Göra en dålig cykel mindre dålig?

Klirre

Ny medlem
Jag köpte mig en beg några år gammal Yousemite X-trail 29" (Biltema).

Jag är novis på området och efter jag köpt så fick jag för mig att läsa på om modellen. Och efter ha läst om den här så låter det som om det ända den går att använda till är som ankare till en oljepråm pga av sin enormt höga vikt (17kg) komponenterna den är byggd med ska vara sämre än dåligt.

Men, jag är som sagt novis och tycker ju att det är den trevligaste cykel jag har cyklat på så jag vill ge den en chans innan jag använder den som bojsänke till båten. Fattar jag sedan tycke för hobbyn så är det ju skönt att veta att allt är bättre än det jag har om jag vill byta upp mig.

Jag tänker således att man kan bättra på de grejer jag spontant känner att jag kan känna skillnad på och det är följande:
Framgaffel
Växlar
Broms

Så nu till mina frågor:
1: Hur vet jag vad jag kan använda för framgaffel? Känns som om det finns en miljon olika.

2: Sitter Shimano Tourney på den i dag med 24 växlar som verkar vara sämsta tänkbara. Har en annan cykel med Acera 24 växlar. Passar de rakt på och är det mödan värt? De är ju bara två snäpp bättre enl en skala jag läste.

3: bromsarna är mer eller mindre döda. Är det mest troligt slitna belägg? Armarna rör sig och motstånd i handtagen men händer inte så mycke. Känns som om det är bra att de funkar då jag väger 120 pannor.

Mvh//Klirre-en glad amatör.

Lilk

Aktiv medlem
Kör skiten ur hojen med ett syfte: ta reda på om du gillar hobbyn. Lägg pengarna på bankkonto, börsen eller satsa allt på rött på roulette för det för nog mer nytta..
Sen om du gillar det har du mer start budget till nästa hoj än om du uppgraderar denna.

Bromsar kan ju vara om de fungerar iofs...

Velocipeden

Aktiv medlem
Kul att du vill cykla, det är sååå roligt!
Håller med tidigare talare.
Fixa bromsarna så de funkar så bra de kan.
Köp bra däck, spara de gamla så kan du sälja med de dåliga och behålla de bra till nästa hoj.
Framför allt, ut och cykla! Du kommer sen när du byter upp dig vara jätte mycket duktigare på en bättre hoj.

Olmo

Aktiv medlem
Fixa bromsarna men lägg inte pengar på att uppgradera övriga komponenter på just den cykel.

Kör skiten tills det blir sönder/oanvänbar. Om du ff gillar att cykla, då köper du en ny och bättre cykel.

15-16000:- räcker för att köpa en ny hardtail som man kan komma väldigt långt med.

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Lägg inte så mkt pengar på den hojen. Med enkla medel kan den bli rolig(are) i alla fall.

Har själv gjort några grejer på en gammal cykel jag har som inte kostade mkt men som höjde känslan några snäpp.
1. Större skivor (behövs adapter) o nya belägg.
2. Dropper som du förhoppningsvis kan ta med till nästa hoj (kolla att du inte har ngn obskyr diameter som inte ngn annan hoj har).
3. Gör om den till 1x o tappa lite vikt. Du behöver då en s k narrow wide-klinga, gärna oval.

johan44

Aktiv medlem
Lägg inte så mkt pengar på den hojen. Med enkla medel kan den bli rolig(are) i alla fall.

Har själv gjort några grejer på en gammal cykel jag har som inte kostade mkt men som höjde känslan några snäpp.
2. Dropper som du förhoppningsvis kan ta med till nästa hoj (kolla att du inte har ngn obskyr diameter som inte ngn annan hoj har).
3. Gör om den till 1x o tappa lite vikt. Du behöver då en s k narrow wide-klinga, gärna oval.
1x-konvertera en Yosemite av viktskäl? Oval klinga till en nybörjare som inte sagt nåt om cykelstil men man kanske kan gissa att det inte är supertekniskt? Nja... Håller med tidigare råd om findäck som man kan behålla och fixa bromsbelägg, finns säkert billiga på biltema...

Klirre

Ny medlem

Vad är "dropper"?

Mvh

Klirre

Ny medlem
Den får som sagt hänga med ett tag iaf.

Tolkar det som om det inte är värt att flytta över Acera växlar?

Hur är det med framgaffel? Tänker om något bättre beg dyker upp, hur vet jag vad som passar?

Mvh

SocialGimp

Aktiv medlem
Vad är "dropper"?

Mvh
Hisspinne/glorifierad kontorsstol. Bra/nödvändig när det går brant utför för att få undan sadeln.
1631106945239.png

MagerValp

Aktiv medlem
Alltså, svågern är triatlet, kompetent cykelmek och har både kolfiber- och titancyklar för jag vet inte hur mycket. Han köpte sig en X-Trail 29 här om året och med måttet underhållning per spenderad krona så klår den resten av hans cykelstall med råge.

Så fixa bromsarna (byt belägg och rengör skivorna) och kör på. En dropper är ingen dum idé, det gör det betydligt lättare att köra där det är lite stökigt.

frippegubben

Aktiv medlem
Lägg inte pengar på nåt som inte krånglar! Dvs, funkar växlarna så är det dumt att köpa nåt annat. Däremot bromsarna kan du ju byta. Kolla på K&S här på happy och köp nåt. Vad sitter på idag? Möjligen gör nya belägg susen och det är ju ännu billigare.
Om du ändå får för dig att kolla på framgaffel ska du kolla om du har "tapered" eller "rakt" styrhuvud, dvs om det sitter samma storlek på styrlager uppe och nere (rakt) eller om det undre är större (tapered). Sen är det viktigt att veta vad du har för fäste för framhjulet om du vill använda det du har. Om det är QR eller genomgående axel, om det är boost eller inte. Och om du köper begagnat, kolla så styrröret räcker till, en del kapar av det så inget extra ska sticka upp och då kanske det är för kort för din hoj.

Eric W

Aktiv medlem
Man kan ju göra en cykel ganska mycket bättre utan att lägga för mycket pengar på't. Samtidigt lära sig lite om hur man mekar/byter grejer. Kolla begagnade prylar som säljs billigt (se till så att de inte är helt slut bara) ;-).

Exempelvis är beggade Maxxis/Schwalbe-däck (100kr /st , lätt slitna efter typ en säsong) betydligt bättre än nya däck från biltema. En liten billig C-guide kan göra undervärk för att få bukt med en rasslig drivlina.
Ett nytt styre med modern bredd och rise finns till och med på Biltema för någon hundring, förhöjer helt klart upplevelsen.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Förutom att det inte är mycket att hänga i julgranen, så är det stora problemet med Biltemacyklar att de bara brukar finnas i en storlek. Men du kanske hade tur och passar den.

Batavus

Aktiv medlem
Rengöring, smörjning, däckbyte till så-smala-som-möjligt, nya bromsbackar och växeljustering (helst av ett proffs). Ja, mer än så kan du nog inte göra, förutom som Stumpy säger ställa in cykeln efter dina behov. ...Jag vet inte hur den är nu, men en bra sadel betyder enormt mycket för att man ska vilja cykla (långt).

Klirre

Ny medlem
Tack så mycket för bra svar. Nu her jag lite att gå på.

Blir att lalla vidare med det jag har så får vi se hur saker artar sig.

Mvh

Klirre

Ny medlem
Rengöring, smörjning, däckbyte till så-smala-som-möjligt, nya bromsbackar och växeljustering (helst av ett proffs). Ja, mer än så kan du nog inte göra, förutom som Stumpy säger ställa in cykeln efter dina behov. ...Jag vet inte hur den är nu, men en bra sadel betyder enormt mycket för att man ska vilja cykla (långt).
Det ska ordnas. Tack

Klirre

Ny medlem
Man kan ju göra en cykel ganska mycket bättre utan att lägga för mycket pengar på't. Samtidigt lära sig lite om hur man mekar/byter grejer. Kolla begagnade prylar som säljs billigt (se till så att de inte är helt slut bara) ;-).

Exempelvis är beggade Maxxis/Schwalbe-däck (100kr /st , lätt slitna efter typ en säsong) betydligt bättre än nya däck från biltema. En liten billig C-guide kan göra undervärk för att få bukt med en rasslig drivlina.
Ett nytt styre med modern bredd och rise finns till och med på Biltema för någon hundring, förhöjer helt klart upplevelsen.
Bra tipps. Tack

Batavus

Aktiv medlem
Vid rengöring och smörjning och så är det praktiskt att vända cykeln upp och ner och ta av fram- och bakhjul. Gärna kedjan också, men det kanske bliver dig svårare. Lycka till! ...Det är såna saker som gör att man blir kompis med sin cykel, hihi.

n3wton

Aktiv medlem
Lär dig meka så att grejerna du har funkar brukligt, både för att lösa nuvarande bromsproblem men också för framtida bruk - man måste kunna en del för att få en smidig cykeltillvaro.

Lägg inte mer än nödvändigt på nuvarande cykel. Börja spara lite varje månad samtidigt som du försöker cykla vintern igenom. Hänger intresset i köper du en ny fin cykel (ny eller begagnad) till våren!

Lycka till!

hm

Aktiv medlem
Nu blev det visst lite fel .
Till så breda bra däck som möjligt menar han nog .

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer