GoPro 8 vs 9

GoPro 8 vs 9
Tänkte köpa min första GoPro för att filma lite trail cykling, snowboard, annan friluftsaktivitet (t ex SUP) och lek med barnen. Tänkte även testa den som webcam på jobbet. Tänkte mest bära kameran på bröstselen när jag cyklar, för att fånga fartkänslan.

Är ingen ”nörd” så kommer nog inte orka pilla med inställningar särskild länge så bra om den är lätt att använda och har bra stabilisering etc.

Har kollat lite på en GoPro Hero 8 Black som verkar kosta just nu runt 3100kr men min fråga är om det är värt extra pengarna att köpa en Hero 9 Black (approx 4500kr)? Tycker man inte får en bra consensus för MTB baserad på testerna man hittar på nätet, vad som är bäst för en söndagscyklist så tänkte fråga här då jag antar många gjort samma research.

GustafH

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Har du kollat DC Rainmakers recensioner av de båda? Där hade jag börjat för jag har ingen aning själv och hans testprotokoll är så noggrant att man sällan behöver veta mer.

DD88

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Hade en 8 och köpte nyligen en 9 på Gopro.com för 4100kr (inkl minneskort, batteri och ett års pro), kolla om det erbjudandet finns kvar.

I det stora hela skulle jag säga att de presterar lika bra, använder inte hypersmooth på 9an då det croppar 25% av bilden. Färgskärmen på framsidan är lite meningslös och ljudet är likvärdigt.

Det som talar för 9an är väl lensmod och alla tillbehör, men vet inte om det är värt prisskillnaden.

Aron

Moderator
GoPro 8 vs 9
9:an har också bättre batteritid.

Ha i åtanke är att 9:an har en ny formfaktor. Den lär förhoppningsvis hänga med i några år och det kan vara värt väga in det i budgeten för den som tänker sig att köpa mer kringutrustning. Hittills har saker som laddare och ND-filter varit kompatibla med ett antal kameragenerationer.

DD88

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Jag köpte till deras ”vattentäta” laddkabel/lucka när jag köpte kameran, kör med ett litet batteripack i ryggsäcken, får ca 10h batteritid vilket är samma som minneskortet ger när jag filmar i 4k60.

Det som är riktigt drygt är att man inte kan se preview i appen när man kör 4k60, så får dra över allt till datorn innan man kan se det. Annars så grovklipper/importerar jag i appen och redigerar i LumaFusion.

GoPro 8 vs 9
Hade en 8 och köpte nyligen en 9 på Gopro.com för 4100kr (inkl minneskort, batteri och ett års pro), kolla om det erbjudandet finns kvar.

I det stora hela skulle jag säga att de presterar lika bra, använder inte hypersmooth på 9an då det croppar 25% av bilden. Färgskärmen på framsidan är lite meningslös och ljudet är likvärdigt.

Det som talar för 9an är väl lensmod och alla tillbehör, men vet inte om det är värt prisskillnaden.
Kostar 4400kr kostar det nu. Tack för tipset!

cubefritzz

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Tänkte köpa min första GoPro för att filma lite trail cykling, snowboard, annan friluftsaktivitet (t ex SUP) och lek med barnen. Tänkte även testa den som webcam på jobbet. Tänkte mest bära kameran på bröstselen när jag cyklar, för att fånga fartkänslan.

Är ingen ”nörd” så kommer nog inte orka pilla med inställningar särskild länge så bra om den är lätt att använda och har bra stabilisering etc.

Har kollat lite på en GoPro Hero 8 Black som verkar kosta just nu runt 3100kr men min fråga är om det är värt extra pengarna att köpa en Hero 9 Black (approx 4500kr)? Tycker man inte får en bra consensus för MTB baserad på testerna man hittar på nätet, vad som är bäst för en söndagscyklist så tänkte fråga här då jag antar många gjort samma research.
Jag skulle inte köpa en gopro överhuvudtaget idag. Alla recensioner jag läst och sett har spytt galla över just gopro pga mjukvaru buggar mm. Gopro är inte värd pengarna. Köp en DJI Osmo Action istället som är lika bra eller till och med bättre och billigare än gopro. Köpte själv en sådan, då jag är trött på gopro problem och deras överpris. Jag lovar att du kommer bli nöjd. 2200-2600:- Håll ögonen öppna då både Mediamarkt och Elgiganten har kampanj på just denna kamera till och från. Rekommenderar också att köpa till ett extra batteri, minneskort och extra tillbehör från tyska amazon.de och inte amazon.se! Tyskarna är billigare på detta.

GoPro 8 vs 9
Jag skulle inte köpa en gopro överhuvudtaget idag. Alla recensioner jag läst och sett har spytt galla över just gopro pga mjukvaru buggar mm. Gopro är inte värd pengarna. Köp en DJI Osmo Action istället som är lika bra eller till och med bättre och billigare än gopro. Köpte själv en sådan, då jag är trött på gopro problem och deras överpris. Jag lovar att du kommer bli nöjd.
ska kolla på detta också.

GoPro 8 vs 9
Tack för svaren! Finns ganska mycket att förstå och ta in. Men det lutar litegrann mot Hero 9 just nu. Oftast brukar ju den senaste modellen hålla sig "färsk" längre och med den nya formfaktorn kanske Hero 9 är värt det(?). Skall läsa lite mer och skall även kolla DJI Osmo Action. Just nu känns allt detta nästa väl komplicerad men en massa inställningar mm....Jag skulle gärna ha en kamera som man trycker "on" när man börjar och "off" när man är färdig.... 😜

cubefritzz

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Tack för svaren! Finns ganska mycket att förstå och ta in. Men det lutar litegrann mot Hero 9 just nu. Oftast brukar ju den senaste modellen hålla sig "färsk" längre och med den nya formfaktorn kanske Hero 9 är värt det(?). Skall läsa lite mer och skall även kolla DJI Osmo Action. Just nu känns allt detta nästa väl komplicerad men en massa inställningar mm....Jag skulle gärna ha en kamera som man trycker "on" när man börjar och "off" när man är färdig.... 😜
On och off =
Dji Osmo action
DJI osmo action manual:

moros

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Tack för svaren! Finns ganska mycket att förstå och ta in. Men det lutar litegrann mot Hero 9 just nu. Oftast brukar ju den senaste modellen hålla sig "färsk" längre och med den nya formfaktorn kanske Hero 9 är värt det(?)
Det trodde jag också när jag köpte min 8 där man gick från den gamla formfaktorn i 7an :)

Senast ändrad:

Jimel

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Denna dök upp i mitt youtube flöde, inte kollat på den själv så vet inte om den är bra men har kollat på några av hans videos tidigare och tyckt dom varit bra.

Kashew

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Jag är jvligt nöjd med min gp8 men är själv sugen på 9 främst för framskärmen och lensmods. Hittar du en billig 8 kommer du definitivt inte bli besviken. Den sägs även i en ganska bra youtube video att gp9 har kass programvara.

edit: lagt till video

DD88

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Ett problem jag har med 9an som jag inte hade med 8an är att den slutar spela in efter en timme eller så, testat med ett annat minneskort och det gjorde ingen skillnad.

Läst online att det kan strula om man sätter igång inspelningen med appen, och att man ska använda knappen på kameran så ska testa det.

Så ja, helt fri från buggar är den inte.

Har ett batteri kopplat till kameran så det ska räcka när man är ute 3h+

SocialGimp

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Har 9:an men har sett att 8:an är likvärdig vad gäller bildkvalitét o stabilisering så behöver du inte extra mkt batteritid eller lensmod/nd-filter e t c så kan du spara lite pengar.

Gopro är dock buggiga o sega i menyerna. Jag hoppas det kommer en konkurrent snart som kan ge samma bildkvalitét o stabilisering som Gopro men utan alla jäkla buggar. Oftast funkar det men ibland måste man rycka batteriet.

Jag valde bort Osmo för att den levererar sämre bildkvalitét i fart o när det växlar mellan ljust o skuggor (mtb i skog typiskt). Sämre bitrate? Men det kanske duger för hemmabruk antar jag.

Kupa

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Clas Ohlsons outlet i Insjön har en hel drös med 7 Black för 1899 kr. Är man helt bortgjord om man köper den? Jag har en Session 5 sen förut.

De hade några 8 Black också för 2399 för en dryg vecka sen men de är borta nu.

DD88

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Skulle nästan vilja påstå att jag såg ett större kliv mellan 7 och 9 än Session 5 och 7.

Då spelar jag bara in i 4k, kör man 1080p så är skillnaden inte lika stor, men en 8 hade känts fräsch betydligt längre.

SocialGimp

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Clas Ohlsons outlet i Insjön har en hel drös med 7 Black för 1899 kr. Är man helt bortgjord om man köper den? Jag har en Session 5 sen förut.

De hade några 8 Black också för 2399 för en dryg vecka sen men de är borta nu.
Fr o m 7:an kom den braiga bildstabiliseringen så jag tycker att det kan duga med 7:an för hobbybruk.

Emil777

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Jag skulle inte köpa en gopro överhuvudtaget idag. Alla recensioner jag läst och sett har spytt galla över just gopro pga mjukvaru buggar mm. Gopro är inte värd pengarna. Köp en DJI Osmo Action istället som är lika bra eller till och med bättre och billigare än gopro...
Aha, mycket bra tips!
Vi hoppas kunna ge en kamera till dottern (12år) i present men tycker att Gopro är i dyraste laget.

Vad skulle du säga kring hur lättanvänd den är, jämf. Gopro, för att sätta ihop egna edits ?

cubefritzz

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Aha, mycket bra tips!
Vi hoppas kunna ge en kamera till dottern (12år) i present men tycker att Gopro är i dyraste laget.

Vad skulle du säga kring hur lättanvänd den är, jämf. Gopro, för att sätta ihop egna edits ?
DJI Osmo Action alla gånger, just för att den håller bättre än gopro och är stabilare. Så länge man kör in senast mjukvaran som man också får gratis. Det folk har haft problem med är aktiveringen av DJI osmo action samt mjukvaru uppdateringen men den är inte svår. Problemet är att DJI osmo har en dålig manual. Men det finns på youtube här:
Ingen kamera är lätt och inte gopro heller. Har du lite hum om hur man ställer in bländare osv för att få bra film så är det knappt någon skillnad mellan Gopro och just DJI osmo action. Vill du ha topp kvalité på både gopro samt dji action så skall man kolla in denna svensken
för han vet vad han pratar om. Han går igenom i detalj hur man skall ställa in actionkameror överlag. Om du kör en gopro med standardinställningarna out of the box så blir också filmen dålig likaså om du kör med DJI osmo action med standardinställningar out of the box. Man skall aldrig köra någonting på auto och det är precis detta han går igenom i videon och varför. Allt handlar om bländaren och manuella inställningar. Inte bara på actionkameror utan på kameror på överlag.

SocialGimp

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
För hemma-bruk duger säkert Osmo alldeles utmärkt. Men det är kvalitéts-skillnader i bilden just vid MTB-åka (skuggor, snabba skiftningar e t c).

När jag valde mellan de båda så tittade jag på videon nedan och valde sedan Gopro för att jag ville ha bästa möjliga kvalitét. Men jag filmar o producerar oxå ganska många filmer.

För en 12-åring spelar det nog ingen roll vilken av kamerorna man väljer. Osmon verkar ju vara kul till annat än MTB-åka oxå.

Senast ändrad:

Kupa

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Jaha, jag slog till på en 7 Black hos Clas trots allt. Kikar på lite extra batterier och sånt på gopro.com - ett 7-black-batteri får man för 173 kr och dubbel-laddaren med ett extra batteri är sänkt till 377 kr.

Nån som vet var de skickar grejerna från? Vill ju inte åka på överraskning med moms.

Aron

Moderator
GoPro 8 vs 9
Om du beställer från deras EU-lager levereras säljs det med Svensk moms. Du kan lätt dubbelkolla genom att lägga det i korgen och knacka in leveransadress. Då ser du momssatsen.

Kupa

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Om du beställer från deras EU-lager levereras säljs det med Svensk moms. Du kan lätt dubbelkolla genom att lägga det i korgen och knacka in leveransadress. Då ser du momssatsen.
Det ser ut att ha blivit rätt, batterier på väg från Eindhoven med fri frakt över 580 kr. Köpte ett extra linsglas för 130 spänn också.

Hemkört och klart igår vid lunch, drygt 48 timmar efter beställning! Riktigt smidigt faktiskt.

Senast ändrad:

DD88

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Någon som testat den nya efterlängtade uppdateringen som möjliggör nedladdning av filer via sladd till telefon?

Krävs en adapter för iPhone och USB-C till Android

moros

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Någon som testat den nya efterlängtade uppdateringen som möjliggör nedladdning av filer via sladd till telefon?

Intressant. Skulle verkligen behövas. Vilka modeller skall detta stödjas på? Hittade ingen ny FW till min 8 och appen är uppdaterad. Telefonen (Galaxy S20 FE) kommer åt filerna via filhanterare och Google photos men Quik appen verkar inte fatta att kameran är ansluten. Googla lite snabbt men fick ingen träff på att detta skulle vara en ny feature, bara gamla trådar som konstaterar att det inte funkar.

Spacekitty

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9

Jag har den nya Hero 10. Kopplar till iPad med vanlig USB-C kabel och importerar direkt in i Bilder. För iPhone behövs adapter från Lightning till USB. Ska vara samma med Hero 9.

DD88

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Intressant. Skulle verkligen behövas. Vilka modeller skall detta stödjas på? Hittade ingen ny FW till min 8 och appen är uppdaterad. Telefonen (Galaxy S20 FE) kommer åt filerna via filhanterare och Google photos men Quik appen verkar inte fatta att kameran är ansluten. Googla lite snabbt men fick ingen träff på att detta skulle vara en ny feature, bara gamla trådar som konstaterar att det inte funkar.

Det är i reviews av 10an som denna funktionen nämns, just i denna så säger han att det även ska gå att göra på äldre men vill minnas att han nämner 9an specifikt så det roliga kanske slutar där?

1F241D10-9261-461F-A542-465283D9C76D.jpeg

moros

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Det är i reviews av 10an som denna funktionen nämns, just i denna så säger han att det även ska gå att göra på äldre men vill minnas att han nämner 9an specifikt så det roliga kanske slutar där?

Visa bilaga 514122
Så kan det kanske vara vilket är synd i så fall. Att importera filerna till telefonen via det generiska MTP som @Spacekitty beskriver funkar ju på 8an. Men inte hantera materialet via Quik-appen och kabel så där hade jag ju hoppat på en uppdatering på FW.

DD88

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
De

Det har aldrig fungerat med 8an, för den har jag också. Varken med Quik eller Bilder.

Jag har ett starkt minne av att jag laddade över filer via USB till Files med 8, typ 90% säker att det går.

Nu är det dock in till Quick som är intressant. Har beställt en lightning to USB och en till USB3 (båda kamera-adaptrar, inte sladd) och ska kolla vad som går snabbast.

DD88

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Så kan det kanske vara vilket är synd i så fall. Att importera filerna till telefonen via det generiska MTP som @Spacekitty beskriver funkar ju på 8an. Men inte hantera materialet via Quik-appen och kabel så där hade jag ju hoppat på en uppdatering på FW.

Enligt reviewn ovan så är det inga ändringar i kameran utan det är appen som är uppdaterad (sannolikt via samma protokoll som direkt till Files)

Sen ett par månader tillbaka så kan du läsa in filer in i Quik som ligger lokalt på telefonen, så det går lösa det idag men det är det extra steget samt möjlighet att slippa läsa in hela filen som är intressant för min del.

moros

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Enligt reviewn ovan så är det inga ändringar i kameran utan det är appen som är uppdaterad (sannolikt via samma protokoll som direkt till Files)

Sen ett par månader tillbaka så kan du läsa in filer in i Quik som ligger lokalt på telefonen, så det går lösa det idag men det är det extra steget samt möjlighet att slippa läsa in hela filen som är intressant för min del.
Ja men då pratar vi om samma sak. Igår kollade jag app och fw utan framgång. Nu under tiden jag läser inläggen här så ser jag att det kommit en ny version på appen i natt.... Låt oss se vad det innebär

SocialGimp

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Ibland släpps appar vid olika tillfällen i olika regioner. Kanske är det så även med uppdateringen av Quik? Jag kan inte se ngn tillgänglig uppdatering till min Android i varje fall.

Spacekitty

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Själv tillhör jag dom som aldrig sett fördelen med Quik som bara är långsamt och begränsande i allt den gör. Om man ska göra något med filmen vill man väl åtminstone ha iMovie eller LumaFusion.

moros

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Ja men då pratar vi om samma sak. Igår kollade jag app och fw utan framgång. Nu under tiden jag läser inläggen här så ser jag att det kommit en ny version på appen i natt.... Låt oss se vad det innebär
Ingen skillnad med den senaste app versionen. Kan inte komma åt kameran från Quik-appen via varken MTP eller GoPro-connect. Jaja, det är väl bara att leva med wifi tillsvidare de få gångerna man använder kameran

moros

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Själv tillhör jag dom som aldrig sett fördelen med Quik som bara är långsamt och begränsande i allt den gör. Om man ska göra något med filmen vill man väl åtminstone ha iMovie eller LumaFusion.
För mig som inte orkar sitta med riktig videoredigering så sitter jag gärna på telefonen och bara samlar ihop materialet lite snabbt trots begränsningarna som finns. Men quik appen är ju tyvärr ganska frustrerande att använda ibland och hade åtminstone filöverföringen förbättrats något så hade det ju varit ett steg i rätt riktning

DD88

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9

Klipper och lägger till grafik i Lumafusion, men gillar Quiks filter som kom i en uppdatering i somras.

Det och att slippa ladda över hela klippen när man bara vill ha en kort sekvens.

yonsson

Aktiv medlem
GoPro 8 vs 9
Samma här. För över trådlöst och redigerar sedan i iMovie. Fattar inte grejen med sladd, snart finns det inte ens uttag på mobiler.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer