Gps-spårning av cykel, tips?

YippieKaey

Medlem
Hej allihopa! Blev för ett tag sen av med en trotjänare och har sedan dess köpt en ny, väldigt fin men rätt dyr hoj. Tänkte därför sätta in en gps i typ sadelstolpen för att kunna återhämta den om den blir snodd ( och inte försvinner på en färja direkt förstås).

Är det någon som har gjort detta och har några tips, kanske främst gällande vilken typ av gps-tracker man bör använda? Allt gott!

SIE

Aktiv medlem
Hej allihopa! Blev för ett tag sen av med en trotjänare och har sedan dess köpt en ny, väldigt fin men rätt dyr hoj. Tänkte därför sätta in en gps i typ sadelstolpen för att kunna återhämta den om den blir snodd ( och inte försvinner på en färja direkt förstås).

Är det någon som har gjort detta och har några tips, kanske främst gällande vilken typ av gps-tracker man bör använda? Allt gott!
Ingen tracker i egentlig mening men det finns en tråd om Airtags på samma ämne.

kais01

Aktiv medlem
umgänget med buset är inte helt okomplicerat, även om du vet var hojen finns.

parkera helt enkelt inte den fina cykeln utomhus, utan köp hellre en sleeper för det ändamålet. 26-tummare som inte ser ut som en fin mtb kan du parkera närmast olåst, särskilt herrmodell. inget hindrar att du trimmar den med bra utväxling och lättrullande däck.

eller köp en brompton. slippa gatuparkering är ett huvudargument för den cykeltypen.

YippieKaey

Medlem
umgänget med buset är inte helt okomplicerat, även om du vet var hojen finns.

parkera helt enkelt inte den fina cykeln utomhus, utan köp hellre en sleeper för det ändamålet. 26-tummare som inte ser ut som en fin mtb kan du parkera närmast olåst, särskilt herrmodell. inget hindrar att du trimmar den med bra utväxling och lättrullande däck.

eller köp en brompton. slippa gatuparkering är ett huvudargument för den cykeltypen.
Har umgåtts mycket med bus via mitt jobb så den biten känns lugnt. Det är väl mer att cykeln lär ryka utomlands fort som är risken. En sleeper fungerar helt enkelt inte för mig då jag är 2 meter. Men tar in cykeln i lägenhet när det är dags. Däremot lär den väl hamna utomhus någon gång och då vore det skönt att kunna ta tillbaks den om något händer.

kais01

Aktiv medlem
men även de har väl antistalkingfunktion som ljudligt och via telefonen uppmärksammar tjuven på att en tag är i följe..?

jolov

Aktiv medlem
men även de har väl antistalkingfunktion som ljudligt och via telefonen uppmärksammar tjuven på att en tag är i följe..?

Om jag förstår det rätt så finns det ingen automatisk funktion som låter dig veta att någon exempelvis lagt en tagg i din väska, utan du måste själv gå in i din samsung-hitta app och skanna ifall någon okänd tag följer med dig.

Jag hoppas ju att jag missförstått, för det låter helt bisarrt dåligt ur en integritets-aspekt

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Om jag förstår det rätt så finns det ingen automatisk funktion som låter dig veta att någon exempelvis lagt en tagg i din väska, utan du måste själv gå in i din samsung-hitta app och skanna ifall någon okänd tag följer med dig.

Jag hoppas ju att jag missförstått, för det låter helt bisarrt dåligt ur en integritets-aspekt

Jag är inte överraskad. Android-användare och -tillverkare offrar gärna enskilda personers integritet på funktionalitetens (och Googles intäkts-) altare.

tolgraven

Aktiv medlem
vet tyvärr inte det och det var länge sedan jag träffade honom.
Nåt sånt här:
Har exakt såna på mina cyklar, dock köpta från Aliexpress för typ $5 styck. Känns som ett rimligt sätt att stoppa den halvseriöse tjuven som rimligtvis blir något ställd och inte hinner/orkar finna sätt att kringgå. Men för någon mer ordentlig, eller som ger sig tid komma tillbaka, hjälper de nog föga...
Vad de definitivt funkar riktigt bra till är att hålla folk borta från att rota igenom sadel/ramväskor, ta lysen osv. Så kan lämna prylar på/i cykeln när springer in i en butik utan oro.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer