Göra rent & smörja navväxel? Shimano inter 7

lelle91

Ny medlem
Hej!
Jag håller på och försöker göra rent och återfetta en navväxel, Shimano inter 7 (SG-C3000-7C) men är lite osäker på tillvägagångssättet?

Har läst och sett flertalet som demonterar hela navet i dess beståndsdelar men känns fruktansvärt tidskrävande. Sen har har jag sett andra bara ta ut hela navet --> doppa hela i diesel alternativt lacknafta --> därefter göra ett oljebad med växelhusolja och sen fetta de yttre delarna.

Någon som har gjort detta innan? Vilket fett ska användas och är växelhusolja de korrekta? Vissa verkar enbart använda fett?

Batavus

Aktiv medlem
Nej, jag har inte gjort detta, men doppa i diesel etc. är nog en snabb dödsdom. Kolla Shimanos hemsida om det finns tips. Annars kan nog en cykelsmed snart hjälpa dig.
Så mycket service ska inte behövas. Vad för problem har du haft?

lelle91

Ny medlem
Nej, jag har inte gjort detta, men doppa i diesel etc. är nog en snabb dödsdom. Kolla Shimanos hemsida om det finns tips. Annars kan nog en cykelsmed snart hjälpa dig.
Så mycket service ska inte behövas. Vad för problem har du haft?
Varför skulle det resultera i en dödsdom? Det brukar ju vara en smidig lösning när man ska lösa upp fett och dylikt, fungerar ju finemang för kedja & kassett. Alternativt lacknafta är ju också en fungerande lösning. Självklart kan man ju använda något snällare som citronsyra men om de är mycket skit som sitter hårt då krävs de starka grejer. :)

Har talat med två cykelverkstäder men de gör inte den typen av service alls och hänvisar till att bara köpa ny fälg. Problemet är att växel 4-->7 strular och känns som de kuggar över. Därav tänkte jag öppna upp och smörja upp och känns som en intressant och lärorik process men måste välja rätt viskositet på fettet. ^^

ADD

Aktiv medlem
De fett och oljor som Shimano säljer borde väl passa deras egna nav? Funkar för mig på andra nav. Men bromsfettet är orimligt dyrt. Vanligt grafitfett är troligen lika bra.

Batavus

Aktiv medlem
Diesel är ett gift som inte försvinner av sig självt. Hög risk för att ditt rengöringsjobb slutar i lagerhaveri. Och hög-hög risk för miljön: En droppe diesel förgiftar kubikmetervis med vatten, t ex.

lelle91

Ny medlem
De fett och oljor som Shimano säljer borde väl passa deras egna nav? Funkar för mig på andra nav. Men bromsfettet är orimligt dyrt. Vanligt grafitfett är troligen lika bra.
Jag ville hitta ett alternativ till Shimanos egna produkter framförallt för att de är hutlöst dyra. Sen ville jag få mer kunskap om det hela. :)

lelle91

Ny medlem
Diesel är ett gift som inte försvinner av sig självt. Hög risk för att ditt rengöringsjobb slutar i lagerhaveri. Och hög-hög risk för miljön: En droppe diesel förgiftar kubikmetervis med vatten, t ex.
Jag går ju inte och duschar och sprinklar diesel ute? Är ju självklart att man hanterar det i avgränsad miljö och därefter källsorterar det korrekt likt lacknafta, förtunning etc.

skjivert

Aktiv medlem
Jag ville hitta ett alternativ till Shimanos egna produkter framförallt för att de är hutlöst dyra. Sen ville jag få mer kunskap om det hela. :)
Jag har servat alfine nav med vanligt lagerfett från biltema samt växellådsolja. Plockar ut planetväxeln ur huset/navet och inspekterar. Torkar av eventuellt smutsigt fett och sedan i med en slurk olja i huset och i med planetväxeln. Använde mycket fett vid axel och tätningar för att förhindra smuts från att komma in samt olja från att läcka ut.

Köp & Sälj

Topp