Gps eller bara Mobil

Gps eller bara Mobil
Hej. Jag skall ge mig ut på cykel längs Atlantkusten, från Tyskland till Lissabon. Jag försöker förstå om jag behöver en Gps som komplement till min mobil. Jag vill bara förstå rutt framåt. Det finns lite trådar om batteritid men jag vill gärna ha mer råd. Min plan är att Campa så laddning kan ju vara begränsad och mobilen kommer jag att blogga på. Vad är bäst. 2 mobiler, en för blogg och en för kartapp, eller Gps och mobil. Har någon erfarenhet att dela med sig?

Gps eller bara Mobil
Om du har en nyare mobil kan du ställa in batterispar på telefon, då får du bättre batteritid. Sök på inställningar. Bättre med en extra mobiltelefon ifall du tappar den ena. Powerbanks är väl bra att ta med

Gps eller bara Mobil
Hej

En gps av simplare modell för navigering är nog att föredra. Många nya cykeldatorer som denna https://www.bike24.com/p2327550.html har batteritid på 17h. Bara rita sitt spår i valfritt program typ ridewithgps.com ladda in rutten och följa.
17 timmar verkar ju inte mycket. Behöver ju laddas eller byta batteri varje dygn. Blir ju rätt lite vinst. Gärna fler synpunkter!

Gps eller bara Mobil
Om du inte är superintresserad av loggen så går det ju att stänga av gps:en mellan navigeringspunkterna. Sträckor där det är väl skyltat och du vet vart du skall behövs den inte alls.

En papperskarta i kombination med vägskyltar drar inga batterier alls.

Gps eller bara Mobil
Jag skall ge mig ut på cykel längs Atlantkusten, från Tyskland till Lissabon.
mobilen kommer jag att blogga på.
Låter som en spännande resa, hoppas att du postar länken till din blogg här så att Happ kan följa din cykling

Min plan är att Campa så laddning kan ju vara begränsad och mobilen kommer jag att blogga på. Vad är bäst. 2 mobiler, en för blogg och en för kartapp, eller Gps och mobil.
Mitt bästa tips är att vad du än skaffar för lösning bör du köra en testrunda med den.
Med "massor" med nya apparater, appar, powerbanks, laddare, dynamo och USB-laddare kan det bli en och annan sak att hålla reda på. Varför en en 2-3 dagars tur i närheten av där du bor?
Med det sagt skulle jag välja
  • En GPS, med så stor display som du har råd med, med åtminstone dagens rutt
  • En telefon, gärna med an bra navigeringsapp
  • Minst två powerbanks, snabbladdningsbara
  • Nätdriven snabbladdare med flera uttag för att kunna ladda så mkt som möjligt när du stannar på café, restaurang el likn, typ en sådan här
  • Navdynamo
  • USB-laddare, för att kunna ladda från navdynamon
  • Fram o bakljus, navdynamodrivet (varför inte?)
  • Pannlampa, usb-laddbar
Hoppas att du hittar en lösning som funkar för dig och att du får en fin cykling.

Tillbaka
Topp