behövs inte. Cykla.

Tråkigt att cykla själv om man inte orkar cykla till intervallpassen med sina klubbkompisar, då är det enklare att åka dit och köra ännu hårdare där :)

jonte987

Aktiv medlem
cykloton sa:
jonte987 sa:
cykloton sa:

Det behövs inte. Cykla.

Tråkigt att cykla själv om man inte orkar cykla till intervallpassen med sina klubbkompisar, då är det enklare att åka dit och köra ännu hårdare där :)

Det går inte på moped. Jag är tveksam till att det går på mc. Mest pga de rörelser som cyklen kommer att göra, men även för att när de säger att pakethållaren är god för 20kg så menar de nog inte 20kg hävstång upp och bak.

Senast ändrad:

Åke

Aktiv medlem
Roligt med alternativa transport lösningar, men skulle nog vilja påstå att belastningen blir lite större än 20 kilo med den hävstången.

gabbeon

Aktiv medlem
Fast max 20kg last betyder oftast inte att universum imploderar vid 20,0001kg. Det brukar tas i rejält med säkerhetsmarginaler. Jag säger som alltid, vad skulle möjligtvis kunna gå fel?

Edit: snygg och praktisk lösning, jag har sett den funka förr.

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
jonte987 sa:
cykloton sa:
jonte987 sa:
cykloton sa:

Det behövs inte. Cykla.

Det går inte på moped. Jag är tveksam till att det går på mc. Mest pga de rörelser som cyklen kommer att göra, men även för att när de säger att pakethållaren är god för 20kg så menar de nog inte 20kg hävstång upp och bak.
Jaja, tyngdpunkten blir i stort rakt över pakethållaren. Rörelserna i sidled är väl Det som kanske är mer problematiskt om det blåser mycket, det återstår att se. Men kul att så många är måna om min och min pakethållares trygghet.
Fästpunkterna är fyra stycken rakt igenom pakethållaren. Alla som känt på en tocken pakethållare vet att det är en rätt gedigen konstruktion.

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
gabbeon sa:
Fast max 20kg last betyder oftast inte att universum imploderar vid 20,0001kg. Det brukar tas i rejält med säkerhetsmarginaler. Jag säger som alltid, vad skulle möjligtvis kunna gå fel?

Edit: snygg och praktisk lösning, jag har sett den funka förr.
Tack!

Startgas

Aktiv medlem
Härligt, men hur sitter bakdelen av cykeln fast? Sök på canepacustoms på instagram för inspiration, han har byggt åt Tyler Mccaul och Brian Lopes.

Startgas

Aktiv medlem
cykloton sa:

När jag bodde i Queenstown så brukade Remy Morton åka moppe till Gorge Road, med cykeln bakpå, framaxeln fäst i pakethållaren på något sätt, och bakhjulet i backen, så det snurrade alltså, och framhjulet måste han satt fast på sidan på cykeln med skidremmar eller liknande. Minns inte riktigt.

snarkus

Medlem
Jag byggde en hållare för att transportera min cykel på min cykel, eftersom jag behövde ta med mig ett fat öl och lite andra grejer samtidigt. Det höll ett tag, sen brast en svets på pakethållaren.

Bilagor

• DSC_0153.JPG
    DSC_0153.JPG
    342.3 KB · Besök: 39

Ridley

Aktiv medlem
cykloton sa:

Jodå, det går utmärkt. Jag hade dock gjort någon variant där bakhjulet ligger i backen och rullar om det gällde en moppe.
Lyssna inte på trollen som tror att världen imploderar om det kommer lite vind på en cykel som har mindre yta än en passagerare, dessutom väger cykeln en femtedel av någon bakpå. Kör hårt och visa gärna lösningen sen :-)

Ridley

Aktiv medlem
Lejon sa:
För några veckor sedan insåg jag att familjens bil är upptagen nästan jämt men jag behöver ändå ett fordon för att transportera mig till och från cykeltävlingar, framförallt vardagskvällar under sommarhalvåret. En till bil kändes dyrt och onödigt, men en mc kändes både billigt och nödvändigt. Återstod då att lösa cykeltransportfrågan efter att ha införskaffat en gubb-Honda (Deauville 650 med pakethållare och integrerade packväskor).
Inspirerad av denna gamla tråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/1361799/1361828 konstruerade jag en hållare mha aluminiumplåt och Thule cykelhållare som fästes på Givipakethållaren. Löstagbar eftersom den sitter med endast fyra fästpunkter, alla med låsbara snabbkopplingar (överblivna sadelklämmor) så motorcykeln kan vara det nyttofordon den skall vara (dvs jag ska kunna skjutsa någon också).
Får på både mtb:n med boostgaffel och racern med vanlig snabbkoppling lika smidigt. Kompletterar med ett spännband från ram till passagerarhandtag så sitter båda cyklarna som fastgjutna.

Snyggt och praktiskt, perfekt på den mc:n

mtb565

Aktiv medlem
cykloton sa:

Jag skulle inte vara speciellt bekrymmrad övar att köra en cykel på MC så länge hållaren är korrekt. Det går köpa färdiga om man inte vill bygga själv.

https://2x2cycles.com/product/moto-bicycle-rack/

Manurhin2

Aktiv medlem
Smart .
Känns dig för i början med tanke på vindfång osv .
Hur tänker du med klädsel ?
Säkerhetskläder och enbart cykelevent med duschmöjligheter eller cykelkläder och "småvägar " ?

M

David_J

Medlem
Kul med sånahär DIY hacks!
Den här bilden fanns på Salsa's hemsida för flera år sedan. Jag blev så sugen att jag sparade ner den för inspiration.
Najs.jpg

Carl A

Aktiv medlem
om MTBn vinglar i sidled, så dra bara ett spännband från varje handtag på styret ner till svarta "ramen" runt pakethållaren; borde väl hålla det väl tillräckligt stabilt.

Lejon

Aktiv medlem
Manurhin2 sa:
Smart .
Säkerhetskläder och enbart cykelevent med duschmöjligheter eller cykelkläder och "småvägar " ?

M
Cykelhjälm och skor ryms lätt i en packväska på väg till cyklingen, mc-hjälm och kläder ryms lätt i två packväskor under tiden jag cyklar.

Manurhin2

Aktiv medlem
Lejon sa:
Manurhin2 sa:
Smart .

M
Cykelhjälm och skor ryms lätt i en packväska på väg till cyklingen, mc-hjälm och kläder ryms lätt i två packväskor under tiden jag cyklar.
Självklart .
Jag tänker mer att om du cyklar satan i nåt event och sen drar på dig mc-kläder över och åker hem så funkar det några ggr .
Efter ytterligare några gånger när det ligger döda djur runt packväskan med mc-kläderna och dessutom växer synliga svampar inuti så kommer det inte vara lika roligt att ta på sig dom , för att inte tala om hjälmen . Speciella mc-kläder till cykelevent skulle funka om man åker och håller för näsan ?

Hände att jag körde mc i vardagskläder om jag ex bara skulle till kiosken och hävdade på den tiden utan att få förståelse att jag cyklade betydligt fortare på cykel och då inte heller hade skinnställ .
Såklart inte enkelt men hygienen blir usel med saggigt mc-ställ .

M

Lejon

Aktiv medlem
Njae, ”hygienaspekten” har jag inte funderat så mycket över. Tror faktiskt inte det blir något större problem eftersom kåpan skyddar riktigt bra, men regnar det så blir det så klart blött, men sjukt stor skillnad från tidigare nakna och sportcyklar jag haft tidigare vad gäller skydd från kåpan.

Lejon

Aktiv medlem

Lejon

Aktiv medlem
Med framhjul och allt. Stabilt.
Nästa plan är att skaffa en gammal framgaffel och ha som framhjulshållare, det skulle underlätta lastningsproceduren.

Bilagor

• 97938781-2DB8-4493-B225-5209E746438E.jpeg
    97938781-2DB8-4493-B225-5209E746438E.jpeg
    357.1 KB · Besök: 40

ooms

Aktiv medlem
Hur är det med reglerna om utskjutande last, gäller de mc också? Dvs last som sticker ut >1m bakåt måste märkas ut. Gissar att det är på gränsen här.

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
ooms sa:
Hur är det med reglerna om utskjutande last, gäller de mc också? Dvs last som sticker ut >1m bakåt måste märkas ut. Gissar att det är på gränsen här.
Tror det gäller här också. Jag lovar att kontrollmäta, om det är över 1m ska jag fundera på det. Det kanske rent av blir en av de regler jag aktivt bryter mot, precis som att jag ibland struntar i ringklocka, röd gubbe och vissa hastighetsbegränsningar. #breakinthelaw

ooms

Aktiv medlem
Lejon sa:
ooms sa:
Tror det gäller här också. Jag lovar att kontrollmäta, om det är över 1m ska jag fundera på det. Det kanske rent av blir en av de regler jag aktivt bryter mot, precis som att jag ibland struntar i ringklocka, röd gubbe och vissa hastighetsbegränsningar. #breakinthelaw
Det är nog som sagt på gränsen. Hjulbasen på en racer är ju ganska precis 1m, sedan bygger väl bakhjulet ca 35cm bakåt, men å andra sidan sitter väl infästningen av gaffeln nåt liknande in på pakethållaren.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer