Göteborgsgirot MTB vs Cykelvasan

mrfallgren

Ny medlem
Jag funderar på att anmäla mig till Göteborgsgirot 50 km (MTB) och funderade på startgrupp.
Det finns motionär 20 km/h och elitmotionär 25 km/h.

Min fråga är hur mycket mer tekniskt det är än Cykelvasan (som inte är tekniskt alls). Jag vill gärna lägga mig i rätt grupp så det blir flyt för både mig och alla andra.
Jag har kört cykelvasan med en medelhastighet på drygt 27 km/h, men som sagt, den är ju helt oteknisk och det känns lite väl kaxigt att lägga sig i en grupp som heter "elitmotionär" för det känner jag mig verkligen inte som.

Något förslag? Beklagar om ämnet finns i någon befintlig tråd, men min sökning hittade inget.

Masjevel

Aktiv medlem
Har aldrig kört girot själv men det verkar finnas inslag av stig på banan vilket drar ner snittfarten rejält jämfört med cykelvasaterrängen. Jag har kört CV med drygt 30 km/h i snitt och skulle nog inte heller klassa mig som elitmotionär och därmed inte välja elitmotionärledet på GBG girot.
Däremot skulle jag nog försöka stå långt fram i motionär A-gruppen.

Lefty

Aktiv medlem
Har aldrig kört girot själv men det verkar finnas inslag av stig på banan vilket drar ner snittfarten rejält jämfört med cykelvasaterrängen. Jag har kört CV med drygt 30 km/h i snitt och skulle nog inte heller klassa mig som elitmotionär och därmed inte välja elitmotionärledet på GBG girot.
Däremot skulle jag nog försöka stå långt fram i motionär A-gruppen.
Nu är du nog ändå lite blygsam :-) Snittar man över 30 km/h på CV (tid runt 3 h blankt) får man nog kalla sig motionär utöver mängden.
Även TS 27 km/h är rimligt fort på Vasan som motionär.
Jag snittade 29 på senaste CV för ngt år sen och körde då även GBG Girot som innefattade betydligt mer stig.... eller rättare sagt innefattade stig :-D

Har anmält mig för GBG-girot i 2:a motionsledet.

Masjevel

Aktiv medlem
Nu är du nog ändå lite blygsam :-) Snittar man över 30 km/h på CV (tid runt 3 h blankt) får man nog kalla sig motionär utöver mängden.
Även TS 27 km/h är rimligt fort på Vasan som motionär.
Jag snittade 29 på senaste CV för ngt år sen och körde då även GBG Girot som innefattade betydligt mer stig.... eller rättare sagt innefattade stig :-D

Har anmält mig för GBG-girot i 2:a motionsledet.
Jag får pudla lite. Minnet sviktade tydligen :-) Några 3h blankt gjorde jag då rakt inte. Snarare ca 3.15 vilket ger en snittfart på runt 29km/h över de 94km.

Topp