GPX-filer från Trailforks till TurTips

ohlslof

Ny medlem
Tänkte plocka ned GPX-filer från Trailforks och lägga upp här på Happys Turtips. Jag blir lite kluven kring om denna sida kan anses som konkurrerande verksamhet och därför behöver "consent" från TF/Pink Bike eller om det räcker att skriva att på Turtipset att GPX-filen kommer från Trailforks och bara brumma på?
Någon som har gjort detta tidigare eller har erfarenhet?
1621260127625.png

mzi

Aktiv medlem
TF har ju själva brutit mot licensen i OSM-datat, men det betyder inte att de kommer gå efter dig, eller Happy.

jonte987

Aktiv medlem
Det går nog att ändra antalet punkter eller nåt så att det inte går att se. Precis som TF gjort när de låtit folk ladda upp material från annat håll.

men det bästa måste vara att cykla rundan och ladda upp resultatet.

voidolf

Aktiv medlem
Har du inte GPX filen från annan källa eller har du spelat in med TF? I så fall borde du kunna använda den utan problem.

Vill du däremot ladda ner datan för en specifik stig som är inlagd i TF är det kanske inte lika glasklart. TF har börjat begränsa nedladdningarna i och med att de bytte till en betalmodell för mobil-appen. Tyvärr.

Enklast för dig är väl att cykla stigen själv, spara ut GPX och klippa den snyggt. Men tänk på att kolla villkor på de ställen du laddar upp saker. Jag känner mig själv fortfarande rätt bitter för TFs agerande och aktar mig i nuvarande stund rätt rejält från att göra samma misstag igen.

ohlslof

Ny medlem
Har du inte GPX filen från annan källa eller har du spelat in med TF? I så fall borde du kunna använda den utan problem.

Vill du däremot ladda ner datan för en specifik stig som är inlagd i TF är det kanske inte lika glasklart. TF har börjat begränsa nedladdningarna i och med att de bytte till en betalmodell för mobil-appen. Tyvärr.

Enklast för dig är väl att cykla stigen själv, spara ut GPX och klippa den snyggt. Men tänk på att kolla villkor på de ställen du laddar upp saker. Jag känner mig själv fortfarande rätt bitter för TFs agerande och aktar mig i nuvarande stund rätt rejält från att göra samma misstag igen.
Jag är lite dåligt påläst, vad är det Trailforks har gjort förutom att lansera betalning? Vilket jag själv är väldigt kluven till och tror att det kommer bara minska användarantal i längden... Jonte987's svar trillade in under tiden jag knåpade ihop detta, haha kanske svarar på min fråga... menmen hade varit kul att få lite mer inblick om det finns

Men min original-tanke var att plocka ned stigen och ladda upp den på Happy... Känns kanske lite dumt map läget

voidolf

Aktiv medlem
Jag är lite dåligt påläst, vad är det Trailforks har gjort förutom att lansera betalning? Vilket jag själv är väldigt kluven till och tror att det kommer bara minska användarantal i längden... Jonte987's svar trillade in under tiden jag knåpade ihop detta, haha kanske svarar på min fråga... menmen hade varit kul att få lite mer inblick om det finns

Men min original-tanke var att plocka ned stigen och ladda upp den på Happy... Känns kanske lite dumt map läget
Jag ska inte bittra ihop helt, och jag lägger fortfarande (för mycket) tid på TF.
TF äger datan man laddar upp till dem. Precis som många andra tjänster.
En del blev dock småsura när TF plötsligt började ta betalt för mobiltjänsten utanför din "hemzon" (webbtjänsten är fortfarande gratis). Personligen hade jag lagt in mycket stigar för att hjälpa folk att hitta ut till bra cykling här. Nu finns det ett hinder där emellan, inte dyrt men ändå.

Ungefär samtidigt som detta gjorde man så att bara vissa fick ta bort stigar från databasen (landsadmin) och begränsade möjligheten att ladda ner större mängder data. Om det hänger ihop kan man bara spekulera om.

jonte987

Aktiv medlem
Det kontroversiella,för vissa, är att de numera tar betalt för community generated content. Vilket kanske inte varit klart för alla contributers.
Därför bör man vara klar över vilken license som gäller INNAN man laddar upp nåt.

Ett annat problem är att TF lägger ut gpx på en bakgrund baserat på OSM vilket möjligen kunde bryta OSM licensen.

voidolf

Aktiv medlem
Det kontroversiella,för vissa, är att de numera tar betalt för community generated content. Vilket kanske inte varit klart för alla contributers.
Därför bör man vara klar över vilken license som gäller INNAN man laddar upp nåt.

Ett annat problem är att TF lägger ut gpx på en bakgrund baserat på OSM vilket möjligen kunde bryta OSM licensen.
Precis. Man borde haft bättre koll men det kändes taskigt ändå =)

TF har separata servrar för OSM och egen data har jag för mig, så jag tror inte de bryter mot OSMs licens

ohlslof

Ny medlem
Okej, aa när sånt här händer kan man ju gissa att det luktar lite "sälja till google" eller något liknande... Men SJUKT störigt att de blir såhär för jag gillar användbarheten i TF skarpt... Jag reggade på betalning när de var någon early-adopter deal grej så vad jag minns har jag 50% av fullpris, men den summan försvinner snabbt i gittret av "snacks å mjölk"-transaktioner så vet faktiskt inte vad jag betalar för det... #koll

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer