GPSfunderingar noobfrågor.

Fritte

Ny medlem
Kära panel

Jag har starka funderingar på att införskaffa mig en GPS men detta känns som en djungel då jag inte har någon erfarenhet av GPSer. Därför hoppas jag kunna få lite hjälp att köpa rätt. Antar att detta varit på tal tidigare men har lite svårt att hitta relevant tråd.

Jag vill kunna ladda in rutter som andra snällt postat på webben, dessa rutter ska sedan visas i displayen så jag ser om jag aviker från rutten. Självklart vill jag också kunna spara och ladda upp mina egna rutter.

Hur funkar det här med kartor på minneskort, om jag har tex friluftskartan kan jag då också ladda in nerladdade turer. Finns det något minne i GPSen eller kör man alltid från minneskort. Måste jag ha en vägkarta för att ta mig till skogen och sen byta till friluftskartan när jag cyklar in i skogen?

Har kikat lite på garmin edge 605 och 705, vad motiverar att lägga ut 1000:- extra för 705an.

Jag använder Mac, stöter man på några begränsningar där.

Gissar att detta är ganska elementära saker men fattar man inte så fattar man inte.

Tacksam för input.

Tille

Aktiv medlem
Om du endast ska ha den för navigering finns ingen anledning att betala för "cykelfunktionerna".
Vill du däremot ha puls och sånt i samma apparat tycker jag att 705:an är toppen.

I övrigt har jag noll koll.

basn

Medlem
Jag går med i samma funderingar... är det lätt att se att man åker på rätt stig för vanliga GPSer gillar väll inte riktigt att följa en stig istället för väg eller har jag fel?

bigmollo

Aktiv medlem
Om man vara vill ha en gps så tycker jag Garmin Etrex Legend hcx funkar bra. Den kostar runt 1500.- plus karta. Vet inte hur den är med skogskarta, men på landsvägen funkar den perfekt.
Som Tille skriver så är 705 valet om du vill ha den som tränings/cykeldator också.
/J

steen

Aktiv medlem
Garmin Legend HCx fungerar alldeles utmärkt. Som föregående talare nämner så ligger den prismässigt bra till. Har de flesta funktioner som man kan behöva som cyklist. Det är ju ingen cykeldator så pulsklocka och kadensmätare får man ordna på annat sätt. Inga som helst problem att köra efter Friluftskartan även om man kör på väg. Minneskort är bra, större lagringskapacitet när det gäller kartografi. Själv har jag den gamla Legend;en med 24 mb minne. Känns lite ibland men det går. Syrran har en HCx med 2 gb kort, perfekt, nästan hela Europakartan inlagd. Man kan blanda bilkarta och friluftskarta, dock inte över samma område. Kör med friluftskartan 95% av tiden, man ser ju vägarna där också.
Ska man ändå ha en gps på cykeln så tycker jag man ska ha en med kartbild, annars kan man köpa en klocka med gps eller en tracker...
Har för mig att Garmin har ett eget filformat som är svårt att kombinera med andra gps-fabrikat.
Att skicka Garmin-filer på mejlen för att sedan lägga in dom i gps;en går utmärkt. Tänka på att du måste ha ett Map-Sourceprogram i datorn. Vet inte om det funkar i Mac.
Ladda och spara egna rutter är skitlätt.
Inlagda spår/rutter lägger sig synligt i både Friluftskartan och bilkartan beroende på vilken man använder för tillfället.
Lycka till.

/steen

geologen

Aktiv medlem
steen skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kan blanda bilkarta och
> friluftskarta, dock inte över samma område.

Jodå, men man kan inte se båda samtidigt. Stänger man av en karttyp (via inställningarna) så kommer den andra fram, och det tar max 20 sekunder att göra. En har prioritet över den andra, men det beror förmodligen på i vilken ordning de är inlagda - jag har inte undersökt orsaken närmare.

HåkanC

Aktiv medlem
Fritte skrev:
> Hur funkar det här med kartor på minneskort, om
> jag har tex friluftskartan kan jag då också
> ladda in nerladdade turer.

Ja (åtminstone med Edge 605/705)

> Finns det något minne
> i GPSen eller kör man alltid från minneskort.
> Måste jag ha en vägkarta för att ta mig till
> skogen och sen byta till friluftskartan när jag
> cyklar in i skogen?

Hos Edge 605/705 kan du ha olika kartor i GPSen och på minneskortet, du växlar enkelt mellan dem även under en rutt.

> Har kikat lite på garmin edge 605 och 705, vad
> motiverar att lägga ut 1000:- extra för 705an.

Du får pulsmätar och (flecykeldatorfunktioner

bigmollo skrev:
> Om man vara vill ha en gps så tycker jag Garmin
> Etrex Legend hcx funkar bra.

Garmins eTrex-GPSer hade åtminstone tidigare ett konstruktionsfel som gjorde att batterierna ofta började glappa om de blev utsatta för stötar, märkbart även för enbart lvg-cyklister.
Ingen idealisk GPS för en cykel alltså. Edge 605/705 fungerar dessutom bra som friluftsGPS,
det funkar tom att navigera i bilen mha Edge 605/705.
Men Garmin kanske har uppdaterat eTrex-konstruktionen, om inte så kanske man kan ha tur.....

steen skrev:
> Har för mig att Garmin har ett eget filformat som
> är svårt att kombinera med andra gps-fabrikat.

Det går att formatomvandla på många sätt, ett är
http://www.gpsies.com

Man kan också planera sin rutt i datorn, tex mha
http://www.bikeroutetoaster.com/
http://www.bikehike.co.uk

Det finns öht mycket GPS-stöd på nätet, glöm inte 'fenomenet' OSM
http://www.openstreetmap.org
Introduktion på svenska http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Introduktion_på_svenska
Garmin OSM-karta för Sverige finns här: http://josefsson.org/osm/garmin/
För cykel http://www.velomap.org/
För MTB http://openmtbmap.org/

Happytråd om OpenTrailMap http://happymtb.org/forum/read.php/1/1419473/1420315#msg-1420315

Det finns massor med mer där ute....

/Håkan

geologen

Aktiv medlem
HåkanC skrev:
> Garmins eTrex-GPSer hade åtminstone tidigare ett
> konstruktionsfel som gjorde att batterierna ofta
> började glappa om de blev utsatta för stötar,
> märkbart även för enbart lvg-cyklister.

Sett många som påstår att det är batterierna, men i själva verket är det längre in felet sitter. Batterierna är kopplade till kretskortet via två mässingsbladfjädrar som ligger an mot två mässingsplattor på kretskortet. Det verkar som om dessa fjädrar ibland studsar lite för mycket och glappar. Eventuellt också i kombination med oxidbeläggning på ytorna.

Min Legend hade det problemet, och för ett tag sen tröttnade jag och lödde fast två tunna ledningar mellan plattorna och fjädrarna.
Från att undantagslöst ha slocknat inom minuter från start, på slät asfalt, kunde jag efter "lagningen" cykla en tur på 22 mil, på bitvis dåliga vägar, utan ett enda avbrott.

steen

Aktiv medlem
Har aldrig haft problem med glappande batterier vare sig på lvg eller i skogen. Visst har det gått framåt på gps-fronten. Men att lägga till nästan 2.400 spänn som skiljer Legend HCx (1995:-) och Edge 705 (4.395:-) (DustinHome) känns ändå som överkurs.
Det får man mycket karta för...

/steen

HåkanC

Aktiv medlem
geologen skrev:
> för ett tag
> sen tröttnade jag och lödde fast två tunna
> ledningar mellan plattorna och fjädrarna.

Visst går det att enkelt fixa det själv, det finns bra beskrivningar med bilder att Googla fram.
Men eftersom många här inte verkar våga löda vare sig lampor, batterier eller ens värmesulor får det nog för många betraktas som överkurs.

steen skrev:
> att lägga till
> nästan 2.400 spänn som skiljer Legend HCx
> (1995:-) och Edge 705 (4.395:-) (DustinHome)
> känns ändå som överkurs.

Nja, då jämför du äpplen och päron.
En 705a har ju både pulsmätare och mer avancerade cykeldatorfunktioner.
En mer rättvis jämförelese är med Edge 605, som också är dyrare men enl prisjakt.nu är skillnaden 939:-
För gramjägaren så kanske det kan vara intressant att veta att en nEdge dessutom är lättare, även med backuppbatterier är den lättare.

Men skulle jag idag köpa en friluftsGPS skulle jag kosta på mig en Garmin Colorado istf en eTrex (jag har tidigare haft en eTrex Vista HCx)
Ffa för den större och mer högupplösta displayen.
Garmin Oregon kan verka intressant på pappret, men tyvärr har den för ljussvag display, jag har jämfört.

/Håkan

Fritte

Ny medlem
Tack för alla svar, känns som att poletten har trillat ner nu.

Tycker edge 605 för 2600:- känns som ett lockande alternativ.

bigmollo

Aktiv medlem
Jag betalade 1400 för min etrex på Pixmania. En annan fördel med etrex mot tex oregon är att batterierna håller dubbelt så lång tid. Displayen är lite mindre, men det klarar man av om man har normal syn.

Man får klura på vad man tycker är viktigt på en gps och köpa det man kommer fram till. Om 705:an kostade hälften och hade bytbara batterier hade den varit självklar för mig.
/J

Fritte

Ny medlem
Efter lite forskande har jag kommit fram till att man behöver programmet Mapsource för att skicka kartor till och från GPSn men detta verkar inte finnas till mac, är det verkligen så?

Obed

Aktiv medlem
Har man Mac är det Garmin man ska ha. Men jag tycker Edge 705 är lite tekniskt krånglig. Känns lite som en ingenjörspryl för den som gillar att strula med pc och omstarter vid frysning. Massor av inställningar och grejer att lära, inte så intuitivt.
Men den har massor av finesser och möjligheter.

geologen

Aktiv medlem
Fritte skrev:
> Efter lite forskande har jag kommit fram till att
> man behöver programmet Mapsource för att skicka
> kartor till och från GPSn men detta verkar inte
> finnas till mac, är det verkligen så?

Till Mac finns programmen RoadTrip, BaseCamp, MapInstall och MapManager. De gör lite olika saker, men är i stort sett fullgoda alternativ till Mapsource. Skicka kartor till GPS-enheten fixar man lätt. Samma sak med spår och rutter.

Däremot måste allt (?) kartmaterial konverteras med ett speciellt konverteringsprogram i Windows-miljö, men det är en engångsgrej per kartprodukt och tar inte särskilt lång tid. Det räcker att du frågar nån kompis med WinPC när du väl har kartprodukten. Plus konverteringsprogrammet och ledigt utrymme på ett USB-minne, t ex.

Eller kör det genom en emulator som Parallels eller liknande. Det gjorde jag.

Fritte

Ny medlem
geologen skrev:
>
>
> Det räcker att du frågar nån kompis med WinPC när
> du väl har kartprodukten. Plus
> konverteringsprogrammet och ledigt utrymme på ett
> USB-minne, t ex.

verkar meckigt

> Eller kör det genom en emulator som Parallels
> eller liknande. Det gjorde jag.

verkar mindre meckigt

tackar för svaret.

HåkanC

Aktiv medlem
bigmollo skrev:
> Om
> 705:an kostade hälften och hade bytbara batterier
> hade den varit självklar för mig.

Prist är svårt att spara in, men man slipper ju pulsmätare, cykeldator (och kanske även effektmätardator) med en 705 och de är ju inte gratis.

Dessutom går det utmärkt att både driva och ladda det inbyggda batteriet i en Edge 605/705 med vanliga batterier.
Men då behövs det en sådan här batterihållare/USB-laddare för vanliga R6/AA-batterier
31779.jpg

99:- från http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=31779

Med den här USB-kabeln går det bra att ladda 705:an samtidigt sonm den är igång
sku_22552_1_small.jpg

2,16 USD http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.22552

Eftersom "allt" drivs via USB nuförtiden så finns det måånga USB-laddare
Hos DX finns tex denna (som jag också har)
sku_11128_1_small.jpg

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11128
2600mAh LiIon-batteri för <160SEK (iofs tror jag batteriet är på <1000mAh)

/Håkan

ebbeilöt

Ny medlem
Hej jag har en gammal colorado 300 den kan man enkelt byta karta genom att göra en profiländring från profil fitnes till marin plus massa andra profiler.
den har även kadens och pulsmätar anslutningsmöjligheter.
Men som sagt min är gammal och skulle jag köpa ny så skulle det nog bli en Garmin oregon 450t.

Garmin har bra fästen till dessa modeller till cykel, båt, bil och även kabinhake.
Hare mvh Ebbe

prox2

Ny medlem
Lite mer om etrex.
Jag har en gps ur "etrex hcx"-familjen och har inte några problem med att den glappar och då sitter den på ett snöskoterstyre hela vintern, lätt över 130mil ledkörning...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer