GP5000 S TR

NLC

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Någon som köpt ett par och prövat än?



 

Bengt-re

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Någon som köpt ett par och prövat än?



Låter ju väldigt bra...
 

d_anders

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Finns ett test på bicycle rolling resistance. Det verkar inte vara självklart bättre än föregångaren.

Går de att få tag på förresten?
 

HåkanC

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Nä. Det är ju fortfarande ett av marknadens bästa däck.... fast slits rätt fort - tunnt slitgummi är väl ett pris för övriga goda egenskaper.
En av anledningarna till att GP 5000 TL rullar lättare än vanliga GP 5000 är att slitbanan hos GP 5000 TL är endast hälften så tjock.
Gissningsvis borde det även innebära hälften så många mil, men trots det är TL-versionen dyrare.
 

ejma

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Låter som det nya däcket är bättre främst för grusåkare med feta däck. Starkare sidor och hookless.
Jag har gillat 5000 tl med sina täta däcksidor. Det jag gillat minst är trådarna som lossnar från däcksidorna.
 

ejma

Aktiv medlem
GP5000 S TR
En av anledningarna till att GP 5000 TL rullar lättare än vanliga GP 5000 är att slitbanan hos GP 5000 TL är endast hälften så tjock.
Gissningsvis borde det även innebära hälften så många mil, men trots det är TL-versionen dyrare.
"The reduction in tire thickness comes from the move to the thinner 110 TPI casing material and the reduction to just 2 casing layers under the tread. The thinner casing means the reduction in tire thickness is on the inside of the tire and the actual rubber tread thickness appears to be roughly the same. This means durability in terms of mileage should be unchanged as there is the same amount of rubber to wear down."

Ref: https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-5000-s-tr

Antar att de har skurit i däcket och inte bara gått på reklam.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
GP5000 S TR
En av anledningarna till att GP 5000 TL rullar lättare än vanliga GP 5000 är att slitbanan hos GP 5000 TL är endast hälften så tjock.
Gissningsvis borde det även innebära hälften så många mil, men trots det är TL-versionen dyrare.
Jag kör dem ändå.... på en cykel - var ju "tvungen" att ha iaf en cykel med lvg-tl däck. Och de fungerar bra. Trista att montera, men utmärkta att cykla på.
 

NLC

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Gissningsvis borde det även innebära hälften så många mil, men trots det är TL-versionen dyrare.
Fast om man letar efter däck med hög km/kr finns där en uppsjö av ännu billigare alternativ. Om man däremot premierar km/W (på väg, inte parkett) så verkar GP5000 TL/TR ha få konkurrenter och vad jag vet inga som är avsevärt billigare
 

NLC

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Dessutom tycker jag mina GP5000TL 32or har hållit bra hittills, både på asfalt och grus. Det enda de inte gillade var att köras ner i en 35 mm bred springa på en bro med trallbeläggning.
 

HåkanC

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Fast om man letar efter däck med hög km/kr finns där en uppsjö av ännu billigare alternativ.
Om man däremot premierar km/W (på väg, inte parkett) så verkar GP5000 TL/TR ha få konkurrenter och vad jag vet inga som är avsevärt billigare
Den självklara jmf är, åtminstone för mig, GP 5000 med slang som är både billigare och likvärdig/bättre map km/W (åtminstone med rätt slang!)
Vad gäller testresultat borde en rättvis jmf vara mellan ett halvslitet GP 5000 med slang, nytt GP5000 TL och förstås även ett nytt oanvänt GP5000 S TR

Men missförstå mig rätt: även jag tycker att GP5000 S TR är ett steg framåt.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer