Gothenburg Hardline - Sverigest mest tekniska slinga! [video + foto]

larsaw

Aktiv medlem
fan det där får ju döds i glasberga att se ut som en barnbacke :D,
Faktum är att det finns en linje i Glasberga som jag TROR skulle kunna matcha (men inte överträffa) vissa svårigheter som Gbg HL erbjuder. Men Gbg HL är betydligt längre än vad denna "Stig X" i GB skulle vara och framför allt, dom stigar som finns i GB är ju för vanliga dödliga...
Stort kudos till er som skapat denna Gbg HL, fantastiskt att se någon köra så pass utmanande (precis som riktiga Hardline och Rampage).
BTW. den håriga linjen i GB kommer mig veterligen aldrig att krattas fram då den förutom utmaningarna, delvis ligger så pass exponerat att ett fel"steg" skulle innebär en helt säker död...

Klavikel

Aktiv medlem
Var där i fredags (utan cykel) och kollade med några vänner.

Idag under Happy Ride'n passerade vi Paradiset så vi tog en titt.
Slutade med att vi alla konstaterade att det bara är bäst att never ever ens tänka tanken att göra ett försök....

Du är ju fan helt lokko som kör den, i synnerhet första branten 😱😱😱😎
Krävs feta jävla balls 🤙🏻

FredriCX

Aktiv medlem
Haha. Var där idag. Den är inte ens att fundera på...Vertigo är korpenfotboll jämfört med detta. 😫😂

Den är, på riktigt, läskig att gå fram till kanten...

Respekt.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ingen som vart och testat banan? Trodde att den här banan, till skillnad från Oddride i Floda, skulle uppskattas av andra ju! 😅
Jag har varit och spanat lite på förfallna oddride som ligger nära där jag bor. Vissa delar av den sträckan är helt mentala 😱. Ett hopp/dropp som du kör på filmen ser ju ut att vara nära 10 meter ner. För mig hade det inneburit en säker död 😁.

Matthias87

Aktiv medlem
Var där i fredags (utan cykel) och kollade med några vänner.

Idag under Happy Ride'n passerade vi Paradiset så vi tog en titt.
Slutade med att vi alla konstaterade att det bara är bäst att never ever ens tänka tanken att göra ett försök....

Du är ju fan helt lokko som kör den, i synnerhet första branten 😱😱😱😎
Krävs feta jävla balls 🤙🏻
Tråkigt att ingen ville köra den :P Är några av er erfarna cyklister?

Matthias87

Aktiv medlem
Haha. Var där idag. Den är inte ens att fundera på...Vertigo är korpenfotboll jämfört med detta. 😫😂

Den är, på riktigt, läskig att gå fram till kanten...

Respekt.
Jag tror helt ärligt att det inte är så farligt som det ser ut när man väl kör det.

Matthias87

Aktiv medlem
Jag har varit och spanat lite på förfallna oddride som ligger nära där jag bor. Vissa delar av den sträckan är helt mentala 😱. Ett hopp/dropp som du kör på filmen ser ju ut att vara nära 10 meter ner. För mig hade det inneburit en säker död 😁.
Ja, Oddride var ju en hel del värre en Gothenburg Hardline egentligen. Men det räknas väl mer som freeride där kanske.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ja, Oddride var ju en hel del värre en Gothenburg Hardline egentligen. Men det räknas väl mer som freeride där kanske.
Mmm eller rent dödsförakt 😬😁.
För övriga: 2:10-ish in i denna film. När man är på plats är det nästan omöjligt att förstå att någon skulle våga sig på detta.

FredriCX

Aktiv medlem
Jag tror helt ärligt att det inte är så farligt som det ser ut när man väl kör det.
Jo det håller jag fakriskt egentligen med om. Om man committar och bara kör är det nog inte så mycket som kan gå fel. Men steget dit är för långt för mig...kommer aldrig köra den.

Chralle

Medlem
Tja!

Jag och några polare var där och körde den igår. Du förtjänar en rejäl high-five för att du byggde denna stigen! Ambitiöst byggd och riktigt rolig! Fick lite nostalgisk alpbergs-känsla till och med🤤 Vi var där ganska sent på kvällen men fick filmat lite ändå som jag kan dela med mig av framöver.

Personligen skulle jag klassa den mer som en freeride-slinga snarare än en enduro-slinga, då det inte är en slinga man bör rejsa ned för pga riskerna vid stupen etc. Vill också trycka på det som nämndes i början av tråden, denna stigen ligger på flera nivåer över det som finns i övriga Gbg, så har man inte erfarenheten/skickligheten så är det nog bäst att vänta ett tag tills man är redo :)

Grymt jobbat Matthias87!

Westman

Aktiv medlem
Ja jag vet inte heller vad Enduro har med detta att göra, är ju solklart ett tekniskt åk med features som ska sättas ihop, inte ett 80/20 tramprejs. Ska det kategoriseras säger jag också Freeride.

Matthias87

Aktiv medlem
Tja!

Jag och några polare var där och körde den igår. Du förtjänar en rejäl high-five för att du byggde denna stigen! Ambitiöst byggd och riktigt rolig! Fick lite nostalgisk alpbergs-känsla till och med🤤 Vi var där ganska sent på kvällen men fick filmat lite ändå som jag kan dela med mig av framöver.

Personligen skulle jag klassa den mer som en freeride-slinga snarare än en enduro-slinga, då det inte är en slinga man bör rejsa ned för pga riskerna vid stupen etc. Vill också trycka på det som nämndes i början av tråden, denna stigen ligger på flera nivåer över det som finns i övriga Gbg, så har man inte erfarenheten/skickligheten så är det nog bäst att vänta ett tag tills man är redo :)

Grymt jobbat Matthias87!
Körde ni alla delarna?? 😍

Tack så mycket! Så nöjd med att allt är körbart, var lite tveksam ett tag innan jag testat.

Matthias87

Aktiv medlem
Ja jag vet inte heller vad Enduro har med detta att göra, är ju solklart ett tekniskt åk med features som ska sättas ihop, inte ett 80/20 tramprejs. Ska det kategoriseras säger jag också Freeride.
Hehe ja, det kanske ska kallas freeride egentligen.

Chralle

Medlem
Japp, vi körde alla features! Eller, inte sista gapet för det är svårt med fart på en vanlig trampcykel(?).
Den första branten uppmärksammas väldigt mycket, men skulle säga att den är enklast (om än störst) på hela stigen 😄

Jag förstår att det rådde tveksamheter under byggandet, den stigen är inte helt intuitiv haha!

Matthias87

Aktiv medlem
Fan vad grymt!! :D
Eller hur, första branten är inte så klurig egentligen. Tycker sista delen på skrå nerför berget är mest sketchy. Vad tyckte ni?

Chralle

Medlem
Min kompis håller med dig om att sista biten var mest sketchy! För mig var det i så fall det tajta rullet mellan stenarna ned mot "stupet" där jag kände att det fanns risk för pedalklipp mot stenarna. Vilket skönt nog inte visade sig vara ett problem 😅

Matthias87

Aktiv medlem
Ja, där drar pedalerna i på min el-hoj ibland, den är rätt låg.

Men grymt att ni körde det iaf! :)

Klavikel

Aktiv medlem
Tråkigt att ingen ville köra den :P Är några av er erfarna cyklister?
Jag har cyklat MTB i typ 26-27 år men det är väl de sista 8-9 åren som jag har kört den typ av stigcykling jag gör nu, med en rätt brant utvecklingskurva sedan typ 4-5 år.
Märkte att man utvecklades rätt fort när man cyklar med duktiga cyklister....
Nu har kurvan planat ut till en platå med stigande ålder, feghet och diverse skador 🤣
Osäker på hur länge de andra cyklat men har för mig att den minst erfarna sa att han hade kört MTB i typ 4 år.

Jag tror inte heller att jag skulle krascha och dö om jag körde den men jag klarar mig utan att försöka..

Är dock svårt imponerad av er andra våghalsar 🙏🏻

FredriCX

Aktiv medlem
Osäker på hur länge de andra cyklat men har för mig att den minst erfarna sa att han hade kört MTB i typ 4 år.
Har bara cyklat MTB i knappt två år så kanske inte så konstigt att jag inte ger mig på den. Och baserat på ålder samt utvecklingskurva inser jag snabbt att ett försök snarare skulle bli med rullator än med cykel...

Fundadores

Aktiv medlem
Det är väl en proline så konstigt om alla kunde åka den även om de är hyfsat duktiga. Sektionen ner där man har stupet till vänster gör att jag aldrig skulle våga hur duktig jag än var. Är för mycket klantarsle. Men grymt kul att se filmen. En bana i klass med det man ser från Northshore och andra platser.

Brunsberg65

Ny medlem

stenmark

Aktiv medlem
Oddride är i ruiner och till största del inte cyklingsbar längre.
Träkonstruktionerna har ruttnat för mycket. (om ingen vart där i år eller så och rustat upp?)

Matthias87

Aktiv medlem
Oddride är i ruiner och till största del inte cyklingsbar längre.
Träkonstruktionerna har ruttnat för mycket. (om ingen vart där i år eller så och rustat upp?)
Stämmer inte. Det är några delar byggda i trä som inte går att köra. Men finns många roliga stigar där fortfarande och ett 5-metersdropp med rätt gött gap som går att köra.

Matthias87

Aktiv medlem
Aldrig loggat något när jag kört där tyvärr. Är i Åre över sommaren, annars hade jag kunnat visa runt lite. Hade vart kul om banan levde vidare.

Paco

Aktiv medlem
Jofa & Henrik8? har ju tävlat mot varandra i bla Åre,Järvsö och utomlands. Nästa rejs borde kanske ta plats på Sveriges baksida.....😉

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer