Gp5000 Jag ger upp - för tajta!

kais01

Aktiv medlem
det vore kul att veta vad motsvarande toleranser på däcksidan är?

på fälgsidan verkar den standard som schwalbe refererar till mest gå ut på att undvika undermått när det gäller diameter. fälgsidan är ju lätt att mäta själv, svårare med däcken.

trots viss nyfikenhet på slanglöst även där, lär jag på landsvägshojen fortsätta med latexslangar ett tag till. det rullar på bra och komfortabelt ändå. man kan ju guckisera slangarna om man vill vara på säkra sidan under något lopp eller så.

Kashedian

Aktiv medlem
De flesta verkar vara eniga om att GP5000 är jobbigt att ha med och göra. Men finns det något däck med acceptabel rullmotstånd som inte får punka efter typ 5 meter över svensk vinterhållningsgrus?

I mean, visst, Gp5000 må ligga på 7-8w men jag tar hellre något med 12w i RR och sparar tid på att inte stå och laga tre punkor per runda.

kais01

Aktiv medlem
Spelar det någon roll om man sätter GP 5000 med fel rotationsriktning?
nu är väl mönstret där mest en aero-grej, men vissa däck med riktningsbestämt mönster sätts åt motsatt håll fram resp bak för att prioritera broms resp drivning.

i fallet gp 5000 skulle man kanske hellre undra om att riktingen handlar om rullmotstånd eller möjligen någon omlotskarv i stommen.

har därvidlag lagt märke till på ett par mountain king med ordentligt slitage i däcksidan att skarven i protection-lagret flikar sig sas medhårs när däcket går enligt märkning.

min killgissning när det gäller gp5000 är att det är betydelselöst, och bara handlar om det visuella i mönstret på sidorna.

nisseson

Aktiv medlem
Jag körde med GP4000 åt fel håll ett år (circa). Kan inte säga att jag märkte så mycket på cykeln, men jag blev skalligare, svagare, buttrare, och slappare i hullet generellt. Men om det fanns en korrelation vet jag inte.

C-dale

Aktiv medlem
Upptäckte igår att problemen också är fälgrelaterade i hög grad. Provmonterade mina 5000 TL på ett par DT 1850 hjul, som jag tänker sälja, och det var i stort sett problemfritt. Så det största felet tycks vara mina Slowbuild-fälgar som har för stor dia på fälgbotten.
Pumpade upp till 7 bar o hoppas att kanttråden töjs ut en aning.

Little Stereo

Aktiv medlem
Bytte däck fram och bak på racern häromdagen, 28mm GP 5000 med Vittoria latexslangar, tog 6-7 minuter att demontera och montera nya däck + slangar på bägge hjulen, allt med bara handkraft och helt utan problem.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer