GPS hastighet

hanek082

Aktiv medlem
GPS hastighet
Har åkt en del skidor med min cykel-gps i vinter och klurar nu lite på hur den mäter hastighet. Det verkar som att det är enklare att toppa hastigheten då det är platt jämfört med då det är brantare även om känslan säger att de går lika fort. Så frågan är om gps (min garmin 705) enbart mäter hastighet i horisontel riktning?

Om så är fallet bör ju det påverka distansen man cyklar när det är kuperat.. Någon som vet hur det ligger till?

geologen

Aktiv medlem
GPS hastighet
Skillnaden i sträcka för en lutande yta jämfört med en horisontell yta är försvinnande liten.

Om sträckan i lutningens plan är "x" och lutningen i grader är "a", så ges sträckan i horisontalplanet av:

x * cos a

Några exempel:

10 000 m backe med konstant lutning på 2° (motsvarar ca 3.5 procent, dvs ca 350 höjdmeter) ger en sträcka i horisontalplanet på 9994 m. Sex meter kortare. Och det är en lång backe!

Om vi drämmer till med en mastodontbacke på 10 000 m och 10° lutning (drygt 17 procents lutning!) så blir skillnaden i sträcka fortfarande bara 152 m. Lite drygt 1.5 procents fel på vad som förmodligen skulle klassas som nåt av det jävligaste i backväg man kan finna! :D

För en normal distansrunda på 10 mil i min del av Sverige brukar snittlutningen (höjdmeter delat med totaldistans) hamna på 0.5 procent, vilket motsvarar ett fel i sträcka på strax över en meter!!!

geologen

Aktiv medlem
GPS hastighet
Som jämförelse ska man veta att varje mätpunkt, eller mättillfälle, för en GPS har ett medelfel på flera meter. Lite mindre fel när man rör sig, lite större fel när man är stillastående.

hanek082

Aktiv medlem
GPS hastighet
helt sant, men på skidor så lutar det ju ofta runt 20-30 grader så det bör ju slå lite mer då. Sen räknar jag inte med att jag kan öka på träningsdagboken med 10 % nu utan mest för att det är lite intressant.

H.

Aktiv medlem
GPS hastighet
Det största problemet är ju oftast inte lutningen utan svängarna. GPSen rätar ju ut svängar och är det mycket smårörelser, tex på en slingrig stig, blir felet större.

geologen

Aktiv medlem
GPS hastighet
Städar_sällan skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför anger du 2 olika lutningar på varje
> exempel?

Va?

Du ser väl att det är olika enheter, dels i grader, dels i procent!?

gsb

Aktiv medlem
GPS hastighet
GPS mäter sträcka (och därmed hastighet) alltid i horisontalplanet.
Höjdmätning i GPS är ett hån mot allt vad noggrannhet heter.

torch

Medlem
GPS hastighet
Man lär sig nåt nytt varje dag. (googlar lite snabbt) Hade ingen aning om att man beräknade/angav lutningsprocent på det sätt man uppenbarligen gör. Har cyklat för lite i Alperna för att behöva ha koll helt enkelt :)

geologen

Aktiv medlem
GPS hastighet
Man måste komma ihåg att GPS utvecklades för militära ändamål, främst för att navigera stridsflygplan, ytstridsfartyg och ballistiska missiler över stora avstånd. Alternativen som fanns när GPS började utvecklas var t ex astronavigering (främst för bombplan), LORAN och tröghetsnavigering (gyroskop som mäter riktningsförändringar, tillsammans med accelerometrar som mäter hastighetsförändringar). I bästa fall kunde det handla om en positionering med ett fel på hundratalet meter, ofta mycket sämre. Höjd över havet var ointressant för allt annat än flyget, och där hade man barometrisk höjdmätning och radiohöjdmätning som primära metoder.

Därför var positionering i horisontalplanet det mest intressanta. Men för flyg och missiler är GPS-höjd inte så illa heller. 100-200 m fel är inte så tokigt om man befinner sig på tiotals kilometers höjd.

Turambar

Medlem
GPS hastighet
geologen skrev:

> Därför var positionering i horisontalplanet det
> mest intressanta. Men för flyg och missiler är
> GPS-höjd inte så illa heller. 100-200 m fel är
> inte så tokigt om man befinner sig på tiotals
> kilometers höjd.

Förutom att positionering i horisontalplanet oftast är mest intressant så medför även satelliternas konfiguration och jordens blockering av signaler att höjdvärdet alltid blir sämre.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Good_gdop.png
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bad_gdop.png

Stok

Ny medlem
GPS hastighet
Garmin 705 kan mäta höjd med hjälp av den inbyggda barometern (som kalibreras mot långtidsförändringar i lufttryck med GPS:en), så det borde vara åtminstone lite mindre brusigt i höjdled. Däremot har jag också läst att Garmins GPS:er inte använder höjddatat för att räkna ut fart och distans.

DT

Aktiv medlem
GPS hastighet
Stok skrev:
> Garmin 705 kan mäta höjd med hjälp av den
> inbyggda barometern (som kalibreras mot
> långtidsförändringar i lufttryck med GPS:en),
> så det borde vara åtminstone lite mindre brusigt
> i höjdled.

Det stämmer nog. Min Garmin Forerunner 305 ger helt crazy höjdsiffror (jag kan ha 700 höjdmeter när jag springer runt Kungsholmen) medan min Edge 800 ger väldigt bra siffror. GPS:en på den senare kanske är något mer exakt, men det är nog barometern som gör den stora skillnaden.

gsb

Aktiv medlem
GPS hastighet
pLu skrev:
> Tacka vet jag sex-tant. Inga batterier som tar
> slut.

Bilder på det?

NLC

Aktiv medlem
GPS hastighet
DT skrev:
> Stok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Garmin 705 kan mäta höjd med hjälp av den
> > inbyggda barometern (som kalibreras mot
> > långtidsförändringar i lufttryck med GPS:en),
> > så det borde vara åtminstone lite mindrebrusigt
> > i höjdled.
>
> Det stämmer nog. Min Garmin Forerunner 305 ger
> helt crazy höjdsiffror (jag kan ha 700 höjdmeter
> när jag springer runt Kungsholmen) medan min Edge
> 800 ger väldigt bra siffror. GPS:en på den
> senare kanske är något mer exakt, men det är
> nog barometern som gör den stora skillnaden.

Har provat både Garmins Edge 500 & nu senaste veckan Edge 810, båda är rätt OK på att mäta höjdmeter med den barometriska mätaren så länge det inte blåser för mycket. Då kan det helt plötsligt bli helfel med angiven lutning på 5-10% fastän det är helt platt och därmed blir ju även totala antalet höjdmeter knas.

Å andra sidan har 500:an även lurat mig åt andra hållet när hålet för höjdmätningen satts igen av grus och lera och GPS:en fortfarande står på 0% 500 meter in i en backen...

hanek082

Aktiv medlem
GPS hastighet
geologen skrev:
> 20-30 grader? Ja, om du åker utför. Jag trodde
> det var längdskidåkning du pratade om.
> 25 grader motsvarar runt 40 procents lutning!

Jo, enbart utförsåkning och jag har sett att det är svårt och ligga 80+ om det lutar en del men om man drar på och åker över en platt del ger det högre hastigheter på gpsen..

Gällande svängar så tog en garmin 500 bort ca 15% av distansen på ett varv på en riktigt trolig led mesans min 705 missa ca 10%. 500 tog nya punkter vid riktningaändring och 705 varje sekund.

NLC

Aktiv medlem
GPS hastighet
hanek082 skrev:
> 500 tog nya punkter vid riktningaändring och 705 varje
> sekund.

Det går att ställa in på GPS:en så att du slipper "smart recording" även på 500:an

Arsozath

Aktiv medlem
GPS hastighet
Bodie skrev:
> Men detta innebär ju att min hastighet på
> skidorna i helgen är betydligt bättre än de 105
> km/h som GPS:en registrerade :-)

Bodie Miller... Högre är inte alltid bättre...

Wolde

Aktiv medlem
GPS hastighet
pLu skrev:
> Tacka vet jag sextant. Inga batterier som tar
> slut.

Än så länge behövs batterier för att få hen att vibrera eller har du en specialmodell?

DT

Aktiv medlem
GPS hastighet
DT skrev:
> Stok skrev:
> -----
> > Garmin 705 kan mäta höjd med hjälp av den
> > inbyggda barometern (som kalibreras mot
> > långtidsförändringar i lufttryck med
> GPS:en),
> > så det borde vara åtminstone lite mindre
> brusigt
> > i höjdled.
>
> Det stämmer nog. Min Garmin Forerunner 305 ger
> helt crazy höjdsiffror (jag kan ha 700 höjdmeter
> när jag springer runt Kungsholmen)

Kvällens löprunda:

LpningStockholm2013-04-23Hjd.jpg

Pierre_C

Ny medlem
GPS hastighet
Jag har en GPS i jobbet som mäter med 1-2 cm noggrannhet i horisontalled och 2-3 cm i höjdled. :)

Lite mer on-topic så tycker jag att min iPhone visar rätt så trovärdig höjddata efter är runda i Hellas (min cykel-app kanske utgår från höjdkurvor som ligger i själva kartan?).

Photo2013-04-21161538.png

geologen

Aktiv medlem
GPS hastighet
Pierre_C skrev:
> Jag har en GPS i jobbet som mäter med 1-2 cm
> noggrannhet i horisontalled och 2-3 cm i höjdled.
> :)

Tja, jag tvivlar inte på mätnoggrannheten, men GPS är det inte. Inte det vi pratar om i alla fall. Det kan bara handla om en variant där man har en fast placerad korrektionsenhet i närheten som skickar ut en korrektionssignal lokalt till de flyttbara enheterna. Fusk, mina herrar! Fusk! ;)

adrianm

Medlem
GPS hastighet
Pierre_C skrev:
> Lite mer on-topic så tycker jag att min iPhone
> visar rätt så trovärdig höjddata efter är
> runda i Hellas (min cykel-app kanske utgår från
> höjdkurvor som ligger i själva kartan?).
>
Många appar korrigerar höjddata mot NASAs databas. Runkeeper gör det iallafall i efterhand. Man kan enkelt se det om man kollar höjdkurvan över en bro. När jag åkt över västerbron så visar runkeeper en brant nerförsbacke, platt och brant uppförsbacke.

anders_

Aktiv medlem
GPS hastighet
adrianm skrev:
> Många appar korrigerar höjddata mot NASAs
> databas.

För SportTracks finns det ett tillägg att installera för att få samma funktionalitet. Det är väldigt intressant att jämföra kurvorna med och utan höjddatakorrigering. Har man bara gps-höjd brukar det bli väldigt mycket bättre, men har man barometrisk höjddata från tex edge 800 är det tveksamt om det är till nytta öht.

DT

Aktiv medlem
GPS hastighet
Aha, det är NASAs databas som gör att det ser ut som att jag har simmat över Riddarfjärden när jag har använt SportTracks höjdkorrigeringstillägg. Om de kan åka till månen så borde de väl kunna lägga in Västerbron i sin databas?! :-)

HåkanB

Medlem
GPS hastighet
DT skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Stok skrev:
> >
>
> > -----
> > > Garmin 705 kan mäta höjd med hjälp av den
> > > inbyggda barometern (som kalibreras mot
> > > långtidsförändringar i lufttryck med
> > GPS:en),
> > > så det borde vara åtminstone lite mindre
> > brusigt
> > > i höjdled.
> >
> > Det stämmer nog. Min Garmin Forerunner 305 ger
> > helt crazy höjdsiffror (jag kan ha 700
> höjdmeter
> > när jag springer runt Kungsholmen)
>
>
> Kvällens löprunda:
>
>
Springer du förbi något speciellt mellan 4,5 och 5,5km på din runda? Om man passerar ett hus och hamnar i lä vid ordentlig blåst så att det bildas ett litet undertryck så kan det bli så.

DT

Aktiv medlem
GPS hastighet
HåkanB skrev:
> Springer du förbi något speciellt mellan 4,5 och
> 5,5km på din runda? Om man passerar ett hus och
> hamnar i lä vid ordentlig blåst så att det
> bildas ett litet undertryck så kan det bli så.

Tja, det är en massa hus 20 meter åt ena hållet samt några mindre broar som jag springer under. Det var osedvanligt dålig GPS-låsning igår (tappade signalen 5 ggr) så den ballade väl ur lite bara. Den trodde kanske att jag var Jesus med tanke på att jag tydligen sprang på vatten?

GPS.jpg

Det blåste ordentligt igår, fast blåsten/lufttrycket har väl inget med GPS-noggrannheten att göra? Det är alltså en FR 305 som inte har någon barometrisk höjdmätare vad jag vet.

Topp