Göteborgs Girot - Sveriges största cykellopp i centrala Göteborg

ooms

Aktiv medlem
Är du så bred att alla ryggfickorna hamnar bakåt? De två yttersta hamnar väl till vänster resp höger :-)

emmer

Ny medlem
Tumregel.
Landsväg: Två på var sida rygg synligt snett bakåt och en liten en identifierande hojen (om det ska vara rätt och riktigt).
CX: En på ryggen och en på vardera överarm synliga snett framåt (om det ska vara riktigt)
MTB: En på ryggen och en stor en jävel som en halvkåpa på styret så luftmotståndet gör att det inte går mer än tjugo.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
:) finns en anledning för allt.

Har bara cyklat motionsklass LVG tidigare och då brukar det i princip jämt vara:
En på rygg
En på hjälm
En på hoj, styre framåt

Har sett vissa som använder en speciell numerlappshållare med band, så man slipper pierca favorittröjan med säkerhetsnålar.

ooms

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
:) finns en anledning för allt.

Har bara cyklat motionsklass LVG tidigare och då brukar det i princip jämt vara:
En på rygg
En på hjälm
En på hoj, styre framåt

Har sett vissa som använder en speciell numerlappshållare med band, så man slipper pierca favorittröjan med säkerhetsnålar.
Hm, hjälmnummerlapp har jag nog aldrig varit med om, det är inte tidtagningschipet du menar?
Det är ju ändå på ryggfickorna man sätter nummerlapparna, inte så farligt att pierca dem.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
ooms sa:
Hm, hjälmnummerlapp har jag nog aldrig varit med om, det är inte tidtagningschipet du menar?
just det, det har varit lite blandat. Ibland med chip och ej nummer. Ibland både och. Ibland bara nummer. Nu t ex fick jag bara nummer :) (chip på hojen).

Det gäller att vara välnumrerad så fotofirmorna hittar en ;)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Sådärja! Då var det över, härligt som vanligt. 14-milarn går ju så fin sträckning! Efter Floda till Härryda är ju favorit. I år timade jag så cruisingen med jänkarbilar drog igång vid macken i Härryda så man fick spegla sig i kromet på väg till Landvetter :) det var nåt grymt kallt imorse! Runt 1 grad på Hisingen var det, sedan lite varmare. Dock rätt soligt och fint så det var ju rätt nice ändå bara man klätt sig rätt (dvs, vinterutrustad). Härlig trail-cykling på målområdet. Dock frusterande mat-upplägg som vanligt, man får rabatt på EN rätt bara. Men måste ändå laxa upp en femtiolapp för att få den. Annars bra allting tyckte jag. Såg bara en incident, någon hade kört omkull på en lång raka på Hisingen. Sedan missade jag skyltningen till Floda-depån :( om det nu ens var någon?! Så den swishade förbi på fel sida vägen. GPX-rutten stämde inte riktigt överallt heller, t ex i Gårdsten gick den ju inte enligt rutt (utan en bättre väg nu). Annars var det nog lite bättre än förra året tycker jag allt. Bara till å vänta på anmälan till nästa år nu :)

Några random foton här:

IMG_20190504_085555.jpg

IMG_20190504_103449.jpg

IMG_20190504_143654.jpg

IMG_20190504_152012.jpg

IMG_20190504_152014.jpg

emmer

Ny medlem
Sambal Oelek sa:
Såg bara en incident, någon hade kört omkull på en lång raka på Hisingen.
Hört en del om den; allt från "inga större problem" till "såg ut som han brutit nacken". Någon som vet hur det gick?

Sambal Oelek sa:
Efter Floda till Härryda är ju favorit.
Menar du mellan kastenhofsmotet och ryasand? Den är inte så kul när taxisarna har bråttom till/från landvetter :-)
Men tahult till jonsered är väl fin? om inte vintern tagit den precis (har skam till sägandes inte kört där i år).

Sambal Oelek

Aktiv medlem
emmer sa:
Menar du mellan kastenhofsmotet och ryasand? Den är inte så kul när taxisarna har bråttom till/från landvetter :-)
Men tahult till jonsered är väl fin? om inte vintern tagit den precis (har skam till sägandes inte kört där i år).
Härskogsvägen ja, grymt fin. Men precis, de kör som svin där så det är ingen höjdare i rusningstrafik.
Härkeshultsvägen är också en favorit ja.
Är ju lite dessa som är det fina med 140km-loppet. Då är det en lagom mix av allt.

Fast 70km-loppet är rätt kul också, lite mer knixigt dock och inte så mycket fina landsvägar. Men det loppet är ju tänkt att gå genom alla 10 stadsdelar och lite annan inriktning.

Fick lust att jämföra sträckningen för dessa båda, se bild här. Rosa och Blåa rutterna.

Girot-rutter.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer